Permalänk
Medlem

Quad Core

Tjenare. Undrar bara lite när spelen börjar stödja quad core. Om det är inom en ganska snar framtid eller om man ska satsa på en Core 2 duo om man ska uppgradera nu i sommar.

Permalänk
Avstängd

ber or väl på när du tängt upgradera nästa gång ..... ska du göra nästa uågradering igen om ett år köp dualcore annars skulle jag gå på en quad oavsett om alla spel/program inteanvänder sig av mer en 1-2 kärnor så kan det va gött o finna

Visa signatur

Hata E8400 välj intel core 2 quad istället

Permalänk
Avstängd

Det kommer nog dröja ett tag tills spelen stödjer alla fyra kärnor. Men du blir nog inte besviken vad du än väljer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Ett år max tror jag det blir standard bland speltillverkare.
Förutsättningarna är här, i ½ år så har quadcore haft lika eller högre klockfrekvens (i orginalhastighet) än dualcore i Intels Core 2 serie som leder prestandaligan.

Supreme Commander (januari 2007) och unreal tournament 3 (november 2007) har haft en liten prestandaboost med quad core gentemot dual core. Inte sagt att de utnyttjar den till fullo dock.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Det hjälpte en hel del med mina funderingar

Permalänk
Medlem

Trådning är svårt.

Permalänk
Medlem

Duo är svalare och belastar moderkort/nätdel mindre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Amds nya Quad cores ser kul ut och billiga! Lär väll börja dycka upp inom 1 år.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Amds nya Quad cores ser kul ut och billiga! Lär väll börja dycka upp inom 1 år.

Men då finns nehalem!

Permalänk

Assassins Creed får också prestandaboost med en Quad jämfört med en Duo.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tror inte dom kommer lägga stor energi på Quad, Dom har knappt lärt sig till Duo och nu har Intel/AMD börjar gå ut med information om deras nästkommande 8/12 kärniga processorer.

Spelutvecklarna hinner inte med hårdvaruutvecklarna. Men grafikkorten är ju så pass avancerade så dom lägger nog mer krut på deras interaktion med programen.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Största fördelen med just fler kärnor är ju för att man ska lätt kunna använda sin dator för mer saker en just en sak åt taget. När 8-12 kommer så lär det nog gröja rejält innan spel och vanliga aplikationer kommer utnytja dem, eller enns behöva utnyttja det.

Men åt andra sidan kan du köra 2 st tyngre aplikationer utan problem. DET är vad den stora fördelen med flera kärnor är.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Tror inte dom kommer lägga stor energi på Quad, Dom har knappt lärt sig till Duo och nu har Intel/AMD börjar gå ut med information om deras nästkommande 8/12 kärniga processorer.

Spelutvecklarna hinner inte med hårdvaruutvecklarna. Men grafikkorten är ju så pass avancerade så dom lägger nog mer krut på deras interaktion med programen.

Ifall de trådar programmen på riktigt så spelar det ingen roll om man har 4,8 eller 12. Ju fler desto bättre. Skapar de dock bara spel med en eller två trådar så blir det dock ingen förbättring.
Det innebär att om programmet utvecklas med 32 trådar i åtanke så kommer en 4 kärnig cpu att prestera bättre än en 2 kärnig.

Vad ska programmen göra mer för att interagera med grafikkortet menar du?
Nvidia funderar på att använda två kort och slänga in fysik på ett.
Men vad finns det mer som de kan göra?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tog ju flera år innan dual ensbörjade dra nytta av i spel, knappt så idag det finns några quad spel som verkligen visar vad en quad går för,, frågan är om det nånsin lär slå igenom när vartannat spel idag är en konsollport ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Tog ju flera år innan dual ensbörjade dra nytta av i spel, knappt så idag det finns några quad spel som verkligen visar vad en quad går för,, frågan är om det nånsin lär slå igenom när vartannat spel idag är en konsollport ändå.

Varför inte? Både PS3 och Xbox360 använder flera kärnor...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att dual var ett stort lyft från början, om antivirus plötsligt fick för sig att börja köras under ett spel, gjorde det inte så mycket, det kunde tugga på i den andra kärnan.
Likadant när Antiviruset och ActiveX började bråka med varandra, datorn låstes inte.
Jag brukade säga, att datorn går inte så mycket snabbare, men den går mycket mindre långsamt, menade att man fick mycket mindre drops, det gick jämnare.

Det är inte alls lika stor skillnad, att gå upp till fyra från två kärnor.
Visst är det mer flyt ibland, men dubbla prestandan är det inte.
Kan också nämna att min Phenom 9750, verkar vara ungefär lika snabb per kärna, som min gamla Athlon X2 4600+, båda klockas också med 2,4 GHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Men grabbar. Nu får ni koppla på lite. Självklart kommer 4 kärnor eller flera slå ordentligt. Om det tar 6 månader eller 2 år vet ja inte men det kommer slå igenom.

Som mortifer666 redan skrivit så använder PS3 och Xbox flera kärnor. närmare 7 kärnor med en inaktiverad på PS3 i alla fall tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Klart att det kommer att slå, jag gissar att vi redan till hösten ser en hel del som drar nytta av flera kärnor.
Och sen är det som sagt ingen nackdel att ha en extra om Antiviruset slår till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Men grabbar. Nu får ni koppla på lite. Självklart kommer 4 kärnor eller flera slå ordentligt. Om det tar 6 månader eller 2 år vet ja inte men det kommer slå igenom.

Som mortifer666 redan skrivit så använder PS3 och Xbox flera kärnor. närmare 7 kärnor med en inaktiverad på PS3 i alla fall tror jag.

Nu har ju PS3:ans Cell-processor bara en "riktig" processor medan resten mer liknar GPU:er. Den kärnan fungerar som "chef" över de andra såkallade SPE:erna.

Läs på lite hur Cell fungerar, ganska intressant

Processorn hos Xbox 360 vet jag inte riktigt hur den fungerar mer än att den tydligen ska ha tre stycken kärnor (möjligen att den har ungefär samma konfig som Cell fast med två "hjälp-GPU:er").

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Nu har ju PS3:ans Cell-processor bara en "riktig" processor medan resten mer liknar GPU:er. Den kärnan fungerar som "chef" över de andra såkallade SPE:erna.

Läs på lite hur Cell fungerar, ganska intressant

Processorn hos Xbox 360 vet jag inte riktigt hur den fungerar mer än att den tydligen ska ha tre stycken kärnor (möjligen att den har ungefär samma konfig som Cell fast med två "hjälp-GPU:er").

Xenon är tre likvärdiga kärnor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenon_%28processor%29
tillsammans med hyperthreading.

Så som någon skyllde på konsolportningar så får man tänka om. Spelkonsolerna är parallelliserade och när speltillverkare lägger ner mer energi på att lära sig parallellisera för dem så blir det också bra för PC.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Nu har ju PS3:ans Cell-processor bara en "riktig" processor medan resten mer liknar GPU:er. Den kärnan fungerar som "chef" över de andra såkallade SPE:erna.

Läs på lite hur Cell fungerar, ganska intressant

Processorn hos Xbox 360 vet jag inte riktigt hur den fungerar mer än att den tydligen ska ha tre stycken kärnor (möjligen att den har ungefär samma konfig som Cell fast med två "hjälp-GPU:er").

Säkert som du skriver, är inte insatt i hur cell processorn fungerar faktiskt.

Men vi har närmare 12 titlar som jag vet om innan 2008 är slut som har stöd för eller får fördel med 4 kärnor mot 2 kärnor. Jag vill nog påstå att det är tillräckligt mycket för att motivera Quad framför en klen Duo. Det är verkligen stor skillnad mellan dessa även i windows beroende på vad du gör för något. Jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till en 3Ghz Duo igen, never.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

quad är bara ovrtkill ge mig en amd prolle på 110 gigahets iställe o den bara tar litet stöm ifrån nätäggen:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
quad är bara ovrtkill ge mig en amd prolle på 110 gigahets iställe o den bara tar litet stöm ifrån nätäggen:)

Så kan jag göra ett dåligt program med en ändlös loop som gör att din dator går som i sirap. Med två kärnor på 55"gigahets" så hade du i det läget fått dubbel prestanda...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hjälpsam

Japp, taskigt skivna program kan sänka vilken enkärning prolle som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Angående det här med quad får en boost i vissa spel, är det när den 2-kärniga och 4-kärninga har samma klockfrekvens eller kan 4-kärniga ha lägre frekvens?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så kan jag göra ett dåligt program med en ändlös loop som gör att din dator går som i sirap. Med två kärnor på 55"gigahets" så hade du i det läget fått dubbel prestanda...

Vad hindrar mig då från att skriva ett dåligt program som gör att din dator med två kärnor går som sirap? Du lär oavsett få slut på kärnor långt innan jag får slut på trådar

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hjälpsam

Fast ofta är det när någon börjar polla hejdlöst som det går segt, och med lite tur sker det bara i en tråd åt gången.
Pratar om oavsiktligt skrivna hemska program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Angående det här med quad får en boost i vissa spel, är det när den 2-kärniga och 4-kärninga har samma klockfrekvens eller kan 4-kärniga ha lägre frekvens?

Beror på problemet. Om vi för enkelhetens skull säger att problemet är perfekt parallelliserbart och skalar linjärt med antal trådar samt att det inte finns någon overhead för synkronisering så skulle en quad core med halva dual core-processorns frekvens arbeta lika snabbt. Nu är det ju dock inte en sådan utopi i verkligheten. Beroende på hur stor nytta spelet kan dra av fler trådar så kan man sänka frekvensen på quad core-processorn och finna en punkt där den har samma prestanda i spelet.
Det finns faktorer som spelar in som kan göra att man i vissa problem (troligen svårt i spel) få superlinjär speedup med parallellisering och på så vis få en quad core på halva frekvensen prestera bättre än en dual core. Men det kommer nog inte hända för vanliga interaktiva spel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Säkert som du skriver, är inte insatt i hur cell processorn fungerar faktiskt.

Men vi har närmare 12 titlar som jag vet om innan 2008 är slut som har stöd för eller får fördel med 4 kärnor mot 2 kärnor. Jag vill nog påstå att det är tillräckligt mycket för att motivera Quad framför en klen Duo. Det är verkligen stor skillnad mellan dessa även i windows beroende på vad du gör för något. Jag skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till en 3Ghz Duo igen, never.

Vilka spel är det?

Sen får man sen när spelen är släppta om det är nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Såhär ser riktigt proffsig kod ut när det gäller att utnyttja alla kärnor.

WhatCore:
If Core(A).OverLoaded = True Then
Let Core(A) = Core(A) + 1

If Core(A).Exist = False Then
Let Core(A) = 0
GoTo WhatCore

Else

GÄJM-ON

End If
End If