Permalänk
Medlem

Linux from Scratch

Har en liten men förmodligen ganska komplicerad fråga.

Skulle en amatör kunna knåpa ihop en egen dist.
Någon som aldrig suttit med linux men bestämmer sig för att testa. Är det möjligt för denna person att göra detta. Om det nu är. Hur skulle denna personen gå till väga. Vad för kunskaper krävs o.s.v

Permalänk
Medlem

det finns många guider som går igenom hur man kompilerar kärnan osv för att bygga sitt eget system - datormagazin tex tar upp det med jämna mellanrum

är det enkelt - tja...läsa innantill på engelska är nästan ett krav om man googlar på det - men det finns svenska guider också...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Information finns, det svåra kan vara att hitta den och när man väl har hittat den tolka den, det är väl fullt möjligt, men om du aldrig suttit med linux tidigare skulle jag inte rekommendera något sådant som första projekt. Prova ubuntu eller någon annan användarvänlig dist först och arbeta dig nedåt i abstraktionshirearkierna, kanske genom debian slackware och gentoo.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Varför?

Jag tvivlar mycket starkt på att du kommer i närheten av att lyckas.

Permalänk

Jag tror amatören kommer ge upp väldigt snabbt. Är personen otroligt duktig programmerare eller dyl. kanske det finns en liten minimal chans - annars tror jag faktiskt inte det. I så fall ska man börja med att använda Linux i vardagen. Det känns väldigt mycket overkill.

Sen vet jag inte om du satt din topic med flit eller bara av ren slump för det finns ett bra projekt som heter Linux from Scratch om man vill lära sig mer om just detta.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Läs i ubuntu ultimates forum, tror han hade nån guide där, det finns program som underlättar saken. Man behöver inte så mycket kunskaper om du baserar det på ubuntu, men det kräver mycket tid.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Nej, det tror jag inte. Då du inte har några erfarenheter (praktiska) av Linux, så tror jag du kommer ganska fort tappa intresse för det hela. Du måste ju veta vad du vill ha ungefär.. och det vet du ju inte om du aldrig använt linux.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag höll på med Linux några månader innan jag byggde mitt första LFS-system. Du behöver bara vara lite van med Linux och vara interesserad.

Men jag kan rekomendera LFS, ha bara tillgång till två datorer. En att läsa och söka information på och en att kompilera och installera på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Varför?

Jag tvivlar mycket starkt på att du kommer i närheten av att lyckas.

Varför inte?

Om han tycker att han vill prova på, då är det inte vår sak och döma om han kommer att lyckas eller inte.

Trial and error och mycket tålamod krävs dock.

Lycka till med projektet Xclusiv8!

Permalänk
Medlem

Att skapa en dist för att lära sig är ju inte en dum idé! Men att skapa en för att nå ut till allmänheten är riktigt svårt, krävande och onödigt. Hjälp istället till att utveckla på en dist som redan är under utveckling och har några år på benen.

Inte ens Ubuntu har lyckats imo *ducka*

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer