Färgglada lättviktare från MSI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Mycket möjligt, men jag har sett några exempel på att vissa linux distar. gav mycket bättre batteri tid än xp.

Mycket möjligt, men vanligast när nog tvärtom pga. att drivrutinsstödet för linux är sämre och att det därmed inte finns strömsparfunktioner med i många drivrutiner.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av echo
Via C7

Tycker atom verkar vara den enda vettiga processorn (med vettigt pris) på marknaden för dessa datorer (nåja, den har väl knappt kommigt ut än).

[/QUOTE

Ja, HP Mini faller lite på processorn. Men samtidigt verkar de ha riktigt bra byggkvaliet och tangentbordet är till 95% fullstort. Dessutom enligt mitt tycke bra mycket snyggare än MSI Wind. Dock hänger det nog en hel del på batteritiden, visar det sig att Wind har 4-5 timmar känns det som ett bättre köp än både eeE 900 och HP mini. Egentligen är det lite absurt att sådana små ultraportabla datorer har så klen battetid, ska man men sitta med datorn kopplad till väggen faller ju mycket av poängen med litenheten så att säga.

Permalänk

flipp: I den där videon säger de visst 92% stort tangentbord.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar verkligen utvecklingen.
Tittar man på 12" laptop på 1 kg så är de verkligen inte billiga. 2 kg finns det men 1 kg är fasligt dyra. Känns inte värt att lägga ut säg 15 000 kr på något som man bara ska ha med sig och kunna använda då och då.
Problemet med UMPC nu är att de inte finns tillgängliga ännu, brett på svenska marknaden med svensk anpassning (ja, jag vill ha å,ä,ö).
Inbyggt 3G-modem vore också bra, jag ogillar verkligen 3G USB-dongels som operatörerna kränger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
[...], iof så är ASUS SSD lite fusk då den är mer eller mindre bara ett minneskort men det är rätt nice ändå.[...]

Snarare folks okunskap om vad SSD är. SSD = Solid State Drive (eller Device mer generellt). Så USB-minnen, SD-minneskort etc., allt faller inom den kategorin.
SSD är ett jäkla buzzword nu. Och så säger man t.o.m. "SSD hårddisk". Det är ju hårda roterande skivor i den. SSD flashdisk brukar jag använda för att komma närmare någotsånär distinktiv namngivning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hitills så har alla gulligullat runt om hur "söta" dom är, men vad är det för hårdvara? sånt som räknas alltså

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Hitills så har alla gulligullat runt om hur "söta" dom är, men vad är det för hårdvara? sånt som räknas alltså

Det stod väl? Eller vill du veta exakt?

Manufacturer MSI
Model name Wind
Model id U100
CPU type Intel Atom (Diamondville)
CPU speed 1600 Mhz
Graphics Intel GMA 950
OS Linux
Display Size 10" 1024 X 600
RAM 1024 MB
Hard Disk 80 GB
Keyboard YES
Mouse Pointer YES
Weight 1200 gm
Size (w/h/d mm) 260/180/31 mm

Physical Interfaces
Ethernet 10/100
VGA
MIC-in
Line-out
USB2.0 (x3)
SD card slot

Wireless Interfaces
802.11b/g
BT 2.0 (Optional)
BT2.0
No Wireless WAN (e.g. 3G cellular)
Additional Specs and Accessories (can vary)
Built-in camera.

Batterytime: Rumoured 7h.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[B]Jag gillar verkligen utvecklingen.
Tittar man på 12" laptop på 1 kg så är de verkligen inte billiga. 2 kg finns det men 1 kg är fasligt dyra. Känns inte värt att lägga ut säg 15 000 kr på något som man bara ska ha med sig och kunna använda då och då.
Problemet med UMPC nu är att de inte finns tillgängliga ännu, brett på svenska marknaden med svensk anpassning (ja, jag vill ha å,ä,ö).
Inbyggt 3G-modem vore också bra, jag ogillar verkligen 3G USB-dongels som operatörerna kränger.

Tycker jag med, att de ska då ha inbyggda 3G modem. Har sätt ett antal moddare som har moddat in det i sina Eee pcs. Min lösning kommer bli att köpa en http://www.dustinhome.se/pd_5010129880.aspx som alltid sitter i datorn och sedan köra genom bluetooth vilket funkar på min LG Viewty, frågan är hur bra bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Asus har idag exakt 276 st bärbara datorer på marknaden. Vad menar Swec readktion med att företaget normalt sett inte associeras med bärbara datorer? Är dom inte en ad dom största? Exemplel, bärbara datorer av respektive tillverkare:

Dell: 33
MSI: 5
Acer: 239
HP: 230
Sony: 29
Apple: 33
Fujitsu Siemens: 224

Jag är inge vidare på mattematik, men nog verkar det som Asus har störst utbud av bärbara datorer, eller? Så vad menar Swec's redaktion egentligen. Att sen kunden väljer Aus stationära (om dom nu har några) framför deras bärbara innebär ju inte att företaget inte automatiskt associeras med den sortens produkt. Men nog om det nu, verkade lite väl tjejiga, även för mig EeePC verkar vara ett bättre alternativ enligt min mening.

Vart har du fått de där sifforna ifrån? Jag är väldigt tveksam till att både dell och apple skulle ha 33 olika bärbara. Dell har troligen långt fler och apple långt färre.

Permalänk
Medlem

Verkar som om denna dator lanseras i Europa under namnet "Medion Akoya"

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Moderator
Moderator

Mjaha, så hamnade vi i jämförelse och spekulations träsket. Stod precis i begrepp att beställa en EEE 900 men så släpper MSI en contender. Kul med konkurrens men nu måste man vänta och se lite på batteritiden...

Det där med 7h, det låter som ett rykte. Svårt att tro att Atom processorn skulle ge så mycket. Speciellt på ett 3 cells batteri?

Överhuvudtaget är det en smula irriterande med Atom processorn då det lovats en sådan i andra gen EEE 900 men självklart inte ens en uppskattning på batteritiden...

Ultraportabelt = Lättvikt och lång batteritid.

There's a question mark in that equation. Me not like.

<Edit> Ryktet finns verkligen överallt. MSI har sagt 7h, ponera att man bara får ut 60% av det...fortfarande 4-5h. Det är jävligt bra alltså.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:


No Wireless WAN (e.g. 3G cellular)

= inget wlan(trådlöst nätverks kort inbyggt?) DEt är väl det som är själva grejen?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk
Medlem

Jo, wlan har den, dock inte 3G kort.

Permalänk
Moderator
Moderator

Specifikationer

Officiell intervju med MSI inför release i USA med spec's.

http://blog.laptopmag.com/msi-wind-revealed-10-inch-mini-note...

http://blog.laptopmag.com/getting-windy-full-specs-of-the-msi...

Linux Version ($399)
CPU:1.6GHz Intel Atom
Operating System: Linux Novell SUSE
Chipset: 945GMS+ ICH7-M
Display: 10-inch/ 1024×600
Hard Disk Drive: 80GB / 2.5” SATA
VGA: UMA
Memory: 512MB DDR2/ 667MHz
Card Reader: 4-in-1 (SD,MMC,MS, MS Pro)
USB Ports: 3
Mic-in/Headphone
Webcam: 1.3 MP
WLAN: 802.11b/g
Bluetooth: No
Battery: Three Cells / 2.5 hrs
Dimension: 10.23 x 7.08 x 0.748 inches
Weight 2.6 lbs

Windows XP Version
CPU:1.6GHz Intel Atom
Operating System: Windows XP Home Edition
Chipset: 945GMS+ ICH7-M
Display: 10-inch/ 1024×600
Hard Disk Drive: 80GB / 2.5” SATA
VGA: UMA
Memory: 1GB DDR2/ 667MHz
Card Reader: 4-in-1 (SD,MMC,MS, MS Pro)
USB Ports: 3
Mic-in/Headphone
Webcam: 1.3 MP
WLAN: 802.11b/g
Bluetooth: Yes
Battery: Six Cells / 5.5 hrs
Dimension: 10.23 x 7.08 x 0.748-inches
Weight 2.8 lbs

Hmm. 1,3 kg på 10' versionen. 1,2 kr på 8,9'. Frågan för alltså, EEE är lättare men ger 2h mindre batteritid. Kul frågeställning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers