Radeon 4800 och Geforce GTX 200 avslöjade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man ser ganska tydligt på specsen att ett HD4870 utpresterar ett HD3870 X2 ganska duktigt, då det är samma arkitektur fast uppbiffad så är det lätt att jämföra, ATi har mer än fördubblat prestandan på kritiska punkter. En sketen CF lösning kan inte konkurera med det.

Hoppas du har rätt och att HD4870 tar sig förbi 9800GX2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Ati har röd färg i loggan = Rött ljus innebär "stanna".= köp inte.

nVIDIAS gröna färg i loggan = "Grön står för kör " = go go köp!

Typ lika bra argument som ditt, nVIDIA suger argument.

Nvidia = miljöpartister

Ati = kommunister

Men om Nvidia får monopol blir de kommunister.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Är ju barnsligt att argumentera om 9800gx2 kontra 4870 pojkar. Amd har ju uttryckligen sagt att de inte riktar in sig på entusiastmarknaden ändå, vilket priset om något vittnar om.

Så sluta gnälla på varandra det ser bara löjligt ut.

Permalänk
Medlem

Både HD4850 och HD4870 kommer blir roliga kort för dom som gillar att klocka. Enligt TGDaily offrar ATI numera även prestanda för att få ner elförbrukningen.
http://www.tgdaily.com/content/view/37093/135/

Det ger gott om utrymme för dom som vill pressa korten till max. Jag tror det blir prisvärda kort som är lite bättre än Nvidia i prisvärdhet men lite sämre i absolut prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
jag har aldrig fattat varför dom klagar på nivdia för grafikkortens namnsättning och att det är konstigt? :S jag förstår både ATI's och Nvidias Grafikkorts serie lika enkelt.

vilken i*iot är det som har klagat på att det är krångligt? :S

alla är inte datanördar som du och jag

går man in i en butik och ser 2 kort från samma tillverkare för första gången och namnen inte verkar följa någon som helst ordning blir man nog lite fövirrad

tex 9800 gtx
och
gtx 200

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson

Nvidia = miljöpartister

Ati = kommunister

Men om Nvidia får monopol blir de kommunister.

???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Det är därför man köper HIS-korten med IceQ3. Blåa och fina.
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=HIS+IceQ+3870

Gött där har vi kanske ett alternativ, blå is da shit

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Både HD4850 och HD4870 kommer blir roliga kort för dom som gillar att klocka. Enligt TGDaily offrar ATI numera även prestanda för att få ner elförbrukningen.
http://www.tgdaily.com/content/view/37093/135/

Det ger gott om utrymme för dom som vill pressa korten till max. Jag tror det blir prisvärda kort som är lite bättre än Nvidia i prisvärdhet men lite sämre i absolut prestanda.

Jag tror knappast att Ati väljer att sänka prestandan för några % i elförbrukning. Det skulle vara som att säga "vi skiter i antalet sålda kort bara vi sparar miljön lite". Elförbrukning är w/prestanda där ligger Ati lång efter just nu. Då 4870 använder en dubbel slot kylning kan vi utgå ifrån att elförbrukningen ligger en bra bit över 3870. Annars bränner de ju pengar för ingenting.

4870 kommer att gå upp mot 9800Gtx främst. Det blir en hård kamp då 9800GTX troligen kommer att ligga 1500-2000kr där 8800GTS ligger nu. Detta till samma prestanda som 3870x2. Men man hoppas ju på ett under.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Hoppas du har rätt och att HD4870 tar sig förbi 9800GX2.

Hoppas med på sånna siffror, dock tror jag det är att hoppas lite mycket. Den klår nog 3870 X2 ganska duktigt, frågan är om det räcker till att slå en 9800 GX2, ytterst tveksamt. Förvisso har ATi tagit bort lite flaskhalsar som begränsat potential. Men jag vet inte hur långt det räcker.

GT200 skulle om jag förstått det hela rätt fungera lite mer som två chip i ett, lite som SLIat. Är det någon som kan ge klarhet i detta? Detta vore ett konstigt drag om det är sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jag tror knappast att Ati väljer att sänka prestandan för några % i elförbrukning. Det skulle vara som att säga "vi skiter i antalet sålda kort bara vi sparar miljön lite". Elförbrukning är w/prestanda där ligger Ati lång efter just nu.

ATI håller så klart inte igen klocken för entusiasters skull utan det är OEM tillverkarna mfl som vill ha tysta snåla kort. Sen ger det möjlighet för de olika grafikkorts tillverkarna att sätta egen klock beroende på kylning.
Men vi får snart se hur det är med överklocknings möjligheten, TGDaily kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kul att så många jämfört 4870 mot 9800GX2 då 4870X2 ska ta upp kampen i high end systemen. Och 3870X2 är inte alls så dåligt som andoja eller ni andra tror, allt beror på vilket spel och inställningar man spelar på. Ibland skiljer det mindre än 10% mellan ett 3870X2 och ett 9800GX2 så 50-60% konstant i alla spel osv är bara bullshit.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en helt ny burk, ny skärm och nytt tangentbord (pengarna är reserverade)

+ Fallout 3
+ Crysis (som jag inte spelat)
+ HL2 Ep2 (som jag inte spelat)
+ BioShock (som jag inte spelat)
+ CoD 4 (som jag inte spelat)

Det kommer bli en bra höst... oh yes...

Permalänk
Medlem

Jag tror att HD4870X2 kommer ta över grafikkortstronen och det med råge, förutsatt att drivrutinerna blir bra. De här lanseringarna är mycket viktiga framförallt för ATI. De flesta hoppas nog på dem nu, eftersom att nvidia har haft de bästa korten länge nu. Men ATI har ju mycket lägre priser än Nvidia då man väljer kort från den lägre klassen. Fab överklockad 3650, 620:-

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Ojää, ma main man

och bryter sin serie vilket förvillar folk, borde ha döpt den till 9900 som sagt, eller om dom nu vill ändra 1000-serien eller liknande.

deras nya namn e efterblivna

Folk verkar efterblivna då de först klagar på namnen som nvidia kör med dom ser detta och ändrar detta bara för att folk ska klaga mer?
Jag tycker då isf att man kan börja snacka rejält om hur dåliga ATI/AMD är med sina drivrutiner och hur deras grafikkort inte klarar av att köra en del spel, men det va väl ett tag sen...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Dåliga drivrutiner????????
Grymt stabilt för mig, varenda version.
Likadant för de flesta andra, fanns en nyhet om detta för ett tag sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Folk verkar efterblivna då de först klagar på namnen som nvidia kör med dom ser detta och ändrar detta bara för att folk ska klaga mer?
Jag tycker då isf att man kan börja snacka rejält om hur dåliga ATI/AMD är med sina drivrutiner och hur deras grafikkort inte klarar av att köra en del spel, men det va väl ett tag sen...

folk klagade på nvidias namn för att dom ville att man lätt skulle kunna avgöra vilket som var bäst
du vet 8800 gts är ju bättre än 8800 gts

på vilket sätt blir det lättare av att bryta sin gamla ordning och slänga rund siffror och bokstäver

Låt oss säga att man går in i en data affär, man är inte helt väck när det gäller nvidiakort men man holler sig inte uppdaterad på nya namn och kärnorosv

ser 3 kort på hyllan 8800 gt, 9800 gtx och gtx 200

Du förstår att 9800 gtx är bättre än 8800 gt eftersom gtx är en bättre beteckning och det är ur en nyare serie

Det kommer inte att vara lika klart var gtx 200 passar in

Visst, vi kan väll prata om ATI:s drivrutiner, hade ett x9600 pro innan och hade inga problem då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man ser ganska tydligt på specsen att ett HD4870 utpresterar ett HD3870 X2 ganska duktigt, då det är samma arkitektur fast uppbiffad så är det lätt att jämföra, ATi har mer än fördubblat prestandan på kritiska punkter. En sketen CF lösning kan inte konkurera med det.

Exakt det är det jag menar på. Jag ser inte varför HD4870 till exempel skulle köra över HD3870X2 faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Och du vet tvärtom förstås? Som nämndes tidigare så sa jag att det är dumt att anta en massa före fakta kommer ut som en tes man kan grunda sina argumentationer på vilket du tydligen missat totalt.

Och nej jag pratar inte om HD3870x2. Så som jag kan läsa nämnde jag i mitt inlägg aldrig 3870x2 heller.
För att förtydliga mig är det HD4870x2 jag talar om. Om man kan förlita sig på vad skribenten skriver så kommer HD4870 prestera som förra generationens dubbelmacka. Det för ju tanken vidare till denna generations dubbelmacka, right?
Och ja, jag är också mycket medveten om att nvidias 9800gx2 är kungen över alla just nu, men också den dyraste.

Som jag nämner tidigare anser jag inte att man bör jämföra Singlecore med en dubbelmacka. Alltså tycker jag vi bör inrikta oss på 4870x2 istället.
Med andra ord struntar jag i om hd4870 presterar sämre än 9800gx2 vilket jag också tycker är logiskt nog utan att behöva bevisa det grafiskt.
Avslutningsvis bör vi väl vänta och se innan vi drar förhastade slutsatser även om dessa skulle kunna vara sanna.

Det tråkiga är att du inte läser det jag skriver.

Skribenten skrev att HD4870 kommer prestera ungefär som ett HD3870X2. HD3870X2 presterar marginalt bättre än 8800Ultra. OM nu HD4870 skulle prestera endast som ett HD3870X2 vilket jag inte tror, är det katastrof ur prestandasynpunkt. Jag skriver inte att det KOMMER att prestera utan OM samt att det i så fall är illa.

Du måste tänka själv lite. Om 9800GX2 presterar cirka 50-60% bättre än HD3870X2 och HD4870 presterar som ett HD3870X2 betyder det att HD4870 presterar 50-60% sämre än ett 9800GX2. Om GT280 från Nvidia skall ersätta 9800GX2 som det ryktas om innebär det att ett singelkort från Nvidia, alltså GT280 kommer att prestera mer än 50% bättre än HD4870 om man går efter vad ryktena säger. Och OM det nu stämmer är det väldigt illa för ATi men som Boris själv skrev så förstår inte jag heller varför HD4870 inte skulle köra över HD3870X2 med de specifikationerna de har tanke på samma arkitektur (lite nyare dock).

Got it?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Nvidia = miljöpartister

Ati = kommunister

Men om Nvidia får monopol blir de kommunister.

Haha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Är ju barnsligt att argumentera om 9800gx2 kontra 4870 pojkar. Amd har ju uttryckligen sagt att de inte riktar in sig på entusiastmarknaden ändå, vilket priset om något vittnar om.

Så sluta gnälla på varandra det ser bara löjligt ut.

AMD snackar självklart mycket skit förstår du väl. Varför skulle de släppa ett X2 kort om de _inte_ riktar sig in på prestanda segment?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

GT200 skulle om jag förstått det hela rätt fungera lite mer som två chip i ett, lite som SLIat. Är det någon som kan ge klarhet i detta? Detta vore ett konstigt drag om det är sant.

Inget jag har hört om i alla fall men det är möjligt det är så. Men vad skulle man tjäna på det menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Kul att så många jämfört 4870 mot 9800GX2 då 4870X2 ska ta upp kampen i high end systemen. Och 3870X2 är inte alls så dåligt som andoja eller ni andra tror, allt beror på vilket spel och inställningar man spelar på. Ibland skiljer det mindre än 10% mellan ett 3870X2 och ett 9800GX2 så 50-60% konstant i alla spel osv är bara bullshit.

Jo men du måste också tänka lite. 9800GX2 är förra generationens grafikkort när ATi och Nvidia lanserar sina nya serier. Självklart skall ATis kommande överprestera 9800GX2 när Nvidias kommande gör det, så varför inte? Det är ju det vi konsumenter, framförallt entusiaster vill och är ute efter, att nya generationen grafikkort skall prestera bättre än de tidigare.

Vi har alla tänkt att Nvidia verkligen är usla på grund av alla lanseringar men de kanske har en idé bakom allt?

Angående HD3870X2 Vs 9800GX2 presterar 9800GX2 i genomsnitt 50-55% bättre än HD3870X2. Genomsnitt = avarage. Sedan finns det spel där 9800GX2 presterar 300% bättre och en del spel där 9800GX2 presterar som ett HD3870X2.

Börja inte tveka på det jag säger för då får du käka upp en 10-15 tester. Fråga andra i forumet de har fått göra det några gånger. Nej men du kan söka för jag har länkat många tester just HD3870X2 vs 9800GX2 frågan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Exakt det är det jag menar på. Jag ser inte varför HD4870 till exempel skulle köra över HD3870X2 faktiskt.

