Permalänk
Medlem

Linux part 15gig osynlig data?

hej alla.

Använder en partition för hela mitt linux system och dual bootar med windows.

min linux part är 20gb stor. Just nu så innehåller min home mapp ca 4.5gb med filer trots det så är utrymmet på partitionen slut.

Har kollat storleken på alla mappar un root och ingen verkar innehålla en större mängd data.

Har ni någon ide om vad som tar upp resten av utrymemt, alltså ca 15gb?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Har samma problem här. (Vet inte om man kan kalla det ett problem, finns säkert en naturlig förklaring)

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk

Om du använder GNOME så finns det ett verktyg som heter "Disk Usage Analyzer" (alternativt "Baobab") som är praktiskt för att ta reda på vad som tar upp plats på diskar. Det fungerar naturligtvis om du inte kör GNOME också, men finns nog inte förinstallerat i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Har samma problem här. (Vet inte om man kan kalla det ett problem, finns säkert en naturlig förklaring)

japp och den naturliga förklaringen var att när jag kollade storleken på min home mapp så räknades inte storleken på mina undermappar med..

min wow mapp tar t.ex. upp nästan 10gig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

du kan vara trevligt för att hitta vart man har sina gb

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa alla monterade filsystem: df -h
kolla storlek på en fil(katalog): du -h -s <fil>

Kör du du -h -s /usr/home (eller var du har din home) så får du med alla underkataloger inräknade i sammanställningen. Du får dock fiffla lite om du ska ta med symlänkar eller ej.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Inaktiv

Kanske är indexeringen som sprungit iväg? Kollade min fil för ett tag sen, den va 15 gb stor. Minns dock inte vilken mapp den låg i, kanske någon kan fylla i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kanske är indexeringen som sprungit iväg? Kollade min fil för ett tag sen, den va 15 gb stor. Minns dock inte vilken mapp den låg i, kanske någon kan fylla i.

Han har ju redan löst det.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.