Permalänk
Medlem

"Gud Skapade Big Bang"

Jahapp, Jag vet inte vad jag ska tro längre. Nu påstår nissarna att gud skapade big bang och åter igen, att vetenskap och religion går hand i hand, jag blir riktigt förbannad över detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2467929.ab

Vet att det är aftonbladet men just nu så bryr jag mig verkligen inte var det kommer ifrån, faktum är att det där har sagts och jag förstår mig inte på dessa människor.
Det känns som att de ändrar sig hela tiden för att få det de vill ha sagt att inte låta som en jäkla fantasihistoria, vilket den självklart fortfarande gör, men tyvärr så finns det en gräns för även det här ...

Diskutera vilt!

/Sanazin

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kan du inte hitta något som faktiskt är värt att bli förbannad över?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Av principskäl slösar jag inte min inte så värdefulla tid på aftonbladet.

Däremot ser jag hellre att folk säger att gud skapade big bang aka deism än att tolvhundratalets eftersläntare säger att evolutionen är båg.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Big Bang behöver ingen skapare. Ännu en gång har både Vatikanstaten och Aftonbladet gjort bort sig.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tycker det är lika mycket fiffel och båg alltihopa.
Men på ämnet så blir jag lite fundersam. Vad har vetenskapen för någonting innan big bang? Vart kom det som skapade big bang ifrån? För inte kan väl en stor mängd av ingenting bara exploderat, det måste ju ha funnits någonting även innan explosionen.

Nu tror jag ju inte att gud är svaret på det, men big bang har sina hål den med, även om de är mindre och färre än en stor sagofigur med en sadistisk förkärlek för att plåga folk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För inte kan väl en stor mängd av ingenting bara exploderat, det måste ju ha funnits någonting även innan explosionen.

Faktum är att det är precis vad modern fysik visar. Att universum skapades utav ingenting. "Ingenting" har enligt kvantmekaniken en egenskap att bli någonting, på grund av sin instabilitet. Därmed kan det leda till spontana kvantmekaniska företeelser där energi bildas ur ingenting.

Exempel på detta är Casimir-effekten där energi uppstår ur ingenting. I ett tomt rum uppstår spontant materia och antimateria under en mycket kort period, varav därefter de annihilerar varandra och det bildas energi. Nuvarande kosmologi tillåter att universums skapelse var helt enkelt en kvantmekanisk företeelse i global form.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Faktum är att det är precis vad modern fysik visar. Att universum skapades utav ingenting. "Ingenting" har enligt kvantmekaniken en egenskap att bli någonting, på grund av sin instabilitet. Därmed kan det leda till spontana kvantmekaniska företeelser där energi bildas ur ingenting.

Exempel på detta är Casimir-effekten där energi uppstår ur ingenting. I ett tomt rum uppstår spontant materia och antimateria under en mycket kort period, varav därefter de annihilerar varandra och det bildas energi. Nuvarande kosmologi tillåter att universums skapelse var helt enkelt en kvantmekanisk företeelse i global form.

hehehe...detta stämmer säkert, men gud va flummigt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

God of the gaps, någon?

celerity: Hur strider detta inte mot energiprincipen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

När jag gick gymnasiet var det en tjej i klassen som envist påstod att gud skapade jorden och människorna för 10000 år sedan (eller om hon sa 12000 år sedan, minns inte exakt). Vi undrade då hur hon förklarade dinosauriefossil men då menade hon att gud hade placerat ut dessa fossil och att dinosaurierna aldrig hade existerat. Alla nu levande arter hade visst gud skapat och evolutionsteorin det var något som var helt fel menade hon.

Man blir lite trött på sådana som vägrar inse fakta och inte kan erkänna att de har fel när de blir motbevisade.

Då har jag mera sympati för de som tror att gud skapade big bang. Verkar ju i så fall mera logiskt om man tror att gud skapade universum.

Just när det gäller big bang, kan det inte ha varit en big suck innan, alltså att det tidigare fanns ett universum som krympte ihop till en klump som i sin tur orsakade denna jätte-explosion? Kanske nuvarande universum krymper ihop igen och så pulserar det så fram och tillbaka? Är det förresten verkligen bevisat att big bang verkligen har ägt rum? Jag är lite nyfiken bara på vilka teorier som vetenskapen har om detta.

Permalänk
Medlem

Varför hoppar folk på Aftonbladet? Vafan, Aftonbladet rapporterar bara en nyhet från vatikanen. Vet ni ens hur journalistik fungerar? Hur har Aftonbladet "gjort bort sig" här, undrar jag? Sluta gnäll, för fan. Gnäll på Vatikanen, om något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Varför hoppar folk på Aftonbladet? Vafan, Aftonbladet rapporterar bara en nyhet från vatikanen. Vet ni ens hur journalistik fungerar? Hur har Aftonbladet "gjort bort sig" här, undrar jag? Sluta gnäll, för fan. Gnäll på Vatikanen, om något.

Jo för aftonbladet har ju aldrig tidigare vinklat sin journalistik för att sälja lösnummer...

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gb1300
Jo för aftonbladet har ju aldrig tidigare vinklat sin journalistik för att sälja lösnummer...

Nu kan jag förvisso inte läsa Aftonbladet-artikeln eftersom länken inte längre fungerar, men det här är väl inte på något sätt Aftonbladet-exklusivt? Läste åtminstone någon artikeln om Vatikanen i SVD häromdagen som handlade om deras syn på liv på andra planeter.

Som några andra nämnt ser jag inte riktigt någon anledning att bli upprörd över det här. Det är ju helt klart bättre med religiösa människor som inte blundar för vetenskapen utan försöker att inkorporera den i sin tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gb1300
Jo för aftonbladet har ju aldrig tidigare vinklat sin journalistik för att sälja lösnummer...

Kan du nämna en enda tidning i världshistorien som någonsin publicerat en ovinklad artikel? Vad gör denna så speciell? Vad har Vatikanen med Aftonbladet att göra, förutom att Aftonbladet rapporterade en nyhet därifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Faktum är att det är precis vad modern fysik visar. Att universum skapades utav ingenting. "Ingenting" har enligt kvantmekaniken en egenskap att bli någonting, på grund av sin instabilitet. Därmed kan det leda till spontana kvantmekaniska företeelser där energi bildas ur ingenting.

Exempel på detta är Casimir-effekten där energi uppstår ur ingenting. I ett tomt rum uppstår spontant materia och antimateria under en mycket kort period, varav därefter de annihilerar varandra och det bildas energi. Nuvarande kosmologi tillåter att universums skapelse var helt enkelt en kvantmekanisk företeelse i global form.

Jag tror jag är med Ragganof på denna, och zartax framför allt.
Den moderna fysikens svar på vad som skapade big bang är alltså "shit happens". Det känns ju... som nått annat än en vetenskaplig slutsats.

Visst en "gud" känns ju ännu mer som hokus pokus, men även om jag tror på big bang i sig, så vet jag ju inte om fysikens svar på vad som var innan i så fall är så mycket bättre. Känns väldigt mycket som en gamal hederlig gissning tycker jag, även om den säkert kan stämma.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Terry Pratchet någon?

"Things just happen, what the hell"

Permalänk

Se/läs stephen hawkins A brief history of time där han debatterar just om det finns en sk "skapelsetidpunkt"

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror jag är med Ragganof på denna, och zartax framför allt.
Den moderna fysikens svar på vad som skapade big bang är alltså "shit happens". Det känns ju... som nått annat än en vetenskaplig slutsats.

Visst en "gud" känns ju ännu mer som hokus pokus, men även om jag tror på big bang i sig, så vet jag ju inte om fysikens svar på vad som var innan i så fall är så mycket bättre. Känns väldigt mycket som en gamal hederlig gissning tycker jag, även om den säkert kan stämma.

Zartax har inte påstått någon riktad skepticism mot celeritys inlägg utan bara en fråga.
Självklart finns det ingen gud och självklart har det aldrig funnits en, men jag ser hellre att de med ett behov av en gudstro ser på en patetisk liten kraft som startade en process än en som har personlighetsdrag och läser tankar. Så visst, jag blir inte direkt förbannat över trender som dessa.

Lite rolig är att Stephen W. Hawkin hade ett föredrag om kosmologi i vatikanstaten. Vad han inte nämnde var att implikationerna av hans föredrag hade att göra med initieringen av big bang, vilket påven uttryckligen förbjudit.
Med andra ord var han moderna motsvarigheten till Galileo Galilei... det var bara det att ingen insåg det.

Gud någonstans är naturligtvis meningslöst nonsens utan motsvarighet i verkligheten... men låt barnen leka på bäst de vill. De påstår sig finna mening någonstans i svamlet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Zartax har inte påstått någon riktad skepticism mot celeritys inlägg utan bara en fråga.

Och vad har det med saken att göra? Jag sade att jag håller med Ragganof och Zartax, vilket då betyder att jag håller med om att det känns flummigt, och att jag ställer samma fråga. Förstår inte hur då får in någonting om att Zartax skulle behöva vara skeptisk för att jag kan hålla med honom i ställandet av en fråga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Självklart finns det ingen gud och självklart har det aldrig funnits en, men jag ser hellre att de med ett behov av en gudstro ser på en patetisk liten kraft som startade en process än en som har personlighetsdrag och läser tankar. Så visst, jag blir inte direkt förbannat över trender som dessa.

...

Gud någonstans är naturligtvis meningslöst nonsens utan motsvarighet i verkligheten... men låt barnen leka på bäst de vill. De påstår sig finna mening någonstans i svamlet.

Det håller jag också med om. Jag tror inte på det, men om folk vill så får de gärna göra det så länge de håller det för sig själva. Med reservation för att om jag någonsin skulle dö och finner mig själv framför ett par portar, så tänker jag be om vägvisningar till varmare klimat då landskapen söderut inte hycklar med att de är sadister.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vad har det med saken att göra? Jag sade att jag håller med Ragganof och Zartax, vilket då betyder att jag håller med om att det känns flummigt, och att jag ställer samma fråga. Förstår inte hur då får in någonting om att Zartax skulle behöva vara skeptisk för att jag kan hålla med honom i ställandet av en fråga...

Zartax uttryckte inte ett ställningstagande i sin fråga... så det fanns inget att hålla med om.
Att det finns en "orsak" (i bred bemärkelse) till vår existens är självklart. Den antropiska principen förklarar varför.
Om nu fysiker har lyckats beskriva hur detta verkligen gått frånl ett tillstånd av den allra simplaste existens till allt vi ser idag så hjälper det inte att drömma om en supermänniska (vilket är vad alla gudskoncept faktiskt är) innan detta bara för att det känns lite rimligare. Det är inte rimligt att postulera något fruktansvärt komplext för att förklara något väldigt enkelt... det är nonsens.
Gud har ingen plats... gud är död.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det håller jag också med om. Jag tror inte på det, men om folk vill så får de gärna göra det så länge de håller det för sig själva. Med reservation för att om jag någonsin skulle dö och finner mig själv framför ett par portar

Skulle det hända mig så skulle jag konstatera att jag blivit spritt språngande galen och göra mitt bästa för att signalera till den egentliga omvärlden utanför mina hallucinationer att jag behöver antipsykotisk medicinering illa kvickt.
Något annat kommer inte att hända... då gudar inte existerar kommer implikationerna av dem bara upplevas i hallucinationer och fantasier.

Permalänk
Medlem

Ok, men om vi nu kan sluta diskutera vem som höll med vem och ta reda på svaret? Någon som vet? Jag kommer ihåg att man kunde låna lite energi på Heisenbergbanken, men jag gillade aldrig tanken. Har aldrig gillat Heisenberg öht. måste jag erkänna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Zartax uttryckte inte ett ställningstagande i sin fråga... så det fanns inget att hålla med om.
Att det finns en "orsak" (i bred bemärkelse) till vår existens är självklart. Den antropiska principen förklarar varför.
Om nu fysiker har lyckats beskriva hur detta verkligen gått frånl ett tillstånd av den allra simplaste existens till allt vi ser idag så hjälper det inte att drömma om en supermänniska (vilket är vad alla gudskoncept faktiskt är) innan detta bara för att det känns lite rimligare. Det är inte rimligt att postulera något fruktansvärt komplext för att förklara något väldigt enkelt... det är nonsens.
Gud har ingen plats... gud är död.

Nej det gjorde han inte, vilket är varför det bara finns hans fråga att ställa mig bakom. Med andra ord, jag undrar precis samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Skulle det hända mig så skulle jag konstatera att jag blivit spritt språngande galen och göra mitt bästa för att signalera till den egentliga omvärlden utanför mina hallucinationer att jag behöver antipsykotisk medicinering illa kvickt.
Något annat kommer inte att hända... då gudar inte existerar kommer implikationerna av dem bara upplevas i hallucinationer och fantasier.

Men... det är ju inget roligt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ja alla kan ju gra fel. Gud är ju inte mer än människa:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Varför bli arg över vad andra människor tycker?

Så länge som dom inte skadar/stör någon annan så kan dom göra precis vad dom vill enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Varför bli arg över vad andra människor tycker?

Så länge som dom inte skadar/stör någon annan så kan dom göra precis vad dom vill enligt mig.

Problemet är väl att åsikter påverkar handlande och dessutom andra personers åsikter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag undrar lite försiktigt hur det går ihop med skapelseberättelserna (ja, det finns två) i bibeln?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Gud la en kinapuff och voila: "BIG BADABOOM!" Låter vettigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande på att det är ett avancerat spel...typ Sim Universe

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag tror fortfarande på att det är ett avancerat spel...typ Sim Universe

Givetvis designat av den allsmäktige Will Wright

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Givetvis designat av den allsmäktige Will Wright

Vem annars!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Problemet är väl att åsikter påverkar handlande och dessutom andra personers åsikter.

Fast det är väl ingen direkt nyhet att Katolska kyrkan tror på Gud och att Gud har skapat Universum?