Asus storsatsar på Linux i moderkortet

Permalänk
Melding Plague

Asus storsatsar på Linux i moderkortet

Asus fortsätter att satsa på Linux genom att bygga in operativsystemet i företagets samtliga moderkort. Splashtop, eller Express Gate, som Asus valt att kalla funktionen ger användaren en fullt fungerande miljö bara sekunder efter uppstart.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ballt, någon som provat det och kan kommentera hur väl det fungerar, samt moddmöjligheter? (med tanke på drivrutiner osv)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkar ju najs, så länge man inte ska se film, lyssna på musik eller spela spel... Vilket är det ända jag gör nästan... Men asbra iaf!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Grymt häftig idé! Händer mig ofta att precis efter jag stängt av datorn på kvällen kommer jag på hemsidor jag bara MÅSTE besöka innan sovdags

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Ah, låter perfekt, smidigt!

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Bra funktionalitet för oss konsumenter och ett bra drag mot de andra tillverkarna.

Det blir nog fler nu som måste haka på.

Bra initiativ från ASUS!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Grymt häftig idé! Händer mig ofta att precis efter jag stängt av datorn på kvällen kommer jag på hemsidor jag bara MÅSTE besöka innan sovdags

Läggdags heter e

Permalänk
Medlem

Det låter inte helt avlägset LinuxBIOS som numera heter CoreBoot

iofs "bara" på BIOSnivå men iallafall...

http://en.wikipedia.org/wiki/LinuxBIOS

http://en.wikipedia.org/wiki/Splashtop

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

This i like!
Det vanligaste man gör är ju att sitta och slösurfa, så då är detta utmärkt.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Smart idé. Nog för att jag tycker om Windows men detta låter väldigt bra i mina öron

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Hoppas de även integrerar backup, återställnings och räddningsfunktioner för hårddiskar också, det skulle bli ett bra köp argument!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

verkar skitbra att ha, dock stanger jag aldrig av min(-a) dator(-er)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
This i like!
Det vanligaste man gör är ju att sitta och slösurfa, så då är detta utmärkt.

jadu... antagligen laddas hela operativsystemet in i ramminnet o körs därifrån... samt, lär det vara extremt nedbantade o optimerade kärnor/programvaror som ingår... så här kommer det inte slösurfas nånting, allt kommer gå blixtsnabbt o vara überintensivt!

Permalänk
Avstängd

Vill ha det här till min lappy. Fatta hur skönt när man går runt och letar wlan, då drar jag upp den här linux disten och får blixtsnabbt reda på om det finns.

Sen om jag behöver ha tag på en sida så är det skönt att slippa boota upp hela datorn och dra igång hdd m.m. Ända man saknar är word, då hade det varit ultimat Sen bara ha ett USB minne eller ett SD minne för lagring så har jag nästan allt jag behöver i skolan

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Verkar ballt, någon som provat det och kan kommentera hur väl det fungerar, samt moddmöjligheter? (med tanke på drivrutiner osv)

Skulle vara mycket intressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hoppas de även integrerar backup, återställnings och räddningsfunktioner för hårddiskar också, det skulle bli ett bra köp argument!

Jepp, utöver det nöjesrelaterade. Även lite systemverktyg.

Låter för bra för att vara sant, får man bara hålla ett öga öppet tills de släpper en bräda i mATX med ovan nämnda "feature".

Permalänk
Medlem

Det är skälvklart nice, men om man har drivrutiner och liknande till saker i datorn för att tex. kunna surfa. Drivrutiner till närverksadaptern och liknande mao.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det är skälvklart nice, men om man har drivrutiner och liknande till saker i datorn för att tex. kunna surfa. Drivrutiner till närverksadaptern och liknande mao.

Eftersom det här sitter på ett chip på moderkortet så tror jag nog att det är rätt configat med rätt drivers

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker att det blir lättare att gå runt DRM med det här? Om man har något som kör igång innan OSet och kan ligga i bakgrunden när OSet laddar så deaktiverar man ju valda delar av DRMkedjan i OSet innan det aktiveras och sedan kan man spara ner sin musik/film utan DRM.
Mumma

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det är skälvklart nice, men om man har drivrutiner och liknande till saker i datorn för att tex. kunna surfa. Drivrutiner till närverksadaptern och liknande mao.

Jag har bara testat senaste ubuntu på en gammal p3:a och det har då aldrig varit så enkelt att få burken att fungera!

Däremot när jag skulle in med xp började jävelskapet...

Permalänk
Avstängd

Perfekt.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som att se film utan pauseknapp, men är helt enkelt begränsad. Kommr nog sluta med att man surfar runt och kommer på att man måste in i Operativsystemet för att hämta en bil etc eller sätta på musik.

Har men en dator ordentligt installerad och städad tar det inte mer än 30-40sekunder innan den är redo att surfas på.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Hedersmedlem

Å andra sidan Kimmeh så kan ju detta vara oerhört nyttigt ifall nämnda operativ system krånglar och personen ifråga behöver hitta hjälp på nätet. Troligtvis läses systemet upp i RAM minnet och är inställt på att aldrig egentligen ha någon direkt kommunikation med "Linux-chipet", vilket borde göra det robust och säkert.

Jag ser det mer som ett praktiskt komplement än som en arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem

Varför inte implentera stöd för kända filsystem och ett generellt brännarprogam. Då kan man ganska enkelt bränna ut en backup ifall ens Windows inte startar samtidigt som man slipper montera hårddisken i en annan dator ( för en bärbar går det knappast utan att bryta garantin). Eller släppa ett PCI-kort med större minneskretsar och flash-kretsar så slipper man HDD överhuvudtaget samtidigt som systemet skulle kunna starta inom sekunder och ladda väsentligt mer moduler. Aja.. kanske något för framtiden. Själv skulle jag gärna se ett expansionskort innehållande allt för backup, musikhantering, email osv och blir resultatet bra då rent av köpa.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

undra vad för krets som sköter allt, är detta EFI bara som ASUS tagit lite längre?
Eller är det något helt egetutvecklat?

Wiki säger:

Internals Splashtop seems to work with a 512MB flash memory embedded on the PC motherboard.[6] A proprietary core engine starts at the BIOS boot and loads a specialized Linux distribution called a "Virtual Appliance Environment" (VAE). While running this VAE, the user can launch "Virtual Appliances" (VA). Skype is a VA, for instance.[7]

Vad tror ni?

Inte för att det är något negativt då dvs.

Permalänk
Medlem

kan man använda dual boot med detta?
så fiffigt det skulle vara!

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så skulle det vara mycket mer intressant om andra saker även kommer med, som backup, brännarprogram, möjlighet att kanske komma åt filer/vissa filer på hårddisken etc... fast det kan ju dra ner prestandan lite och så kanske man måste vänta lite väl när man drar på datorn bara för att Linuxet ska laddas... och då är väll själva idén med splashtop borta?

Permalänk
Medlem

Satan va tufft!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Amiga etc retrofeeling...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Tycker det verkar som att se film utan pauseknapp, men är helt enkelt begränsad. Kommr nog sluta med att man surfar runt och kommer på att man måste in i Operativsystemet för att hämta en bil etc eller sätta på musik.

Har men en dator ordentligt installerad och städad tar det inte mer än 30-40sekunder innan den är redo att surfas på.

Håller med om begränsningen, men när anväder man datorn för att hämta en bil?

Annars tycker jag det verkar kul. Nytänkande är bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Amiga etc retrofeeling...

Sant ett snabbt fräsande på några sekunder så var hela OSet laddat och klart för att köra på min gamla amiga1230:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate