Resurssnålt OS till sketen laptop?

Permalänk
Medlem

Resurssnålt OS till sketen laptop?

Hallo ngn som har ngt bra tips på ett os som skulle funka med 300MHz/128MB? Har testat med dls och DeLi, stora problem med x. Xubuntu funkar inte

Edit: Efter misslyckande med olika x servrar i DSL och DeLi fixade det sig med X0rg i puppy 3.01. X0rg funkade inte i DeLi men här vaknade det av ngn anledning. Xvesa var bara att glömma. Nu fattas bara drivare till nätverkskortet. D-linkskit... :/ (dfe-690txd, pcimia) Tack för tipset om puppy, verkar bra hittills.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Om du har problem med x hjälper det sannolikt inte att byta dist. Försök att felsöka i stället.

När du säger att xubuntu "inte funkar", vad menar du då? Startar det men går segt? Startar det inte alls? Buggar något?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

xp funkar ju har de sj på en 366mhz och 128 mb i ram

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Puppy linux anses av många vara bland de bästa och enklaste bland de resurssnåla distributionerna.

Här är ett test http://www.tuxmachines.org/node/26480

Jag har kört puppy 3.01 sedan ett halvår tillbaka. Det var lite svårare att installera till hd jämfört med xubuntu men den är dock inte alls lika krävande för datorn. Puppy 4.0 kom ut för inte så länge sedan och om ett par veckor ungefär är det sagt att 4.01 skall dyka upp.

Jag har kör puppy på en liknande dator som din, en bärbar pII 366 128 mb ram.

Jag har en så kallad frugal install, dvs att hela opperativsystemet körs från ramminnet. Det funkar rätt bra om man inte har mindre än 128 mb ram.

Edit: skärmskott för de som inte orkar läsa http://www.tuxmachines.org/images/mini2008/puppy4.0r2.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Om du har problem med x hjälper det sannolikt inte att byta dist. Försök att felsöka i stället.

När du säger att xubuntu "inte funkar", vad menar du då? Startar det men går segt? Startar det inte alls? Buggar något?

Snålt med ram, bara tänkte förtydliga eftersom det rekomenderas hejvilt i varenda tråd...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Snålt med ram, bara tänkte förtydliga eftersom det rekomenderas hejvilt i varenda tråd...

Jag har själv kört det på hälften av din ram så egentligen borde det fungera.
Det kanske kan vara värt att testa Fluxbuntu annars.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Prova OpenBSD, brukar rulla på bra på laptoppar.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Tänkte just säga OpenBSD...kör det på min 200MHz/48MB notebook (IBM 560X) och det funkar finfint.

Alternativt en äldre version av FreeBSD. 7.0 har tagit bort mycket stöd för gammal hårdvara samt kräver en hel del mer än tidigare versioner.

Du kan även testa QNX, det flyter riktigt bra på gamla burkar. Det är ett realtids OS baserat på Linux.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

hittar du drivrutiner till 95/98 så kan du köra 98Lite

95-ans hastighet med 98-ans fördelar

annars är QNX kul om det funkar fullt ut

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till?
DOS 6.22 så kan du ju köra några gamla klassiska spel (CIV I) men har du tänkt att använda den modernt så kanske Fluxbuntu kan vara något (den är dock rätt ful jämfört med typ Windows, KDE, etc etc..).
Ska du bara köra terminal kan du väl ta valfri dist utan GUI.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag kör Arch Linux med Openbox på en laptop med liknande specs.

Använder väl runt 40-50 MB ram.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Alternativt en äldre version av FreeBSD. 7.0 har tagit bort mycket stöd för gammal hårdvara samt kräver en hel del mer än tidigare versioner.

Ja, vi stödjer inte 386:or längre, om det är det du syftar på.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Ja, vi stödjer inte 386:or längre, om det är det du syftar på.

Jag har inte koll på vad som exakt är borttaget. Vet bara att jag (tyvärr) blev tvungen att skippa det för min gamla notebook, som istället puttrar på med OpenBSD. Använder den dock som "tunn" klient mot min FreeBSD server

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer