Permalänk
Medlem

Semesterersättning

Jobbar heltid och får betalt per timme. Fungerar det så att man får ut en semesterersättning (13% av det man tjänat under året) i samband med sommaren och sen får man ta så många veckor ledigt man vill. Alltså att semesterersättningen är samma summa oavsett hur många lediga veckor man väljer att ta.

Permalänk
Medlem

Nästan så ja, du har rätt att ta 4 veckor semester, det även om du te.x. bara har jobbat så du har semesterlön i 3 veckor.

Permalänk

5 veckor har man väl rätt till; 4 betalda och en obetald?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Avstängd

Klassas semesterersättning som lön?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag hade 5 veckor betald semester förra året. INte för att jag tog ut alla, men ändå

Permalänk
Medlem

vet inte om det skiljer sig i sverige men i norge är det iaf så att om du tar ut årets semesterersättning iår så måste du beskatta semesterersättningen, väntar du däremot till nästa år och tar ut årets så slipper du beskattningen

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
5 veckor har man väl rätt till; 4 betalda och en obetald?

Det bero helt på hur ditt avtal ser ut, vanligast vad jag fattat är att man bara kan ta ut semester i efterhand och för att då få ut alla 25 (eller vad man har) dagar så måste man ha jobbat i ett helt år för att tjäna in dom.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Första året är det 4v resten av åren 5v (tillsvidare om inte moderaterna/aliansen vill ändra på det med)

Lön / inkomst, same shit different name.

Sen hur hög ersättnigen är beror på avtal, vissa har grundad på årslönen inklusive övertid andra hur dom två månaderna tidigare var (15000 & 14000 -> 14500)
Finns flera men jag har samma summa som vanligt lön... oh fy, orka vänta hela 6v till semester.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snotling
vet inte om det skiljer sig i sverige men i norge är det iaf så att om du tar ut årets semesterersättning iår så måste du beskatta semesterersättningen, väntar du däremot till nästa år och tar ut årets så slipper du beskattningen

vilken idioti, det känns som att det är någon byråkrat som inte riktigt tänkt så långt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har du timlön så får du väl semesterersättningen utbetald i samband med lönen. Så har det iaf alltid varit när jag jobbat timme.

Och norges system har ingenting med sveriges att göra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd