Permalänk
Avstängd

Sveriges Försvar

Nu är det några som har startat denna hemsida: http://www.nufardetvaranog.se/ där dom tycker att politikerna skär ner på försvarsbudgeten alldelles för mycket. Man kan även skriva på en protestlista på hemsidan.

Vad säger ni här på sweclockers. Är det svenska försvaret något som vi bör satsa pengar på, eller är det en myndighet som bara kostar pengar till ingen nytta?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

klart vi ska satsa på försvaret! man minns väl lumpen?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte vi behöver någon värnplikt längre, visst det var en rolig upplevelse men knappast nödvändigt så som det ser ut idag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag tycker inte vi behöver någon värnplikt längre, visst det var en rolig upplevelse men knappast nödvändigt så som det ser ut idag.

Frågan är hur mycket effektivare det blir med yrkesarmé. Lär det inte kosta ännu mer pengar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_v%C3%A4rnplikt

Lista i världen. Väldigt många som har gått över till yrkesarmé.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Glömsk

Sverige bör ha ett försvar i defensivt syfte (tautologi här ). Detta innebär dock inte att värnplikten ska vara kvar. Vill man försvara landet och jobba för det militära ska det vara helt frivilligt.

Försvaret är dock inte första prioritet. Vad Sverige behöver pronto är att förbättra övriga rättsväsendet, framförallt polisen. Om jag inte minns helt fel har Sveriges poliser minst resurser av alla poliskårer i hela europa. Detta innebär inte att poliserna ska få fler befogenheter. Däremot är det ett legitimt användningsområde av skattepengar att fler poliser anställs. Många mindre städer i Sverige har väl inte ens lokalpolis längre.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Problemet just nu är väl att dom har passerat gränsen i nedskärningarna där försvaret har blivit ineffektivt (helikopter/räddningstjänst och utlandsstyrkor borträknade), dvs. blev det krig så gör det varken till eller från men det kostar fortfarande pengar att driva försvaret. Omstrukturera, lägg ner eller ge dom mer pengar

Och ja, håller med Psionicist om polisväsendet, vår "närpolis" har sin station nästan en timme bort från där jag bor. När jag sist behövde ringa polisen (slagsmål vid en fest) så fick jag ge dom vägbeskrivning för att hitta fram, inte direkt förtroendeingivande och ingenting som hände när vår närpolis faktiskt var närpolis och hade sin station i orten som låg 15 minuter bort.

Permalänk
Medlem

Vad som skulle kunna bli farligt är om nedskärningarna påverkar utvecklingen inom teknologi i försvaret. Om FRA tex skulle tvingas att hamna på efterkälken bådar det inte gott. Eller viss del av vapenindustrin.

Det spelar ingen roll om det är fred och fint och man har allierade osv osv. När det väl kommer till kritan är det och har alltid varit var och en för sig i startskedet av en konflikt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige bör ha ett försvar i defensivt syfte (tautologi här ). Detta innebär dock inte att värnplikten ska vara kvar. Vill man försvara landet och jobba för det militära ska det vara helt frivilligt.

Försvaret är dock inte första prioritet. Vad Sverige behöver pronto är att förbättra övriga rättsväsendet, framförallt polisen. Om jag inte minns helt fel har Sveriges poliser minst resurser av alla poliskårer i hela europa. Detta innebär inte att poliserna ska få fler befogenheter. Däremot är det ett legitimt användningsområde av skattepengar att fler poliser anställs. Många mindre städer i Sverige har väl inte ens lokalpolis längre.

Håller med fullständigt. Man borde införa en professionell armé. Då slipper ungdomar bli kallade till mönstring och då kan de som vill få gå dit frivilligt och dessutom få någon högre slant för det.

Självklart finns det mycket mer att satsa på i Sverige. Sverige för ändå en ganska mild utrikespolitik och är ett neutralt land som håller sig utanför konflikter. Det är också en anledning till varför vi ska hålla oss borta från NATO - vi förlorar vår diplomatiska status och neutralitet.

Frågan om yrkesarmé har dock varit något kontroversiell. Speciellt om man diskuterar utifrån synvinkeln vem de egentligen är lojala mot. På sätt och vis tror jag inte Sverige behöver nån armé. Endast ett försvar, specialstyrkor och massa poliser.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

In med yrkesmilitär eller bort med rasket. Låt de som vill göra det, och låt oss andra vara.

<---10 månader åt helvete helt i onödan...

Satsa på poliserna som verkligen behövs i samhället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem

Jag känner på mig att alla dessa nedskärningar kommer att få allvarliga konsekvenser!

Jag tycker att man ska kunna försvara sig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det behövs ju någon form av militär makt, om inte annars för infrastrukturen och för katastrofer/incidenter, polisen skulle behöva mer resurser. Men krig lär det inte bli.

Permalänk
Medlem

De personer som lyckades o bli "tvingade" till att göra värnplikt under senaste åren borde få medalj i idioti!

Värnplikten var bland de roligaste jag någonsin har gjort och de tråkigaste!
Gör gärna om

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Jag tycker att många underskattar gerillakrigföring. Se på Irak de hade en stor arme som inte varade i många dagar, men gerillan/terroristerna håller motstånd än idag. Man kan inte säga Usa har vunnit irak kriget ännu.
Så vi kan slå tillbaka rejält utan någon arme överhuvudtaget, speciellt då sverige är rikt på skjutvapen och vad nu gerillan behöver för sina attentat.

Nå jag är för en liten arme men ett stort samarbete med andra länder, då vi självklart ska skicka svenska soldater till utländska krig om vi vill få hit andra soldater. Någon/några av våra allierade bör ha massförstörelsevapen (kärnvapen, kemiska stridsmedel etc) och inte tveka på att använda dem vid behov, speciellt när våran fiende kan ha det. För detta behövs självklar en militär att vakta massförstörelsevapena mot terroristdåd etc.

Detta med alla protester mot att de drar in på på militären tycker jag mest kommer från folk som inte vill bli av med sitt roliga arbete, att arbeta inom militären är ju inget dåligt arbete.

Sedan kan sverige använda militären/hemvärnet bättre, t.ex göteborgskravallerna så kunde militären delta och även mindre konflikter som ibland inträffar. Likaså att det är obligatorisk för dem att delta i letandet efter försvunna personer i skogen, vilken de nu ibland hjälper till med. (iaf hemvärnet)
*edit*
Sedan har vi skogsbränder och sjöräddning, där väl militären hjälper till? Så man får även tänka på att de kan göra nytta för allmänheten mer än att skydda oss mot krig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Sedan kan sverige använda militären/hemvärnet bättre, t.ex göteborgskravallerna så kunde militären delta och även mindre konflikter som ibland inträffar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna

Nej tack. Skär hellre mer i försvaret och utbilda poliserna att hantera dessa situationer bättre.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna

Nej tack. Skär hellre mer i försvaret och utbilda poliserna att hantera dessa situationer bättre.

Är nog lite skillnad på försvaret idag och va det var 1931. Sen så var man inte så jätteförtjust i kommunister på den tiden heller.

Personligen tycker jag att det är ganska konstigt att man inte får använda militären inom det civila, t.ex bevakning av flygplatser m.m.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Är nog lite skillnad på försvaret idag och va det var 1931. Sen så var man inte så jätteförtjust i kommunister på den tiden heller.

Personligen tycker jag att det är ganska konstigt att man inte får använda militären inom det civila, t.ex bevakning av flygplatser m.m.

Att skicka ut finniga 18-åringar som knappt kommit ut ur målbrottet med skarpladdade automatvapen på stan, IMHO inte riktigt kosher, fakiskt.

Permalänk
Medlem

Bevakning av flygplatser? Om du menar säkerhetsvakterna som patrullerar inne i terminalerna och vid säkerhetskontrollen så förstår jag verkligen inte varför militären skulle hantera sådant.

Militären bör inte och skall inte användas som polis/väktare, vi har *trumvirvel* poliser och väktare som skall sköta de uppgifterna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Att skicka ut finniga 18-åringar som knappt kommit ut ur målbrottet med skarpladdade automatvapen på stan, IMHO inte riktigt kosher, fakiskt.

Det är ju klart att man inte skickar ut någon dum beväring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Bevakning av flygplatser? Om du menar säkerhetsvakterna som patrullerar inne i terminalerna och vid säkerhetskontrollen så förstår jag verkligen inte varför militären skulle hantera sådant.

Militären bör inte och skall inte användas som polis/väktare, vi har *trumvirvel* poliser och väktare som skall sköta de uppgifterna.

Flygplatser var bara ett exempel, men jag tänkte mer bevakning runt området. Finns säkert fler saker, som vattentorn, industriområden, kärnkraftverk, och andra tänkbara "terroristmål".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Självklart ska det finnas någon form av försvar. Dock kan jag hålla med dom flesta att dom kan göra den till en yrkesarmé.

Men dom som säger att värnplikten var bortkastad tid har självmant valt att inte utveckla sig själv eller har inte psyke nog att se det som en lärosam upplevelse. Jag ville inte göra värnplikt men blev illa tvungen. Och om jag ändå skulle vara där så kunde man ju försöka göra någon nytta. Och idag ångrar jag mig inte det minsta.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Värnplikt är en plikt. Det är inte meningen att det ska vara nån upplevelse eller en erfarenhet. Det är bara extra bonus.

Värnplikten gör man för att man anser att den svenska demokratin är värd att försvararas och att man visar att man är förberedd på att försvara den precis som ens förfädrer och mödrar har gjort som gett sitt liv för att just du ska kunna leva i fred och frihet. Man hedrar dem som inte gav upp och som ansåg att det var värt att dö för att deras barnbarn och deras barnbarn ska få leva i ett fritt land och njuta av fred.

Sånt här är nog svårt att förklara för ett folk som börjar gråta så snart Ipoden får slut på ström.

(Jag är varken svensk medborgare eller har gjort värnplikten i sverige)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Värnplikt är en plikt. Det är inte meningen att det ska vara nån upplevelse eller en erfarenhet. Det är bara extra bonus.

Värnplikten gör man för att man anser att den svenska demokratin är värd att försvararas och att man visar att man är förberedd på att försvara den precis som ens förfädrer och mödrar har gjort som gett sitt liv för att just du ska kunna leva i fred och frihet. Man hedrar dem som inte gav upp och som ansåg att det var värt att dö för att deras barnbarn och deras barnbarn ska få leva i ett fritt land och njuta av fred.

Sånt här är nog svårt att förklara för ett folk som börjar gråta så snart Ipoden får slut på ström.

(Jag är varken svensk medborgare eller har gjort värnplikten i sverige)

Värnplikt är den förlegade och faktiskt ganska perversa idéen att staten äger dig och kan använda ditt liv och din kropp som en bonde i ett schackspel, helt efter eget godtycke och för att ta sig ur problem som staten och politikerna ofta själva skapat.

Lever man i ett fritt land kommer folk frivilligt vilja försvara det. De enda länder som behöver värnplikt är länder som är så kassa att ingen vill försvara det frivilligt.

Turligt nog börjar den här gamla 1700-tals-idéen försvinna. Väldigt få demokratiska västländer har värnplikt nu för tiden. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Weltkarte_der_Armeeformen....

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Värnplikt är den förlegade och faktiskt ganska perversa idéen att staten äger dig och kan använda ditt liv och din kropp som en bonde i ett schackspel, helt efter eget godtycke och för att ta sig ur problem som staten och politikerna ofta själva skapat.

Lever man i ett fritt land kommer folk frivilligt vilja försvara det. De enda länder som behöver värnplikt är länder som är så kassa att ingen vill försvara det frivilligt.

Turligt nog börjar den här gamla 1700-tals-idéen försvinna. Väldigt få demokratiska västländer har värnplikt nu för tiden. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Weltkarte_der_Armeeformen....

Kollade du på kartan? Hur får du det röda området till att vara "väldigt få"?

Och det är knappast så att länder som har värnplikt måste tvinga någon till att försvara dem. Se bara på sverige, menar du att sverige är så pass kasst att knappt någon vill försvara den eller tar väldigt många ungdomar till harvärjan för att det är bekvämt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Värnplikt är en plikt. Det är inte meningen att det ska vara nån upplevelse eller en erfarenhet. Det är bara extra bonus.

Värnplikten gör man för att man anser att den svenska demokratin är värd att försvararas och att man visar att man är förberedd på att försvara den precis som ens förfädrer och mödrar har gjort som gett sitt liv för att just du ska kunna leva i fred och frihet. Man hedrar dem som inte gav upp och som ansåg att det var värt att dö för att deras barnbarn och deras barnbarn ska få leva i ett fritt land och njuta av fred.

Sånt här är nog svårt att förklara för ett folk som börjar gråta så snart Ipoden får slut på ström.

(Jag är varken svensk medborgare eller har gjort värnplikten i sverige)

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Annars kan vi ju låta företag som http://en.wikipedia.org/wiki/Blackwater_Worldwide ta över, jag menar, försvara världen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Glöm ej att en yrkesarmé är alltså personer som får betalt för att skydda dig. Vad händer om någon bestämmer sig för att betala mer. Finns det någon anledningen att inte gå över till den sidan om det saknas pliktkänsla?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Glöm ej att en yrkesarmé är alltså personer som får betalt för att skydda dig. Vad händer om någon bestämmer sig för att betala mer. Finns det någon anledningen att inte gå över till den sidan om det saknas pliktkänsla?

Kom igen Sentenced, både du och jag vet att tvång inte behövs för att få nödvändiga saker gjort. Det är fundamentellt ingen skillnad mellan försvaret och polisen, och vår "yrkespolis" fungerar ganska bra fastän det är frivilligt att jobba där. Att yrkesarmen får betalt för sitt jobb ser jag inga som helst problem med. Annars vore ju slaveri

Och angående kartan så sade jag "demokratiska västländer". Enda undantagen verkar vara norden, tyskland, och länder på balkan. Annars är det mest gamla sovjetstater, nordkorea, kina och de fattigaste delarna av afrika som har värnplikt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Kom igen Sentenced, både du och jag vet att tvång inte behövs för att få nödvändiga saker gjort. Det är fundamentellt ingen skillnad mellan försvaret och polisen, och vår "yrkespolis" fungerar ganska bra fastän det är frivilligt att jobba där. Att yrkesarmen får betalt för sitt jobb ser jag inga som helst problem med. Annars vore ju slaveri

Och angående kartan så sade jag "demokratiska västländer". Enda undantagen verkar vara norden, tyskland, och länder på balkan. Annars är det mest gamla sovjetstater, nordkorea, kina och de fattigaste delarna av afrika som har värnplikt.

Jag har aldrig sett värnplikt som en tvång utan en plikt, jag tycker det är stor skillnad. Det är givetvis inte den ultimata lösningen för alla stater. Men små länder i sveriges storlek t.ex. är en fungerande värnplikt mycket bättre än en yrkesarmé.

En polisiär styrka är inte att likna vid vad en militär har för arbetsuppgifter. Det krävs helt andra saker av en militär än vad man kräver av en polis i fredstid.

Plikt är inte tvång. Det är nåt som varje fri person borde ha. Det är inga enorma krav som ställs på en myndig människa. Jag tycker mycket väl man kan avskaffa fängelsestraffet för värnpliktsvägran och jag är tämligen säker på att sverige är så pass långt gånget att det inte finns nämnvärt med försvarsvilja kvar. Man förlitar sig på andra länder för sitt försvar och det är beklagligt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tycker att man kunde ha ett någon form av mellanting mellan värnplikt och yrkesförsvar.

Samtliga kvinnor och män borde ha obligatorisk mönstring, där endast de med viljan att sysslan försvar får en anställning, och resterande får arbete inom brandkår, sjukvård m.m ... Detta hade gjort samhället sussen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tycker att man kunde ha ett någon form av mellanting mellan värnplikt och yrkesförsvar.

Ungefär som idag då alltså?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att kina skulle inom ett antal år kunna vinna vilket krig som helst oavsett mot vem och hur länge det varade. Vad ska lilla Sverige göra då?

Jag hoppas och tror att Sverige klarar sig från krig åtminstonde under min livstid.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska införa värnplikt för kvinnor, medan män ska få välja. Vi är ju trots allt världens mest jämställda land. Nu är det kvinnornas tur att försvara landet!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C