Intel Atom för hemmabyggare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Som flera nämnt så är det PicoPSU som gäller för sådanna här småttingar.

http://www.mini-box.com/picoPSU-90

Vet inte om specifikationerna stämmer men 96% effektivitet om det är sant är förjävla bra.

Effektivitet på 96% är utan AC/DC konverteraren inräcknad, alltså det som egentligen är själva nätagget. Annars ligger nog effektiviteten på runt 80%. Här finns ett komplett kit! http://www.mini-box.com/picoPSU-90-power-kit;jsessionid=0a010...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Som flera nämnt så är det PicoPSU som gäller för sådanna här småttingar.

Du behöver jufortfarande en transformator och det är svindyrt och helt omöjligt(?) att hitta bra info om vilka som är bra osv.
Känns ju inte särskilt lyckat att köpa något från clasohlson och sen köra det 24/7 i en garderob.

Jag vill i alla fall ha lite kvalitetsprylar om det ska stå på när man inte är hemma på länge och har inte sett någon sida som kollar upp kvaliten osv. på dessa.

Strömförbrukningen på styrkretsen var ju galen. Processorn imponerar som förväntat men styrkretsen...
Hela min bärbara, och det är med 2 GB ram, dualcore C2D på 1.6 GHz, 12" skärm, hårddisk och GMA950 drar ju närapå en tredjedel av det där.

Priset är ju dock klockrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TooMpa
Asså vad säger man.. pucko..

Vad är 5.25" gånger ca 2,5? ><

Om det står att kortet är 17x17 cm... går det in då?

Ja pucko säger man, men till dig.

5.25" är inte något mått på platsen utan ett mått som var på 5.25" floppydisketterna, precis som att 3.5"-platser inte är 3.5" utan det var disketterna som var 3.5" disketter. Mät själv valfri CD-rom drive och säg mig sedan var måttet 5.25" finns på den.

14.5 x 4 cm är fronten på en 5.25" lucka, visserligen inte 17cm som hade behövts för att få plats med moderkortet, men mer än de 13cm som 5.25" är.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Menar du "noise"? Den lilla fläkten lär ju inte vara tyst direkt...

22W är ju inte några otroliga mängder värme men det är ju iofs en väldigt liten fläkt. Det får bli en Ninja på den!

Kan detta tänkas duga till en NAS-server? Räcker prestandan tro?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

hmm, denna i en låda med trådlöst nätverkskort, svårt för Pontén att hitta datorn som delar ut filer?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

De där 22 watten från nordbryggan är ju säkerligen med 3D-grafiken igång. Jag skulle bli väldigt överraskad (och besviken) om det inte var så att fläkten bara gick igång när grafikkretsen går upp i varv. Om grafiken inte går igång alls (filserver, etc) så skall den dra under 5W ändå?

Vilket leder till en annan fråga: kan den inbyggda grafiken spela upp 480i MPEG2 (=DVD), 720p MPEG4 ("DivX-filmer"), och/eller 720p/1080p MPEG4 (piratade mkv-filer)? Om den klarar de två första i alla fall så kan jag se en sådan här inbyggd bakom TV-apparaterna i sovrum och kök som surf/video-dator. Med en bätte passiv kylare i sovrummet förstås.

Permalänk
Inaktiv

Echo & Painby:

Sant det ni säger. Har sett test med dessa någonstans, ska leta efter det ikväll efter jobbet. Har för mig att den transformator de var kopplad med i testet klarade låg belastning med hög effektivitet så var lovande. Men det är ju det att få tag i något med så..

Nåja, jag köper denna när den kommer, alternativt VIA's bara det finns något fint att driva den med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är ju bara molex kontakter där, tillverkaren Molex har ju gjort ATX kontakten

ha! Hur visste jag att DU skulle säga det?!

Men vad heter den kontakten? Visste inte namnet, så jag tog molex för att slippa förklara.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tror ni det är möjligt att med en PicoPSU 120W kan dra runt ett sådant här kort, ett sata raidkort och tre hårddiskar på 500gb?

Permalänk
Medlem

Haha tack )ExecutoR(
Din förklaring var mycket bättre än TooMpas
Och han kallar ju folk pucko.
Vilken pucko TooMpa är.:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Skulle vara kul att bygga någon form av mini-vindkraftverk att koppla datorn till
http://www.speakerfactory.net/TURBINES/INNOVATIONS/BLUE/PAGES...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Tror ni det är möjligt att med en PicoPSU 120W kan dra runt ett sådant här kort, ett sata raidkort och tre hårddiskar på 500gb?

Borde gå bra, en hårdisk som läser/skriver ligger väl runt 10W.
Jag vet inte vad ett raidkort drar men så väldigt mycket kan det inte vara.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Tror ni det är möjligt att med en PicoPSU 120W kan dra runt ett sådant här kort, ett sata raidkort och tre hårddiskar på 500gb?

Bör fungera fint.

Hittade inte recensionen på lunchen men nu hittade jag den. SilentPCReview provade den för något år sedan: http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

Permalänk
Medlem

Hur är det med strömförsörjningen till SATA ?

Om jag, som Benkaboy, vill driva 3 hårddiskar måste vi ju ha 3 sådana kontakter också...hur löser vi det ?

Såg detta nu : http://www.silentpcreview.com/article601-page2.html

Men vad menar han ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
ha! Hur visste jag att DU skulle säga det?!

Men vad heter den kontakten? Visste inte namnet, så jag tog molex för att slippa förklara.

Hehe, jag gnäller väl högst av användandet av molex namnet.

Men inte är jag bätre när det gäller "ATX" kontakten, var man än kollar så kallas det för ATX kontakt... men moderkortet är ITX, lite knas.

AT, ATX & ITX är ju formfaktor på moderkortet inte kontaktet..

Jisses, nu sover jag.. du menade 4pin kontakten
Där har vi flera namn också, det används huvudsakligen till Optiska enheter och PATA hårddiskar.. massminnes spänningskontaktdorn enligt El-bibeln Elfa, hm, lite lättare med molex då

Riktiga namnet är otroligt nog "8981" eller "DDPC" (Disk Drive Power Connector) enligt Molex.com... tror vi kallar det molex helt enkelt, och jag håller tyst nästa gång

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vilken miss med en stykrets som drar 22w på ett sånnt här system.
Det borde ju gå att få ner den totala strömförbrukningen till 7-8w utan problem med atom processorn och en vettig styrkrets.
Fint att man kan få in 2Gb ram i den nu också

Sedan vore 2st Gigabit nätverksportar inte fel heller, eller iaf en
Med 2st nätverksportar så blir ju detta en perfekt brandvägg.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hehe, jag gnäller väl högst av användandet av molex namnet.

Men inte är jag bätre när det gäller "ATX" kontakten, var man än kollar så kallas det för ATX kontakt... men moderkortet är ITX, lite knas.

AT, ATX & ITX är ju formfaktor på moderkortet inte kontaktet..

Jisses, nu sover jag.. du menade 4pin kontakten
Där har vi flera namn också, det används huvudsakligen till Optiska enheter och PATA hårddiskar.. massminnes spänningskontaktdorn enligt El-bibeln Elfa, hm, lite lättare med molex då

Riktiga namnet är otroligt nog "8981" eller "DDPC" (Disk Drive Power Connector) enligt Molex.com... tror vi kallar det molex helt enkelt, och jag håller tyst nästa gång

Hehe, du är dig lik

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså, vi får avvakta endra leverantörer än Intel avseende mobot vilket aldrig varit Intels starkaste sida. Tror vi har ett helt annat scenario redan till hösten?!

Håller med. Detta moderkort känns hastigt byggt. Troligtvis för att spotta ut Atom så fort som möjligt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Jag avvaktar lite med att uppgradera, vill se strömsnålare moderkort, samt gärna dubbla kärnor på Atom processorn.

Min "Torrentserver" toppar på ca 40-45 W och ligger normalt runt 20W
Celeron 800MHz 256mb minne. (går dygnet runt)

Permalänk
Avstängd

Grym! väntar bara på bilder på dessa cpu´r överklockade med en 1.5 kg kylare på cpu´n!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ni som surrar om PicoPsu, skaffa modellen med större inspänningsområde istället för det som behöver stabil 12V, då kan ni använda vilken laptopladdare som helst bara den har tillräcklig effekt.

Det är ju kul att man lovordar processorns låga effektförbrukning när de övriga sakerna drar betydligt mycket mer. Förvånar mig inte alls om VIAs motsvarande drar mindre totalt, trots högre förbrukning på processorn.