Permalänk
Inaktiv

Vilken ubuntu ska jag välja?

Är jag blind, kan inte söka eller fanns det ingen sådan tråd innan?

Hursomhelst.

Jag har fått för mig att jag ska installera ubuntu.
Men vilken variant ska jag köra?

Finns ju flera olika;

Ubuntu
Kubuntu
Xubuntu
Edubuntu
Gobuntu

Edubuntu och Gobuntu har jag redan bortsett ifrån

Så då blir det antingen Ubuntu, kubuntu eller xubuntu.

För- och nackdelar med dom olika?

Jag som inte har så svag dator kanske inte har nån nytta av xubuntu?

Vilken av dom är fräschast?
Vilken går att installera enklast?

Märks kanske att jag är helt grön på detta område

Hur stor partition kräver dom?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köra på xubuntu i så fall, mest för att det är den DEn som äcklar mig minst (ta inte illa upp, bara personlig smak).

läs upp om Gnome, KDE och XFCE och välj dist efter den DEn du tycker verkar trevligast.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Inaktiv

äcklar dig minst? På vilket sätt äcklar dom andra dig?

Hur pass "snabba" är gnome och kde?
T ex om jag öppnar en mapp, vilken tar kortast tid på sig att visa mappinnehållet?
Men det kanske inte märks nån skillnad när man har en C2D och 2GB RAM?

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu och utvärdera det. När du sedan vill pröva t.ex Kubuntu installerar du paketet kubuntu-dekstop, du får då hela paketet med allt som hör till. Logga ut och klicka på sessions, där väljer du KDE och loggar sedan in som vanligt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus

Vilken går att installera enklast?

Märks kanske att jag är helt grön på detta område

Hur stor partition kräver dom? [/B]

Enklast om man vill prova och enkelt avinstallera om något går snett eller tröttnar
är mha något som heter Wubi

Wubi finns med på Ubuntus skivor

För att undvika onödigt strul väljer man också 32 bitars versionen av Ubuntu

Direkt nedladdning svensk server
http://se.releases.ubuntu.com/8.04/ubuntu-8.04-desktop-i386.i...

Bränner imagefilen i ditt Windows favorit program.

Trycker i skivan igen så startar setupen. (om du har autostart för CD skivor)

Ser ut så här.

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1570

Om Wubi
http://wubi-installer.org/

Installationen blir då en mapp i Windows...

OBS !!!! Det 1:a man gör utan att börja "fippla" med något är att uppdatera installationen, massvis med uppdateringar pga massvis med buggar, en ikon tänds att det finns uppdateringar

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Installera genom wubi gör Ubuntu väldigt segt, och dessutom ligger det på en Ntfs partiotion då och det gör det ännu segare. Strömsparningsfunktioner funkar inte heller när man installerar genom wubi. Gör en riktig installation av Ubuntu istället.

Som hunden sa, du kan installera Ubuntu först, sen även Kde paketen och även xfce paketen och testa dem bara genom att logga ut och logga in igen på en annan desktop.

Personligen gillar jag gnome mest, det är snyggast och mer unikt, kde försöker härma windows och det är fult. Krångliga menyer i kde oxå, men vissa verkar gilla kde endå så testa bägge. Gnome är lättare att ställa in osv oxå.

Båda är lika snabba.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Kde har kommit med en ny verision (4.0) som du kan testa... håller på att tanka den nu..
Om jag inte gillar den så skriver man bara
sudo apt-get install ubuntu-desktop

så har man en vanlig ubuntu installation

Annars är väl uppskattade distar Fedora och Open Suse?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Installera genom wubi gör Ubuntu väldigt segt, och dessutom ligger det på en Ntfs partiotion då och det gör det ännu segare. Strömsparningsfunktioner funkar inte heller när man installerar genom wubi. Gör en riktig installation av Ubuntu istället.

Nejdå den gör inte Ubuntu segt...

Däremot så pga nuvarande buggläge för Hardy inkl att de flesta strular till det i början är Wubi ett utmärkt alternativ.

Tycker man om det man ser så gör man sedan enkelt en permanent installation.

Troligen är sedan KDE4 mer intresant att prova och senaste versionen är bakporterad till Hardy dvs ver 4.04. (men Ubuntu Sverige sysselsätter ju sig med annat än att utforska mjukvaran )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

personligen föredrar jag gnome framför kde och fluxbox framför xfce så jag skulle rekomendera vanliga ubuntu. På din burk så är alla snabba men vill du ha det riktigt kvickt så kör med fluxbox.

Vet du hur man partitionerar en hårdisk så strunta du i wubi och installera normalt om du har plats.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Alla har ju olika smak det som skiljer mellan de olika är ju som sagt desktop-enviorment:et ... De olika innehåller en uppsättning program som är komplement till varandra. Det är nog ingen här som kan säga vad du vill ha för att man känner själv vilka program man vill ha. Det enda som möjligen skiljer är fluxubuntu som bygger på window managern fluxbox som är en bantad version av Gnome, KDE och XFCE. Denna skulle möjligen köra snabbare, möjligen marginellt om du har en bra dator. Följ tipsen angående om att testa Ubuntu först sedan om du känner att det är otillräckligt, installera KDE eller XFCE och testa dom.

Permalänk
Inaktiv

Vilken av dom har mest customize-möjligheter? Ändra teman och sånt, alltså.

Permalänk
Medlem

Man kan få både Gnome och KDE att se ut precis som man vill. Inom vissa ramar förståss. XFCE är lite sämre på den delen, men det har alla självklara inställningarna.

Om man inte vill ha en så tung skrivbordsmiljö som Gnome eller KDE, men ändå vill ha mycket inställningsmöjligheter så kan man installera Enlightment 17. Tror faktiskt det t.o.m. har fler inställningar för tema och utseende än både Gnome och KDE, fast jag har aldrig kört det själv så jag kan inte lova något
Nackdelen är att det har lite krångligare konfiguration.

EDIT: Glömde att det är lite jobb att installera E17 också, för det är inte stabilt än. Ubuntu har E16 i repot, som du kan testa först kanske.

EDIT2: ...eller inte, hittade en jättelätt guide här
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=546746&highlight=enl...

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Bestämde mig för att ladda ner ubuntu. Bränt ut skivan och körde igång. Men när jag försökte installera det fick jag nåt felmeddelande :/

Det var när jag försökte välja språk att installera det i...minns inte vad felmeddelandet var men nånting med error 2 eller liknande ^^

EDIT: Det är här jag får felmeddelandet, när jag valt språk och tryck på next

EDIT2: I meddelandet kan man välja att gå vidare ändå, har försökt det med men då står det bara och laddar och det händer ingenting.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Ubuntu 8.04 installerat via Wubi. Riktigt nöjd och kommer troligen kasta ut Vista helt.
Väntar på programmet till 8.04 så att jag kan föra över på en riktig partition istället. Utvecklaren är inte klar med det än men han har sagt "mitten av maj". Det är ju typ nu så vi får se.

Vad är skillnaden på Ubunu och Xubuntu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Själv kör jag Ubuntu 8.04. Riktigt nöjd och kommer troligen kasta ut Vista helt.
Väntar på programmet till 8.04 så att jag kan föra över på en riktig partition istället. Utvecklaren är inte klar med det än men han har sagt "mitten av maj". Det är ju typ nu så vi får se.

Vad är skillnaden på Ubunu och Xubuntu?

fönster hanteraren. Ubuntu använder gnome medans Xubuntu använder Xfce som är mer lättviktig. Själv så föredrar jag dock fluxbox för klenare system.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

OpenGEU eller nått liknande är ubuntu med enlightenment och fbpanel. Ingen höjdare

Föredrar kubuntu själv. Älskar KDE!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Bestämde mig för att ladda ner ubuntu. Bränt ut skivan och körde igång. Men när jag försökte installera det fick jag nåt felmeddelande :/

Det var när jag försökte välja språk att installera det i...minns inte vad felmeddelandet var men nånting med error 2 eller liknande ^^

EDIT: Det är här jag får felmeddelandet, när jag valt språk och tryck på next

http://arcanecode.files.wordpress.com/2008/04/u804-04.jpg

EDIT2: I meddelandet kan man välja att gå vidare ändå, har försökt det med men då står det bara och laddar och det händer ingenting.

Låter skumt. Du kanske brände skivan för snabbt? Testa att bränna om skivan i typ 8x och kryssa i så den kontrollerar datan efteråt också för att vara säker på att det inte blir fel.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Jag har haft liknande problem, jag drog hem en alternate cd då fungerade installationen, nu kör jag Xubuntu/ openbox

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

mm testa med alternate. ÄR inte alltid liveskivan funkar så bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
mm testa med alternate. ÄR inte alltid liveskivan funkar så bra.

Det roliga med Kubuntu 8.04 är att alternateskivan inte fungerade alls för mig medan liveskivan fungerade perfekt. Lite deprimerande dock, då jag hade tänkt fixa krypterat filsystem osv.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE