Permalänk
Melding Plague

Zyxel NSA-220

Nyligen publicerades en undersökning gjord av Gallup som visade att över hälften av Sveriges datoranvändare har varit med om att förlora viktig data. Att förlora viktiga bilder, filmer och dokument kan vara mycket smärtsamt och det är delvis därför som NAS-marknaden har växt mycket de senaste åren. Vi skall idag titta på en konsumentenhet från tillverkaren Zyxel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

"-prestandan är dålig"

Vi är ju på sweclockers går det inte att överklocka den ^^

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar över är varför det inte kommer enheter med en bunt hårddiskplatser? Det kan ju inte direkt kosta mycket pengar att stoppa i ett kort som t.ex. hanterar 4 diskar.

Permalänk
Avstängd

"I skrivande stund har de endast två enheter. Modellen vi skall titta närmare på idag heter NSA-220 som är riktad främst åt hemanvändare. Tittar vi på det övriga sortimentet hittar vi bland annat NSA-2400 som stödjer RAID5 och är riktad åt företagsmarknaden."

Har de fler än två nasar eller hur ska vi ha det?

"Lufthål på den främre delen av ena sidan gör att fläkten alltid blåser ut fräsh luft ur chassit."

Vad skulle den annars blåsa ut? Hade det inte funnits hål så hade den inte blåst ut något alls och hade hålen suttit längre bak så hade luften varit lika "fräsh" Antar att du menar att hålen i främre delen verkar för en god luftgenomströmning?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
En sak jag undrar över är varför det inte kommer enheter med en bunt hårddiskplatser? Det kan ju inte direkt kosta mycket pengar att stoppa i ett kort som t.ex. hanterar 4 diskar.

Funderar över samma sak! har inte sett nån nas som imponerar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
"-prestandan är dålig"

Vi är ju på sweclockers går det inte att överklocka den ^^

haha fick mej ett gott skratt

Tack det behövde jag

Permalänk
Medlem

Hoppas det var sista NAS-recensionen. Trist pryl som verkligen ingen borde ha något som helst behov av.

Permalänk
Medlem

synd att den presterade lite dåligt rätt ok pris annars, Men man kanske ska vänta på en nyare firmware kanske blir bättre då, Oftast är det att första firmwaren är lite sisådära.

Permalänk
Medlem

vad jag däremot undrar är varför man fortfarande dumt nog rekommenderar en hårddisk bara för att den är extern som ett perfekt lagringsmedia/backup, det är ingen skillnad på en extern disk eller en intern, båda går sönder precis lika lätt, intern som extern.
Ta backup på något icke rörligt medium och lägg det åt sidan istället.
Finns inte många idiotsäkra backuplösningar därute, men hårddiskar är _inte_ ett utav dem, diskar går sönder titt som tätt oavsett om det är en NAS eller intern eller extern, och påstå nu inte som de flesta gör här att det är bättre diskar i en nas eller annat bjäfs, det är samma elände på insidan, bara det att det är en låda det ligger i

Gör era backuper på flera ställen om ni vill vara riktigt rädda om det, dvdskiva/cdskiva eller på icke rörligt medium såsom flashminnesdiskar, de är betydligt säkrare än din disk som får lagerfel och vips så är alla bilder o minnen borta från den;)
Eller -köp papperskopior!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Uttalas namnet som 'Cykel'?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
vad jag däremot undrar är varför man fortfarande dumt nog rekommenderar en hårddisk bara för att den är extern som ett perfekt lagringsmedia/backup, det är ingen skillnad på en extern disk eller en intern, båda går sönder precis lika lätt, intern som extern.
Ta backup på något icke rörligt medium och lägg det åt sidan istället.
Finns inte många idiotsäkra backuplösningar därute, men hårddiskar är _inte_ ett utav dem, diskar går sönder titt som tätt oavsett om det är en NAS eller intern eller extern, och påstå nu inte som de flesta gör här att det är bättre diskar i en nas eller annat bjäfs, det är samma elände på insidan, bara det att det är en låda det ligger i

Gör era backuper på flera ställen om ni vill vara riktigt rädda om det, dvdskiva/cdskiva eller på icke rörligt medium såsom flashminnesdiskar, de är betydligt säkrare än din disk som får lagerfel och vips så är alla bilder o minnen borta från den;)
Eller -köp papperskopior!

Om du kör RAID, så kan ju en hårddisk gå sönder och du har fortfarande kvar dina semesterbilder. Dessutom får du en varning att en disk gått sönder, så att du kan byta. På så sätt har du större säkerhet än om du bara sparat till en enda hårddisk.
Naturligtvis kan även den andra disken gå sönder, men sannolikheten att två diskar skall rasa samtidigt är bra mycket mindre än att en rasar. Om du dessutom gör schemalagda backuper från din dator till NAS:en, så har du data på ett ställe till.

Visst är det säkrare att bränna på DVD och lägga i kassaskåpet, men inte lika smidigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Gränssnittet var ju väldigt intressant må jag säga, skulle köpa den nästan bara för det. Synd bara att prestandan inte riktigt räcker till...

Citat:

Lufthål på den främre delen av ena sidan gör att fläkten alltid blåser ut fräsh luft ur chassit.

Erhmm??? Lite fel där... den blåser ur varm luft...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
Hoppas det var sista NAS-recensionen. Trist pryl som verkligen ingen borde ha något som helst behov av.

Håller med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Håller med

Dock inte jag....har man en gammal dator (och plats) som man kan ha som fileserver är det att föredra, men annars är det smidigt med NAS.

Skulle själv behöva en faktiskt. Har inte plats för en server.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

tråkigt bara att det ska behövas säljas sådana här produkter för att folk just nu har fått upp ögonen för behovet av backup...

Permalänk
Medlem

Fascinerar mej över den gräsliga prestandan hos alla dessa konsument NAS-burkar.

Nu var det ju mest skitprylar i resten av testet. Men hur hade det fungerat mot en säg.. HP-switch med 6-9K Jumbo-frames och ett Intel-kort? Och kanske t.om ett test med Linux och NFS.

Permalänk
Medlem

titta - det blev en brödrost

Synd att dom släpper sak efter sak efter sak med låg prestanda

nu tänker jag inte på Zyxel enbart utan alla tillverkare av NAS-enheter...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Fortfarande svindyra, vem lägger ut 2 laxar för en burk

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Bara jag som reagerar över "För att minska vibrationer kunde Zyxel ha utrustat skruvarna med små gummibussningar, men detta har inte gjorts så vibrationer letar sig gärna ut i racket och vidare i chassit. Den händige fixar dock detta rätt enkelt."

Vadå enkelt? Vad jag ser så är det inte så himla enkelt. Skruvar man bara dit disken med lite gummi emellan (enkelt) så kommer ju inte disken "line:a upp" med satakontakterna på kretskortet längst bak, alltså kommer man behöva modda hela hårddiskracket, alternativt flytta på kretskortet något, om det ens går. Jag kanske missat något, men av bilderna att dömma ser det inte så enkelt ut, inte ens "rätt enkelt" även om man är händig.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hadde for en tid siden tenkt på NAS, men siden ytelsen er *riktig* dårlig + stort sett max 2 stykk HD'er blir det nok ikke noe av, holder meg til bruke htpc som filserver så lenge.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Jävla tjat om NAS-server på sweclockers, sitter chefsredaktören på en hemma och måste argumentera att det är en bra produkt?

Bygg en riktig dator istället för ett halvfabrikat.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Helt värdelös produkt. Hur svårt kan det vara att bygga ett billigt NAS som kan pumpa åtminstone 50-60 MB/s? Man får ju bara ut 10-20% utav prestandan av en modern hårddisk med denna produkten.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Iomega storcenter 400r

Är det någon som har en länk till en vettig beskrivning av Iomegas NAS?

Jag förstår iofs inte varför Iomegas NAS är med på alla NAS tester, den verkar ju vara helt annorlunda. Säkert med mycket bättre hårdvara, och antagligen utprovade hårdiskar och kontroller som passar bra ihop osv.

Storcenter:
* finns inte på pricerunner eller prisjakt
* kostar mellan 5000kr och 13000kr <a href="http://www.google.com/search?q=iomega+storcenter+400r">på Google</a>
* verkar inte vara testad av Sweclockers

Zyxel:
* Kostar 1800 kr.
* är testad på sweclockers.

Jag har retat mig på detta i varje NAS test.

Citat:

Hur svårt kan det vara att bygga ett billigt NAS som kan pumpa åtminstone 50-60 MB/s? Man får ju bara ut 10-20% utav prestandan av en modern hårddisk med denna produkten.

2001 var jag med och byggde en terabyte SAN i ett par 19-tumms rack. Vi fick bara ut 50MB/s-67MB/s från det, när det gick SAN->server->ethernet->backupserver. Det var ganska knepigt att få upp det i den hastigheten också, fick trixa som fan.

Jag tror inte saker har blivit så mycket lättare på 7 år, iaf inte för 2000 kronor.

Fast man kan ju fråga sig varför man inte ska köpa en gammal Linksys NSLU istället, även om den bara har 100Mbps så kommer den ju inte så långt efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jävla tjat om NAS-server på sweclockers, sitter chefsredaktören på en hemma och måste argumentera att det är en bra produkt?

Bygg en riktig dator istället för ett halvfabrikat.

Man kanske inte vill ha en dator stående, NAS'ar har en funktion men kanske inte för alla.

Till alla som klagar på att dom recenserar det, inget fel med det bara att ni skippar att läsa dom så är det problemet borta för er.

Oj glömde bort att vi är i gnällbältets centrum här i Sverige

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Sluta klaga för helvete , klart att det är kul läsning, vi vil inte bara veta vad intels senaste CPU heter och Nvidias nästa Grafikkort.

Nej mera NAS recensioner och backupslösningar för hemma användare. Jag själv ska skrota min server och har ingen aning om vad jag ska göra med alla mina 120Gb och 160Gb PATA diskar... Någon ide btw ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Sluta klaga för helvete , klart att det är kul läsning, vi vil inte bara veta vad intels senaste CPU heter och Nvidias nästa Grafikkort.

Nej mera NAS recensioner och backupslösningar för hemma användare. Jag själv ska skrota min server och har ingen aning om vad jag ska göra med alla mina 120Gb och 160Gb PATA diskar... Någon ide btw ?

http://www.gametrailers.com/player/usermovies/160375.html

Gammal dock.

Tror att nyttan av en Nätverksansluten lagring som inte är byggd av en glad amatör helt enkelt är för svår att greppa för en del här Kanske samma människor som hänvisar till "internetsladden" när de har problem med förbindelsen mot yttervärlden?

Nas och varianter på temat är som du skriver klart intressantare än om en ny processor kommer ut som har 100 MHz högre frekvens.

Testa gärna lite rejälare doningar i stil med adaptec snapserver i serierna 400 och 500 exempelvis.

Permalänk
Medlem

Zyxel uttalas Sycksell
Inte Sajksel, syckel, syckatel, säta-yxel osv osv. Hört många roliga varianter.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Ang. Iomega StorCenter. Tycker knappt man kan kalla det för en NAS då det är en 19"-rack burk med en vanlig Intel-prolle och Windows 2003 Server i.

När jag tänker NAS så är det speciallicerad hårdvara & mjukvara. Allt utöver det är bara en filserver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Dock inte jag....har man en gammal dator (och plats) som man kan ha som fileserver är det att föredra, men annars är det smidigt med NAS.

Skulle själv behöva en faktiskt. Har inte plats för en server.

Tror nog de snackar om att dessa produkter har alldeles för usel prestanda för att vara användbart. Kommer ta aslång tid att lägga över HD-material på dem.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

En sak jag inte förstår är varför man inte kan flytta saker mellan olika shares utan att copypejsta och sen radera. Det gör att jag via min dator måste kopiera från t.ex. min share "upload" där Robban slängt över sina festbilder, till min andra share som heter "images".

Varför flyttar inga NAS filer mellan shares, utan behandlar dem som om de vore olika volymer och kopierar istället där emellan? Det tar ju år att genomföra...

En workaround är att göra undermappar i "public"-sharen i stil med "upload", "images", "apps"osv. Men då kan man istället fråga sig varför NAS-enheten är så fokuserad kring shares-användandet, eftersom man då frångår det helt.

Kan nån förklara för mig?

Visa signatur

Bajsmacka