Låsa ute elever från lektion?? =)

Permalänk
Medlem

Låsa ute elever från lektion?? =)

Ja, nu sitter jag i en utav skolans datorsalar och väntar på att klockan ska bli halv då jag blir insläppt på lektionen... Det känns jävligt fi***gt att göra så... Jag är ju här, och har varit det sedan 08:12, lektionen började 08:10. Ska jag då få frånvaro för den tiden som jag har kunnat vara närvarande på lektionen men inte får då jag har blivit utelåst?

Får man göra så? Det gör ju att jag avsiktligen (från lärarens sida) missar lektionstid och betygskriterier som jag hade kunnat vara med på ändå?

Får elever göra så om en lärare kommer försent? Det blir väl lite fel tycker jag! Det handlar ju inte om att hon ska hålla på sina principer utan att vi elever faktiskt ska lära oss något, som vi nu hindras från att göra?? =O

För övrigt så har inte skolan några bestämmelser om att det är ok att göra så, ialla fall inte som jag accepterat.

Tack för svar!! //pscs3!
(jag lackar sönder :@:@)

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Om du är sen får du skylla dig själv , kom i tid nästa gång.

om det är läraren som är försenad så får ni självklart inte frånvaro.

Permalänk
Medlem

Om du kommer 2 minuter försent är det bara löjligt att du inte får vara med på lektionen. Dålig stil tycker jag!

Permalänk
Medlem

Det där beror lite på, imo. Jag vet själv med mig hur störande det är när folk kommer försent till föreläsningar på högskolan eftersom det blir ett onaturligt avbrott och ett störande moment. Speciellt om flera personer regelbunder kommer för sent. Men att som för dig låsa 2 min efter lektionsstart är bara löjligt. Det kan ju tom. skilja så mycket mellan olika klockor!

Vi hade en lärare i gymnasiet som tröttnade lite på att vi kom försent ofta så en dag låste hon ute halva klassen som kom strax efter utsatt tid, hehe. Vi hade väl oss själva att skylla, men vi klagade ändå rätt friskt på händelse.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag har vet folk som ej har blivit insläppta efter att ha kommit mycket försent. Men om det bara handlar om 2minuter så skulle jag gå till rektorn och säga som det var, även vilket klassrum det gäller så att rektorn kan använda snabbtelefon till lektionssalen.
Nu har väl lektionen redan slutat och då är det nog bäst att strunta i det och lära sig av misstaget, någon annan i klassen lär råka ut för samma sak.

Jag själv hade en på gymnasiet lärare som stod med ett fickur vid dörren och räknade ner, samt sa nu har du 6 sekunder kvar spring.. spring! Sedan fick de som kom försent en anmärkning, där de i varje vecka fick visa upp det för sina föräldrar och komma tillbaka med namnunderskrift. (om det så bara gällde 5sek en gång)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Brukar du komma 2 minuter för sent? Alltså kan det vara ett straff som läraren byggt upp?

Om du inte brukar vara sen så var detta riktigt löjligt.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Du vet att ni börjar 8:10 varför kommer du då 8:12? 2 minuter kan kännas löjligt men du visste om tiden.

Permalänk
Medlem

ta dig till lektionen ynka 2 min tidigare så kommer du i tid ^^

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Äh kan ju hända vad som helst som gör att man kommer försent, punka på cykeln eller nåt

Permalänk
Inaktiv

Jag ser tider såhär: 08.10 är för mig 08.00 till 08.20. Självklart beroende på situation. Varför stressa ihjäl folk över några minuter, säg åt lärarna att skärpa sig.

Permalänk
Medlem

2 minuter kanske är lite i hårdaste laget, men samtidigt är det ju väldigt irriterande när folk kommer och droppar in en efter en mitt under en föreläsning. Det stör ju koncentrationen både hos föreläsaren och de som sitter och lyssnar. Det är ju faktiskt inte så jobbigt att ha lite marginaler när man ska till en lektion, varför måste man time:a så att man är där precis på minuten? Jag brukar försöka vara där 5-10 minuter innan så att man har lite tid till godo om man skulle missa tunnelbanan eller nåt liknande.

Permalänk
Inaktiv

Är man tyst när man går in kan man komma 50 minuter försent såvitt jag bryr mig.

Att låsa dörren känns bara som en lärares sätt att försöka "straffa" dig att komma i tid.

Permalänk
Medlem

Har själv en sån lärare i min skola, kommer man några sekunder försent får man inte komma in.
Om det bara är några minuter det handlar om tycker jag man borde bli insläppt, men om man kommer över 20 minuter försent, stick!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Om du är sen får du skylla dig själv , kom i tid nästa gång.

...

Instämmer

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Du ska vara där när lektionen börjar, det är oförskämt mot både läraren och resten av eleverna att komma för sent till lektionen. Du stör föreläsningen och du missar en del av den.

Om du sen har fått punka eller något så är det ju en helt annan sak. Sånt kan man inte styra över. Men det ska ju inte hända mer än någon enstaka gång så då borde det inte vara något problem oavsett hur man väljer att se det.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Är man tyst när man går in kan man komma 50 minuter försent såvitt jag bryr mig.

Att låsa dörren känns bara som en lärares sätt att försöka "straffa" dig att komma i tid.

exakt så jag känner med.
Jag känner också att det blir orättvist att om man kan straffa elever för att dem kommer för sent genom att låsa så borde det finnas liknande straff om läraren kommer försent. Det känns inte som att man har något att säga till om som elev T_T

Sedan blir jag extra sur på att tråden associeras med ett Hello Kitty armband :@:@

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
exakt så jag känner med.
Jag känner också att det blir orättvist att om man kan straffa elever för att dem kommer för sent genom att låsa så borde det finnas liknande straff om läraren kommer försent. Det känns inte som att man har något att säga till om som elev T_T

Sedan blir jag extra sur på att tråden associeras med ett Hello Kitty armband :@:@

Straffa tillbaka då. Stå och sparka på dörren tills läraren inte orkar mer. Det funkar (oftast).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag känner också att det blir orättvist att om man kan straffa elever för att dem kommer för sent genom att låsa så borde det finnas liknande straff om läraren kommer försent. Det känns inte som att man har något att säga till om som elev T_T

De flesta eleverna är antagligen där för att läraren är där, och skiter fullständigt i om du är där eller ej, därför vore det bara idiotiskt att straffa läraren.

Varför tror du att du ska ha något att säga i frågan som elev?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
De flesta eleverna är antagligen där för att läraren är där, och skiter fullständigt i om du är där eller ej, därför vore det bara idiotiskt att straffa läraren.

Varför tror du att du ska ha något att säga i frågan som elev?

Kanske av den anledning att man köper en tjänst av skolan, då bör man ju få kräva en viss prestation av lärarna?

Även om det är en statlig grundskola ska man kunna förvänta sig att de gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför tror du att du ska ha något att säga i frågan som elev? [/B]

Jag hoppas du inte är seriös? Jag utgår självklart från att eleven ska ha lika stor rätt på en skola som en lärare. Det är min arbetsplats lika mycket som lärarens. Varför skulle det inte vara så?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Varför tror du att du ska ha något att säga i frågan som elev?

Jösses..

Permalänk
Medlem

Kommer du för sent så får du ju som sagt skylla dig själv, men jag tycker inte du ska acceptera det om läraren ger dig frånvaro utöver de där 2 minuterna. Läraren har ju i detta fall gjort valet att inte tillåta dig att delta den övriga tiden, så ansvaret för det ligger ju på lärarens axlar, även om du även får ta en del av ansvaret för att du kom för sent i form av att du missat en del av undervisningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

5min måste dörren vara öppen/olåst men sen låsas om läraren vill det, och sen måste läraren vara minst 15min försenad för att man kan hoppa över lektionen.

Det fick jag lära mig av rektorn för en massa år sen, jag hade högst frånvaro

och det mesta var svenska, bild, musik och gymnastik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
5min måste dörren vara öppen/olåst men sen låsas om läraren vill det, och sen måste läraren vara minst 15min försenad för att man kan hoppa över lektionen.

Det har jag hört är bogus?? =O

belga: Jag håller med dig fullt ut!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

banka på dörren en jävla massa! då öppnar dom för då fattar attt läraren kunde släptt in dig från början! för då gör du mer oljud än om du i nte hade kommit in på lektionen. sånt dära händer bara på grundskolan. på gymnasiet bryr dom sig inte alls om man komemr 5 eller 10 minuter försent för då är det bra ens framtid som blir straffad. mkt slappare på gymnasiet.

orka bråka om 2 minuter alla klockor går olika! ett tips är annars att dra fram din klocka 5 minuter då kommer du alltid i tid! hade själv så ett tag fungerade jäkligt bra!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
banka på dörren en jävla massa! då öppnar dom för då fattar attt läraren kunde släptt in dig från början! för då gör du mer oljud än om du i nte hade kommit in på lektionen. sånt dära händer bara på grundskolan. på gymnasiet bryr dom sig inte alls om man komemr 5 eller 10 minuter försent för då är det bra ens framtid som blir straffad. mkt slappare på gymnasiet.

Har haft några lärare på gymnasiet som gnäller när man kommit försent men annars så håller jag med dig om gymnasiet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
banka på dörren en jävla massa!

Låt hellre bli och kom i tid nästa gång istället. Att försöka hämnas leder sällan till något gott om det görs så uppenbart.

Permalänk

Jag kan förstå läraren men jag tycker ändå att 2min är löjligt lite. Det kan ju räcka med att bussen blir försenad pga av en krock, hände mig två gånger på tre dagar, jag hade kommit i tid båda gångerna men kom istället 20-30 min sent. Men jag kom in på lektionen ändå.

En lärare som jag troligtvis aldrig kommer glömma är våran bildlärare. De fyra första veckorna är han inte där en enda gång, vi skulle ha bild en gång i veckan. Lektionerna var alltid på fredagsmorgonar.
Sedan kommer han och säger att hans mamma skulle bli hämtad på flygplatsen och han var tvungen att hämta henne, att han var sjuk mm. Han säger också att han annars alltid är i tid. Men ibland så är han inte där på morgonen så någon ringer och väcker han så kommer han efter typ 15min så har vi lektion. Och det var inte bara en gång det hände så!
Så det är nog inte bara elever som inte är i tid...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Läraren har förmodligen som praxis att låsa dörren när lektionen börjar. Börjar lektionen 8:10, var där 8:00! Hatar folk som har som regel att komma 30 sekunder efter läraren börjar prata.

Förutsatt att läraren har klockan ställd rätt efter något central som fröken ur, sen om din klocka inte är efter fröken ur är ju ditt problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att försöka hämnas leder sällan till något gott om det görs så uppenbart.

Men ack så kul det är.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W