AMD Game – ny plattform för datorspelare

Permalänk
Medlem

Grattis, du kan nu vara helt puckad för att kunna köpa en dator som du kan spela på!

Som sann hårdvaruentusiast så tycker jag mest att det är löjligt. Skall rått skratta åt folk som jag ser med dessa datorer och kräva att få fulla specs muntligt, annars blir det spöstraff.

Det var bättre förr! xD

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Apropå ingenting, vilken är den svagaste/billigaste AM2 processorn som klarar att spela "Full HD" material utan problem? Det är Blu-ray skivor och .mkv som ska spelas först och främst, om det nu säger något om upplösningen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Tycker detta är ett mycket bra initiativ!

Varför ska man inte skryta som enda tillverkare som kan erbjuda ett komplett mid/high end system ?

Amd styrkrets
Amd processor 2/3/4 kärnor
Amd Grafik .

och sen att säga att det ända kortet som går att spela på idag är ett 3870x2 är väll ganska mycket bull.

sen så behövs igentligen inte aa och af vid högre upplösningar. jag ser då inte någon skillnad ingame (screenshots i all ära men vem bryr sig igentligen ?)

länkade tidigare till ett test på nordichadware där dom visade de små skillnaderna mellan 8x aa och 0 vid höga upplösningar.

även min gamla surf rigg med ett x1950pro fungerar än idag då jag känner för att spela något.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Det handlade inte om att min son skulle ha fått vad han pekat på men man skall ju kunna spela ordentligt vilket man enligt mig inte kan med något ATi kort idag förutom HD3870X2 möjligtvis (självklart beroende på inställningar and so son).

åja HD 3870 e fina grejer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

HD3650 räcker ju för en casual gamer. HD3850 kanske är lite svagt för nåt som kallas Ultra Gamer, men det är minimum för att en dator ska få heta Ultra Gamer, så kommer väl utrustas med något bättre i många fall?

Sen räcker HD3850 en lång väg får många barn/ungdomar där ute. Det är bara vi entusiaster som är bortskämda med att kunna spela Very High på nyaste spelen och hög upplösning. Många som får en "ny dator" tycker ofta det är skit saksamma om dom inte klarar V-High dom tweakar inställningarna då bara. Min polare vart nöjd med sin dator från OnOff med ett 8500GT 256mb i och spelade Crysis på det med medium @ 1024 x 768 Dock tyckte jag väl att han var dum som köpte en dator för 6000 där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Alla vet att "riktiga" gamers inte bryr sig om att spela spel i den högsta upplösningen och med allt lull lull.. bara det flyter så kan det kan vara roligt och se bra ut iallafall

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Alla vet att "riktiga" gamers inte bryr sig om att spela spel i den högsta upplösningen och med allt lull lull.. bara det flyter så kan det kan vara roligt och se bra ut iallafall

Kul om man kan köra på medel med max i upplösning!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Det kommer min son att få! =D

Stackars unge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Stackars unge

Vi slänger in ett ORD här med! ^^

Permalänk
Medlem

varför en Phenom 9500? tkr det är helt värdelöst med en prolle med fler än 2 kärnor när man lirar, en 6400 hade nog presterat så mkt bättre,

Permalänk

En i min klass är jättenöjd med sitt 8500GT och AMD X2 5600+ m. 3GB RAM som han köpte för 6-7 papp på OnOff när det var rea i höstas. Jag tycker det är underbart att han är nöjd, men samtidigt tycker jag det är synd att se folk köpa färdiga burkar Men men, gillar man inte att pilla med komponenter så.

Jo jo, min utgånga "Super-Ultra-Hyper-Cadaver-SUNK Gaming-dator (!)" med ett 500-kronors 7600GT (620/1500) är inte mycket att skryta om, men som ursäkt spelar jag väldigt sällan. Köpa en färdig dator, det kan jag nog aldrig tänka mig göra igen nu när jag fått upp vittringen av att beställa delar och montera själv under flera år!

On Topic: Tycker det är mycket bra av AMD att satsa på att märka datorer så att de kanske kan dra till sig fler kunder. Jag hoppas inte Intel utnyttjar deras idé, för vem väljer folket då?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
varför en Phenom 9500? tkr det är helt värdelöst med en prolle med fler än 2 kärnor när man lirar, en 6400 hade nog presterat så mkt bättre,

Håller med dig fullständigt. Även om min dator inte har det kraftigaste så pallar den LÄTT alla spel förutom Crysis på höga inställningar och är det något som flaskhalsar så är det INTE processorn utan grafikkortet som dom nästan skitit i med denna AMD stämpeln.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tror du att 12-åringen vet vad AA och AF är för något ens? Han lär ju köra på 800*600 eller 640*480, som han kör CS i, och där kan hd3850 köra alla spel fint!

Det är bara skrytmånsar som använder AA och AF. Det segar ner datorn så onödigt mycket. Har man bara en tillräckligt hög upplösning så slipper man använda det, det blir snyggt ändå

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Alla vet "här" att det som gäller för ultraspelnörden för få respekt på ultraspelnördarforum är:

8xAA
16XAF
100FPS på full server
Fiber

Sen berätta för alla ultraspelnördar på ultraspelnördarforumet att det ENDA som gäller i gaming är just DETTA spelpaket.

Ultraspelnörden blir frustrerad då de andra ultraspelnördarna inte inser hur en ultranördspeldator ska vara! De är hans fiender för alltid och 80% av vaken tid spenderas på av ultraspelnörden på ultraspelnördforumet.

¤#"% vad skönt att slipa ultraspelnördens bajsnödiga kommentarer i varje grafiktråd!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kommer funka nu , nvidia och intel behöver lite press...
o vad de gäller barn så spelar datan till dom ingen roll då deras motorik inte är tillräckligt bra än 6 & 7 år xD
Men med tiden så kommer de bli en data till dom , ev 2 st halvdana datorer iaf
Tänker verkligen inte lägga ut 6-10 k st , det funkar inte så. barn måste få lära sig att pengar inte växer på träd.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Alla vet "här" att det som gäller för ultraspelnörden för få respekt på ultraspelnördarforum är:

8xAA
16XAF
100FPS på full server
Fiber

Sen berätta för alla ultraspelnördar på ultraspelnördarforumet att det ENDA som gäller i gaming är just DETTA spelpaket.

Ultraspelnörden blir frustrerad då de andra ultraspelnördarna inte inser hur en ultranördspeldator ska vara! De är hans fiender för alltid och 80% av vaken tid spenderas på av ultraspelnörden på ultraspelnördforumet.

¤#"% vad skönt att slipa ultraspelnördens bajsnödiga kommentarer i varje grafiktråd!

Haha. Lite Swec syndrom

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det är bara skrytmånsar som använder AA och AF. Det segar ner datorn så onödigt mycket. Har man bara en tillräckligt hög upplösning så slipper man använda det, det blir snyggt ändå

Man ser facktiskt skillnad med AA även i högre upplösningar.

Tex kör jag 16xQ AA och 16x AF som standard på alla opengl apps under linux och en gång så slutade det fugnera (fråga mig ej varför) när jag spelade doom 3 och jag såg det direckt då vita pixlar har en tendens att lysa igenom mot mörkare vi alla kanter. Iget jag nånsin märkt innan jag började använda AA och AF men med AA och AF så försvan dessa ljusare pixlar eller ja dom gämnas ju ut med övriga pixlar vid alla kanter och det blev mö skönare bild. Men man ser klart skillnad med AA på eller av på villken TFT som helst med nativ upplösning på.

Sedan är nvidias nya 16xQ eller 8xQ AA teknik mycket snabbare än den äldre. 16xQ AA motsvarar prestanda förlusten av 4x AA men har NÄSTAN samma bilkvalite som 16x AA dock nåt sämmre på vissa pungter men knappt märkbart sägs det. Dock himmla nöjd med hur bra det flyter på mina 2st 8800GTS@SLI trots mina åldrande processorer.

Innan dess satt jag på 7900GTX som igätnligen var fullt tillräckligt för att spela på när jag ville. krävs ganska mycket mer prestanda att gå från 1280x1024 utan AA/AF i spel till 1680x1050 med 16xQ AA och 16x AF.

Så AMD's krav är väl inte helt orimliga för vanliga svensson då många inte kör så feta settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Alla vet "här" att det som gäller för ultraspelnörden för få respekt på ultraspelnördarforum är:

8xAA
16XAF
100FPS på full server
Fiber

Sen berätta för alla ultraspelnördar på ultraspelnördarforumet att det ENDA som gäller i gaming är just DETTA spelpaket.

Ultraspelnörden blir frustrerad då de andra ultraspelnördarna inte inser hur en ultranördspeldator ska vara! De är hans fiender för alltid och 80% av vaken tid spenderas på av ultraspelnörden på ultraspelnördforumet.

¤#"% vad skönt att slipa ultraspelnördens bajsnödiga kommentarer i varje grafiktråd!

Hahahaha!! Mitt i prick!! Galet rolig! :D:D

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte många vanliga "svenssons" sitter på 22 tummare heller, och de som gör det vet säkerligen inte vad "native upplösning" ens betyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
varför en Phenom 9500? tkr det är helt värdelöst med en prolle med fler än 2 kärnor när man lirar, en 6400 hade nog presterat så mkt bättre,

Observera att 9500 är minimumkravet för att kvalicifera för "Game!"-platformen och därav är det inte att 9500 är exakt den produkt de vill marknadsföra i samband med Game på nytt. Samtidigt så är 9500 mer eller mindre borta från personmarknaden nu, så varför är du så irriterad?

Är det verkligen så svårt att läsa texten utan att dra korttänkta slutsatser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Observera att 9500 är minimumkravet för att kvalicifera för "Game!"-platformen och därav är det inte att 9500 är exakt den produkt de vill marknadsföra i samband med Game på nytt. Samtidigt så är 9500 mer eller mindre borta från personmarknaden nu, så varför är du så irriterad?

Är det verkligen så svårt att läsa texten utan att dra korttänkta slutsatser?

Det är minimumkravet så därför kommer massvis med datorer att ha just denna processor.
HP och dom vill inte lägga ut mer pengar om dom kan få samma fina klisterlapp för mindre

Man kommer väll ihåg hur dt var med Microsofts "vista ready" lapp. ( ja vet inte ricktigt samma sak men visar ändå hur ett företag tänker)

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://game.amd.com/us-en/amdgame_ultra.aspx

3850 är det.

Okej, tack.

3850 låter lite klent.

AMDs initiativ kommer ej att påverka mig i val av komponenter. Jag känner mig trygg i mina kunskaper. Jag anser dock att risken finns att kunder kommer att ställa sig frågan vad skillnaden kommer att vara mellan det två olika märkningarna.