Proteinforskare bekräftar Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Men många har ju fått för sig att HD4870 kommer dra lika mycket eller mindre ström @ load jämfört med HD3870 till exempel och jag förstår inte varför och hur? HD4870 sägs ju ha en TDP om 160w vilket är ganska mycket och 55w mer än HD3870 till exempel. Vad tror du?

Mvh

Jag tror inte heller på att HD4870 kommer kunna dra mindre ström än 3870, men AMD lär ju ha uppgraderat sina PowerPlay-egenskaper (om det var så det hetter) sedan R670 för att reducera excessiv effekt bättre än tidigare. För även om R670 hade ganska goda effektegenskaper så finns det ju saker kvar att göra, då G92 senare kom att ha en lite bättre load-effekt, på något i mina ögon väldigt underligt sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag tror att det vi ser från ATi nu är vad R600 egentligen borde ha varit från början.

Det som visat sig vara nyckeln i prestanda i dagens spel är "Texture Mapping Units". Om man tittar på Nvidia som har de bästa singelkorten ute nu så har dem 128 st Stream Processorer som mest (G80/G92) medans R600 har 320 st Stream Processorer. Det borgar ju för en större parallellitet i ATi:s struktur. Men detta har Nvidia kompenserat genom en högre klock på sina shaders så dem arbetar istället snabbare.

Men, då kommer vi till det intressanta. (G80 "GTX") har 32TMU:s, och (G92 GTS) har 56TMU:s. G92 har en smalare buss vilket torde innebära att en 384-bitars buss inte var mättat och därför gick man över till en smalare 256-bitars buss men höjde antalet TMU:s. Vilket gjorde att prestandan inte bara hamnade på samma nivå men även ökade och man fick en högre produktion på sina kärnor.

ATi var dock fortfarande kvar på enbart 16 st TMU:s (!) vilket enligt min gissning var den stora flaskhalsen i R600. Om jag har förstått det rätt så är det i dessa "pipelines" som även AF bearbetas? Vilket alltså gjorde att R600 gick på knä när AF används i högre utsträckning. *Gissar här*.

Jag tror på RV770, verkar vara en bra lösning, särskilt om man även har högre klock på sina shaders.

Jag är ingen hejare på det här. Du skriver att ATi har 16 TMU:s på R600. Vad kommer den nya serien att ha? Hur många kommer Nvidias nya serie att ha?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd

har för mig att det ska vara 32 tmu på 4870

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nej men du har helt rätt här Dino, klockrent. Jag tror precis som du skriver och förtår också att det är där vi har flaskhalsen i R600. RV770 kommer bli väldigt intressant även om jag idag tror att GT200 kommer prestera rätt mycket bättre faktiskt.

Men många har ju fått för sig att HD4870 kommer dra lika mycket eller mindre ström @ load jämfört med HD3870 till exempel och jag förstår inte varför och hur? HD4870 sägs ju ha en TDP om 160w vilket är ganska mycket och 55w mer än HD3870 till exempel. Vad tror du?

Mvh

Låter mycket rimligt med 160W TDP om man jämför med HD3870 tycker jag. Vi kan ju inte förvänta oss att de lyckas göra det svalare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är ingen hejare på det här. Du skriver att ATi har 16 TMU:s på R600. Vad kommer den nya serien att ha? Hur många kommer Nvidias nya serie att ha?

ATI kommer ha 32 på den nya, men i högre frekvens än innan.

Det ryktas att GT200 ska gå ner från 64 till 56TMUs, då 64 var för mycket i 9800GTX och knappt gjorde någon skillnad över 32. Har inte så bra koll på det tyvärr.

Permalänk
Medlem

Då blir det 2st Radeon HD4870 till midsommar då när skatteåterbäringen kommer och ev. en E8400 med

Bara att skrota 8800ultrat!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

ska ati börja med externa g-kort nu eller ?

http://en.expreview.com/2008/05/19/ati-graphic-cards-going-ex...

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNDoja
Men många har ju fått för sig att HD4870 kommer dra lika mycket eller mindre ström @ load jämfört med HD3870 till exempel och jag förstår inte varför och hur? HD4870 sägs ju ha en TDP om 160w vilket är ganska mycket och 55w mer än HD3870 till exempel. Vad tror du?

Mvh

Ja det kan man verkligen fråga sig, hur folk resonerar är ibland ett mysterium. Eftersom det inte är utannonserat någon krymning i tillverkningsprocessen och antalet transistorer kommer öka dramatiskt så är det mest logiska att RV770 kommer dra MER ström "load" än RV670. Dock så tror jag på att ATi vidare utvecklar deras effektiva strömsparfunktioner som de hade i förra generationen. Som det talades om tidigt så kan det nog inte vara omöjligt med runt 10W "idle".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Jag är ingen hejare på det här. Du skriver att ATi har 16 TMU:s på R600. Vad kommer den nya serien att ha? Hur många kommer Nvidias nya serie att ha?

Det ryktas om 32 TMU:s och 16 ROP:s tillsammans med 96 stycken s.k. "Super scalar unified shader units". Det är alltså 96 st kluster bestående av fem stycken "stream processorer" och en s.k. "branch". Dvs. 96*5=480 SP:s.

Observera att ATi:s super skalära shaders inte går att jämför med Nvidias skalära shaders. Så man kan inte jämföra äpplen med päron här och tro att bara för att ATi har 480 SP:s och nvidia har säg 128 SP:s så kommer ATi:s kort vara ett prestandamonster i jämförelse.

Enkelt förklarat så är en den stora skillnaden att ATi:s lösning kräver hög parallellitet och kan inte syssla med en massa olika saker samtidigt utan måste hålla sig sysselsatt med en sak åt gången, så har jag uppfattat det iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Har för mig att jag såg prototypen på extern gpu här på sweclockers för länge sen. Gick den inte under kodnamnet "lasso"?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Har för mig att jag såg prototypen på extern gpu här på sweclockers för länge sen. Gick den inte under kodnamnet "lasso"?

Rätt:)

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! HD4870 ligger i precis rätt prisklass för mig och ser ut att ge bra prestanda för priset Nvidia har inte utannonserat något under 400$ än, va?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hehe, tycker det roligaste i dessa diskussioner är att läsa hur många skriver "när skatteåtebäringen kommer".

-Prisa gudarna här kommer skatteåterbäringen.

Som broder Tuck säger i Robin Hood

Sänk skatterna så vi har råd med fler datorprylar imo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
ska ati börja med externa g-kort nu eller ?

http://en.expreview.com/2008/05/19/ati-graphic-cards-going-ex...

Hehe såg ur som en gammal ful klockradio.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Då tar vi det igen

Häng inte upp er på Antalet ROPS. Vanligtvis utförs MSAA av ROPSen och i den meningen leder en minskning i ROPs till lägre prestanda vid AA. AMD har iom R600 valt att INTE låta ROPsen sköta MSAA utan detta behandlas av shaderenheterna. Lite mera komplicerat men mera flexibelt (om man ni vill nyttja det detta så långt det går).

Antalet TMUs har ganska länge varit en svaghet i specifika situationer. Man har i flera fall sett hur shaderenheterna (på båda arkitekturerna) inte är speciellt hårt belastade medan TMUerna går på knäna. Detta varierar från fall till fall men det finns egentligen ingen anledning att bara trycka in massor med TMUer då vill uppnå prestanda/pris/watt.

Så nvidia och AMD går två olika vägar (duhh). Nvidia kör den lite mera klassiska, låter ROPSen sköta MSAA, lite flera TMUer och kan därför ha färre shaderenheter enheter vilket leder till att dom kan klockas högre.

AMD låter shaderenheterna utföra flera uppgifter och behöver således ha in flera, lägre klock blir ett resultat av antalet.

Att ett 4870 för 2000:- presterar 25% snabbare än ett 9800GTX låter riktigt bra. Genom att para ihop två av dessa kommer man upp i en prestandanivå som kan utmana även Nvidias värsta kort. X2 Iom att x2 korten stödjer flera skärmar i CF osv så är det inga egentliga nackdelar med den här metoden. AMD, som de själva sagt, satsar på prisvärda kort. Genom att trycka ihop flera kärnor (som man redan massproducerat) på en billig PCB med snabba minnen uppnår man just detta.

Som jag sagt tidigare kommer AMD köra 256Bits buss med snabba minnen för att få ner priset. Enklare pcn, färre minneskappslar, en gpu men väldigt bra yields @ 55nm är receptet på prisvärda men ändå snabba kort.

Sen är det bara att hoppas på bra konkurrens!

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att ATI skulle förändra arkitekturen av sina "kluster" av steam processorer till något lite mer flexibelt? Jag har för mig att det var här jag läste det, men mitt sökande efter citat gick åt skogen.

Tidigare var det väl just parallelliteten som inte gick att nyttja effektivt vilket ledde till att bara en andel av hårdvaran nyttjades. Eller är jag ute och seglar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova

Som jag sagt tidigare kommer AMD köra 256Bits buss med snabba minnen för att få ner priset.

Nja 512bit blir det väl ändå på 4870 eller? 256bitar käns för klent faktiskt, speciellt med deras låga 512Mb video minne.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja 512bit blir det väl ändå på 4870 eller? 256bitar käns för klent faktiskt, speciellt med deras låga 512Mb video minne.

512-bit känns väldigt ologiskt med tanke på det påstådda priset samt den föreslagna energiförbrukningen. Bandbredden är inte ett problem hos ATi:s kort, tro mig.

Antagligen kommer det att poppa upp 1GB versioner som svampar i den norrländska skogen Mest pga. att ATi inte gett specifika order att sådana kort inte får förekomma och att 512MB kommer att vara i minsta laget i vissa speciella fall som t.ex. Crysis.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd

Vad gör gör 256 mot 512 bit för skillnad? nån som vill förklara?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Vad gör gör 256 mot 512 bit för skillnad? nån som vill förklara?

I just det här fallet handlar det om bandbredden mot minnet dvs. hastgheten som GPU:n kommunicerar med minnet i.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
I just det här fallet handlar det om bandbredden mot minnet dvs. hastgheten som GPU:n kommunicerar med minnet i.

Ok men om du har låg bandbredd och snabbt minne elelr hög bandbredd och långsammare minne så blir det samma sak eller?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ok men om du har låg bandbredd och snabbt minne elelr hög bandbredd och långsammare minne så blir det samma sak eller?

Japp.

Se det så här att du ska bygga en väg mellan två städer.

Antingen bygger du en fyrfilig väg som man max kan köra 100km/h på, eller så bygger du en tvåfilig väg som man kan köra 200km/h på. Det teoretiska slutresultatet är detsamma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag tror att det vi ser från ATi nu är vad R600 egentligen borde ha varit från början.

Det som visat sig vara nyckeln i prestanda i dagens spel är "Texture Mapping Units". Om man tittar på Nvidia som har de bästa singelkorten ute nu så har dem 128 st Stream Processorer som mest (G80/G92) medans R600 har 320 st Stream Processorer. Det borgar ju för en större parallellitet i ATi:s struktur. Men detta har Nvidia kompenserat genom en högre klock på sina shaders så dem arbetar istället snabbare.

Men, då kommer vi till det intressanta. (G80 "GTX") har 32TMU:s, och (G92 GTS) har 56TMU:s. G92 har en smalare buss vilket torde innebära att en 384-bitars buss inte var mättat och därför gick man över till en smalare 256-bitars buss men höjde antalet TMU:s. Vilket gjorde att prestandan inte bara hamnade på samma nivå men även ökade och man fick en högre produktion på sina kärnor.

ATi var dock fortfarande kvar på enbart 16 st TMU:s (!) vilket enligt min gissning var den stora flaskhalsen i R600. Om jag har förstått det rätt så är det i dessa "pipelines" som även AF bearbetas? Vilket alltså gjorde att R600 gick på knä när AF används i högre utsträckning. *Gissar här*.

Jag tror på RV770, verkar vara en bra lösning, särskilt om man även har högre klock på sina shaders.

TMU står för texture mapping unit. Varje enhet kan mappa en textur per klockcykel, beroende på hur stor texturen är. AF gör texturerna större längre bort och brukar således större mipmap-nivåer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ok men om du har låg bandbredd och snabbt minne elelr hög bandbredd och långsammare minne så blir det samma sak eller?

Skilj på busvidd och bandbredd då dessa inte är samma sak. Men annars har du rätt i dina antaganden som Dinoman också påpekade

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
I just det här fallet handlar det om bandbredden mot minnet dvs. hastgheten som GPU:n kommunicerar med minnet i.

man kan förenkla det så här: tänk dig att du ska transportera en grupp människor från A till B. Du har två fordon, en bil och en buss, bilen kanske är lite snabbare men den rymmer bara 4 passagerare, bussen rummer däremot 40 passagera. Detta betyder i detta exemplet att bussen har större bandbredd, dvs. man skickar fler bitar per gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
man kan förenkla det så här: tänk dig att du ska transportera en grupp människor från A till B. Du har två fordon, en bil och en buss, bilen kanske är lite snabbare men den rymmer bara 4 passagerare, bussen rummer däremot 40 passagera. Detta betyder i detta exemplet att bussen har större bandbredd, dvs. man skickar fler bitar per gång.

Precis

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja 512bit blir det väl ändå på 4870 eller? 256bitar käns för klent faktiskt, speciellt med deras låga 512Mb video minne.

Personligen har jag misstänkt länge att det är ett missförstånd med 512 bit.

Eftersom bandbredden på ca 120-130GB/s pekar på att minnet går i 256bit. Men eftersom folk missuppfattat det där med DDR5 och sett frekvenser på runt 1900MHz, utan att fatta att det är DDR och således "3800MHz" så har de tolkat bandbredden som att det skulle vara fler bitar, för att förklara det för sig själva.
De förstår helt enkelt inte att det är DDR utan förklarar bandbredden med dubblad buss istället.

Ser ingen poäng med 512bit, det gjorde ingen nämnvärd skillnad på 2900XT då minnesbandbredden redan räckte till gott och väl. Och nu när minnet redan är dubbelt så snabbt så är det ju ännu mer meningslöst. Skulle bara kosta ordentligt mycket mer utan prestandavinst. Du som kan så mycket borde väl veta detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Skilj på busvidd och bandbredd då dessa inte är samma sak. Men annars har du rätt i dina antaganden som Dinoman också påpekade

Ok!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Tjena en fråga bara, vad står förkortningarna AF och AA för?

Förutom de blir de lätt ett Radeon R 4870 kommer de bara ligga på 1700 kr när de kommer ut? Låter lite billigt asså.

mvh Micke

Visa signatur

IntelCore2QuadQ6600 2.4Ghz | 4Gig Oz SLI geforce | MSI P31 Neo-F Socket-775 DDR2 | Gigabyte Geforce 9800GTX+ 512MB | Barecuda 500 Gig HDD 7200rpm | 550 Watt nätagg | Chieftec Giga Miditower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXx <3 AIK STHLM
Tjena en fråga bara, vad står förkortningarna AF och AA för?

Förutom de blir de lätt ett Radeon R 4870 kommer de bara ligga på 1700 kr när de kommer ut? Låter lite billigt asså.

mvh Micke

Kommer säkert gnidna staten moms etc.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXx <3 AIK STHLM
Tjena en fråga bara, vad står förkortningarna AF och AA för?

Förutom de blir de lätt ett Radeon R 4870 kommer de bara ligga på 1700 kr när de kommer ut? Låter lite billigt asså.

mvh Micke

I dagens dollarvärde blir det 2031:- plus moms. Plus att butikerna vill ha sitt, räkna med 2700:- i butik. Eventuellt högre i början om butikerna vill kräma ut extra pengar ur den eventuellt höga efterfrågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kommer säkert gnidna staten moms etc.

Ja usch, gnidet av politikerna som folket satt till makten att vilja finansiera sjukhus, polis, brandförsvar, försvarsmakt, skolor, vägar, järnvägar, välfärdsstaten och tusen myndigheter vars enda uppgift är att göra sverige till en bättre plats.