Köpa en Playstation 3 i Kina

Permalänk
Medlem

Köpa en Playstation 3 i Kina

Hejsan, jag skall åka till Kina i juni och tänkte köpa med mig lite grejer, bland annat ett PS3. Jag har ett antal frågor som jag funderar över, jag har sökt på Google så gott jag kunnat och funnit en del.

1. Är i stort sett alla PS3 man kan köpa i Kina den kinesiska versionen som är PAL-versionen? Så att jag inte får typ NTSC-versionen som jag antar inte kommer att fungera lika bra här?

2. Jag har fått reda på att GOME är Kinas största elektronik-kedja och att de har gigantiska varuhus lite här och var, jag kommer att bo i Peking och har förmodligen bara en eller två dagar över för shopping, ungefär vart kan jag hitta GOME, en enkel beskrivning?

3. Finns den silvriga versionen av PS3 i Kina? Och vilka hårddisksstorlekar är det på den?

4. Kommer jag att kunna spela online med ett kinesiskt PS3 här i Sverige utan problem?

5. Vad jag har hittat på nätet så verkar det kosta omkring 2000-2500 kr i Kina, stämmer detta?

6. För att slippa hög tullavgift/skatt/moms, hur skall man göra? Lägga den utan kartong i stora bagaget och säga att man hade med den hemifrån?

Hoppas att någon har svaret på någon av mina frågor, jag vore oerhört tacksam.

PS. Ifall någon vet ett cirkapris på Asus EEE 900 så vore även det intressant.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Du förstår att du kommer inte undan billigare pga du köper ett PS3 i Kina? All elektronik är lika dyrt där om det inte är kopior.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Du förstår att du kommer inte undan billigare pga du köper ett PS3 i Kina? All elektronik är lika dyrt där om det inte är kopior.

I beg to differ

Det går att få bra pris på det mesta inom elektronik i Asien. Långtifrån allt är kopior som säljs, även om man får passa sig...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Du förstår att du kommer inte undan billigare pga du köper ett PS3 i Kina? All elektronik är lika dyrt där om det inte är kopior.

Jag antar att du har varit där och kollat på marknadspriserna då med andra ord? Har själv inte varit i Kina och kollat, men sist jag var i Japan låg PS3'orna på halva priset jämfört med svenska marknaden...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Jag antar att du har varit där och kollat på marknadspriserna då med andra ord? Har själv inte varit i Kina och kollat, men sist jag var i Japan låg PS3'orna på halva priset jämfört med svenska marknaden...

Japan är ännu dyrare när det gäller elektronik så att du skulle sett en PS3 för halva priset än i Sverige är ju bara att drömma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Japan är ännu dyrare när det gäller elektronik så att du skulle sett en PS3 för halva priset än i Sverige är ju bara att drömma.

Det är kul när folk pratar ur röven... Jag bodde i Japan i 4månader, jag är bra medveten om vad de kostade där och vad de kostade hemma vid den tidpunkten...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jo de flesta är förmodligen medvetna om att det är bra mycket billigare i Asien än i Sverige, kopia or not. Men om någon har svar på mina frågor så vore jag tacksam, så slipper tråden handla om det är billigare eller inte. Jag skall ändå åka till Kina och ifall det av någon mysko anledning skulle vara dyrare där så köper jag ju självklart inte, inte direkt så att jag åker dit för ett PS3.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Det är kul när folk pratar ur röven... Jag bodde i Japan i 4månader, jag är bra medveten om vad de kostade där och vad de kostade hemma vid den tidpunkten...

Du kanske bodde i Kina och inte Japan och såg en kopia och ej orginal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Du kanske bodde i Kina och inte Japan och såg en kopia och ej orginal.

Typ som prisjakt:
http://kakaku.com/item/20504010156/

36300 yen för billigaste PS3, d.v.s. 2 072kr...

Stick nu och lulla runt någon annanstans.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Men jag åker till Kina och inte Japan, jag har ingen aning om prisskillnaderna mellan länderna men jag är intresserad av Kinesiska priser samt mina övriga frågor i första posten. Glöm min fråga om priset, det tar jag reda på själv så slipper tråden gå så offtopic.

Edit: Här har vi ju det PS3 som jag är intresserad av: http://kakaku.com/item/20504010156/
Det blir ca 2100kr.
Edit: bogg hann tydligen före...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

De allra översta är begagnade, lär er läsa Det är likadant som på amazon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
De allra översta är begagnade, lär er läsa Det är likadant som på amazon.

Så du menar att de allra översta är begagnade och de nedersta är nya? Då skulle det skilja 2-300kr mellan en ny och en begagnad?

Dessutom så ser jag ingenstans där att de är begagnade... Däremot kanske du översätter lagerstatusen fel? D.v.s. "i lager" till "Ägd" ?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
De allra översta är begagnade, lär er läsa Det är likadant som på amazon.

Kul att du vägrar inse dig överbevisad. Lägg upp lite bevis för att de kostar mer än i Sverige istället för att bara skriva meningslösa inlägg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Men helt jävla seriöst kan vi gå lite ontopic snart eller? Börjar bli lite trött på detta nu. Om någon mod kan rensa tråden från onödiga inlägg så vore det underbart...

Skit i priserna NorBiz, jag bryr mig inte om vad de kostar, jag önskar endast svar på de andra frågorna, tackar.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Men helt jävla seriöst kan vi gå lite ontopic snart eller? Börjar bli lite trött på detta nu. Om någon mod kan rensa tråden från onödiga inlägg så vore det underbart...

Skit i priserna NorBiz, jag bryr mig inte om vad de kostar, jag önskar endast svar på de andra frågorna, tackar.

1. Ja

2. Keine anung

3. Keine Anung, antagligen ja och 40GB (kinas befolkning är fattigt, låter vettigt att den minsta modellen är den som finns).

4. Ja

5. Antagligen

6. Släng all originalförpackning, få ihop ett kvitto där det står att den kostade under 1700kr svenska (fråga försäljaren) och ta med så att du kan visa om någon frågar.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket bogg för informativa svar!

Följdfråga på att få ett kvitto som visar under 1700kr: Om man köper i en större affär, tror ni att det finns möjlighet för det där då? Jag vet ju inte vart jag köper det men om det blir på stora Gome så kanske de är mer seriösa, inte vet jag.

Sedan ifall någon vet vart Gome ligger så vore det underbart, de har en hel del andra prylar jag är intresserad av.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Tackar så mycket bogg för informativa svar!

Följdfråga på att få ett kvitto som visar under 1700kr: Om man köper i en större affär, tror ni att det finns möjlighet för det där då? Jag vet ju inte vart jag köper det men om det blir på stora Gome så kanske de är mer seriösa, inte vet jag.

Sedan ifall någon vet vart Gome ligger så vore det underbart, de har en hel del andra prylar jag är intresserad av.

Ja alltså bevisbördan ligger juh ändå på tullen i fråga, jag har hittills inte behövt betala tull för något jag fört med mig från utriket på flyget. Se bara till att inte handla tax-free, för då trycker dom fast en liten grej i ditt pass där det står att du har handlat varan moms-fritt och att den kostade si och så mycket.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju rätt betryggande, men har du någonsin blivit tillfrågad om någon vara du köpt, vad säger man då?
Jag flyger inte särskilt ofta och än mer sällan köper jag något stort och tar med hem så jag vet ju inte riktigt hur det ligger till.
Jag noterar att inte köpa tax-free:)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Synd att du inte åker till Hong Kong. Där var det skattefritt på elektronik samt guld!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Okej, det låter ju rätt betryggande, men har du någonsin blivit tillfrågad om någon vara du köpt, vad säger man då?
Jag flyger inte särskilt ofta och än mer sällan köper jag något stort och tar med hem så jag vet ju inte riktigt hur det ligger till.
Jag noterar att inte köpa tax-free:)

Mellanlandar du när du åker hem? För om du mellanlandar i ett EU land innan du kommer tillbaka till Svea finns inte ens tullpersonalen på plats när du kommer fram
Men jo jag har blivit tillfrågad om jag köpt något på utlandsresan (aldrig specifikt frågad om något särskillt objekt jag haft på mig vid tillfället), då börjar man rabbla alla kallingar, strumpor och t-shirts man handlade

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Mellanlandar du när du åker hem? För om du mellanlandar i ett EU land innan du kommer tillbaka till Svea finns inte ens tullpersonalen på plats när du kommer fram
Men jo jag har blivit tillfrågad om jag köpt något på utlandsresan (aldrig specifikt frågad om något särskillt objekt jag haft på mig vid tillfället), då börjar man rabbla alla kallingar, strumpor och t-shirts man handlade

Att tullpersonal inte skulle finnas på plats när du ankommer från ett EU-land är ju direkt felaktigt. Om man tar Arlanda som exempel så finns ju två utrikesterminaler, 2 och 5.
Att du har mellanlandat i tex Amsterdam elller kommer direkt ifrån New York spelar skit roll, du passerar samma tullfilter.
Om det sedan tillfälligt varit tomt på personal när du gick igenom är ju däremot fullt möjligt.
Sedan verkar det vara lite väl mycket uppmaningar till trådskaparen om hur han skall begå brott vid hemkomsten, är detta förenligt med Sweclockers regler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Sedan verkar det vara lite väl mycket uppmaningar till trådskaparen om hur han skall begå brott vid hemkomsten, är detta förenligt med Sweclockers regler?

Har faktiskt inte tänkt på det ur den vinkeln tidigare, men du har väl rätt antar jag så vi skiter i sånt nu.
Jag har egentligen bara en fråga kvar nu och det är ifall någon vet vart Gome eller annan större elektronikkedja i Beijing ligger.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Gome ligger här : 18/F , Block B , Eagle Plaza , No.26 Xiaoyun Road , Chao Yang district , Beijing , China
Mvh Simon (Funderar på att köpa ett när jag far dit också!)

Permalänk
Medlem

Tackar så väldigt mycket Simon! Mycket utförlig information!
Nu ska jag försöka hitta någon karta också så att jag förstår mig på informationen också, hehe;)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Påstår du att du inte har något att deklarera och det sedan framkommer att du faktiskt har det. Då går det illa. Stämplas som smuggling och du får som minst betala väldigt dryga böter

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Påstår du att du inte har något att deklarera och det sedan framkommer att du faktiskt har det. Då går det illa. Stämplas som smuggling och du får som minst betala väldigt dryga böter

Kom faktiskt att tänka på det jag med nyss, aja jag får väl se vad jag gör när det är dags...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Att tullpersonal inte skulle finnas på plats när du ankommer från ett EU-land är ju direkt felaktigt. Om man tar Arlanda som exempel så finns ju två utrikesterminaler, 2 och 5.
Att du har mellanlandat i tex Amsterdam elller kommer direkt ifrån New York spelar skit roll, du passerar samma tullfilter.
Om det sedan tillfälligt varit tomt på personal när du gick igenom är ju däremot fullt möjligt.
Sedan verkar det vara lite väl mycket uppmaningar till trådskaparen om hur han skall begå brott vid hemkomsten, är detta förenligt med Sweclockers regler?

Jag har passerat "tullfiltret" på Arlanda ett antal gånger, varje gång jag har kommit från ett land inom EU. Det har aldrig varit någon tullpersonal närvarande, min mor däremot flyger titt som tätt direkt till(och från) Malaysia, och när hon kommer hem är tullpersonalen oftast på plats.
Om man landar på en mindre flygplats som typ skavsta verkar det dock aldrig någonsin finnas någon tullpersonal

Det är väll ingen som uppmanar honom till att begå ett brott?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Det är väll ingen som uppmanar honom till att begå ett brott?

Har väl varit massor av förslag om hur han bäst smugglar ett PS3?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När det gäller att hitta till varuhuset kan en idé vara att fråga på hotellet när du väl är där. Bor du på ett lite större hotell finns det troligtvis i alla fall 1 person som kan begriplig engelska och han/hon kan skriva en lapp åt dig som du kan visa taxichauffören så du kommer rätt. Lämna alltid fram lappen upp o ner, förvånansvärt många taxicahufförer kan nämligen inte läsa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Har väl varit massor av förslag om hur han bäst smugglar ett PS3?

Nåväl bogg kanske var lite rakt på sak.
Allt jag har sagt är ivf. att han inte behöver oroa sig för tullen. Just det här med "smugling" av elektronik är en kvarleva från svunna tider som tullen själva har sagt att de inte har medel eller ork att efterleva...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!