"NASA to Announce Success of Long Galactic Hunt"

Permalänk
Medlem

"NASA to Announce Success of Long Galactic Hunt"

Ok, verkar vara något stort på gång..

"WASHINGTON -- NASA has scheduled a media teleconference Wednesday, May 14, at 1 p.m. EDT, to announce the discovery of an object in our Galaxy astronomers have been hunting for more than 50 years. This finding was made by combining data from NASA's Chandra X-ray Observatory with ground-based observations."

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/may/HQ_M08089_Chandra_Ad...

Vad tror ni dom har hittat för spännande?

Maskhål? Jorden-liknande planet? ET?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Oh wow, verkar extremt intressant!! Hoppas, hoppas, hoppas att det är något banbrytande 0.o

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Kan ju inte vara asgrymt om dom väntar tills den 14:e. :/

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

näe, tänkte på det jag med..

kan tänka mig att det är nått som får typ forskare osv att jubla kanske, men för oss vanligt folk kanske det inte betyder så mycket, det som de hittat.

hade dom typ hittat nytt liv i universum eller nått så hade det väl varit gigantiska rubriker överallt.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Antimateria kanske? Det har man väl inte funnit i annat än strålning?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Antimateria kanske? Det har man väl inte funnit i annat än strålning?

Man har väl tillverkat antimateria i partikelacceleratorer, om jag inte minns fel. Dock inte speciellt stora mängder eller under speciellt lång tid.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

de kanske hittat... en glassförsäljare på månen? tror att det är ngt ingen vanlig människa kmr förstå/ha nytta av iaf:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något som får folk i allmänhet att jubla, men däremot något som får många forskare att bli lite upphetsade..

Misstänker att de funnit typ någon stjärna eller svart hål med vissa egenskaper som de teoretiskt räknat ut bör kunna existera, men aldrig sett förut.

Liv kan dom knappast hitta med dagens teleskop. Möjligen att de kunnat se att det finns syre eller vatten på någon hyfsat liten planet någonstans.

Jag undrar lite vad de sökt efter i just runt 50 år ?
Handlar det om något relaterat till utomjordiskt liv så har ju mänskligheten alltid sökt efter detta.
Det måste ha något att göra med någon teori som uppkom ca 50 år sen att göra.

Jag är väldigt nyfiken..

Edit : Det finns ett par riktigt spännande objekt som stämmer överrens med det där 50 åriga sökandet.
Ett av dem är roterande svarta hål. Einsteins teori säger tydligen att de teoritisk skulle kunna existera, men ingen har sett dem.
Det som är speciellt spännande med dem är att de ingår i en teori om att de skulle kuna användas för tidsresande..

Sedan finns det ju också en tanke om att det kan finnas vita hål som spyr ut materia, som en motsats till svarta hål.
Det vore verkligen häftigt om de hittat ett sånt. Det skulle ju i princip bevisa existensen av maskhål genom rumtiden om jag förstått rätt.

Dock låter allt detta lite väl spännande. Antar att det bara rör sig om någon ny typ av stjärna eller så..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

"WASHINGTON -- NASA has scheduled a media teleconference Wednesday, May 14, at 1 p.m. EDT, to announce the discovery of an object in our Galaxy astronomers have been hunting for more than 50 years. This finding was made by combining data from NASA's Chandra X-ray Observatory with ground-based observations."

Låter mer som dom firar den första NASA-astronomen att bli av med oskulden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Låter mer som dom firar den första NASA-astronomen att bli av med oskulden.

Haha

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Låter mer som dom firar den första NASA-astronomen att bli av med oskulden.

Haha!

Btw sorry for off topic.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Jag måste tacka dig för att du länkar till NASA och inte till någon annan källa.

Det känns som att det här bara är ett meningslöst PR-jippo för att få mer pengar till NASA.

...det är visserligen jättebra, NASA har på tok för lite pengar. Men att det skulle vara någon överdrivet stor vetenskaplig upptäckt?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Tror de har hittat några utomjordingar som spelar rockmusik...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag tror inte det är något som får folk i allmänhet att jubla, men däremot något som får många forskare att bli lite upphetsade..

