Telenor vill sända tv på webben

Permalänk
Melding Plague

Telenor vill sända tv på webben

Det stora norska telekomföretaget Telenor, som bland annat äger Bredbandsbolaget och Glocalnet i Sverige, ger sig in på webbtv-marknaden. Inom två år kommer Telenor att sälja teknik till innehållsleverantörer som gör det möjligt att sända tv till internetkunder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju moget av Telenor att ha stöd för Linux och MacOSX men avsaknaden av viasat kanaler (TV3 och TV6) och att det inte går att spela in är ju inte så positivt. Vidare så vill väl kunder, om de nu förväntas betala för det, kunna titta på tv utan datorn som mellanhand.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jamen tror du inte att de lanserar en box för det, precis som till DVB-C/T/S ? Är ju bara att koppla in den i bredbandsuttaget istället för antennuttaget.

EDIT: Skulle ha läst nyheten noggrannare :p. Deras lösning verkar som sagt rikta sig mot webbbaserat tittande. Jaja.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Kul initiativ, och positivt med inte endast Windows-stöd. Men det fungerar ju aldrig för någon storskalig TV-distrubution.

Permalänk
Medlem

Canal Digital har sedan ~2 månader tillbaka ett avtal med viasat så att deras kunder får tv3 och viasats kunder får kanal 5. Tv 6 är en gratiskanal så den lär fungera.

Permalänk

hoppas dom kommer på nåt program som gör att man kan fusk titta på kanalerna utan o betala. lär ju bli ett fint mål för hackning eventuellt. hur många hackare skulle inte dregla för att kunna se gratis tv vid datorn!

låter intressant det hära men lär ju hacka eller inte hänga med ordentligt brukar ju bli så över nätet.

Permalänk
Medlem

"Enligt Secustream gör mediaspelaren och deras krypteringsteknik att film och tv-serier på ett säkert sätt kan sändas till betalande kunder utan risk för piratkopiering."

Du fattar väl att det inte går att hacka, för annars hade de nog stott att de gick göra de:)

Permalänk
Medlem

krypterad betal-tv som inte går att spela in från som dessutom segar ner ditt internet. låter som en strålande idé för kunden.

EDIT: iofs är alla betal-tv kanaler krypterade men det går väl iaf att spela in från dem plus att man inte behöver dator som står och tuffar..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Är Bredbandsbolaget NORSKT!? Och nog fan kommer man kunna spela in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Är Bredbandsbolaget NORSKT!? Och nog fan kommer man kunna spela in.

Telenor köpte upp bredbandsbolaget. BBB var svenskt i början.

Permalänk
Medlem

"...på ett säkert sett..."? Ska det inte vara sätt? ;D

OnT: Låter väldigt intressant.

Permalänk
Medlem

Det kommer glöda om våra TP kablar i framtiden! xD

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske kommer fungera så att man väljer vilket TV-program man vill titta på. Om programmen ligger kvar på det här tills tjänsten ersätts av något annat väldigt långt in i framtiden är det ju sak samma.
Det finns väl bara några få områden som man skulle vilja spela in det och det är väl om man ska iväg och inte kommer ha (tillräcklig) internetuppkoppling. Men samma sak är det ju idag, du tar ju inte TV:n med dig överallt.

Ett grundkrav för mig är att det ska vara hög kvalité/upplösning. SVT play är rätt lågtupplöst

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Det låter väl bra. fast ganska förutsagt är det. ALLTING ska gå genom bredbandet, lika väl som ett enda företag äger allting.

till lite offtopic da:

Vart fan har telenor kommit ifrån?! (att det är föredätta vodafon vet jag)
Dom hade en reklam för jävligt länge sedan där dom sa något om att dom ska bli världens största.

och nu, ca 7 senare? så äger dom allting! dom kommer som gubben ur lådan och plötsligt äger hela skiten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Telenor köpte upp bredbandsbolaget. BBB var svenskt i början.

Undra när jag missade det eller så har man väll glömt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vart fan har telenor kommit ifrån?! (att det är föredätta vodafon vet jag)
Dom hade en reklam för jävligt länge sedan där dom sa något om att dom ska bli världens största.

och nu, ca 7 senare? så äger dom allting! dom kommer som gubben ur lådan och plötsligt äger hela skiten!

Telenor är Norska Telia (televerket) och de köpte Vodafones svenska (nordiska?) kunder samt bredbandsbolaget när fusionen av Telia och Telenor gick åt skogen. Telia gick istället ihop med finska Sonera och bildade det nuvarande Telia Sonera.

Permalänk
Medlem

Jaha
O vilka vill ha TV som inte går att spela in mer än 50% jobbar skift i Sverige och måste ha möjlighet att spela in för att kunna se något.Nu lämnar jag Telenor för Bahnhof eller Gothnet ADSL. Pensionärer knappast stor målgrupp för webbtv.
Sorligt dålig ledning i Telenor.

Visa signatur

Tom

Permalänk

Ush. Jag får alltid rysningar av sånt här. "...utan risk för piratkopiering."

TV-bolagens "idiotsäkra" system de utvecklat för betalTV via box/kort har ju verkligen varit säkra, i några veckor, innan de knäckts fullkomligt. Nu är ju tekniken dessutom extremt mer tillgänglig för hackare (alla har ju inte direkt utrustningen för att hacka box/kort system).

Fördelen här, är väl kanske att det inte är helt passiv mottagning av det. Via satelit/kabel kan man ju inte direkt se vilka som utnyttjar tjänsten, här borde det iaf gå att se om någon försöker kolla på det direkt från servern...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ett grundkrav för mig är att det ska vara hög kvalité/upplösning. SVT play är rätt lågtupplöst

Håller med, speciellt när jag kör ut allt till min 42" Plasma när jag skall titta på något (förutom normal tv tittande idag).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Ush. Jag får alltid rysningar av sånt här. "...utan risk för piratkopiering."

TV-bolagens "idiotsäkra" system de utvecklat för betalTV via box/kort har ju verkligen varit säkra, i några veckor, innan de knäckts fullkomligt. Nu är ju tekniken dessutom extremt mer tillgänglig för hackare (alla har ju inte direkt utrustningen för att hacka box/kort system).

Fördelen här, är väl kanske att det inte är helt passiv mottagning av det. Via satelit/kabel kan man ju inte direkt se vilka som utnyttjar tjänsten, här borde det iaf gå att se om någon försöker kolla på det direkt från servern...

ja detta med hackande, vare sig satelleti kort från Canal digital eller Viasat kan kopieras, så sååå jäkla enkelt kan det inte vara. Eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Telenor köpte upp bredbandsbolaget. BBB var svenskt i början.

Heter det "BredeBöjsBolage" nu då eller? Hehe

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Heter det "BredeBöjsBolage" nu då eller? Hehe

Lol!

Men som Aqualize skrev - upplösning, fps och allmämn bildkvalitet är egentligen det man saknar när det gäller webb-TV. Faktum kvarstår, är det någon här som har sett NÅGON webbtjänst över huvud taget som erbjuder schysst bildkvalitet? Jag är bara nyfiken på hur bra det skulle kunna bli?

Egentligen är jag fortfarande väldigt tänd på Joost, om de bara kunde lösa lite småproblem såsom DÅLIG BILD och SKITDÅLIGT UTBUD :P. Annars skulle jag väldigt gärna använda mig av en sån lösning. Jag skulle till och med kunna tänka mig att betala för ett schysst kanalpaket om jag kunde få det i OK kvalitet via Joost, typ Boxerpaketet eller whatever.

Till sist skulle man då vilja att popcorn hour och de andra uppgraderades till att kunna spotta ur sig alla dessa kanaler till TV:n.

Att de inte tillåter, EN kopia av programmen i åtminstone förstaled*, är BS som sagt. Inte alla kan väl se alla program på en gång, på vissa tider. Personlig backup är ett måste, och jag pratar inte med baktankar om detta (som en pirat?) utan som en entusiastisk TV tittare.

Mina 2 öre

*En kopia för personligt bruk som inte går att kopiera igen, finns säkert en term för.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Sist jag kollade så var det dessutom lagligt att spela in tv-program för privat bruk. Får Telenor blockera folks rätt att spela in tv-program? Vi betalar ju faktiskt skatt på cd/dvd/hårddiskar för att det är lagligt med privatkopiering.

Man får väl inte spela in radio- eller tv-program, t o m för privat bruk? Men tanken har väl alltid varit att göra folk förvirrade om deras rättigheter - skapar mer rädsla för överförmynderiet å osäkerhet på sig själva.

Permalänk
Medlem

TV är omodernt. Vad jag vill se är en tjänst där jag kan titta vilket avsnitt som helst av vilken serie som helst i utbudet när jag vill i valfri mediaspelare. Jag vill även kunna ladda ned avsnitten så att jag kan titta när jag inte har tillgång till en internetuppkoppling. Live-strömmar för sport och liknande vore också trevligt.

Det är totalt puckat att behöva allokera tid vid exakt rätt tidpunkt för att inte missa ett avsnitt av en serie med dagens teknik...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
TV är omodernt. Vad jag vill se är en tjänst där jag kan titta vilket avsnitt som helst av vilken serie som helst i utbudet när jag vill i valfri mediaspelare. Jag vill även kunna ladda ned avsnitten så att jag kan titta när jag inte har tillgång till en internetuppkoppling. Live-strömmar för sport och liknande vore också trevligt.

Det är totalt puckat att behöva allokera tid vid exakt rätt tidpunkt för att inte missa ett avsnitt av en serie med dagens teknik...

Kanske det som är meningen med följande?
Du kan ju t.ex. viss mån se ett program när du vill om du har Viasat + (är det väl), specifika avsnitt tror jag dock aldrig kommer bli verklighet. Förutsett att man inte laddar ner programmet. Så att säga att TV'n är omodern tycker jag är lite konstit sagt. Denna teknik kanske kommer i framtiden, vem vet?

Men annars kan man ju tillämpa det olagliga alternativet om man så önskar.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoakh
Man får väl inte spela in radio- eller tv-program, t o m för privat bruk? Men tanken har väl alltid varit att göra folk förvirrade om deras rättigheter - skapar mer rädsla för överförmynderiet å osäkerhet på sig själva.

Man får väll vist spela in program, även om dom kanske medvetet tänker göra det svårt. Tror snarare att anledningen till kodningen av deras sändningar är den samma som att dom kodar digalsädningarna via parabol eller kabel. För att inte den som inte betalar ska kunna tjuvtitta.

Permalänk
Medlem

Man får spela in TV och radio hur mycket man vill. Du får tillomed spela in och ge bort en kopia till grannen. Förr när show view till vhs var populärt så publicerades show view koderna till alla program i tv tidningarna, om det var olagligt att spela in så hade ju de koderna varit olagliga också..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag håller fullständigt med, det är väl öppenbart att man får spela in tv-program. Vidare så är väl det en av anledningarna till varför man betalar en extra avgift på dvd-skivor,videoband etc? Vidare så skulle det ju i princip vara olagligt att köpa videobandspelare, dvd-inspelare.... då dessa i sådana fall knappast skulle ha något lagligt användningsområde....

Visa signatur

| Errare humanum est |