Permalänk
Medlem

Ubuntu på LG

Hur svårt får jag med drivrutiner etc för att få den här att fungera med Ubuntu? Är Graffkortet svårlöst? Har hört att det strular med Radeonkorten för Gnu/Linux.
Någon som har har datorn och kan bekräfta?
Eller allmänt säga något om den.

LG R200-C.CB22V Intel Core 2 Duo T7250 2.0GHz
2GB DDR2
200GB SATA HDD
ATI Mobility Radeon X2400HD 128MB
12.1" Wide
Vista Business

Cheers

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk
Hedersmedlem

Du får nog fler svar här.
* Tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ladda ner en Ubuntu-ISO och bränn ut på skiva, så kan du sen boota från skivan och se vad som fungerar. Installationsskivan tjänstgör nämligen som en så kallad Live-skiva också. Om det går att boota från skivan utan problem så kan du anta att det bör gå bra att köra Ubuntu på datorn. Fungerar det inte så är det inte världens ände, men det kan bli lite knepigare då. Men grafikkortet tror jag inte ska vara något större problem.

Det som brukar kunna strula mest i bärbara datorer brukar vara trådlösa nätverkskort. Men enligt denna sida så har du turen att ha ett Intel 4965 trådlöst nätverkskort, så det kommer sannolikt fungera utan att du ens behöver lyfta ett finger.

Permalänk
Medlem

Radeon kort i linux strular för det mesta bara när nån får för sig att spela windowsspel.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft det grafikkortet och det fungerade helt ok tyckte jag. I skrivbordsmiljö fungerade det felfritt, spel däremot kunde datorn plötsligt frysa. Men med nya drivrutiner kanske det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Morsan hade nått liknande men en billigare variant av grafik kort radeon x1600 eller nått sånt. Ubuntu startar inte alls på hennes dator.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju svårt att testa innan jag köpt datorn som sagt. Hmmm tittar på ATIs drivrutiner och där står den inte med under Mobility Radeon alltså för notebooks. Dock finns det än för 2400 series...Antar att den funkar fastän det är bärbar då.

Så wine och windowsspel är uteslutet för det kortet? Typ Warcraft 3, WoW skulle funka värdelöst dåligt på inte så krävande inställningar?

Går ju att duelboota men vill helst inte det.

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk
Medlem

WoW går att köra I openGL så det borde inte vara nått problem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Fast Ati drivrutiner suger.
välj nvidia om du ska vara på den säkra sidan. Ati ska ju komma med bättre men det dröjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Fast Ati drivrutiner suger.
välj nvidia om du ska vara på den säkra sidan. Ati ska ju komma med bättre men det dröjer.

För det första ligger den datorn i en prisklass som jag har råd med och tyvärr går den inte att välja med NVidia. Faktiskt finns det få 12,1 tums med nvidia som inte är svindyra...

För det andra känns det svaret mindre givande, vad är det som suger med ATI drivrutiner. Har du läst det eller upplevt något själv. Har du kört Ubuntu med deras Graffekort och fått det att gå åt skogen :S?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
WoW går att köra I openGL så det borde inte vara nått problem.

Låter ju bra.

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"

Permalänk
Medlem

drivarna som kom med ubuntu 8.04 fungerade riktigt bra med mitt ati kort (x1950pro). kan bla spela wow med hyffsad prestanda. Tidigare ati drivare jag testat har bara gett begränsat 2d stöd så spel har bara varit att glömma för min del.

Nvidia har länge haft riktigt bra drivare medans ati kort mestadels strulat. Det börjar dock bli ändring på nu när bla dell börjat sätta press på bättre linux drivare från ati.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
drivarna som kom med ubuntu 8.04 fungerade riktigt bra med mitt ati kort (x1950pro). kan bla spela wow med hyffsad prestanda. Tidigare ati drivare jag testat har bara gett begränsat 2d stöd så spel har bara varit att glömma för min del.

Nvidia har länge haft riktigt bra drivare medans ati kort mestadels strulat. Det börjar dock bli ändring på nu när bla dell börjat sätta press på bättre linux drivare från ati.

Tack Ragin. Låter som det svaret jag ville ha. Chansar på den datorn och hoppas på det bästa.

Tack för svaren

Visa signatur

"Emancipate yourself from mental slavery none but ourselfs can free our minds, have no fear for atomic energy cause none of them can stop the time"