Misstänker att de funnit typ någon stjärna eller svart hål med vissa egenskaper som de teoretiskt räknat ut bör kunna existera, men aldrig sett förut.

Liv kan dom knappast hitta med dagens teleskop. Möjligen att de kunnat se att det finns syre eller vatten på någon hyfsat liten planet någonstans.

Jag undrar lite vad de sökt efter i just runt 50 år ?
Handlar det om något relaterat till utomjordiskt liv så har ju mänskligheten alltid sökt efter detta.
Det måste ha något att göra med någon teori som uppkom ca 50 år sen att göra.

Jag är väldigt nyfiken..

Edit : Det finns ett par riktigt spännande objekt som stämmer överrens med det där 50 åriga sökandet.
Ett av dem är roterande svarta hål. Einsteins teori säger tydligen att de teoritisk skulle kunna existera, men ingen har sett dem.
Det som är speciellt spännande med dem är att de ingår i en teori om att de skulle kuna användas för tidsresande..

Sedan finns det ju också en tanke om att det kan finnas vita hål som spyr ut materia, som en motsats till svarta hål.
Det vore verkligen häftigt om de hittat ett sånt. Det skulle ju i princip bevisa existensen av maskhål genom rumtiden om jag förstått rätt.

Dock låter allt detta lite väl spännande. Antar att det bara rör sig om någon ny typ av stjärna eller så..

Nya stjärnor hittar dom väl lite titt som tätt, om dom har letat efter det i 50 år så måste det vara någon väldigt speciell stjärna. Kanske någon med ungefär samma ålder/strolek som vår egen? Eller en planet i fast matrial som är ungefär lika stor som jorden. Innan har dom väl mest hittat gigantiska gasplaneter, typ Jupiter. Chansen för liv tycker jag borde vara mycket större på en planet i fast materia, kanske pga av att Jorden inte är en gas.

Så du menar att det inte är säkert att det finns vita hål? Trodde jag var säkert redan, jag menar var skulle annars allt som åker in i de svarta hålen ta vägen?

Det där med tidsresande låter ju riktigt coolt. Men jag såg en dokumentär på discovery eller ngc där dom sa att det är långt ifrån teoretiskt omöjligt att resa i tiden. Enligt den dokumentären skulle alla som varit uppe i rymden och åkt i den rymdstationen som cirkulerar runt Jorden ha rest en par sekunder fram eller bak i tiden.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Nya stjärnor hittar dom väl lite titt som tätt, om dom har letat efter det i 50 år så måste det vara någon väldigt speciell stjärna. Kanske någon med ungefär samma ålder/strolek som vår egen? Eller en planet i fast matrial som är ungefär lika stor som jorden. Innan har dom väl mest hittat gigantiska gasplaneter, typ Jupiter. Chansen för liv tycker jag borde vara mycket större på en planet i fast materia, kanske pga av att Jorden inte är en gas.

Så du menar att det inte är säkert att det finns vita hål? Trodde jag var säkert redan, jag menar var skulle annars allt som åker in i de svarta hålen ta vägen?

Det där med tidsresande låter ju riktigt coolt. Men jag såg en dokumentär på discovery eller ngc där dom sa att det är långt ifrån teoretiskt omöjligt att resa i tiden. Enligt den dokumentären skulle alla som varit uppe i rymden och åkt i den rymdstationen som cirkulerar runt Jorden ha rest en par sekunder fram eller bak i tiden.

Skillnad på maskhål och svarta hål.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Typ... jordliknande planet med vatten?

EDIT: Det kanske inte är sånt man hittar med Chandra iofs. Säkert nån stjärna eller nåt.

EDIT2: "Ground-based observations". Vad menas med det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Så du menar att det inte är säkert att det finns vita hål? Trodde jag var säkert redan, jag menar var skulle annars allt som åker in i de svarta hålen ta vägen?

Var tar saker som faller ner till jorden vägen?
De hamnar på jorden.
Saker som ramlar ner i svarta hål... hamnar i svarta hål. Det svarta hålet ökar i massa, det enda som isåfall försvinner är information buren av materian.
Massan strålar därefter antagligen sakta bort som Hawkinsstrålning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Var tar saker som faller ner till jorden vägen?
De hamnar på jorden.
Saker som ramlar ner i svarta hål... hamnar i svarta hål. Det svarta hålet ökar i massa, det enda som isåfall försvinner är information buren av materian.
Massan strålar därefter antagligen sakta bort som Hawkinsstrålning.

Såvitt jag vet så är ju dillemat med svarta hål att ingen form av mätning verkar fungera på dom, man får inte tillbaka någon information iom att de suger åt sig ljus också.

Det har ju hypotiserats om vita hål, som således skulle spotta ut den massa som svarta hål suger i sig. Med någon form av maskhål som förbinder dem.

Kan ju vara en intressant hypotes även om jag själv finner det ganska orimligt. Vi borde ju hitta fler vita hål än svarta hål då de borde vara enklare att observera.

Men dom kanske finns på den udda platsen där all antimateria gömmer sig :).

Permalänk
Hjälpsam

Har det inte snackats om ett superstort svart hål i Galaxens centum?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Såvitt jag vet så är ju dillemat med svarta hål att ingen form av mätning verkar fungera på dom, man får inte tillbaka någon information iom att de suger åt sig ljus också.

Nja... problemet är att vi lever i en gles del av universum där det inte verkar ha formats speciellt många svarta hål i vår närhet.
Skulle man observera dem så gör man det indirekt, genom den påverkan den har på ljus när den böjer rummet.

Hawkinsstrålning som jag skrev om i det tidigare inlägget är en typ av strålning som lite lätt kan beskrivas som vad som händer när det svarta hålet påverkar rymden just utanför sin händelsehorizont och får denna att börja stråla... så räknar man denna som en del av svarta hålet så kan man beskåda det direkt.

Angående information så är fysiker rätt överens om att den enda information ett svart hål kan påstås ha är dess massa och dess rotationshastighet... all annan information som skulle ha funnits i låt oss säga materian som sugs in har "ramlat ur" vårt universum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nja... problemet är att vi lever i en gles del av universum där det inte verkar ha formats speciellt många svarta hål i vår närhet.
Skulle man observera dem så gör man det indirekt, genom den påverkan den har på ljus när den böjer rummet.

Hawkinsstrålning som jag skrev om i det tidigare inlägget är en typ av strålning som lite lätt kan beskrivas som vad som händer när det svarta hålet påverkar rymden just utanför sin händelsehorizont och får denna att börja stråla... så räknar man denna som en del av svarta hålet så kan man beskåda det direkt.

Angående information så är fysiker rätt överens om att den enda information ett svart hål kan påstås ha är dess massa och dess rotationshastighet... all annan information som skulle ha funnits i låt oss säga materian som sugs in har "ramlat ur" vårt universum.

Problem och problem, jag vet inte om jag skulle vilja ha ett svart hål som granne.

Varför skulle informationen försvinna? Eller menar man bara att den är oåtkomlig för evigt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Varför skulle informationen försvinna? Eller menar man bara att den är oåtkomlig för evigt?

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dan brown, änglar och demoner någon...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Dan brown, änglar och demoner någon...

Säker att du inte menade I cirkelns mitt?

._.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle ju inte vara helt fel om de har sett de första tecknen på att Eta Carinae kommer att explodera inom några veckor och vi kommer att ha en rejäl supernova att titta på.

Men troligtvis är det bara viral marketing för Duke Nukem Forever, det har väl gått ungefär 50 år nu..

Visa signatur
Permalänk

Vad skulle hända om ett svart hål uppenbarades bredvid jorden? Om dom nu bara kan "födas" hur som helst. Skulle hela jorden kunna åka in i det svarta hålet?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Svarta hål är inget magiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vad skulle hända om ett svart hål uppenbarades bredvid jorden? Om dom nu bara kan "födas" hur som helst. Skulle hela jorden kunna åka in i det svarta hålet?

Beror väl lite på. Med LHC(Large Hadron Collider) ska de ju försöka skapa svarta hål. Men dessa är så mikroskopiska och har en sådan kort livslängd att de knappt kommer märkas av.

Permalänk
Hjälpsam

Även om svarta hål inte syns så syns den materia som virvlar runt snabbare och snabbare medan den är på väg att sugas in i hålet.
Sen kröks också ljuset kring ett hål pga dess gravitation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |