Stationär minidator med Linux pressar priserna

Permalänk

Jag tror att Epic Games och Blizzard (eller en av dem) har släppt en del spel till linux. Annars känner jag inte till några företag som släppt något spel alls till linux.

länk till en del linux spel: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Linux_games

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Detta är ju den perfekta surf-/mail-/arbets-/msndatorn för sambos/flickvänner/äldre. Smidigt format, snygg (de klagar alltid på utseendet), säkerligen strömsnål och skälig prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Någon som vet vad det är för GPU i dessa småttingar?

Funderar på att köpa en ASUS Eee eller MSI Wind senare i år och undrar vilka av följande spel de kan orka köra.

Fallout 1&2
Baldurs gate 1&2
StarCraft och Warcraft 2
Quake 1
Counter Strike 1.6
BF1942

Inbyggt Intel GMA9xx-typ

Starcraft, utan problem. Såklart även Quake.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Inbyggt Intel GMA9xx-typ

Starcraft, utan problem. Såklart även Quake.

Quake (1) ger ~30-55fps i Ubuntu (1280x800) med ett GMA X3100

Permalänk
Medlem

Htpc , M U M S ! ! ! ! ! ! ! ! !

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Quake (1) ger ~30-55fps i Ubuntu (1280x800) med ett GMA X3100

Bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Detta är ju den perfekta surf-/mail-/arbets-/msndatorn för sambos/flickvänner/äldre. Smidigt format, snygg (de klagar alltid på utseendet), säkerligen strömsnål och skälig prestanda.

Håller helt med där, precis vad jag tänkte också.

men, att ha den i vardagsrummet som en filmdator till tvn skulle väl sitta fint också? Eller är det för dåliga komponenter i den..

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så tycker jag inte att någon utav dom här datorerna från Asus har slagit hårt i norden, skulle aldrig köpa den bärbara för 3k, finns många andra med större skärm o bättre prestanda för bara 1k till, och den här stationära så är det precis samma sak, köpte en dator i delar från komplett till min lillebror för 3 år sedan, det var en AMD 3000+, 1 GB ram 250 Gb disk, chassi, dvd-brännare, floppy iof bara ett Geforce 5500, men det här betalade vi 3k för, varaför ska jag köpa den här då?

+lite Billigare
+mindre
+dra förmodligen mindre ström
- sämre prestanda
- mindre uppgraderings potential

Tyvärr så är den för dyr för att vara prisvärd som stationär dator...

(och sen får det inte platts ett 8800 GT )

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

ingen minidator?

Hur var det nu med minidator? Kom vi inte överrens om att den termen redan var upptagen? Redaktionen, våga gå mot stömmen och försvara den riktiga minidatorn. Mitt förslag på namn är mini PC, då får man med "personal" och kan alltså inte förväxlas med de riktiga minidatorerna, som ju knappast någon kan förväxla med en PC.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Kom igen nu speltillverkare släpp nu ett gäng enklare (men fortfarande roliga) spel till linux för dessa datorer så vi snart slipper använda oss av MS OS bara för vi spelar spel!

Vad för typ av spel syftar du på med formuleringen "enklare (men fortfarande roliga)"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Quake (1) ger ~30-55fps i Ubuntu (1280x800) med ett GMA X3100

Och i Win XP? kan ju ändå slänga in det operativsystemet om man vill..
Då lär det ju klara alla de spelen utan BF1942 med flyt? StarCraft, WC 2 osv. är inga problem. Inte heller Fallout.

Permalänk
Medlem

Synkar med vanlig stationär med wifi -> kopplar till TV:n som den står under.

Detta borde fungera? Väldigt trevligt om man kan få en så snitsig dator som videospelare, älskar analoga ljudinkopplingar och usb, kan man slippa skit med förstärkare och sådant då kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vad för typ av spel syftar du på med formuleringen "enklare (men fortfarande roliga)"?

Ok låter klurigt jag håller med men tänk dej wow (fortfarande ok grafik) men singleplayer istället och sen behöver det ju inte vara rpg bara för jag gillar det.

Men grafikmässigt i den klassen, det räcker för att jag ska tycka att spelet i sej ska kännas hyffsat fräsht och sen funkar det utan problem på en laptop med integrerat chipset (vilket borde tyda på att det funkar här också).

Vi skulle då äntligen slippa pröjsa stålar/pirata ms os bara för att spela spel.
Jag vet att jag kör endast med ms os pga spelen i alla fall.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som ett Wii.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
Ser nästan ut som ett Wii.

Bra liknelse!
Jag köpte ett Wii till frugan i julklapp och det är ett roligt/billigt tv-spel som inte är speciellt avancerat.

Om speltilverkarna vaknade upp lite och slutade producera endast till ms fördel skulle det kunna bli som ett Wii fast även vara en pc.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
En fördel mot den bärbara varianten är väl ergonomin.
Den lilla skärmen med det lilla tangentbordet bådar inge gott. Med en stationär kan du ju koppla in vad du vill och utforma arbetsplatsen bättre.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den stationära till mina föräldrar som surfar lite, skriver lite i Word and that's about it

Precis vad jag tänkte. Blev också riktigt sugen på sådan här själv, skulle dock vilja ha den i svart.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: ingen minidator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
Hur var det nu med minidator? Kom vi inte överrens om att den termen redan var upptagen? Redaktionen, våga gå mot stömmen och försvara den riktiga minidatorn. Mitt förslag på namn är mini PC, då får man med "personal" och kan alltså inte förväxlas med de riktiga minidatorerna, som ju knappast någon kan förväxla med en PC.

Vi kom överrens om att det var hårklyveri.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det skulle vara klockrent att ha en sån där stående hemma.
Den lär ju inte låta så mycke eller dra mycke energi, så den kan ju stå på 24/7 och tanka ner grejor osv

Permalänk
Medlem

Kanon, Finfint som dassdator, eller Surf-, skoldator om man vill.. Men jag gillar idéen med dator på dasset, bara ett kylskåp som fattas så kan man bosätta sej där...

Permalänk
Avstängd

En stilig liten sak, synd bara att Linux inte är något som intresserar mig

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Denna+växelriktare=bildator

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
En stilig liten sak, synd bara att Linux inte är något som intresserar mig

är inte det lite trångsynt? för det andra så borde det väl gå att lägga in windows på den.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

liten och billig och antagligen väldigt strömsnål. Intressant dator helt klart även om jag är mer intresserad av bärbara modellen. Känns onödigt med en till dator hemma och lär ju inte vara tillräckligt snabb för att fungera som server så bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
är inte det lite trångsynt? för det andra så borde det väl gå att lägga in windows på den.

Lika trångsynt som att anta att linux passar alla? Särskilt asus egna version (om det nu är den som denna kommer köra).

Den kommer säkert släppas med windows också, tids nog. Precis som EEEn.

Permalänk
Avstängd

Sluta tjata om hur den presterar, jag är inte så superintresserad av prestanda längre även om prestanda-monster är skitkul.

Datorn är skitsnygg och skulle kunna köpa den enbart för det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej på om jag skulle köpa en sådan här. Däremot bygga ihop något motsvarande själv hade jag kunnat tänka mig. Köper aldrig färdigbyggda stationära datorer eftersom halva nöjet är att själv välja komponenter och sedan sätta ihop det...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Lika trångsynt som att anta att linux passar alla?

Efter flera års total trångsynthet kan det kanske passa med lite motmedel?

Permalänk
Medlem

Hehe Eee PC, snarare Wii PC

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag skulle mycke väl kunna tänka mig denna. Instalera SqueezeCenter o sen externa HDn med musik o ha den som musikserver till SqueezeBoxen... perfekt att ha igång istället för stora burken.
Liten, snygg. och antadligen tyst.