Kan Universal Telecom kräva dessa pengar

Permalänk
Medlem

Kan Universal Telecom kräva dessa pengar

Fakta: Min flickvän fick inkassobrev från payex på ca 6000 som hon inte kände igen. Vid efterforskning visar det sig vara en skuld från Universal som hon aldrig skrivit på. Payex säger det är upp till henne att bevisa att hon inte skrivit på ngt, att de kontaktat kronofogden där hon godkännt att betala till dem, detta har ej skett och det finns inget hos kronofogden. Hon pratade även med Universal men de kan inte skicka räkningar tillbaka till 2005 då de inte har kvar räkningar så långt tillbaka, payex vill inte skicka då det kostar dem pengar. Sedan säger även Universal att de inte har något påskrivet papper då hon beställt på internet, hur lagligt är det då skulle jag ju kunna beställa en bil i ngns namn och de får betala. Vad tycker ni och hur löser man detta? Kan säga jag kommer ringa och skälla ut dem i morgon, inte på det sättet jag är otrevlig men den del hur lagarna fungerar som de verkar ha noll koll på...

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem

Problemet för oss kunder är att oavsett om du rätt eller ej att räkningen är fel så kan man få en betalningsanmärkning som inte tas bort trots att det senare visade sig vara en felaktig räkning.
Så om det kommer så långt att ni riskerar en betalningsanmärkning skulle jag betala räkningen för att sen kräva tillbaka pengarna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte vara så smart heller även om jag håller med dig delvis, för betalning kan anses som godkännande av detta samt de verkar ju inte hantera det bra nu så varför skulle det om de får pengarna. Det sjuka e ursprungsbeloppet var 1000 och nu över 6000. Prick skall man bara få om det går till kronofogden.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem

har dom en kopia på hennes namnteckning eller nåt ? verkar ju skojjare detta..

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, ingen påskrift, det är beställt via internet vilket de anser är godkännande. Hålelr med, känns som skojare.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Som jag skrev tidigare, ingen påskrift, det är beställt via internet vilket de anser är godkännande. Hålelr med, känns som skojare.

Beställt via internet kräver väl för tusan att de skickar ut ett papper som man ska skriva på?
Brukar hanteras så för avtal iallafall.
Och Universal telecom vad säger de igentligen, för de måste ju ha gett uppdraget till inkasso nissarna eller?
Låter som sagt mycket misstänkt, antingen rent lurendrejeri eller en miss i datorsystemet helt enkelt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Universal sa det är beställt på nätet, de är godkännande, de har ej påskrift, de har inte fakturor så långt tillbaka de kan skicka. Payex Inkasso sa de bara fått uppdraget och har skickat massor med räkningar, men kopior är för dyra att skicka ut så de kan de inte, inte ens maila då det är för dyrt. Håller med det verkar flummig men min flickvän är den som är i mitten, det är inte kul, tar energi osv specieltl som hon haft problem tidigare :/

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Universal sa det är beställt på nätet, de är godkännande, de har ej påskrift, de har inte fakturor så långt tillbaka de kan skicka. Payex Inkasso sa de bara fått uppdraget och har skickat massor med räkningar, men kopior är för dyra att skicka ut så de kan de inte, inte ens maila då det är för dyrt. Håller med det verkar flummig men min flickvän är den som är i mitten, det är inte kul, tar energi osv specieltl som hon haft problem tidigare :/

bestrid och kräv att få se samtliga papper från Universal.
IP-logg , eventuellt beställningsmail , fakturor rubbet.
dom har en fodran mot er och ni har all rätt i världen att få veta varför
alltså är dom skyldiga att ge er dessa kopior.

Bestrid kravet , betala inget. Går det till fogden så bestrider ni det igen.

Permalänk
Medlem

De sa att räkningarna är från 2004 och att de skickat flera men vi har aldrig fått någon. Det är jag så säker på som man kan vara. Pratade med en tjej på Universal idag och hon skulle kolla upp om något var påskriver och var det inte så så skulle inte tjejen behöva betala, drar de tillbaka detta skall de ju ordna sig med PayEx som bara driver för Universal. Skumt jag o tjejen fick så olika svar, skumt att PayEx kan vara så stora men ha så dålig koll på vad som gäller. Får se vad Universal säger men skriver de inte av blir det att begära kopior på alla fakturor, gratis då det är bestridande, IPadress för beställning, påskrivet papper osv osv, sedan får vi ta det med PayEx de driver ju endast för Universal. Det skall kosta om de är jobbiga. Fattar inte heller hur PayEx kan nämna kronofogden då inget går dit och att det först går till kronofogden innan det går till dem. Ber om ursäkt en del av sammanhanget är fel, är irriterad as hell bara.

Visa signatur

DjKool

Permalänk

Vadå har din flickvän inte tecknat (oavsett om det skett skriftlig eller digitalt) avtalet eller? Tycker det låter som att hon försöker smita ifrån något men jag kanske tolkar det hela fel?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Vadå har din flickvän inte tecknat (oavsett om det skett skriftlig eller digitalt) avtalet eller? Tycker det låter som att hon försöker smita ifrån något men jag kanske tolkar det hela fel?

Hon har aldrig valt att beställa ngt på internet, via underskrift osv osv...Läs det jag skriver, hon har inte tecknat ngt...Ursäkta tonen men är nog irriterad för situationen utan att ngn ifrågasätter saker de inte har ngn aning om....

Nu kommer de upp att delgivning är godkännd 2004 till kronofogden, och man har bara tre veckor att överklaga till tingsrätten om det är någon annan som skrivit på. Låter som sjuk lag, tänk om ngn falskt godkänner delgivningen och sedan får man inte info om detta, hur i ..... skall man då överklaga det? Så de som ligger nu är bara betala. Blää..

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Hon har aldrig valt att beställa ngt på internet, via underskrift osv osv...Läs det jag skriver, hon har inte tecknat ngt...Ursäkta tonen men är nog irriterad för situationen utan att ngn ifrågasätter saker de inte har ngn aning om....

Nu kommer de upp att delgivning är godkännd 2004 till kronofogden, och man har bara tre veckor att överklaga till tingsrätten om det är någon annan som skrivit på. Låter som sjuk lag, tänk om ngn falskt godkänner delgivningen och sedan får man inte info om detta, hur i ..... skall man då överklaga det? Så de som ligger nu är bara betala. Blää..

Nu hänger jag inte med , har ärendet legat hos kronofogden sedan 2004?
då är det ju självfallet på tok för sent att göra något åt och tyvärr bara att betala

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Nu hänger jag inte med , har ärendet legat hos kronofogden sedan 2004?
då är det ju självfallet på tok för sent att göra något åt och tyvärr bara att betala

De ligger inte hos kronofogden. De gjorde en delgivning 2004 men drev inget och då gick det tillbaka till PayEx, kronofogden har alltså bara gjort en delgivning, inte försökt driva in ngt. Kanske för sent ändå men. Då e ngt sjukt....Skall jag teckna grejjer åt folk o bara se till att de inte får räkningar eller delgivningar så är det inte mitt problem o de får betala.

Visa signatur

DjKool

Permalänk

Eh? Har kronofogden gjort en delgivning så borde din flickvän vara väl medveten om detta då det innebär att de söker upp personen och kräver en underskrift.

Vad gäller det ursprungliga avtalet så har ni fortfarande rätt att se pappren där hon godkänner avtalet. Någon kopia måste de ha.

Har själv sluppit ett krav då jag anklagades för att ha köpt böcker utan att betala. jag bestred det och krävde att få se min underskrift eller liknande. Efter 3 dagar hade företaget lagt ner ärendet just pga att de inte hade något godkännande från min sida. Jag å andra sidan hade inga böcker heller så.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. De säger att hon delgavs krav på skulden senast 2004? Om jag minns rätt från juridikstudierna så har sådana krav från näringsindkare mot privatpersoner en preskriptionstid på 3 år (där denna tid förnyas för varje gång skulden krävs). Alltså borde skulden vara preskiberad oavsett om de bevisar att hon tecknat avtal eller inte.

Permalänk
Medlem

De ska kunna skicka det du begär. Enligt bokföringslagen så ska de spara sina fakturor i 10 år.

Om tjejen har blivit delgiven så har hon en anmärkning om ni inte bestred. Tydligen påstår ju de att NÅGON har blivit delgiven. Mysko.
Man har 10 dagar på sig att bestrida skulden efter att man har blivit delgiven. Delgiven kan man bli av en delgivningsman eller så skriver man på pappret man får på posten innan de skicka ut en delgivningsman. Betalar man inom 10 dagar från det att man skrev på så får man ingen anmärkning. Ärendet skall då dras tillbaka av sökanden.

Efter delgivning så blir man kontaktad på diverse sätt av kronofogden som vill ha information om inkomst osv. Hon har alltså haft en betalningsanmärkning?

Om hon inte fått något papper eller något sånt av payex på 3 år så är ändå skulden preskriberad och de har ingen rätt att kräva henne på pengarna.

Permalänk

Vad är det hon in beställt?

Permalänk
Medlem

Enligt henne har hon inte delgivits av kronofogden och skrivit på ngt, jag tror henne men räcker det med ett papper kan det vara hennes far som gjort annat skit för henne. Tre års preskribitionstid är ju bra, men de säger att de fick tillbaka ärendet av kronofogden som inte kunde driva in ngn och skickat fler fakturor efter det, hur är det då med bevisbördan, hon har aldrig fått några fakturor men de säger det skickat ut. Universal var lite mjukare då jag ringde dem, men PayEx hänvisar bara till delgivningen och de är ju dem som framförallt vill ha pengar, inte ens om Universal drar tillbaka kraven gör PayEx det vilket är en bra affär för dem då de får ännu mer pengar av en skuld som inte borde finnas. Tips på hur man löser detta?

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Enligt henne har hon inte delgivits av kronofogden och skrivit på ngt, jag tror henne men räcker det med ett papper kan det vara hennes far som gjort annat skit för henne. Tre års preskribitionstid är ju bra, men de säger att de fick tillbaka ärendet av kronofogden som inte kunde driva in ngn och skickat fler fakturor efter det, hur är det då med bevisbördan, hon har aldrig fått några fakturor men de säger det skickat ut. Universal var lite mjukare då jag ringde dem, men PayEx hänvisar bara till delgivningen och de är ju dem som framförallt vill ha pengar, inte ens om Universal drar tillbaka kraven gör PayEx det vilket är en bra affär för dem då de får ännu mer pengar av en skuld som inte borde finnas. Tips på hur man löser detta?

Du har fortfarande rätt till pappren och om företaget drar tillbaka sitt krav så finns det inget som inkassobolaget kan göra då de agerar utifrån universal.
Ifall hon blivit delgiven så borde det definitivt finnas en underskrift av henne som ni har rätt att se.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Tack för det sista svaret. Håller på kollar med Universal just nu. Verkar som det bara finns en beställning från internet, de frågar om vi gjort den, dööö, säger ju vi inte tecknat ngt. Sedan går nummret till Stoclholm och nummret till en person med helt annat namn. Hon jag pratade med tyckte det såg konstigt ut. Om de inte kan prestera bevis får de dra tillbaka allt och lösa det med inkasso. Vet bara inte hur man driver på så de fixar det. De skulle ringa senare idag om detta.

Kronofogden säger ju det itne finns ngt men PayEx säger de skickar delgivningspapprena så där får vi se.

Kan tänka mig det är hennes far, ni kan ju tänka mig hur mkt mer arg jag blir för det.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Hej igen,

Tack för det sista svaret. Håller på kollar med Universal just nu. Verkar som det bara finns en beställning från internet, de frågar om vi gjort den, dööö, säger ju vi inte tecknat ngt. Sedan går nummret till Stoclholm och nummret till en person med helt annat namn. Hon jag pratade med tyckte det såg konstigt ut. Om de inte kan prestera bevis får de dra tillbaka allt och lösa det med inkasso. Vet bara inte hur man driver på så de fixar det. De skulle ringa senare idag om detta.

Kronofogden säger ju det itne finns ngt men PayEx säger de skickar delgivningspapprena så där får vi se.

Kan tänka mig det är hennes far, ni kan ju tänka mig hur mkt mer arg jag blir för det.

I det fallet med böckerna som jag skrev om tidigare så var det min far som beställt det men endast använt sina initialer och då jag vid den tidpunkten var skriven på samma adress även om det bara var över sommaren så antog bolaget att det var jag då min far redan hade skulder över öronen.
Så jag kan förstå frustrationen faktiskt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det blir skriftligt till Universal som tycker det är tecknat då det är gjort via internet, även om fakturorna går till en helt annan person som har helt annat namn och bor i Stockholm. Får bestrida till PayEx som vill ha fodran skriftligen samt polisanmälan på att ngn beställt detta åt henne. Sedan måste de dra till rätten för att kunna få pengarna, o vill de göra så är det upp till dem att bevisa att hon tecknat allt. Fattar inte hur de tänker då. Måste vara dyrare göra på det sättet men.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Inaktiv

Stå på er! Sånt här är alltid riktigt jobbigt att behöva ha hängande över sig men ge er inte så ska ni nog få rätsida på det.

Permalänk
Medlem

Det man riskerar är ju att man får en stor skuld, kan ju vara svårt för ekonomin, det man har i baktanken hela tiden. Dock sä år detta ju uppenbart fel så det borde i slutändan lösa sig.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem

Så länge ni bestrider fakturan kan de inte ta den till kronofogden, såvida de inte vinner i rättlig instans då. Men det låter föga troligt då de inte verkar ha några bevis överhuvudtaget. Inget påskrivet papper, inga räkningar, inget digitalt signerat, inget röstsamtal.

Beställningar på nätet är inte rättsligt bindande. Det krävs en bekräftelse för att avtalet ska bli bindande. Inte många som vet detta, verkar det som. Men de pratade en del om det på insider då det var sånt tjafs om modemkapning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Så länge ni bestrider fakturan kan de inte ta den till kronofogden, såvida de inte vinner i rättlig instans då. Men det låter föga troligt då de inte verkar ha några bevis överhuvudtaget. Inget påskrivet papper, inga räkningar, inget digitalt signerat, inget röstsamtal.

Beställningar på nätet är inte rättsligt bindande. Det krävs en bekräftelse för att avtalet ska bli bindande. Inte många som vet detta, verkar det som. Men de pratade en del om det på insider då det var sånt tjafs om modemkapning.

Reklamation på Universal ringde, de drar nog tillbaka det men ville ha ett bestridande samt polisanmälan, verkar som ngn på ktj tagit det högre upp. Sa att de inte har så mkt bevis direkt. Sjuka är bara hur PayEx kan påstå de skall driva in det även om Universal drar tillbaka kravet då det är Universals krav.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Moderator
Testpilot

http://www.konsumentverket.se/startsidan.asp

Var hon myndig 2004? Bara undrar eftersom man ej får teckna avtal eller liknande med en omyndig person.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Reklamation på Universal ringde, de drar nog tillbaka det men ville ha ett bestridande samt polisanmälan, verkar som ngn på ktj tagit det högre upp. Sa att de inte har så mkt bevis direkt. Sjuka är bara hur PayEx kan påstå de skall driva in det även om Universal drar tillbaka kravet då det är Universals krav.

Dom kan inte driva kravet vidare om det är felaktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Dom kan inte driva kravet vidare om det är felaktigt.

Så säger PayEx då de tjatar om delgivningen som finns, inte finns enligt kronofogden då den gick ut 2005. Detta visar ju hur mkt PayEx kan och bryr sig att kolla upp...Blir sugen att.....

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Så säger PayEx då de tjatar om delgivningen som finns, inte finns enligt kronofogden då den gick ut 2005. Detta visar ju hur mkt PayEx kan och bryr sig att kolla upp...Blir sugen att.....

Men bestrid igen och säg att du vill se en prövning i tingsrätt. Om universal har dragit tillbaks sin fodran mot dig så kan payex inte kräva dig på några pengar , evenutella kostnader drappat payex pga universals fel får dom kräva av universal. Du är inte skyldig att betala en krona då skulden aldrig har funnits.

Payex krav mot dig finns inte iom att universal har dragit tillbaka kravet , om du bestrider ärendet i tingsrätt så kommer du att få rätt.