Myt eller sanning - ett rakat hårstrå...

Permalänk

Myt eller sanning - ett rakat hårstrå...

Alla har väl hört att ett hårstrå som blir rakat, trimmat etc växer ut snabbare än om man skulle låta det växa naturligt. Är detta sant?`

Tack!
Silverwulf

EDIT: Glömde skriva ifall det växte ut grövre också...

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Nej det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Nej det är som sagt inte sant.

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle tala för att det är sant var något jag hörde en hudläkare säga. Något i stil med att det skulle stimulera hårsäckar vid beröring. Det finns inga bevis för detta, och det var bara något hon nämnde som en möjlig förklaring.

Men nej alltså, det finns inga belägg för att det är sant, och jag tror själv inte på det.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Hår är död vävnad därför känner inte håret av att det blir klippt, däremot så kan det vara så som Croles hudläkare sade, om stimulering

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Det verkar inte spela någon roll hur jävla mycket man än debunkar de mest kändaste saker, människor tror fortfarande att det är sant.

Nej, det är en myt. Precis på samma sätt så får man inte bättre syn av att äta morötter (sålänge man inte har allvarlig vitaminbrist), det finns inte glas i snus, det finns inte fler människor levandes idag än det totala antalet som har dött, fingrar växer inte efter döden, vi använder inte bara tio procent av våra hjärnor, världen kommer knappast att gå under år 2012, metanol är inte miljövänligt... Man skulle kunna hålla på i timmar. Det kanske man borde göra också...

Jag uppmanar alla att läsa en del på www.snopes.com samt kolla in podcasten här: http://skeptoid.com/episode_guide.php
Ni kommer att lära er väldigt mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Däremot så kommer toppen på det hårstrå du just rakade vara det som var botten förut. Därför verkar det som det är tjockare bara för att det är tjockt hela vägen i början innan det blir slitet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det verkar inte spela någon roll hur jävla mycket man än debunkar de mest kändaste saker, människor tror fortfarande att det är sant.

Nej, det är en myt. Precis på samma sätt så får man inte bättre syn av att äta morötter (sålänge man inte har allvarlig vitaminbrist), det finns inte glas i snus, det finns inte fler människor levandes idag än det totala antalet som har dött, fingrar växer inte efter döden, vi använder inte bara tio procent av våra hjärnor, världen kommer knappast att gå under år 2012, metanol är inte miljövänligt... Man skulle kunna hålla på i timmar. Det kanske man borde göra också...

Jag uppmanar alla att läsa en del på www.snopes.com samt kolla in podcasten här: http://skeptoid.com/episode_guide.php
Ni kommer att lära er väldigt mycket.

Fullkomligt älskar inlägg som det ovan!

_______________________________________________________________

Tvivlar man på att det är en myt finns det en fin liknelse till varför det kan upplevas som att det växer fortare.

Stapla hundra tomburkar på varandra och lägg till en. Höjden kommer att verka oförändrad.

Om du istället ställer en burk på marken, och sedan en burk till burk på den, kommer höjden att upplevas som(och vara) fördubblad.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Hår är död vävnad därför känner inte håret av att det blir klippt, däremot så kan det vara så som Croles hudläkare sade, om stimulering

Vill bara förtydliga mig själv, ja det skulle kanske kunna vara som jag säger... Men det är bara en så vitt jag vet väldigt lös teori. Och det är teorier som dessa som skapar myter.

Det finns inget som talar för den egentligen. Jag satsar fullt ut på varför det upplevs "växa fortare" är av anledningar som Zartax och x86 nämner.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag tror också att eftersom skäggstrået är kortare och inte har samma benägenhet att böja sig för trycket om man drar handen över det så känns det lite hårdare än efter ett par dagar/veckor.

Jag har alltid varit förtjust i mitt skägg, började spara ut polisonger vid 15/16, när jag fyllde 18 slutade jag raka hakpartiet för jag ville ha ett massivt skägg där. Idag är jag 26 och jag har inte sedan 8 år tillbaka rakat hakpartiet. Småklippt har jag gjort, trimmat några strån som inte riktigt velat samma som jag, men inte mer än så. Längden på det efterlängtade "massiva" skägget är idag någonstans mellan 20-25 cm, det är rätt mjukt och folk säger ibland att jag ska raka bort det så det växer ut hårdare och kraftigare.

Vissa strån i "bunten" är kraftigare, de känns som om det är 3 strån i ett på något sätt och det är uppenbart att vissa skäggstrån, om inte alla, KAN bli grövre och kraftigare men att det troligen har med mognad/utveckling att göra. Det tar sin tid, men det kommer väl till slut.

Jävligt jobbigt dock när man säger "Nej, det blir det inte, det är bara en myt" och man får svaret "Det är det inte alls det, det är sant" till svar av typ 5 personer samtidigt och man känner all energi att ens försöka argumentera emot bara rinner av en.

EDIT:
Kan ju bara den goda sakens skull inkludera en bild också:
http://www.vikholm.se/pics/knock_hydran.jpg
(jag till höger, jag bör även säga att i slutet på skägget är det inte skägg, det är mitt hår som fladdrar i vinden. Rakade dock av allt i vintras.)

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det verkar inte spela någon roll hur jävla mycket man än debunkar de mest kändaste saker, människor tror fortfarande att det är sant.

Nej, det är en myt. Precis på samma sätt så får man inte bättre syn av att äta morötter (sålänge man inte har allvarlig vitaminbrist), det finns inte glas i snus, det finns inte fler människor levandes idag än det totala antalet som har dött, fingrar växer inte efter döden, vi använder inte bara tio procent av våra hjärnor, världen kommer knappast att gå under år 2012, metanol är inte miljövänligt... Man skulle kunna hålla på i timmar. Det kanske man borde göra också...

Jag uppmanar alla att läsa en del på www.snopes.com samt kolla in podcasten här: http://skeptoid.com/episode_guide.php
Ni kommer att lära er väldigt mycket.

Men att det är kräkmedel i systemsprit är väl sant? Eller? Eller?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Men att det är kräkmedel i systemsprit är väl sant? Eller? Eller?

Står om det på systembolagets hemsida. Inte sant.

http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/KontaktaOss...

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk

Rekommenderad sida om man vill läsa om diverse myter/osanning: http://www.faktoider.nu

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Mythbusters någon?

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)