Intel Atom för hemmabyggare

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom för hemmabyggare

Intels strömsnåla processor Atom skall enligt uppgift börja säljas i juni månad. En produkt baserad på denna processor är moderkortet Little Falls från Intel som har en 1,6 GHz Atom-processorer fastmonterad redan från fabrik. Det är denna produkt som nu blivit listad med både pris och leveransdatum hos ett flertal återförsäljare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Kan inte påstå att jag favoriserar den lilla fläkten. Annars ser det bra ut.

Permalänk

fan jag ville vara först

Men ballt om man vill göra någon portabel dator / bildator

Permalänk
Medlem

Det låter inte dumt!, billigt som bara den é det ju oxå.
Lär ju bli en sån här som surfstation i tv-rummet!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Najs

Menar du "noise"? Den lilla fläkten lär ju inte vara tyst direkt...

Permalänk
Medlem

Väntar på isaiah

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det är ironi när man parar ihop en passivt kyld CPU med en aktivt kyld styrkrets. Men den borde väl gå att byta ut mot en thermalright-grunka antar jag. Utöver det finner jag det ganska komiskt att moderkortet matas med ATX+P4-ström (jag vet inte vad den s.k. P4-kontakten heter), jag trodde det skulle vara strömsnålt?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Varför drar hela styrkrestesen så mkt att den behöver fläkt... Borde väl gå o ordna. Priset på 500-700kr är inget om man vill ha en strömsnål burk.

Det måste väl betyda att detta kort försvinner från marknaden? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243994

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju tycka att det vore bra om dom fixade en styrkrets som intre drr 10x så mycket som processorn också.

Permalänk
Medlem

Detta var ju skit intressant... ifall priset stämmer så är ju detta mycket bra köp, slipper man hålla på att köra en massa virituella servar.

Permalänk
Medlem

Styrkretsen bör vara passiv, annars faller den bort från många´s inköps listor

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Intressant. jag som ska lägga pengarna till annat Måste ha, men varför in i he är det en ATX kontakt där? Varför inte bara en molex kontakt?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Intressant. jag som ska lägga pengarna till annat Måste ha, men varför in i he är det en ATX kontakt där? Varför inte bara en molex kontakt?

Är förmodligen för att man ska kunna köra det med vanliga nätagg. De behöver ju få signal från moderkortet genom stora ATX-sladden för att starta.

Permalänk
Medlem

Styrkretsen var ju löjlig, jätte löjlig. Sen kan man fråga sig vad p4 kontakten är bra för,? det är nog många datornördar där ute som skulle vilja bygga ihop en så billig server (eller liknande) som möjligt och kanske inte vill byta ut någon gammal, men dock högkvalitativ nätagg som man har i gömmorna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nä nu måste faktiskt Intel se till och få fram lite strömsnåla styrkretsar, gärna tillverkade i en 45nm tillverkningsprocess, chipset ska inte dra mer än processorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Hmm vad kommer det kosta totalt ? minne + hårddisk + nätagg + chassi ~ 2000 kr ?

Permalänk
Medlem

Kan man få in den mellan 2st 5,25 luckor.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Kan man få in den mellan 2st 5,25 luckor.

Asså vad säger man.. pucko..

Vad är 5.25" gånger ca 2,5? ><

Om det står att kortet är 17x17 cm... går det in då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Hmm vad kommer det kosta totalt ? minne + hårddisk + nätagg + chassi ~ 2000 kr ?

Jag skulle säga det blir betydligt mindre. Då moderkortret ändå inte e till för allt får stora uppgifter duger det ju med typ 512 minne vilket idag kostar typ en 100 lapp och ett usb minne kan man använda istället för hårddisk. Lådan tillverkar man själv, går inte åt så mycket material till en så liten dator. Dock e det väl strömkällan som blir dyrast fast de går ju att använda nått gammalt agg.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk

Nej jag tror ej det moderkortet är 17x17 cm. Om man sågar lite i chassit kan det nog gå

Permalänk
Medlem

Amen för helvete Intel, se till att fixa nordbryggan med. Ganska poänglöst annars.

Ananrs ser jag stooora potentionaler med Intel Atom.

Permalänk
Medlem

Antar att Intel inte vill att VIA ska ha denna marknaden för sig själva. Själv vill jag se lösningar med Isaiah när den kommer ut om jag ska bygga strömsnål hemma server.

Fläkten på nordbryggan var fan brutal. Men är det för att GMA 950 kretsen sitter på nordbryggan eller är den sepparat? Skulle annars förklara el förbrukningen.

Permalänk
Medlem

Förlåt TooMpa
Jag råkade formulera min mening fel
Tack för ditt ärliga svar:P

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Hmm. Jag hade förväntningar på denna hade hoppats den skulle vara bättre. Den där hungriga styrkretsen var verkligen en besvikelse.

Och så värst pigg verkar den inte vara heller..
http://laptoping.com/intel-atom-benchmark.html

Min nuvarande hemma server. Drar TOTALT 30watt (40watt load), mätt med en energimätare (mkt sällan den står med nån load dessutom). I den sitter en Coppermine Celeron 566, med TDP på 11.9 watt. Den kör jag tillsammans med en 3.5" HD på 500GB. 256MB ram Och Kubuntu. Funkar mkt bra. Denna ATOM verkar bara vara lite mer än dubbelt så snabb, och drar säkert mer än min nuvarande. = stor besvikelse.

Borde hänt mer på 9år. Men men. Dom kanske förbättrar den. Bara första revisionen ju. Sen är ju säkert bussar och ram osv snabbare. Men till vilken egentlig nytta. Det inbygga grafikchipet kanske är bra, och internet caférna kommer nog att älska.

Permalänk

Jag håller med, styrkretsen drar för mycket... blir att avvakta tills det kommer något bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Styrkretsen bör vara passiv, annars faller den bort från många´s inköps listor

Exakt! Helt passivt ska de vara annars ingen mening.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedcoremama
Och så värst pigg verkar den inte vara heller..
http://laptoping.com/intel-atom-benchmark.html

allvarligt talat, om det är ett rättvisande test så är det rent ut sagt usel prestanda och jag förstår verkligen inte hypen runt den.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag tror säkert att chipset fungerar utan fläkten ikopplad eller på väldigt lågt varvtal. Jag hade ett GMA 900 förut och det klarade sig helt passivt, skulle inte tro att GMA 950 är så väldans annorlunda.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

De kommer nog komma en styrkkrets som drar mindre snart.

Styrkretsar som klarar att mata buss till den där och med endast 16 PCIe-banor lär ju inte dra mycket om intel kör dem i 0.065µ eller i 0.045µ.

Men riktigt fint, nästan revolutionerande, snart kan man bygga kompletta datorer för bara en dryg tusenlapp.