"Därför får USA snoka i din pc"

Permalänk
Medlem

"Därför får USA snoka i din pc"

Nu får de visst undersöka all din elektroniska utrustning när du vill in i staterna...
http://www.idg.se/2.1085/1.162210

Helt sjukt ju, självklart pga jakten på s.k. terrorister.

Permalänk
Medlem

Gud välsigne Amerika! Vad skulle vi göra utan dem som ledstjärna?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Klart att de ska få söka genom hela ditt liv. Att inte tillåta det vore oamerikanskt, och är du oamerikansk är du en misstänkt terrorist. Är du en misstänkt terrorist vore det oamerikanskt att inte söka genom dina tillhörigheter.

För övrigt, vad ska en terrorist göra med en laptop på ett flygfält? Spamma folk via wifi-nätet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Finns ingenting man kan göra heller. Krypterar man hårddisken, tvingar de en att dekryptera den eller så släpper de inte in en till USA. Har man något val? Är detta slutet på vårt privatliv?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Helt sjukt. Finns ingenting man kan göra heller. Krypterar man hårddisken, tvingar de en att dekryptera den eller så släpper de inte in en till USA. Har man något val? Är detta slutet på vårt privatliv?

Åk inte dit

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

I sverige får tullen snoka i mina högst personliga kärlekspaket från utlandet, eftersom de letar efter s.k. smugglare och momsmitare, detta fast jag är helt oprickad i polisregistret.

Annars kommer inte tullen i Usa ha tid att gå igenom all elektronisk information som man har med, utan de har bara rättigheter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Helt sjukt. Finns ingenting man kan göra heller. Krypterar man hårddisken, tvingar de en att dekryptera den eller så släpper de inte in en till USA. Har man något val? Är detta slutet på vårt privatliv?

De kommer snällt be dig om nyckeln till krypteringen, vill du inte ge dem den så är det bara att vända hem igen.

Permalänk

"Land of the Free and Home of the Brave"

Rätt ironiskt eftersom invånarna får mindre friheter varje dag pga att dom är rädda för terrorister.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
"Land of the Free and Home of the Brave"

Rätt ironiskt eftersom invånarna får mindre friheter varje dag pga att dom är rädda för terrorister.

De har ändå bra mycket mer frihet än vad vi någonsin kommer att få, detta är en anledningen till varför tullen snokar i våra paket därifrån.

Annars om man vill dölja information på en hd så är inte kryptering av hela hårddisken det bästa, då det drar till sig uppmärksamhet. Utan att istället först kryptera filen och sedan sprida ut informationen bland andra filer, t.ex. film, doc filer etc. Det fanns något program som gjorde såhär som jag använde för många år sedan, vet ej hur bra de var, men det går att göra dem väldigt bra. Självklart skall programmen ej köra från något os som skapar tempfiler eller swapar.
Iaf så är det något såhär terrorister kommer göra och inte ha en fil under mina dokument som heter mitt_terrordåd_mot_usa.doc. Vilket tullen i usa kommer leta efter, då namnet på engelska såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." - Benjamin Franklin

Säger en hel del om hur begreppet "frihet" har förvanskats de senaste åren i USA.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Åk inte dit

Jaha. Tror du själv att det är ett realistiskt förslag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
De kommer snällt be dig om nyckeln till krypteringen, vill du inte ge dem den så är det bara att vända hem igen.

De kommer kräva mig på mitt lösen eller så skickar de hem mig. Hur ska jag kunna skydda mitt privatliv om jag ställs inför ett sådant val? Dessutom är detta ett stort problem för företag som medvetet krypterar sina rapporter/företagshemligheter och dylikt. Plötsligt har FBI tillgång till alla filer... är det inte industrispionage nu?

Det är inte alltid man har ett val när man åker till USA. USA är som känt världens mest inflytesrika land och jag håller kontakt med många viktiga människor där. Hoppas ni själva inser hur patetiska ni är när ni säger "åk hem eller dekryptera".

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Hur ska jag kunna skydda mitt privatliv om jag ställs inför ett sådant val?

Du får det att låta som om det vore en rättighet att du ska kunna skydda ditt privatliv, så är självklart inte fallet. Din rätt till ett privatliv existerar bara så länge vi andra anser att du ska ha den, i sann demokratisk anda. I USA finns det ju förvisso spår av rätt till ett privatliv i konstitutionen, men skickliga politiker kommer hitta en väg runt det också.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Du får det att låta som om det vore en rättighet att du ska kunna skydda ditt privatliv, så är självklart inte fallet. Din rätt till ett privatliv existerar bara så länge vi andra anser att du ska ha den, i sann demokratisk anda. I USA finns det ju förvisso spår av rätt till ett privatliv i konstitutionen, men skickliga politiker kommer hitta en väg runt det också.

Klart det är en rättighet till privatliv? Varför tror du så många kritiserar denna lag? Just för att byråkrater i USA väljer att begränsa den.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De har ändå bra mycket mer frihet än vad vi någonsin kommer att få, detta är en anledningen till varför tullen snokar i våra paket därifrån.

Vilka friheter är det då?
Jag vet i alla fall att sist jag var i England (ett år sedan)så var deras kontrollanter på flygplatsen mer noggranna än vad dom var i Sverige. Dom kollade allt handbagage och dom scannade till och med skorna.
Men jag tänker kanske på något annat än "tullen".

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta va dessa "bra mycke mer friheter" är förnått med. att dom får i stor utsträckning köpa vapen till häger om vänster?
vi snackar om ett land där på vissa ställen får böter om dom har häng på byxorna.
och konstant minskar friheter och personlig integritet men hjälp av att hålla hela sitt folk i konstant räddsla.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Jaha. Tror du själv att det är ett realistiskt förslag?

För 99,9% av befolkningen så... Ja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
De kommer kräva mig på mitt lösen eller så skickar de hem mig. Hur ska jag kunna skydda mitt privatliv om jag ställs inför ett sådant val? Dessutom är detta ett stort problem för företag som medvetet krypterar sina rapporter/företagshemligheter och dylikt. Plötsligt har FBI tillgång till alla filer... är det inte industrispionage nu?

Det är inte alltid man har ett val när man åker till USA. USA är som känt världens mest inflytesrika land och jag håller kontakt med många viktiga människor där. Hoppas ni själva inser hur patetiska ni är när ni säger "åk hem eller dekryptera".

Jag tror inte FBI kommer att släppa dina semesterfilmer/ ditt företags årsredovisning till allmänheten.

Och jag hoppas & antar att man inte håller säkerhetskopior på alla hårddiskar man undersökt & inte funnit något i.

Inte för att jag stödjer den här lagen på något sätt men jag antar att alla, som vanligt, blir helt galna över detta för att sedan glömma det om 3 dagar då det antagligen aldrig kommer att hända er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
De kommer snällt be dig om nyckeln till krypteringen, vill du inte ge dem den så är det bara att vända hem igen.

De kanske inte ens släpper hem dig, man har hört talas om sådana fall.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
De kanske inte ens släpper hem dig, man har hört talas om sådana fall.

Ringa svenska ambassaden är det som gäller då, får man inte ringa ens så vettefan. Stämma ett land?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ringa svenska ambassaden är det som gäller då, får man inte ringa ens så vettefan. Stämma ett land?

Om du inte får ringa din ambassad lär man nog snarare fundera på vad för lunch som serveras på guantanamo än om man kan stämma ett land.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Vilka friheter är det då?

Vapenlagarna och försvarsprylar som elpistoler även butiker som säljer dyrkar och dylikt till privatpersoner, vilket det sista också finns i sverige men inte lagligt. På olika tvprogram som monster garage, kör de runt med bilar i städer som absolut inte skulle få köras runt i svenska städer. Likaså har markägare mer att säga till om, frihet att slippa folk rännande på sin egen mark hur som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Skulle också vilja veta va dessa "bra mycke mer friheter" är förnått med. att dom får i stor utsträckning köpa vapen till häger om vänster?
vi snackar om ett land där på vissa ställen får böter om dom har häng på byxorna.
och konstant minskar friheter och personlig integritet men hjälp av att hålla hela sitt folk i konstant räddsla.

Att man i sverige överallt får gå med byxorna nedanför baken, är knappast någon rättighet som kan jämföras med rätten att få försvara sitt eget liv.

Vad får man köpa/inneha i sverige som man inte får i usa? -bortser från saker från kuba där det inte finns något substitut.
Så fort roliga automatvapen och elpistol blir lagligt skulle jag och många svennar köpa dessa direkt. -Och jag har allt skjutvapen lagligt, ty är jägare, men inte roliga automatvapen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk

Av någon anledning verkar det vara just länderna i anglosfären som under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet börjat med dessa polisstatfasoner. Det klockrena exemplet är nog Storbritannien. Inte nog med att de har övervakningskameror överallt (polisen har dessutom sagt att detta inte hjälper mot brott), de kan dessutom kasta dig i fängelse om du inte ger dina krypteringsnycklar och det finns förslag om att skapa stora biometriska databaser över alla barn som föds. Vad jag vet håller även Australien på att införa övervakningskameror och liknande också.

Det här med flygplatsfascism är dock inte speciellt unikt för USA. Även i nederländerna kan du bli nekad inträde om du inte visar vad du har på datorn. Detta gäller även Storbritannien vad jag vet och även Australien. Andra länder har säkert liknande lagar/kontroller.

Sverige är ju dock egentligen inte någon riktig bastion för frihet heller. Lagen om att ISP:er ska övervaka vilka personer som epostar varandra är redan genomförd. Sverige har även enorma DNA-databaser och fingeravtrycksdatabaser. Och nu äger även FRA en av världens fem-sex kraftfullaste superdatorer, vad nu den ska användas till.

Om vi bortser från övervakning har sverige även lagen om hets mot folkgrupp som är lite orwellsk, dessutom existerar väldigt många brott utan offer, exempelvis förbud mot narkotika eller prostitution. Sedan tar svenska staten 60% av din lön i skatt, och så vidare.

Alla som är konsekvent för frihet rekommenderas kolla in exempelvis http://liberalapartiet.se/ (finns en broschyr där).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vapenlagarna och försvarsprylar som elpistoler även butiker som säljer dyrkar och dylikt till privatpersoner, vilket det sista också finns i sverige men inte lagligt. På olika tvprogram som monster garage, kör de runt med bilar i städer som absolut inte skulle få köras runt i svenska städer. Likaså har markägare mer att säga till om, frihet att slippa folk rännande på sin egen mark hur som helst.

Att man i sverige överallt får gå med byxorna nedanför baken, är knappast någon rättighet som kan jämföras med rätten att få försvara sitt eget liv.

Vad får man köpa/inneha i sverige som man inte får i usa? -bortser från saker från kuba där det inte finns något substitut.
Så fort roliga automatvapen och elpistol blir lagligt skulle jag och många svennar köpa dessa direkt. -Och jag har allt skjutvapen lagligt, ty är jägare, men inte roliga automatvapen.

Du har rätt att försvara ditt liv i svergie med hoppas jag du vet om.
och du ser inte det som att det är inskränkande att staten ska säga hur du ser ut? hur du ska ha dina byxor?

Jag anser inte att bara för att du har rätten att köpa livsfarliga saker gör att du bor i ett MYCKET friare land.
där du inte får gå runt lika mycket i naturen som i svergie tex, för just att detta att markägare har mer rätt att säga till om.

I monster garage? visst vet du om att de kan få tillstånd just för att dom filmar sånt? bara för att dom gör de i tv programet betyder det inte alltid att du får göra så normalt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vapenlagarna och försvarsprylar som elpistoler även butiker som säljer dyrkar och dylikt till privatpersoner, vilket det sista också finns i sverige men inte lagligt. På olika tvprogram som monster garage, kör de runt med bilar i städer som absolut inte skulle få köras runt i svenska städer. Likaså har markägare mer att säga till om, frihet att slippa folk rännande på sin egen mark hur som helst.

Att man i sverige överallt får gå med byxorna nedanför baken, är knappast någon rättighet som kan jämföras med rätten att få försvara sitt eget liv.

Vad får man köpa/inneha i sverige som man inte får i usa? -bortser från saker från kuba där det inte finns något substitut.
Så fort roliga automatvapen och elpistol blir lagligt skulle jag och många svennar köpa dessa direkt. -Och jag har allt skjutvapen lagligt, ty är jägare, men inte roliga automatvapen.

Amerikanerna får ju inte dricka innan 21, ha sex innan 18, filma som dom vill på offentlig plats, viss krypteringsmjukvara är väl inte laglig där, bumperstickers för hårdrocksband räcker som probable cause för att genomsöka din bil är några saker jag kan komma på bara så där.

Konstitutionen är ju det enda som håller USA någorlunda fritt. Inte för att Sverige är särskilt fritt men lite bättre än USA är vi nog allt, än så länge iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Amerikanerna får ju inte dricka innan 21, ha sex innan 18, filma som dom vill på offentlig plats, viss krypteringsmjukvara är väl inte laglig där, bumperstickers för hårdrocksband räcker som probable cause för att genomsöka din bil är några saker jag kan komma på bara så där.

Konstitutionen är ju det enda som håller USA någorlunda fritt. Inte för att Sverige är särskilt fritt men lite bättre än USA är vi nog allt, än så länge iaf.

Kryptering som USA's myndigheter inte klarar av att knäcka är olaglig =/ . Så om jag drar in någon riktigt fet kryptering med fingeravtryckskydd, stort lösen, dechiffer på allt det så är jag misstänkt terrorist så fort jag sätter min fot i usa?

Sen undrar jag med detta, strävar inte USA efter att kontrollera allt? Det känns som om de en dag kommer att hävda att rymden ovanför jorden är under deras kontroll och att de har lagar där. Redan nu så leker de lite LåtsasPoliser där ju, vem som helst får inte skicka upp en satellit i rymden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Gud välsigne Amerika! Vad skulle vi göra utan dem som ledstjärna?

Du menar David tjärnan?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Kryptering som USA's myndigheter inte klarar av att knäcka är olaglig =/ . Så om jag drar in någon riktigt fet kryptering med fingeravtryckskydd, stort lösen, dechiffer på allt det så är jag misstänkt terrorist så fort jag sätter min fot i usa?

Det där stämmer inte. En gång i tiden räknades krypteringsalgoritmer som militär information i USA och kunde inte exporteras, men tack vare D J Bernstein (kodaren bakom bland annat qmail) är det nu tillåtet med krypteringexport. Du får vidare använda vilka algoritmer du vill, oavsett om dessa går att "knäcka" eller inte.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vapenlagarna och försvarsprylar som elpistoler även butiker som säljer dyrkar och dylikt till privatpersoner, vilket det sista också finns i sverige men inte lagligt. På olika tvprogram som monster garage, kör de runt med bilar i städer som absolut inte skulle få köras runt i svenska städer. Likaså har markägare mer att säga till om, frihet att slippa folk rännande på sin egen mark hur som helst.

Ok, trodde du menade rättigheter i samband med när man flyger från olika länder och så, men då är jag med på vad du menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där stämmer inte. En gång i tiden räknades krypteringsalgoritmer som militär information i USA och kunde inte exporteras, men tack vare D J Bernstein (kodaren bakom bland annat qmail) är det nu tillåtet med krypteringexport. Du får vidare använda vilka algoritmer du vill, oavsett om dessa går att "knäcka" eller inte.

Hmm, det stämmer , men jag har inte en aning om USA's lagar faktiskt. Men om en terrorist nu behöver ha med sig lite data in i landet så varför inte åka dit med en ren laptop etc och gå till ett internetcafe där man får sitta med sina egna och ansluta till en skyddad normal FTP (som inte ser misstänkt ut) och ladda ner datan?

Permalänk
Medlem

Lätt att kringgå.
Innan man sticker sätter man upp en server, man tömmer datorn och åker iväg. På plats så får de söka bäst de vill, om de nu gillar paint och notepad d.v.s. Sen sätter man sig och laddar ner allt man vill ha, krypterat givetvis.

Däremot är hela konceptet helt absurt. Hur hade de tänkt att göra med affärshemligheter och liknande? De har i ett kvickt slag gjort sig själva till företagsfienden nummer ett... Jag undrar vilket pundhuvud som kläckte tanken från början, vad han rökte och var jag kan få tag i lite av det till på lördag ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Lätt att kringgå.
Innan man sticker sätter man upp en server, man tömmer datorn och åker iväg. På plats så får de söka bäst de vill, om de nu gillar paint och notepad d.v.s. Sen sätter man sig och laddar ner allt man vill ha, krypterat givetvis.

Däremot är hela konceptet helt absurt. Hur hade de tänkt att göra med affärshemligheter och liknande? De har i ett kvickt slag gjort sig själva till företagsfienden nummer ett... Jag undrar vilket pundhuvud som kläckte tanken från början, vad han rökte och var jag kan få tag i lite av det till på lördag ^^

Det är precis det vad många företag gör nu. Ger anställda en ren laptop och ber honom ladda ner viktig data över en säker VPN.

Varför politiker gör detta är för att de vill ha mer makt över folket. Det är därför jag vill att politikers makt ska begränsas så mycket som möjligt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.