Får jag öppna lådan?

Permalänk
Medlem

Får jag öppna lådan?

Hej, För ett tag sen inhandlade jag en acer aspire stationär dator på OnOff. Jag köpte till en plusförsäkring på 3 år, Nu på senare tid har mitt grafikkort börja krångla (tror att det kan sitta löst eller att fläkten skummar sig) .

Till problemet/frågan: Jag har en sk "varanty seal" på mitt chassi, Får jag löppna lådan och bryta varanty seal'en? Jag har ju trots allt plusförsäkring osv.

Andra frågan (kanske inte hör till ämnet men) Jag tror ja råkade bränna mitt graffekort för ett tag sedan. Nu när jag spelar spel så fryser det fast i några sekunder varje minut. Kan det vara så att graffekortet inte blir tillräkligt kylt och därav värmen fryser sig grafiken i spelet? För ljudet fortsätter osv.

Förlåt om jag la denna tråd i fel kategori, Men eftesom min main-fråga har med försäkring och diverse saker så la jag denna tråd här.

PS. Diverse stavfel bjuder jag också på , Hoppas min text duger så att ni förstår problemet. DS

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera dig att skicka datorn på service ändå, får man fråga hur gammal datorn är lite mer exakt?

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Skulle nog rekommendera dig att skicka datorn på service ändå, får man fråga hur gammal datorn är lite mer exakt?

Ungefär 3 månader, Men jag råkade höjja frekvensen på gpu ltie för mycekt så kom fram ganska mkt artifakter och skiten slokna, Men som tur var så startade skärmen osv vid en omstart, Dett hände för ungefär 1 mån sen. Så vet itne om det är allt för bra att skicka på lagning. Täcker min försäkringen min lilla fel-klockning? Eller vad bör jag säga till OnoFF?

OT: Får jag öppna lådan?

Permalänk
Inaktiv

Hur ska dom kunna veta att den är klockad? Skicka in den du. Med originalfrekvenser förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hur ska dom kunna veta att den är klockad? Skicka in den du. Med originalfrekvenser förstås.

Jo, Jag vet. Installerade om drivrutinerna osv. Så nu ser det ut såhär: http://i17.photobucket.com/albums/b81/lokans/graffekort.jpg

Men får jag öppna lådan? För jag har tänkt att kanske byta chassi får det fula jag har nu, Till ett bra ventilerat chassi och lite finare.

Permalänk
Medlem

Får att undvika tjafs skulle jag inte öppna lådan innan reparationen.
Är nog inte så smart även om förseglingen gäller fabriksgaranti.
Vad som gäller för försäkringen borde stå i villkoren. Annars kan OnOff
svara på det innan du öppnar lådan.

Permalänk
Medlem

saxat ur villkoren

"Försäkringen ersätter dock inte:
...
• Skador till följd av bristfällig eller felaktig installation.
• Skador på eller på grund av i försäkrat objekt installerad
gramvara/operativsystem
..."

sen är det dock tämligen svårt att bedöma hur en sådan skada uppkommit, så förutsatt att den tilltänkta serviceteknikern inte sitter här och läser tråden...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
saxat ur villkoren

"Försäkringen ersätter dock inte:
...
• Skador till följd av bristfällig eller felaktig installation.
• Skador på eller på grund av i försäkrat objekt installerad
gramvara/operativsystem
..."

sen är det dock tämligen svårt att bedöma hur en sådan skada uppkommit, så förutsatt att den tilltänkta serviceteknikern inte sitter här och läser tråden...

I teorin så installerade jag ju inte något

Men ja skippar att öppna lådan, Får väl lägga den på lagning innan jag åker iväg på semester så att man inte saknar dator'n. Har ju hört talas att ibland så lägger dem in ett bättre kort när dem byter dem. Man kanske har tur och får in ett HD3850, eller vad tror ni ?

Tack för alla svaren jag har fått i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en acer på onoff,var inte nöjd med grafikkortet. så jag ringde butiken och frågade om det var okej att bryta plomberingen och byta kortet utan att förlora garanti.Svaret jag fick där var att det inte var några problem alls.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s=

§ 8
Uppmaning till brott
Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till olika sorters brott.
Dom personer som trots tillsägelser fortsätter uppmana till brott kommer bli varnade/avstängda från forumet.

För övrigt är hamnar försäkringsbedrägeri under kategorin bedrägeri i Sveriges rikes lag. Fällande dom leder till böter eller fängelsestraff i högst 2år.

Brottsbalk (1962:700)
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Vad du får göra med din dator styrs dock av försäkringsvillkoren.