Geforce 9600 GT i lågprofil

Permalänk
Melding Plague

Geforce 9600 GT i lågprofil

Grafikkortet är ofta ett dilemma för den som bygger en HTPC. Slimmade chassin som passar in i vardagsrummet har sällan tillräckligt utrymme för grafikkort i full höjd, och de få grafikkort som passar har ofta dålig prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är just precis vad jag har väntat på... Skulle satsa på en htpc nu i sommar, är priset rätt så blir detta definitivt ett köp för mig.

Permalänk
Medlem

Det hade varit bra om de vände på kylaren så den blåser ut ur det lilla lågprofilschassit och inte värmer upp det.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
passar detta: http://barondator.com/product.php?id=5020 i ett: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=195246 ???

Ja det gör det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad en "HDTV-utgång" är?
Har säkert missat någonting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Får man fråga vad en "HDTV-utgång" är?
Har säkert missat någonting...

är väl samma som s-video?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
passar detta: http://barondator.com/product.php?id=5020 i ett: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=195246 ???

Fast det var fruktansvärt dyrt för ett 9600GT. De billigaste 9600GT kostar ju bara strax över tusenlappen. Det finns t.o.m. 8800GTS som är billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
är väl samma som s-video?

Ehm, nej? S-Video kan inte hantera HD signaler, Component video kan däremot göra det. På dagen grafikkort ansluts dock en dongle för YCbCr i vad som ser ut som en S-Video kontakt (för att förvirra saken litegrann )

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Ehm, nej? S-Video kan inte hantera HD signaler, Component video kan däremot göra det. På dagen grafikkort ansluts dock en dongle för YCbCr i vad som ser ut som en S-Video kontakt (för att förvirra saken litegrann )

aha ok har bara hört hdtv-utgång och tyckt att det sett ut som en s-video, men man lär sig så länge man lever

Permalänk
Inaktiv

Är det inte ganska ovanligt att fläkten har en vanlig 3-pins kontakt?

Permalänk

"S-video"kontakten heter egentligen mini-DIN och finns i många utföranden.
Den fyrpoliga används i S-videokontakten och den som sitter på grafikkort är en 9-polig variant.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Ja det gör det.

Härligt

perost: jo men det är det att jag har redan ett sådant grafikkort (hade 2 i sli innan, men sålde datorn och behöll ett grafikkort)
riktigt nice för de har HDMI utag.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Om man ska bygga en HTPC så tycker jag att det är onödigt att köpa ett extra grafikkort.

HDMI-kompatibelt mATX moderkort med integrerad hårdvaruavkodare så som Gigabyte GA-MA78GM-S2H med en strömsnål AMD Athlon64 X2 4850e räcker gott och väl för att köra högupplösta videofiler.

Visst, nyare spel på en sådan dator vore ju inte så kul, men det är ju inget man gör med en HTPC.

Permalänk

HP

tja kan jag ha det i en HP Slimline 3330????

Visa signatur

+++,HP Slimline,MSI Wind,OQO e02,PS3,Xbox 360,Wii,PSP,Nintendo DS,

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Om man ska bygga en HTPC så tycker jag att det är onödigt att köpa ett extra grafikkort.

HDMI-kompatibelt mATX moderkort med integrerad hårdvaruavkodare så som Gigabyte GA-MA78GM-S2H med en strömsnål AMD Athlon64 X2 4850e räcker gott och väl för att köra högupplösta videofiler.

Visst, nyare spel på en sådan dator vore ju inte så kul, men det är ju inget man gör med en HTPC.

Vill man ha ett litet diskret chassi under TV-bänken eller liknanden är ju detta så bra det kan bli?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Får hoppas de kommer med fler kort i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grafikkorten har blivit så löjligt stora nu för tiden så.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Om man ska bygga en HTPC så tycker jag att det är onödigt att köpa ett extra grafikkort.

HDMI-kompatibelt mATX moderkort med integrerad hårdvaruavkodare så som Gigabyte GA-MA78GM-S2H med en strömsnål AMD Athlon64 X2 4850e räcker gott och väl för att köra högupplösta videofiler.

Visst, nyare spel på en sådan dator vore ju inte så kul, men det är ju inget man gör med en HTPC.

'

Jo, spela i 1080P är precis vad man vill göra, därav ett HD4850/4870 för mig när skatten kommer.

Men detta grafikkoret hade inte suttit fel heller. Underskattad prestanda är det, och i en lagom storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
'

Jo, spela i 1080P är precis vad man vill göra, därav ett HD4850/4870 för mig när skatten kommer.

Men detta grafikkoret hade inte suttit fel heller. Underskattad prestanda är det, och i en lagom storlek.

Var lite försiktiga när det kommer till intergrerade grafikkort. De flest klara endast 720P och i vissa fall 1080i (alltså 1920x1200 men i Interlace vilket är visuellt samma som 720P). Så vitt jag vet finns det inget moderkort med en 1080P onboard.
Rätta mig gärna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Var lite försiktiga när det kommer till intergrerade grafikkort. De flest klara endast 720P och i vissa fall 1080i (alltså 1920x1200 men i Interlace vilket är visuellt samma som 720P). Så vitt jag vet finns det inget moderkort med en 1080P onboard.
Rätta mig gärna

Alla AMDs integrerade har det, jag har ett 690G som klarar 1080P galant.

Och hur skulle 1080i vara 720P visuellt? 1080i ser precis ut som 1080P med undantag för att den bara uppdaterar varannan rad varje Hz, eller kan beskrivas som 30Hz. Men det gör inte mycket på en LCD. Filmer och sånt är ju oftast i 25Hz.

De flesta ser ingen eller mycket liten skillnad mellan 1080i och 1080p.

Permalänk
Medlem

fan vilken osis, har nyss pungat ut för ett nytt 8600gts :[

ingen som vill köpa ?
(det var ett skämt kära moderatorer )

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Är det fel bild på kortet eller? Det där är INTE ett lågprofilkort!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Är det fel bild på kortet eller? Det där är INTE ett lågprofilkort!

Nähä är det någon annan typ som bara råkar vara lika liten?
Titta på kontakterna, jämför också med PCI portarns höjd, Jämför hur stor "böjen" i metallen är där man skruvar fast det.

Det är lågprofil!

Permalänk
Medlem

Är inte ett passivt kylt 9600gt "mer" HTPC?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nage
Är inte ett passivt kylt 9600gt "mer" HTPC?

Då får man nog gå ner till klenare kort, hela grejen med detta kortet är att man ska få bra prestanda trots litet kort, då kan man inte slänga bort den prestandan och byta ut chippet till ett som klarar sig passivt, då har du bara återuppfunnnit de redan befintliga lågprofilskorten.

Det är nog ganska svårt att kyla det passivt då den väldigt lilla yta de har att arbeta med, de har ju antagligen inte dualslot möjligheter. Så det blir ingen stor fläns.