Texturprestandan som varit det som flaskhalsat 3870 har ökat från 12.4 till 27.2 Gtexels.. Shader prestanan har mer än fördubblats. Det känns inte som en enkel CF-lösning kan komma upp i den kraften, effektiviteten i CF system ligger ju aldrig på 100%, och ofta mycket lägre.

Angående specsen ser det ut som att till och med lilla HD4670 kan vinna över HD3870, beroende lite på hur mycket texturprestandan spelar roll.

Och detta är lite worst case scenario, det baseras på att de inte gjort förbättringar i texturkompressionen, gjort något åt AA och AF, eller på andra sätt effektiviserat någonting. Den kraftigt ökade bandbredden har jag ju inte tagit hänsyn till heller. Tror ju förvisso inte att vi kan förvänta oss mycket inom dessa områdena men möjligheten finns ju defintivt.
Jag är tror attt HD4870 är vassare än HD3870 X2, med åtmistone en hyffsad marginal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Inget jag har hört om i alla fall men det är möjligt det är så. Men vad skulle man tjäna på det menar du?

Ingenting alls. Jag tycker det vore idiotiskt jag. Men på flera ställen har det beskrivits på det sättet. Kan ju vara ett sätt beksriva prestandan. Tror ju inte att nVidia skulle göra så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Texturprestandan som varit det som flaskhalsat 3870 har ökat från 12.4 till 27.2 Gtexels.. Shader prestanan har mer än fördubblats. Det känns inte som en enkel CF-lösning kan komma upp i den kraften, effektiviteten i CF system ligger ju aldrig på 100%, och ofta mycket lägre.

Angående specsen ser det ut som att till och med lilla HD4670 kan vinna över HD3870, beroende lite på hur mycket texturprestandan spelar roll.

Och detta är lite worst case scenario, det baseras på att de inte gjort förbättringar i texturkompressionen, gjort något åt AA och AF, eller på andra sätt effektiviserat någonting. Den kraftigt ökade bandbredden har jag ju inte tagit hänsyn till heller. Tror ju förvisso inte att vi kan förvänta oss mycket inom dessa områdena men möjligheten finns ju defintivt.
Jag är tror attt HD4870 är vassare än HD3870 X2, med åtmistone en hyffsad marginal.

Ah, jag skrev fel tidigare. Jag menade på att jag ser inte varför 4870 _inte_ skulle prestera bättre än befintligt X2 tanke på specifikationen. Håller med det du skriver.

Citat:

Skrivet av Boris
Ingenting alls. Jag tycker det vore idiotiskt jag. Men på flera ställen har det beskrivits på det sättet. Kan ju vara ett sätt beksriva prestandan. Tror ju inte att nVidia skulle göra så.

Nja inte jag heller faktiskt men vi får väl se sedan.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Du måste tänka själv lite. Om 9800GX2 presterar cirka 50-60% bättre än HD3870X2 och HD4870 presterar som ett HD3870X2 betyder det att HD4870 presterar 50-60% sämre än ett 9800GX2. Om GT280 från Nvidia skall ersätta 9800GX2 som det ryktas om innebär det att ett singelkort från Nvidia, alltså GT280 kommer att prestera mer än 50% bättre än HD4870 om man går efter vad ryktena säger. Och OM det nu stämmer är det väldigt illa för ATi men som Boris själv skrev så förstår inte jag heller varför HD4870 inte skulle köra över HD3870X2 med de specifikationerna de har tanke på samma arkitektur (lite nyare dock).

Nu tror jag vi får tänke lite på hur man räknar procent... om något är 50 % bättre än något annat, tex 4870 - 9800gx2, så är, i detta fallet, 4870 ca 30 % sämre än 9800gx2.

Känns det svårt? Då ska jag förklara lite. Pelle har två äpplen. Anders har tre. Anders har alltså ett äpple mer än Pelle. Anders har (1/2=0,5) 50 % fler äpplen än Per. Per har (1/3=0,333) 33% färre äpplen än Pelle.

Permalänk
Medlem

Albindoja, jag jag vet att att 9800GX2 är bättre men jag bryr mig inte om många tester då jag inte spelar i vissa av dom upplösningarna. Men visst, jag håller med dig om att dom nya korten borde vara bättre men många av dom nya har fortfarande problem att slå 8800 Ultra. Men jag hoppas ju att 4870X2 ska bli en killer, den borde ju på pappret spöa 8800 ultra med de dubbla då ett 3870X2 slår ultra och att det där ska vara som 2st såna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hermahn
Nu tror jag vi får tänke lite på hur man räknar procent... om något är 50 % bättre än något annat, tex 4870 - 9800gx2, så är, i detta fallet, 4870 ca 30 % sämre än 9800gx2.

Känns det svårt? Då ska jag förklara lite. Pelle har två äpplen. Anders har tre. Anders har alltså ett äpple mer än Pelle. Anders har (1/2=0,5) 50 % fler äpplen än Per. Per har (1/3=0,333) 33% färre äpplen än Pelle.

Nja alltså jag skrev fel.

HD3870X2 och HD4870 presterar lika bra enligt ryktet ovan.

Om 9800GX2 presterar 50-60% bättre än HD3870X2 så presterar 9800GX2 50-60% bättre än HD4870 också. Eller hur? Det var så jag menade bara det att jag skrev att 9800GX2 var 40-50% bättre men du fick ut 30% vilket är helt fel. Sedan din liknelse med en tredje del med mera var ju helt fel ute och hade ingenting med mitt exempel att göra. Dessutom blandade du in tre olika
namn. Först Anders mot Pelle och sedan Per mot Pelle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Albindoja, jag jag vet att att 9800GX2 är bättre men jag bryr mig inte om många tester då jag inte spelar i vissa av dom upplösningarna. Men visst, jag håller med dig om att dom nya korten borde vara bättre men många av dom nya har fortfarande problem att slå 8800 Ultra. Men jag hoppas ju att 4870X2 ska bli en killer, den borde ju på pappret spöa 8800 ultra med de dubbla då ett 3870X2 slår ultra och att det där ska vara som 2st såna.

Jag förstår vad du menar.

Jo, jag tor vi alla hoppas på att 4000 serien slår ut allt vad Nvidia har faktiskt. Annars är det katastrof enligt mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ah, jag skrev fel tidigare. Jag menade på att jag ser inte varför 4870 _inte_ skulle prestera bättre än befintligt X2 tanke på specifikationen. Håller med det du skriver.

Men dåså, då är vi ju överrens. Tyckte det var något konstigt. Du brukar resonera bra liksom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja inte jag heller faktiskt men vi får väl se sedan.

Mvh

Verkar som mycket om det där dubbelkärnepåståendena kommer från några flummiga spekulationer på ett forum:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13979.html

Det ryktet är ju uppenbart fel, te.x. det där med 512 bit minnesbuss bara för att de sätter ihop 2 chip är ju helt galet. Kanske är det samma flummiga spekulationer som lett till att jag läst om det på flera olika ställen.

Alla som vet lite om hur grafikkort är uppbyggda förstår varför man inte gör "dualcores" av dem, då de redan är multicores på ett sätt. Väldigt onödigt att göra dubbelt av allt på ett sätt som försvårar parallellisering, när man bara kan kasta på fler beräkningsenheter på ett sätt som ger linjär skalning, och med färre onödiga dubletter och därmed svalare och mindre chip.

"Dualcores" är helt enkelt mindre prestanda, mer värme och större chip. Nackdelarna med SLI utan fördelarna typ.

Permalänk

4870 ska vara 25% snabbare än 9800GTX
4850 ska vara 25% snabbare än 8800GT
(enl tidiga benchies sett på vr.zone.com)

umm...ett överkockat 8800GTS 512MB (eller 9800GTX) kommer nästan nå 4870@stock, tycker endast G80 GTS användare skulle satsa på detta kort...?

4870X2 kommer släppas senare, problem med drivrutiner anges vara skälet...det kanske går att bencha 3DM06 med...? nä, inledningsvis speciellt med toppkort, har ATI haft stora bekymmer med drivisar, jag skulle nog inte våga förbeställa ett 4870X2

Vad kommer nvidia göra ? jo, tweaka sina nya GT200 för att bli 5-15% kraftigare än ATIs kort kanske (och priset 5-15% högre)...

tror att mid-end korten bara blir sämre o sämre, (fläktar, kylning etc), kraften verkar finnas men produkten är så bantat pga vinstmarginaler. nä, mitt nya graffekort ska ha ordentlig kylning iaf tyst etc

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
umm...ett överkockat 8800GTS 512MB (eller 9800GTX) kommer nästan nå 4870@stock, tycker endast G80 GTS användare skulle satsa på detta kort...?

Vadå så du menar att man inte kan överklocka 4870?? Enligt rykten ska den klocka mycket bra.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja alltså jag skrev fel.

Det var så jag menade bara det att jag skrev att 9800GX2 var 40-50% bättre men du fick ut 30% vilket är helt fel.

nä, det stämmer

E nog lika bra att ni lägger ner den diskusionen då den verkar sakna mening, förutom att flasha med sina matteskillzz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Verkar som mycket om det där dubbelkärnepåståendena kommer från några flummiga spekulationer på ett forum:

http://www.nordichardware.se/nyhet,13979.html

Det ryktet är ju uppenbart fel, te.x. det där med 512 bit minnesbuss bara för att de sätter ihop 2 chip är ju helt galet. Kanske är det samma flummiga spekulationer som lett till att jag läst om det på flera olika ställen.

Alla som vet lite om hur grafikkort är uppbyggda förstår varför man inte gör "dualcores" av dem, då de redan är multicores på ett sätt. Väldigt onödigt att göra dubbelt av allt på ett sätt som försvårar parallellisering, när man bara kan kasta på fler beräkningsenheter på ett sätt som ger linjär skalning, och med färre onödiga dubletter och därmed svalare och mindre chip.

"Dualcores" är helt enkelt mindre prestanda, mer värme och större chip. Nackdelarna med SLI utan fördelarna typ.

Ja källorna verkar inte vara något att lyssna på.

Jag är för lite insatt men det verkar onödigt med dubbla kärnor under kisel som du skriver och det verkar dessutom som en dyr lösning. En processor (central) fungerar ju inte alls på samma vis som en grafikprocessor så det är ju dumt att tänka på det sättet vilket många verkar göra.
Läser man om R700 och ryktena som först kom om R700 skulle detta vara en "dual core" lösning men senare rykten säger att det inte skall vara så.
Det låter hur som helst som ineffektiv samt en mycket dyr lösning.
Precis som du skriver: Nackdelarna med SLI utan fördelarna typ. Klockrent.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Nvidia = miljöpartister

Ati = kommunister

Men om Nvidia får monopol blir de kommunister.

Kommunister är ju mycket mysigare så ATI vinner ju klart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jag tror knappast att Ati väljer att sänka prestandan för några % i elförbrukning. Det skulle vara som att säga "vi skiter i antalet sålda kort bara vi sparar miljön lite". Elförbrukning är w/prestanda där ligger Ati lång efter just nu. Då 4870 använder en dubbel slot kylning kan vi utgå ifrån att elförbrukningen ligger en bra bit över 3870. Annars bränner de ju pengar för ingenting.

4870 kommer att gå upp mot 9800Gtx främst. Det blir en hård kamp då 9800GTX troligen kommer att ligga 1500-2000kr där 8800GTS ligger nu. Detta till samma prestanda som 3870x2. Men man hoppas ju på ett under.

Iom att 4870 har GDDR5 skall TDP i idle ligga på under 10 watt, och de har enligt många rykten dragit ner klocken för att åstadkomma just denna lågaströmförbrukning. Å andra sidan lämnar det ju bara utrymme för extrem överklockning. GDDR5 minnena som används på 4870 går att köpas i 4.5 ghz effektivt så det kommer nog med lite oc ligga väldigt bra till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja alltså jag skrev fel.

HD3870X2 och HD4870 presterar lika bra enligt ryktet ovan.

Om 9800GX2 presterar 50-60% bättre än HD3870X2 så presterar 9800GX2 50-60% bättre än HD4870 också. Eller hur? Det var så jag menade bara det att jag skrev att 9800GX2 var 40-50% bättre men du fick ut 30% vilket är helt fel. Sedan din liknelse med en tredje del med mera var ju helt fel ute och hade ingenting med mitt exempel att göra. Dessutom blandade du in tre olika
namn. Först Anders mot Pelle och sedan Per mot Pelle.

Jag förstår vad du menar.

Jo, jag tor vi alla hoppas på att 4000 serien slår ut allt vad Nvidia har faktiskt. Annars är det katastrof enligt mig.

Hans liknelse är fullständigt korrekt. Tänk dig så här. Enligt tester så har 9800gx2 150 prestandaenheter och enligt rykten så har HD4870 100 prestandaenheter. På så vis har 9800gx2 50 prestandaenheter mer än HD4870, dvs. 50%. Då är alltså 9800gx2 50% bättre än HD4870. Å andra sidan så är procent relativt så 100 är ju två tredjedelar av 150 eller 66.6%. Därför är HD4870 33.3% sämre än 9800gx2 och 9800gx2 är 50% bättre än HD4870.

Nu får vi ju hoppas bara att HD4870 kör över allt :P.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
4870 ska vara 25% snabbare än 9800GTX
4850 ska vara 25% snabbare än 8800GT
(enl tidiga benchies sett på vr.zone.com)

umm...ett överkockat 8800GTS 512MB (eller 9800GTX) kommer nästan nå 4870@stock, tycker endast G80 GTS användare skulle satsa på detta kort...?

4870X2 kommer släppas senare, problem med drivrutiner anges vara skälet...det kanske går att bencha 3DM06 med...? nä, inledningsvis speciellt med toppkort, har ATI haft stora bekymmer med drivisar, jag skulle nog inte våga förbeställa ett 4870X2

Vad kommer nvidia göra ? jo, tweaka sina nya GT200 för att bli 5-15% kraftigare än ATIs kort kanske (och priset 5-15% högre)...

tror att mid-end korten bara blir sämre o sämre, (fläktar, kylning etc), kraften verkar finnas men produkten är så bantat pga vinstmarginaler. nä, mitt nya graffekort ska ha ordentlig kylning iaf tyst etc

Jag har preliminära benchmarks som säger att ett nedklockat HD4870 smiskar ett 9800gx2. Dessutom blev dessa mycket mer trovärdiga när man fick reda på att HD4870 kommer ha 512 mb som standard. Vilka tror du är rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Folk verkar efterblivna då de först klagar på namnen som nvidia kör med dom ser detta och ändrar detta bara för att folk ska klaga mer?
Jag tycker då isf att man kan börja snacka rejält om hur dåliga ATI/AMD är med sina drivrutiner och hur deras grafikkort inte klarar av att köra en del spel, men det va väl ett tag sen...

Om det är några som är bra med drivrutiner så är det ju just ATI/AMD. De släpper nya varje månad och inom en månad av en release så brukar de har fixat prestandan rejält med nya drivrutiner. Å andra sidan hade ju Nvidia inte några dugliga drivrutiner till 8000-serien under Vista förens efter 1 år. Att vissa inte tycker om interfacet i ATI:s drivrutiner betyder inte att det är dåliga. Om något går det ju att tweaka grymmt mycket mer i ATI:s.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

Hans liknelse är fullständigt korrekt. Tänk dig så här. Enligt tester så har 9800gx2 150 prestandaenheter och enligt rykten så har HD4870 100 prestandaenheter. På så vis har 9800gx2 50 prestandaenheter mer än HD4870, dvs. 50%. Då är alltså 9800gx2 50% bättre än HD4870. Å andra sidan så är procent relativt så 100 är ju två tredjedelar av 150 eller 66.6%. Därför är HD4870 33.3% sämre än 9800gx2 och 9800gx2 är 50% bättre än HD4870.

Nu får vi ju hoppas bara att HD4870 kör över allt :P.

Jag skickar ett PM till dig. Måste lära mig matte känns det som!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu finns det en bild, om än väldigt liten, som bekräftar den CAD-ritning som läkte ut på nätet.

Källa: http://www.bit-tech.net/hardware/2008/05/15/bfg-tech-geforce-...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Det kommer bli en helt ny burk, ny skärm och nytt tangentbord (pengarna är reserverade)

+ Fallout 3
+ Crysis (som jag inte spelat)
+ HL2 Ep2 (som jag inte spelat)
+ BioShock (som jag inte spelat)
+ CoD 4 (som jag inte spelat)

Det kommer bli en bra höst... oh yes...

Förstår att du längtar! jag ska uppgradera i höst jag med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin