LG P300 - Intressant bärbar, någon som testat?

Permalänk
Medlem

LG P300 - Intressant bärbar, någon som testat?

Hej!

Jag ligger i tankarna att köpa en ny dator som både ska vara snabb och smidig. Efter att ha tittat runt en del fastnade jag för LG P300.

Är det någon som har testat den? Det verkar som att det ska vara en tyst dator med fullstort tangetbord i samma kvalité som Thinkpads:en har.

Spec:
LG ELECTRONICS LG P300 EXPRESS 13,3"
T9300
2GB
250GB
LG P300-U.ABJJV / Intel® Core"2 Duo Processor T9300 (2.5GHz/6M/FSB800)
13.3" WXGA LED backlight
S-ATA 250G(5.4K) DDR2 2,048MB(667) + DDR2 1,024MB(667)
Ext. DVD Super Multi-DL
NVIDIA® GeForceTM Go 8600M GS
Intel 802.11a/g/n
Vista Business

Vikt: 1.6 kg

Länkar (premium):
http://nordic.lge.com/sv/products/category.list/barbaradatore...

Massa bilder (på budgetversionen):
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fency.auc...

Den verkar ha funnits ute på den koreanska marknaden ett tag men har först nyligen kommit till Europa och USA. Det finns två versioner, en premium med bättre grafikkort och en billigare.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på den också, men tycker personligen inte om utseendet. Det är den enda jag vet som har ett 8600M i 13,3" (även om det är GS). Vikten och storleken i kombination med prestandan är den helt ensam om.

Den verkar onekligen vara kraftfull. Priset på cirka 17.000 är förvisso ganska högt, men absolut rimligt för den datorn.

Jag vet dock inte hur det är med grafikkortet och prestandan. GS är vanligtvis helt okej, men i t.ex. Asus V2S (14") är den nerklockad och presterar relativt dåligt. Hoppas dom inte dragit ner på grafikkortet för att få in det i 13,3"-formatet.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att utseendet skulle vara vitt och plastigt som resten av deras burkar men var faktiskt inne och klämde på datorn i butik och det hela var en fräck aluminumlösning som inte alls kändes plastig. Det gillade jag verkligen, men som du säger är priset fortfarande högt.

Jag har ingen aning om hur bra kortet presterar men har sett resultat på runt 3500 i 3dmark06, om det nu säger något om en laptop. Ytterligare en fundering är hur pass stor skillnaden är mellan gs och gt, eftersom denna laptop finns med GT i asien. (Även om import verkar dyrt och krångligt)

Kom du fram till några andra datorer i den storleken som är intressanta eller får man hoppa upp ett halvt kilo för att hitta samma prestanda i 14"-tummare?

Permalänk
Medlem

GS presterar inte 3500p i 3dmark06, utan snarare cirka 2500p. Skillnaden är ganska stor mellan GS och GT. Bland 14" finns det zeptos 6224W/6324W som erbjuder bra prestanda för lite pengar (har extrem rabatt just nu på zepto.se). I övrigt finns det inga alls.

Permalänk
Medlem

Har du sett några bra test på T9300? Skulle vara skoj att se hur den sköter sig i jämförelse med tex T7500.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Har du sett några bra test på T9300? Skulle vara skoj att se hur den sköter sig i jämförelse med tex T7500.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=319...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4296

Stort tack, har kollat runt en del där, men det verkar vara först nu den kom upp!

Härligt positiv recension, efter att ha funderat på att köpa en X300 vet jag nu vart mitt köp landar. P300...Mums.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Stort tack, har kollat runt en del där, men det verkar vara först nu den kom upp!

Härligt positiv recension, efter att ha funderat på att köpa en X300 vet jag nu vart mitt köp landar. P300...Mums.

Hade varit nice med lite bilder sen när du får den

Den verkar oerhört härlig. Jag ska vänta till sommaren med ny laptop, men annars hade jag nog köpt denna. Jag tror 9500M kommer få plats i 13,3" eftersom det är ett krympt 8600M GT, och till sommaren lär det finnas ute

Permalänk

Verkar som en intressant dator, dock var priset inte lika intressant :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundvall91
Verkar som en intressant dator, dock var priset inte lika intressant :/

Mjo, men helt i enlighet med vad man får för pengarna. C.a 1,6 kg vikt, slimmad, 13,3" med 8600M GS (det är den enda som har det) en av de snabbaste processorerna på marknaden och 3gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Hade varit nice med lite bilder sen när du får den

Den verkar oerhört härlig. Jag ska vänta till sommaren med ny laptop, men annars hade jag nog köpt denna. Jag tror 9500M kommer få plats i 13,3" eftersom det är ett krympt 8600M GT, och till sommaren lär det finnas ute

Nu har jag lagt en beställning. Hoppas på att få den ganska snart så att jag kan ta lite bilder och även ge en liten åsikt om ljudvolym och övrigt gällande datorn. Min begagnade Thinkpad T40 behöver lite vila tror jag (mina öron också för den delen, ett jäkla vinande från fläkten).

Någon som läser det här som har en åsikt om ett bra "skin" till datorn som man kan använda när man ska slänga ner den i väskan, så att man inte repar upp allt?

Oh well, efter att ha letat efter en dator i över en månad aktivt så känns det bra att ha tryckt på knappen "beställ".

Permalänk
Medlem

Vilken av dom blev det? Den med 8400M GS eller 8600M GS?:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=271669,264215

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd. Hade den varit helsvart hade jag också köpt en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Vilken av dom blev det? Den med 8400M GS eller 8600M GS?:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=271669,264215

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd. Hade den varit helsvart hade jag också köpt en.

Det blev den lite dyrare varianten med T9300 och 8600M GS.

Frågan är hur mycket sämre prestanda jag får eftersom det är en minnesmodul på 2 gigabyte och en på 1 gigabyte (har för mig att man inte kan utnyttja dual ram i sådana fall). I värsta fall får jag komplettera med en modul på 2 gigabyte så att det går att utnyttja.

Jag hoppas på att få återkomma med lite bilder som sagt, får väl se hur det zebrarandiga locket känns.

Permalänk
Medlem

Jo, dual channel utnyttjas ändå så länge det är samma minnestyp vill jag minnas. Oavsett är den prestandavinst nästan obefintlig,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jo, dual channel utnyttjas ändå så länge det är samma minnestyp vill jag minnas. Oavsett är den prestandavinst nästan obefintlig,

Ah okej, jag vet att det inte är så på min Pentium 4 3.0 ghz med pc3200 minne från 2003, men det är ju skrämmande nog 5 år sedan så saker har ju förhoppningsvis blivit bättre.

Då slipper jag oroa mig för att handla mer minne på en gång, eftersom Vista 32-bit ändå bara stödjer ca 3 gig minne, eller kan nyttja i vilket fall.

Permalänk
Medlem

LG P300-S.AP33V

Någon som prövat P300 med 8400M GS? Hur är värmeutvecklingen, batteritiden och prestandan? Vore intressant med en jämförelse mellan de två.

Permalänk
Medlem

Vikten och oljudet från fläkten är de största anledningar till att jag vill byta ut min nuvarande bärbara.

P300:an är helt klart en het kandidat, men är det någon som vet om den väsnas mycket?

Visst är det acceptablet med lite fläktljud om man kör tunga applikationer men f-n inte om man bara slösurfar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matnoi
Vikten och oljudet från fläkten är de största anledningar till att jag vill byta ut min nuvarande bärbara.

P300:an är helt klart en het kandidat, men är det någon som vet om den väsnas mycket?

Visst är det acceptablet med lite fläktljud om man kör tunga applikationer men f-n inte om man bara slösurfar....

Den låter ingenting vid bara slösurf på läget "Normal", på "Cooling" hör man ett svagt fläktljud, dock inte vinande utan dovt. På "Silence" så är den helt tyst. Du kan växla mellan lägena med FN + FLÄKTKNAPP eller via en Gadget i Vista. Standard är läget "Normal".

Det som låter i datorn är hårddisken, men det är precis som på vilken annan bärbar som helst.

Permalänk

Fixar den att spela upp 1080P matrial? Vill nämilgen ha en liten bärbar som även kan användas till HTPC vid behov. Är det HDMI 1.3 på den? Hittar ingen information om det.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se hur den presterar i spel. typ crysis.
Va har du testat på den som kräver kraften av 8600M kortet?

Permalänk
Medlem

T8300 eller T9300

Jag lutar också åt ett P300-köp. Men hur stor skillnad märker man egentligen mellan de två modellerna?

En annan sak: det lär bara vara med den dyrare varianten, som har business-vista, som man kan byta ner sig till XP. Men är det viktigt?

Permalänk
Medlem

Re: T8300 eller T9300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenC
Jag lutar också åt ett P300-köp. Men hur stor skillnad märker man egentligen mellan de två modellerna?

En annan sak: det lär bara vara med den dyrare varianten, som har business-vista, som man kan byta ner sig till XP. Men är det viktigt?

Hej, jag sitter med den dyrare varianten och måste säga att det Vista Business som kom installerat från början är den renaste företagsinstallation jag har sett. Bara den nödvändiga programvaran. Jag skulle inte nedgradera till XP. Datorn bara svischar fram i vilket fall...

Permalänk
Medlem

Hej igen

Bestämde mig ändå snabbt, och tog den billigare varianten (14 tusen istället för 16, 5). Gissar/hoppas att processorskillnaden inte är så stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenC
Hej igen

Bestämde mig ändå snabbt, och tog den billigare varianten (14 tusen istället för 16, 5). Gissar/hoppas att processorskillnaden inte är så stor.

Grafikkortet är den stora skillnaden. Processorn är antagligen marginell om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Tack MerZo, det låter bra.

Permalänk
Medlem

Shit, hade totalt missat denna lilla skönhet. Nu kliar det i fingrarna ordentligt

Var inne på Nox'en från zepto men denna är både mindre och lättare. Har släpat runt på min 14" över halva jorden och även om det går så är det definitivt inte helt optimalt storleksmässigt, och därför känns det lite tungt att lägga pengar på något som är ännu större.

Någon som har en bra anledning till varför jag inte borde köpa en P300 med en gång?

Prestandan hamnar något efter Nox'en förståss, men jag tror jag värdesätter smidigheten framför den extra biten presetanda.

Enda som skulle vara bittert är om man köper den nu och så kommer det ut något nyare finare närmsta månaden.

Nuvarande P300 ägare får gärna ge lite feedback och tala om hur underbar den är

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

P300

Jag är nöjd.
Ska jag komma på något som talar emot den så är det bara ett par saker som också står hos Smartson (http://www.smartson.se/test/barbar-dator/lg-p300.htm), nämligen att den kan bli lite varm, och därför köra fläkten en del. Men annars är jag, som sagt, nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: P300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenC
Jag är nöjd.
Ska jag komma på något som talar emot den så är det bara ett par saker som också står hos Smartson (http://www.smartson.se/test/barbar-dator/lg-p300.htm), nämligen att den kan bli lite varm, och därför köra fläkten en del. Men annars är jag, som sagt, nöjd.

Kul med svar

Du som tog den billigare versionen. Din helt egna subjektiva uppfattning; Hur tycker du den klarar spel? Och vilka spel spelar du?

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

P300

Sorry, Tagg. Har inte spelat på den :-o, så där måste du få svar av någon annan.