Ännu högre skadeståndkrav mot The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Ën viktig poäng ni alla missar är det att det verkligen uppmålas hur synd det är om artisten. Faktum är att de är bara de riktigt stora artisterna som får bra procent av sitt skivbolag. Flertalet av alla artister får usel procent.
Det är verkligen tragiskt att veta att om jag går och köper en skiva - Att skaparna kanske bara får 20 spänn om jag lägger ut 140 kr på en skiva.
Det är verkligen riktigt uselt. Är det någon som stjäl så är det musikbolagen själva. 100 kr hade varit mer rättvist.
De som gör musiken är väl de som verkligen ska få betalt. Eller?

Håller med men man måste ha i tanken att många av banden inte hade blivit något om inte de stora skivbolagen hade anammat dem.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Tänkte skriva något långt angående din formulering ovan men kom sedan fram till att större delen av de som läste ditt inlägg nog tänker likadant som jag så hoppar över det, måste bara tillägga att folk som resonerar som du är en böld på vårat samhälle. Bara för att det finns värre brott och handlingar som gör djupare skador på våran planet så berättigar det inte stöld. De tre alternativ du nämnde ovan är helt irrelevanta till fildelningsfrågan.

Jag laddar ner olagligt ja, tänker inte försvara mig mot det. Har möjligheten framför mig att ladda ner enkelt och gratis så gör det. Och nej, jag betalar sällan för musiken/filmen (vilket är det enda jag laddar ner olagligt) senare som många använder som ursäkt till nedladdningen. Enda riktiga argumentet för det är att priserna är orimliga för framför allt musik.

Ha en bra dag alla!

Haha lol

gillar delen med böld på samhället
Du måste nog växa upp och inse att nästan alla inte e så godhjärtade som du uppfostrades att tro
Nästan alla som kan skaffa sig själv fördelar i samhället gör det, oavsett vilka det går utöver( har du hört talats om den där chefsläkaren som höjde sin egen lön till skyarna och drog av det på sina underordnade)

Jag skriver inte att fildelning är rätt, men varför ska vi vanliga människor vara så fruktansvärt blåögda om vad som är rätt och fel när alla med makt gör allt dom kan för att klämma ut pengar ur oss. folk som resonerar som du är inget annat än manipulerade nickedockor

dom 3 alternativen jag nämner har ingenting att göra med fildelning, men allt att göra med moral

Jag anser att moral inte är något skäl mot nerladdning, då alla västerlänningar dagligen gottar sig i frukten av slaveri och orättvisor i Uländerna.

ser att du skriver att du laddar ner och att priserna för musik är orimliga, så om du tittar bortom mina svordommar och förolämpningar komer du nog att upptaäcka att du och jag resonerar på samma vis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Du måste fan va dum i huvudet

vi vet att nerladdning e olagligt och moraliskt fel

Att det är olagligt spelar i princip ingen roll då det är nästan är omöjligt att åka fast och 90% av alla av sveriges invånare utnyttjar det

Och har man moral så kan man ta och köra upp den någonstans
kör du bil och förpesrtar vår jord, var e moralen
äter du kött dvs dödade djur, var e moralen
köper du en fotboll dom är jord av slavande barn, var e moralen

men när det kommer till ett skivbolag som vil ha mer pengar då ska tydligen alla omoraliska fildelare skämmas.

lägg ner, dina argument e patetiska

Ser man på. Jag har inte hunnit läsa förrän nu, men det verkar som att du förlorade debatten på egen hand. Trevlig kväll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ser man på. Jag har inte hunnit läsa förrän nu, men det verkar som att du förlorade debatten på egen hand. Trevlig kväll.

nejdå det är bara du som misslyckas med att se min poäng

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
nejdå det är bara du som misslyckas med att se min poäng

Kan det möjligen bero på att den är svag, eller kanske obefintlig? Du sade ju själv "vi vet att nerladdning e olagligt och moraliskt fel", så jag vet inte riktigt var du inte håller med mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ser gärna en livlig debatt här i forumet men lämna personangreppen utanför tröskeln.

*Svullo90 varnad för otrevligt uppträdande*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Men alltså.

Om jag står mellan valet att springa iväg till affären och köpa en skiva för 200 kr eller ladda ner den helt gratis utan minsta risk för att åka dit (även om det jag faktiskt gör är olagligt), varför skulle jag inte ladda ner den?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla blir så uppröda så fort det handlar om stämning av fildelnings siter?
vad man än tycker om saken så är det ju olagligt att ladda hem copyright skyddat matrial vad det än är för nåt.
Ärligt så tror jag att dom flesta här inte tycker om att bli blåsta på sitt levebröd,
vilket artisterna och filmmakarna med mera bilr.
Och ja jag vet att jag stavar fel ibland

Visa signatur

centurion 534,msi k9n neo v3,2gb ram,gforce 8600 GT,amd dual core 64 x 2 5200+.
Eget bygge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Men alltså.

Om jag står mellan valet att springa iväg till affären och köpa en skiva för 200 kr eller ladda ner den helt gratis utan minsta risk för att åka dit (även om det jag faktiskt gör är olagligt), varför skulle jag inte ladda ner den?

skönt att veta att det finns folk som fortfarande tänker

fortsätt så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke43
Jag förstår inte varför alla blir så uppröda så fort det handlar om stämning av fildelnings siter?
vad man än tycker om saken så är det ju olagligt att ladda hem copyright skyddat matrial vad det än är för nåt.
Ärligt så tror jag att dom flesta här inte tycker om att bli blåsta på sitt levebröd,
vilket artisterna och filmmakarna med mera bilr.
Och ja jag vet att jag stavar fel ibland

Hade filmbolagen och musikbolagen inte fått något betalt alls så hade de gått omkull. Nu har de råd att köra lobbying mot utländska regeringar och stämningar i andra länder.

Problemet är att företagen räknar fel. Alla nerladdade album eller filmer är inte en osåld skiva eller film. Man kan inte räkna 100 nerladdningar av filmen 300 som 100 osålda filmer.

Det är lite som att du skulle kräva din arbetsgivare på lön för de timmar som du skulle ha kunnat arbeta om du var på jobb.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Men alltså.

Om jag står mellan valet att springa iväg till affären och köpa en skiva för 200 kr eller ladda ner den helt gratis utan minsta risk för att åka dit (även om det jag faktiskt gör är olagligt), varför skulle jag inte ladda ner den?

Släpp egot nu, det är inte dig det handlar om. Eller om någon annan specifik användare här. Är något olagligt ska man, enligt lagen inte göra det. Bara för att andra gör det ursäktar det inte, trodde vi lämnat pojkstadieresonemanget. Problemet är just att användaren har en minimal, om ens existerande, risk att åka fast för ett brott och därför kan man också ladda hem utan att behöva oroa sig eller få dåligt samvete. Men det är inte den individuella användaren som är problemet utan att för många laddar hem. En viss olaglig spridning är säkerligen bra för artisten, men den marginalen är sedan länge överskriden. Man kan liksom inte tillåta att alla som heter Anders får ladda hem i augusti månad, man kan inte heller stoppa individer från att ladda hem men man kan försöka få fram ett ledande domslut i en rättegång genom att försöka komma åt hjälpmedlet för stora delar av upphovsrättsskyddat material. Ett domslut, oavsett utgång, kommer kunna användas som mall i framtida tvister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Svenska staten kräver 1.2 mille, med det som fick sina servrar felaktigt beslagtagna av "farbror blå" fick inte ett öre i kompensation...

Detta är nog mer rättsvidrigt än alla löjliga pengarkrav, egentligen.
Att förundersökningen om detta las ner direkt av samma polis som (om jag inte har fel) fick lökjobbet på WB gör det inte bättre.

Det tråkiga "jag hade inte köpt den ändå"-argumentet stärks för övrigt av att OM du vill köpa något lagligt så blir det med DRM som antar att du är en tjuv så fort du stoppar in skivan eller installerar programvaran.

Evole or die, please

Och angående lagligt och olagligt, om folket (du vet, den större massan) anser att en lag är helt värdelös så kommer folket inte att följa denna lagen, och jag skulle vilja se polisen/militären sätta alla i fängelse för olaga piratkopiering/spridning när mediamaffian har köpt sig nya lagar och högre straff.

Lycka till när ingenting längre fungerar i samhället för att alla sitter i fängelset för ett brott ingen utom mediabranchen och deras lobbyister tycker är viktigt. Och alla deras avbetalda små slavar, typ Beatrice Ask.

Permalänk
Medlem

Wow!

Man blir nästan lite äcklad av alla dessa giriga musik och filmbranch nissar och dessa jurister och advokater som bara letar efter sätt att sätta dit folk. Avskum...

Jag blir i alla fall midre sugen att köpa deras grejer för varje gång jag läser om deras pengagiriga metoder. Känns som det börjar leda till maktmissbruk och korruption när poliser arbetar för dessa bolag, och åklagaren använder partiska organisationer som expertvittnen.

/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
"De är ju ändå de bästa symbolerna för Sverige, till skillnad från The Pirate Bay-grundarna som stjäl musik och har gett Sverige dåligt rykte."

Så om jag lånar en bok om hur man begår brott eller något ännu värre så ska alltså även biblioteket som jag lånade boken från också straffas? Haha det är ju helt befängt att resonera på det viset. Hela den här rättegången verkar (som jag trott hela tiden) vara dels för att statuera exempell (så att de "farliga" piratkopierarna lär sig att det är värre att kopiera än att begå andra vad jag iaf anser grövre brott) och för att de ser en möjlighet till att kunna vara med och få en del av kakan. Hur många tror att alla dessa "förlorade" intäkter hade varit en realitet om inte Piratebay eller likanande "tjänster" funnits. Själv så tycker jag de ska vara glada för dessa eftersom de helt klart nog inte hade överlevt som den bransch de är idag utan dom. Jag skulle kunna skriva meterlånga inlägg om vad jag anser om musik och filmbranschen och till viss del även spelbranschen...

Det är både sorgligt och ironiskt att de inte inser att de biter den hand som föder dom när de håller på som de gör. Ta bara spelet Mass Effect som kommer att komma om några dagar. Många trodde att Bioshocks skydd var det värsta som kunde hända, då kan jag informera er om att EA/Bioware har tagit detta ett steg längre. Jag hade tveklöst köpt spelet (har väntat på detta i vad som känns en evighet) men jag tänker inte stödja företag som anser mig vara pirat trots att jag äger orginalet. När de inser att de har sig själva att skylla för att folk hellre köper piratkopierade produkter (som ironiskt nog inte har dessa idiotiska skydd) först då kommer dom öka i försäljning och först då kommer jag ge dom mina pengar.

Så lösningen är mycket enkel, ta bort era idiotiska skydd (för de enda som drabbas är vi som köper era produkter, inte piraterna), sänk era priser (detta gäller i synnerhet musikbranschen) för jag kommer aldrig mer att köpa en cd för 180 kr och så enkelt är det. Ta lärdom av Stardock (som inte använder något skydd överhuvudtaget) och jag kan garantera er att ni kommer få många som köper er produkt bara för det (kommer helt klart köpa Stardocks Sins of a solar Empire enbart pågrund av ovanstående) så sluta använda piratkopieringen som syndabock för både ni och vissa av oss vet att det är era förbannat höga priser som är anledningen och ingen annan.

Du har en poäng här när det handlar om biblioteken, många bibliotek har idag börjat ha spel för uthyrning till liten eller igen kostnad och försöker också hålla sig uppdaterade med det senaste för att locka framför allt ungdomar till biblioteken.
Kan man lyckas göra det här mer utbrett över Sverige så försvinner mångas ursäkt att det är dyrt eller att man bara ska testa, masa dig ner till biblioteket!

http://www.e24.se/efterborsen/prylar/artikel_12095.e24 för mer info

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan det möjligen bero på att den är svag, eller kanske obefintlig? Du sade ju själv "vi vet att nerladdning e olagligt och moraliskt fel", så jag vet inte riktigt var du inte håller med mig.

Jag e lessen, tror inte att jag kan uttrycka mig tydligare

du kan väll läsa mitt inlägg igen och se om det fastnar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Släpp egot nu, det är inte dig det handlar om.

Vem handlar det om då???
samhället, infrastrukturen kanske

det spelar ingen roll om vi laddar hem, eftersom det inte kommer att påverka. stora massor måste sluta för att någon skillnad, du kanske ska starta en grupp emot pirater, för om du fortsätter som du gör nu skadar du bara dig själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawac90
Du har en poäng här när det handlar om biblioteken, många bibliotek har idag börjat ha spel för uthyrning till liten eller igen kostnad och försöker också hålla sig uppdaterade med det senaste för att locka framför allt ungdomar till biblioteken.
Kan man lyckas göra det här mer utbrett över Sverige så försvinner mångas ursäkt att det är dyrt eller att man bara ska testa, masa dig ner till biblioteket!

http://www.e24.se/efterborsen/prylar/artikel_12095.e24 för mer info

Jag vill inte låna, jag vill köpa och så länge de inte fattar att DRM är fel väg att försöka förhindra piratkopiering så länge blir jag nog tvungen att bojkotta deras produkter för att förhoppningsvis få dom att fatta till slut. Men att låna spel (utan Drm skydd) hade varit rätt väg att gå för då hade nog många lagligen kunnat låna och testa produkterna innan köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Jag e lessen, tror inte att jag kan uttrycka mig tydligare

du kan väll läsa mitt inlägg igen och se om det fastnar

Vem handlar det om då???
samhället, infrastrukturen kanske

det spelar ingen roll om vi laddar hem, eftersom det inte kommer att påverka. stora massor måste sluta för att någon skillnad, du kanske ska starta en grupp emot pirater, för om du fortsätter som du gör nu skadar du bara dig själv

De stora massorna ser inget fel i det de gör och därför fortsätter de trots den nya lagen (som garanterat uppkommit pågrund av sveriges rövslickeri med USA) så nej det kommer inte göra någon skillnad. Det som kommer hända däremot är att de "riktiga" brottslingarna kommer att bli betydligt svårare att övervaka eftersom många nog kommer finna alternativa vägar för att ladda ner utan risk (lr iaf minimal sådan) att åka fast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Det tråkiga "jag hade inte köpt den ändå"-argumentet stärks för övrigt av att OM du vill köpa något lagligt så blir det med DRM som antar att du är en tjuv så fort du stoppar in skivan eller installerar programvaran.

Japp så är det, många som innan varit väldigt emot allt vad piratkopiering kommer nu antingen att avstå helt eller ladda ner någon crack och några kommer nog att ladda ner den olagliga versionen istället för att köpa den (vilket de garaterat hade gjort annars). Det är sorgligt att bolagen inte fattar att det enda de gör med alla dessa skydd är att jävlas med de som köper produkten och ju mer de jävlas med dom destu fler kommer skita i att köpa produkten. Det ska bli väldigt intressant att följa Mass Effect för pc släppet för jag tror inte EA/Bioware riktigt är medvetna om hur många som garanterat kommer göra sin röst hörd. Jag hade tveklöst köpt spelet innan men nu väntar jag tills de släpper en patch eller liknande som tar bort installationsbegränsningarna och kanske även online aktiveringen innan jag köper spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och angående lagligt och olagligt, om folket (du vet, den större massan) anser att en lag är helt värdelös så kommer folket inte att följa denna lagen, och jag skulle vilja se polisen/militären sätta alla i fängelse för olaga piratkopiering/spridning när mediamaffian har köpt sig nya lagar och högre straff.

Lycka till när ingenting längre fungerar i samhället för att alla sitter i fängelset för ett brott ingen utom mediabranchen och deras lobbyister tycker är viktigt. Och alla deras avbetalda små slavar, typ Beatrice Ask.

Precis, för det är när folket till slut tröttnar på lagar som de anser är fel anarki utbryter, och den typen av anarki vill nog inte många ha eftersom inga som helst lagar råder och folk gör precis som dom vill. Jag skulle vilja se den polismakt som kan hantera att ett helt land går bärsärk. Jag håller med dig helt, lagar måste vara moraliskt etablerade i samhället för att funka (se bara på lagen om att gå mot röd gubbe och hur bra den funkade) och det är knappast fildelning, på sätt och vis har regeringen sig själva att skylla eftersom dom inte gjort något åt detta sen tidigare (då det varit lättare att få folket att följa den lagen) för piratkopiering har funnits sedan Vic 20 tiden (säkerligen innan dess med) och är inte något Internet fenomen (även om den spridits rejält pågrund av Internet).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Släpp egot nu, det är inte dig det handlar om. Eller om någon annan specifik användare här. Är något olagligt ska man, enligt lagen inte göra det. Bara för att andra gör det ursäktar det inte, trodde vi lämnat pojkstadieresonemanget. Problemet är just att användaren har en minimal, om ens existerande, risk att åka fast för ett brott och därför kan man också ladda hem utan att behöva oroa sig eller få dåligt samvete. Men det är inte den individuella användaren som är problemet utan att för många laddar hem. En viss olaglig spridning är säkerligen bra för artisten, men den marginalen är sedan länge överskriden. Man kan liksom inte tillåta att alla som heter Anders får ladda hem i augusti månad, man kan inte heller stoppa individer från att ladda hem men man kan försöka få fram ett ledande domslut i en rättegång genom att försöka komma åt hjälpmedlet för stora delar av upphovsrättsskyddat material. Ett domslut, oavsett utgång, kommer kunna användas som mall i framtida tvister.

Vem handlar det om då?

Jag använde inte att andra gör det som en ursäkt, jag påpekade bara att jag inte har särskilt stora samvetskval att begå ett brott utan påföljder.
Ett domslut hjälper ju föga om dom inte kan fixa några bevis, något som är mycket lätt att ordna med hjälp av dagens krypteringsmetoder och proxyservrar.
Hur mycket jag än bryr mig om artisten som har gjort en film, en låt eller ett spel så kommer det faktum att det är så mycket enklare, och gratis att ladda ner i slutändan att vinna. Således kan jag avsluta med samma fråga igen, varför skulle jag inte göra det?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vem handlar det om då?

Jag använde inte att andra gör det som en ursäkt, jag påpekade bara att jag inte har särskilt stora samvetskval att begå ett brott utan påföljder.
Ett domslut hjälper ju föga om dom inte kan fixa några bevis, något som är mycket lätt att ordna med hjälp av dagens krypteringsmetoder och proxyservrar.
Hur mycket jag än bryr mig om artisten som har gjort en film, en låt eller ett spel så kommer det faktum att det är så mycket enklare, och gratis att ladda ner i slutändan att vinna. Således kan jag avsluta med samma fråga igen, varför skulle jag inte göra det?

Ditt samveteskval är dock något helt annat än att musikbranchen suger bäver och borde ge fan i att försöka rädda sina förlorade inkomster. Är man inte vuxen/mogen nog att vilja göra rätt för sig så förstår jag din frågeställning. Det handlar inte om att risken att åka dit, man ska helt enkelt inte bryta mot lagen. Nu gör vi alla det till och från men då tycker jag att man ska vara medveten om att man gör det och kunna stå för det. Inte skylla ifrån sig på branchfolket. Det är bara det jag vill få fram. En sak till kanske, det är inte ditt nedladdande eller mitt nedladdande som skadar företagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
du kanske ska starta en grupp emot pirater, för om du fortsätter som du gör nu skadar du bara dig själv

Dum på riktigt, eller vad är det med dig? Meningslöst att argumentera och diskutera med människor som tänker som tonåringar. Selektiv läsning visar sig vara en egenskap väldigt många här besitter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
jag påpekade bara att jag inte har särskilt stora samvetskval att begå ett brott utan påföljder

Alltså är det även ok att mörda statsministrar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ditt samveteskval är dock något helt annat än att musikbranchen suger bäver och borde ge fan i att försöka rädda sina förlorade inkomster. Är man inte vuxen/mogen nog att vilja göra rätt för sig så förstår jag din frågeställning. Det handlar inte om att risken att åka dit, man ska helt enkelt inte bryta mot lagen. Nu gör vi alla det till och från men då tycker jag att man ska vara medveten om att man gör det och kunna stå för det. Inte skylla ifrån sig på branchfolket. Det är bara det jag vill få fram. En sak till kanske, det är inte ditt nedladdande eller mitt nedladdande som skadar företagen.

Jag må vara ung och omogen, men jag tror att jag är ganska representativ för den del av folket som laddar ner. Givetvis kommer ett samhälle i teorin att fungera bättre om alla följer alla lagar men jag tror att ju mindre risken blir att åka dit (och när ingen utom "dom giriga rika gubbarna på storföretagen" blir skadade), ju mer är folk villiga att bryta lagarna. Om detta dessutom inte går att förhindra så är det helt enkelt lönlöst att jobba på problemet i den änden. Hur mycket man än må hata det så är det i det långa loppet förmodligen bättre att vara realist och jobba på problemet i den andra änden. Varför laddar folk ner istället för att köpa? Där vet vi ju dessutom att det finns mycket hämta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången

Alltså är det även ok att mörda statsministrar.

Nu vet jag inte riktigt om argumenten börjar hamna på sandlådenivå men jag skulle väl kunna dra metaforen till det ganska frekvent återkommande temat i många filmer då det handlar om att mörda t.ex en "ond" skurk. Vi pratar en riktigt hemsk ondskefull typ som dagligen orsakar många människor lidande. Tror att många sympatiserar med den goda hjälten när han tar kål på honom och själva skulle göra detsamma om det var garanterat att man kom undan med det.

Poängen jag försöker få fram är att jag tror att folk tycker det är okej att göra olagliga saker om man själv anser att det är rätt och man inte kommer att få några negativa påföljder.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Poängen jag försöker få fram är att jag tror att folk tycker det är okej att göra olagliga saker om man själv anser att det är rätt och man inte kommer att få några negativa påföljder.

Det du skriver gör mig rädd. Jag förstår precis din poäng om du hade skrivit om nerladdning, men när du generaliserar och skriver "olagliga saker" innebär det att du inkluderar alla lagbrott.
Din poäng som jag läser den nu innebär att om du bara har en tillräckligt stor personlig övertygelse ska den räcka för att rättfärdiga ett brott, förutsatt att du inte blir upptäckt.

Angående prissättningen på skivor så är nog det noga utvalt. Skivbolagen har en produkt som har vissa grundläggande kostnader som måste täckas, som produktion och reklam, och de vet ungefär hur många skivor som säljs. Tydligen stämmer deras prissättning eftersom folk fortfarande köper skivor för dagens priser i den mängd så att de får ihop ovanstående ekvation.

Sen tycker många i tråden att Piratebay bara är en brevbärare, precis som Google. De tillhandahåller information om hur man kan hitta saker. Om man drar en parallell till världen utanför internet, vad gäller då? Om posten vet att de har ett paket med tex droger i sitt lager, ska de anmäla, slänga eller leverera? Någon som vet vad som gäller?

Permalänk
Avstängd

Mycket kan jaghålla med om, men branchen är ju lite trög och vill inte direkt förändras - även om det mer eller mindre krävs. Men från deras vinkel jag mycket väl förstå att de vill stänga ned The Piratebay, en av världens största torrentsidor. Givet är att mycket upphovsrättskyddat material sprids genom det. De gör helt rätt i att försöka stoppa dem på mötesplatsen istället för att jaga enskilda individer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mycket kan jaghålla med om, men branchen är ju lite trög och vill inte direkt förändras - även om det mer eller mindre krävs. Men från deras vinkel jag mycket väl förstå att de vill stänga ned The Piratebay, en av världens största torrentsidor. Givet är att mycket upphovsrättskyddat material sprids genom det. De gör helt rätt i att försöka stoppa dem på mötesplatsen istället för att jaga enskilda individer.

Kul att jag har fått fram min poäng! Jag kan delvis hålla med om att det är förståeligt att dom vill stänga ner piratebay som ur deras ögon är knutpunkten för all nedladdning. Dock så vet vi båda att det inte skulle förändra någonting och att p2p i princip är omöjligt att stoppa. Jag tror inte att folk med maktpositioner inom dessa organisationer är okunniga inom det området, dom har nog ganska bra koll på hur omöjlig deras vision är även om dom lyckas få till ett riktigt big-brother samhälle. Då undrar jag dock, varför gör dom såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången

Det du skriver gör mig rädd. Jag förstår precis din poäng om du hade skrivit om nerladdning, men när du generaliserar och skriver "olagliga saker" innebär det att du inkluderar alla lagbrott.
Din poäng som jag läser den nu innebär att om du bara har en tillräckligt stor personlig övertygelse ska den räcka för att rättfärdiga ett brott, förutsatt att du inte blir upptäckt.

Det var du som tog klivet från nedladdning till mord, jag spånade bara vidare på det du skrev. Du missförstår kärnan i mitt argument. Jag påstår inte att en tillräckligt stor övertygelse hos en individ rättfärdigar ett brott, jag påstår att individen förmodligen kommer utföra brottet om han anser det vara rätt och chansen att åka fast är minimal/obefintlig. Jag tror ärligt talat att detta gäller för en stor del av befolkningen men eftersom vi alla är olika är det svårt att ge exempel som verkligen får en att tänka till.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mycket kan jaghålla med om, men branchen är ju lite trög och vill inte direkt förändras - även om det mer eller mindre krävs. Men från deras vinkel jag mycket väl förstå att de vill stänga ned The Piratebay, en av världens största torrentsidor. Givet är att mycket upphovsrättskyddat material sprids genom det. De gör helt rätt i att försöka stoppa dem på mötesplatsen istället för att jaga enskilda individer.

Och anledningen till att den inte förändras (alltså inser att de har för höga priser) är ju att de skyller på nerdladdningen och så länge de kan gör det kommer de knappast att sänka priset. Jag bryr mig inte nämnvärt då merparten av den musiken tillhör i mina öron ren och skär "dynga" som massproducerats eftersom ingen verkar tröttna på att få höra samma låt om och om igen. Jag betalar mer än gärna mina pengar på det sätt där artisten får den största delen av kakan och inte de "pengagiriga" bolagen. Nu finns det visserligen bolag som är skapade för att många tröttnat på att bli behandlade som skit av de stora bolagen och de har jag inget emot att stödja. Jag gillar musiker som själva gjort musiken och skrivit låtarna, det är väldigt sällan jag gillar artister som bara framför någon annans låt (speciellt då de är gjorda i löpande band principen)och text (undantaget vissa covers) så jag bryr mig som sagt var inte så mycket om bolagen som är med i stämingen mot Piratebay. Men det skulle vara skrattretande om de lyckas med att stämma Piratebay för isf skulle detta alltså innebära att man kan stämma Posten ifall de levererar något olagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Kul att jag har fått fram min poäng! Jag kan delvis hålla med om att det är förståeligt att dom vill stänga ner piratebay som ur deras ögon är knutpunkten för all nedladdning. Dock så vet vi båda att det inte skulle förändra någonting och att p2p i princip är omöjligt att stoppa. Jag tror inte att folk med maktpositioner inom dessa organisationer är okunniga inom det området, dom har nog ganska bra koll på hur omöjlig deras vision är även om dom lyckas få till ett riktigt big-brother samhälle. Då undrar jag dock, varför gör dom såhär?

Det var du som tog klivet från nedladdning till mord, jag spånade bara vidare på det du skrev. Du missförstår kärnan i mitt argument. Jag påstår inte att en tillräckligt stor övertygelse hos en individ rättfärdigar ett brott, jag påstår att individen förmodligen kommer utföra brottet om han anser det vara rätt och chansen att åka fast är minimal/obefintlig. Jag tror ärligt talat att detta gäller för en stor del av befolkningen men eftersom vi alla är olika är det svårt att ge exempel som verkligen får en att tänka till.

Du har på sätt och vis rätt, ja många skulle nog ta lagen i egna händer om detta inte innebar att de åkte fast. Många följer nog också lagen eftersom de anser att den är moraliskt korrekt (att det är fel att stjäla, mörda och liknande) det håller jag med om. Däremot ser många inte det som att de stjäl när de laddar ner (och jag anser inte heller att ordet stjäla är korrekt ordval) och det är detta som gör att de inte har några som helst problem att fortsätta med det trots den nya lagen. Eftersom risken att råka dit verkligen är minimal och de inte ser det som att de gör något olagligt så kommer de nog fortsätta med detta tills de åker fast och kanske inte ens då kommer de att sluta.

Anledningen till att många nu reagerar är för att det som håller på att hända kan ha väldigt stor betydelse för framtiden. De som tänker kortsiktigt inser inte vidden av vad detta kan leda till medan vi som kan tänka flera år framöver kan se vart allt är på väg. Tillåter vi (alltså folket) regeringen att göra som de vill så kommer det inte dröja länge innan de rättigheter vi idag har kommer att inskränkas för att på sikt kanske helt försvinna. Detta är inte något nytt och har hänt i andra länder och att tro att det inte kan hända i sverige är bara naivt, på samma sätt som att skära ner försvaret eftersom vi ju ändå inte kommer att bli attackerade. Det är lätt att vara efterklok men då är skadan tyvär redan skedd och det är för sent att göra något åt det.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Dum på riktigt, eller vad är det med dig? Meningslöst att argumentera och diskutera med människor som tänker som tonåringar. Selektiv läsning visar sig vara en egenskap väldigt många här besitter.

konstigt, tyckte det var ganska tydligt vad jag menade men du verkar ju ändå inte fatta så låt mig förtydliga

om du slutar att ladda ner och börjar köpa alla dina filmer så kommer det inte att påverka samhället någonting. Det e precis som en vegetarian som slutat äta kött och tror att han räddar djur, men han ensam kommer inte att påverka någonting

Så om du nu är så mycket emot fildelning så borde du kanske börja stödja det lite mer aktivt, kanske gå runt och sätta upp lappar för antipiratbyrån eller liknande

Om du fortsätter som du gör nu och bara sitter på forum och pratar skit om alla som inte håller med dig, så kommer den enda som blir påverkad utav att du inte laddar hem att vara du själv.

Jag vet naturligtvis om att du kommer att missuppfatta mig med flit och förvränga allt jag har skrivigt, så därför kommer jag att ignorera dit eventuella svar