troligen den noobigaste frågan hitils

Permalänk
Avstängd

troligen den noobigaste frågan hitils

hur installerar man amsn i linux?

har precis installerat ubuntu på en annan dator,
jag kan ingenting om operativsystemet, försöker dock lära mig.

http://www.amsn-project.net/linux-downloads.php

laddat ner dedär, men va ska man öppna det i? det är ju inte direkt som i windows bara att trycka nästa..

har försökt söka men googla på "how to install program in linux" gav inga vättiga träffar :/

mvh

Permalänk
Medlem

OK, det är lite skillnad i lunux, ifall man laddar ner filer så brukaar man öppna dem i pakethanteraren.
Men det lättaste är att lägga till och ta bort program via Program>lägg till eller ta bort program.

Där finns det bra många program att installera, sök på amsn och bocka för rutan brevid och klickasedan på knappen verkställ ändringar, Sedan är det klart.

Permalänk
Medlem

Prova: add remove program. Eller sudo apt-get install amsn

Permalänk
Medlem

Du kan tanka hem och kompilera program eller använda ubuntus pakethanterare.

I menyn i högra hörnet längst ner har du add/remove programs, välj så du kan se alla program och sök på amsn bara. Tryck på add så är det klart.

Du kan även skriva sudo apt-get install amsn i en terminal, blir samma sak som med add/remove programs.

Om du vill kompilera får du ladda ner det på deras sida och packa upp det, oftast en tar.gz fil. Du behöver även paketet build-essentials för att kompilera.

Packar upp gör man med tar -xvzf filnamn i en terminal eller med nautlis.
Sen får du öppna en terminal och gå in i den mappen, skriva ./configure, make, sudo make install så äre klart. Är det inte så får du läsa instruktionerna som följer med.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install amsn i Terminalen är nog det enklaste du kan göra. Som Kejsarn säger..

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket, det fungerade bra. Installerade linux det på systerns dator också. Hon surfar och sitter på msn bara så ubuntu kommer bli kanon där också,

Själv spelar jag en del men är ganska imponerad av opertativsystemet så funderar på dualboot.

Har inge plats över nu men funderar starkt på en att köpa en till HDD.. En linux disk

mvh

EDIT:

testade nu på syrrans dator och hade itne samma lycka där, grafiskt säger det att jag ska göra det manuellt. Manuellt säger de jag inte har rättigheter :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
...
EDIT:

testade nu på syrrans dator och hade itne samma lycka där, grafiskt säger det att jag ska göra det manuellt. Manuellt säger de jag inte har rättigheter :S

http://img379.imageshack.us/my.php?image=problemug8.jpg

Testa att skriva "sudo" innan kommandot. Det kanske funkar då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Testa att skriva "sudo" innan kommandot. Det kanske funkar då?

tackar hjärtligt

Permalänk
Medlem

Jo som dom sagt, om man ser nått skoj på nätet man vill ha, så finns det alltid en stor chans att det finns I Ubuntus repos redan. Du kommer åt det genom att använda Lägg till/ta bort program under program menyn längst upp till vänster, det är enklaste sättet oftast.

Annars använder du Palethanteraren synaptic som finns under System sen administration, det är nästan lika enkelt. Vissa saker måste du använda den till.

Det tredje sättet är som sagt att använda Sudo apt-get install och programmets namn i terminalen det kan vara snabbast om du vet namnet på programmet i repon.

Det går även att dubbel klicka på .deb filer du tankar på nätet, vissa saker som inte finns i repon kanske du måste tanka och göra det med.

Det kanske låter krångligt, men det är faktiskt enklare än i Windows bara man vänjer sig vid det.

Föresten kan jag rekomendera Emesene, det är den bästa msn klienten i linux än så länge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Föresten kan jag rekomendera Emesene, det är den bästa msn klienten i linux än så länge.

Håller med. Tycker om Emesene mer än native klienten till Windows.

Permalänk
Medlem

Jag använder KDEs inbyggda klient Kopete, och tycker den fungerar utmärkt. Jag är dock inte van vid Microsofts MSN-klient, utan körde MirandaIM på Windows.

Off topic så är jag sjukt nöjd med Ubuntu/Gnome.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Pidgin är det enda jag klarar av just nu tycker att det är så sjukt underbart.
Inte en massa krångel som det är i MSN Live..

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!