Permalänk

Så det var ingen rysk ubåt

Då kom det i dagen till slut att ubåten från ryssland inte var rysk, och ingen ubåt alls utan en vanlig båt. Kan våra politiker ha varit så innihelvete korkade att de inte visste detta? Nej, osannolikt, de har ljugit för oss =( Tragiskt men sant är att vi bor i ett av världens mest hemligstämplande (i brist på ett bättre ord) länder. Efter 25 år kommer "sanningen" fram men den verkliga sanningen är att de fortfarande ljuger. Säkra källor hävdar att det var en natoubåt som sverige kastade sjunkbomber på, och lyckades skada, men sedan släppte när telefonsamtalen kom in...

Vad mer är det vi inte får veta?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Glömsk

Politikerna hemlighetshåller massvis för oss undersåtar. Vad som exempelvis hände vid tsunamikatastrofen är hemlighetsstämplat i 75 år eller så. Allt för att skydda några högt uppsatta socialdemokrater som klantat sig ordentligt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Nu ska man ju inte tro att det enbart var ett tillfälle det hela handlade om. Hårsfjärden var alltså inte en ryss, men ubåtsjakt förekom vid många fler tillfällen i den aktuella tidsperioden, och många gånger med relativt goda indikationer på vad det var man jagade. Sen ska man ju inte glömma bort hela epsioden med whiskey on the rocks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
epsioden med whiskey on the rocks.

Jag har en stark känsla av att den "episoden" har haft mer inblandning i vårt lands styre än vad vi kan tänka oss

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

"Håll gränsen"

Det var mer stake i svenska politiker för 25 år sen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Politikerna hemlighetshåller massvis för oss undersåtar. Vad som exempelvis hände vid tsunamikatastrofen är hemlighetsstämplat i 75 år eller så. Allt för att skydda några högt uppsatta socialdemokrater som klantat sig ordentligt.

spelar nog ingen roll om det varit moderater lr sossar, politker tenderar hålla varandra om ryggarna;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
spelar nog ingen roll om det varit moderater lr sossar, politker tenderar hålla varandra om ryggarna;)

Då vill jag se Kim Jong II krama Kim Dae Jung :rolleyes:.

För er som inte vet Nordkoreas ledare - Sydkoreas ledare .

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Då vill jag se Kim Jong II krama Kim Dae Jung :rolleyes:.

För er som inte vet Nordkoreas ledare - Sydkoreas ledare .

Tyckte jag såg dom goa och glada över en kopp kaffe på fiket igår. Såg jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Tyckte jag såg dom goa och glada över en kopp kaffe på fiket igår. Såg jag fel?

Innerst inne så vill de nog bara se varandra på ett sätt . Eller det kanske ver förr i tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Då vill jag se Kim Jong II krama Kim Dae Jung :rolleyes:.

För er som inte vet Nordkoreas ledare - Sydkoreas ledare .

menar naturligtvis inom samma parti

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

På den tiden körde man lite ubåtsjakter och hotade med att ryssen kommer för att få mera pengar till försvaret. Men numera har vi ingen bra fiende längre och så blir det ju en massa besparingar också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
spelar nog ingen roll om det varit moderater lr sossar, politker tenderar hålla varandra om ryggarna;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
menar naturligtvis inom samma parti

Huh?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
På den tiden körde man lite ubåtsjakter och hotade med att ryssen kommer för att få mera pengar till försvaret. Men numera har vi ingen bra fiende längre och så blir det ju en massa besparingar också...

Hotade? har du glömt att ryssen körde på grund på svenskt vatten?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Politikerna hemlighetshåller massvis för oss undersåtar. Vad som exempelvis hände vid tsunamikatastrofen är hemlighetsstämplat i 75 år eller så. Allt för att skydda några högt uppsatta socialdemokrater som klantat sig ordentligt.

Det kan ju bara bra om inte hela världen vet hur Sveriges krisberedskapssytem ser ut. Julafton för terrorister annars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Det kan ju bara bra om inte hela världen vet hur Sveriges krisberedskapssytem ser ut. Julafton för terrorister annars.

Terrorister finns inte och inte heller något annat hot mot sverige existerar idag. Riktigt dåligt att saker hemligstämplas för att skydda korrumperade politiker.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hotade? har du glömt att ryssen körde på grund på svenskt vatten?

Jodå, det minns jag väl (jag var 14 år då) men den gången var det ju ingen "ubåtsjakt" utan det tog ju rätt lång tid innan de upptäckte den trots att den kört upp på land. Men det var ju den händelsen som gjorde att folk sedan tyckte sig se ubåtar överallt, oavsett om de fanns där eller inte...

Läs mer här om grundstörningen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/U_137

Om ubåtskränkningarna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ubåtskränkningar_i_Sverige

Men var det verkligen alltid ryssarna?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75456&a=926121&lid=puff...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Terrorister finns inte och inte heller något annat hot mot sverige existerar idag. Riktigt dåligt att saker hemligstämplas för att skydda korrumperade politiker.

Naivt att tro att ingen i hela världen skulle kunna vilja skada Sverige. En terrorattack mot Svergie skulle skaka hela demokratiska världen, alltså har terrorister ett motiv till att attackera oss.
Helt rätt att hemlighetsstämpla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Terrorister finns inte och inte heller något annat hot mot sverige existerar idag. Riktigt dåligt att saker hemligstämplas för att skydda korrumperade politiker.

Existerar inte terrorister? Utveckla.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Terrorister finns inte och inte heller något annat hot mot sverige existerar idag. Riktigt dåligt att saker hemligstämplas för att skydda korrumperade politiker.

ja det var konstigt nu får du uveckla det påståendet^^

Frågan är ju varför några vill spränga ett kärnkraftverk alldeles nyligen i Sverige. Betalda och hotade av Al Quaida?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Media gör verkligen allt för att svenska folket ska vara bakom flötet vad beträffar försvaret och försvarspolitiken. Gång, på gång på gång får vi mediabilden bekräftad; inga utbåtar, inge utbåtar. Det ena "beviset" efter det andra "faller". Tydligen ska vi svenskar tro att inget hänt och vi ska inte hysa någon som helst aktning för vårt försvar - det enda vi har som verklig garant för demokrati och statens absolut första kärnuppgift. Hela statens existensberättigande bygger på att vi har ett försvar och att detta är förankrat i folket. Varför försöker media hela tiden baktala och förlöjliga försvaret?

Detta är enligt mig en betydligt mer intressant och viktig fråga än hemligstämpling av sådant som kanske ska hemligstämpas.

Hur är det med ubåtar då? Faller bevisen? Ingalunda. Alla som har någon insyn i frågan kan från helt öppna och offentliga källor lätt få bekräftat att det duggar tätt av utbåtskränkningar under kalla kriget och även modern tid. Utöver detta har vi kränkningar i luften. Vi har saboterade ubåtsnät, spår av larvfötter och gott om ljudinspelningar som inte är minkar, sill eller ytfartyg. Media har bara fokuserat på "bevis" som aldrig varit några starka "bevis" annat än just i medias ögon. På samma sätt har media fått en inte så liten minoritet av Sveriges befolkning att tro att U-137 ("Whiskey on the Rocks") var en felnavigering och ett misstag. Felnavigering? Tja, kanske den sista bråkdelen av en kabellängd, vilket fick U-137 att faktiskt gå på grund...

Efter Sovjets välkomna fall blev de årliga kränkningsrapporterna offentliga år för år. Idag, sedan några år tillbaka är dessa åter hemligstämplade. Vad är bevekelsegrunden?

Eftersom dessa kränkningar inte används i debatten för att stärka försvarsbudgeten kan vi slopa Antonssons naiva konspirationsteori och konstatera att det är tvärt om; man vill inte dra uppmärksamhet till kränkningarna - därför att detaljer om dessa berättar om vår beredskap. Det finns så oerhört mycket effektivare sätt än att ljuga för att få försvarsanslag. Det enklaste och kraftigaste är att ge en positiv mediabild av försvaret och debattera mot plattfötter som tror att vi inte behöver ett försvar i någon sorts naiv, missriktad, pacifism. Bekämpa stolpskottelobbyister som svenska freds med pennan så kan pengar åsättas svärdet. Hur man än vänder och vrider på det är försvar och rättsväsen de första kärnuppgifterna för en stat. Det är anledningen till att vi har en stat ö.h.t.

Ja, vi har haft ubåtskränkningar. Från Sovjet - det vet vi, och troligen från Nato - det misstänker vi. Detta finns i öppna, tillgängliga, arkiv. Det är mediabilden det är fel på, och det är givetvis medias fel, inte i första hand politikerna även om dessa mer ofta än sällan också är puckon - oavsett partifärg.

Carl Bildt har helt rätt - som så ofta - när han kommenterar de senaste icke-händelserna, men han uttrycker sig - också som så ofta - rätt klumpigt. Glasklart, men klumpigt. Och svenska folket fortsätter att hysa sin naiva bild över alltifrån neutralitet till försvarsbudget.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Media gör verkligen allt för att svenska folket ska vara bakom flötet vad beträffar försvaret och försvarspolitiken. Gång, på gång på gång får vi mediabilden bekräftad; inga utbåtar, inge utbåtar. Det ena "beviset" efter det andra "faller". Tydligen ska vi svenskar tro att inget hänt och vi ska inte hysa någon som helst aktning för vårt försvar - det enda vi har som verklig garant för demokrati och statens absolut första kärnuppgift. Hela statens existensberättigande bygger på att vi har ett försvar och att detta är förankrat i folket. Varför försöker media hela tiden baktala och förlöjliga försvaret?

I varje nummer av nyteknik vet du att du hittar två saker. Dels deras löjliga förstasida där de skriver att deras upplaga bara ökar och ökar (not impressed, det är en jävla gratistidning som folk prackas på för att de är med i unionen) och dels något nytt om sveriges glänsande vapenindustri. Är detta den enda tidningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Detta är enligt mig en betydligt mer intressant och viktig fråga än hemligstämpling av sådant som kanske ska hemligstämpas.

Hur är det med ubåtar då? Faller bevisen? Ingalunda. Alla som har någon insyn i frågan kan från helt öppna och offentliga källor lätt få bekräftat att det duggar tätt av utbåtskränkningar under kalla kriget och även modern tid. Utöver detta har vi kränkningar i luften. Vi har saboterade ubåtsnät, spår av larvfötter och gott om ljudinspelningar som inte är minkar, sill eller ytfartyg. Media har bara fokuserat på "bevis" som aldrig varit några starka "bevis" annat än just i medias ögon. På samma sätt har media fått en inte så liten minoritet av Sveriges befolkning att tro att U-137 ("Whiskey on the Rocks") var en felnavigering och ett misstag. Felnavigering? Tja, kanske den sista bråkdelen av en kabellängd, vilket fick U-137 att faktiskt gå på grund...

Efter Sovjets välkomna fall blev de årliga kränkningsrapporterna offentliga år för år. Idag, sedan några år tillbaka är dessa åter hemligstämplade. Vad är bevekelsegrunden?

Antagligen är de hemligstämplade för att det är totalt nonsens och att en offentliggöring skulle ta bort all magin som tillåter ditt hokus pokus i denna och andra trådar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Eftersom dessa kränkningar inte används i debatten för att stärka försvarsbudgeten kan vi slopa Antonssons naiva konspirationsteori och konstatera att det är tvärt om; man vill inte dra uppmärksamhet till kränkningarna - därför att detaljer om dessa berättar om vår beredskap. Det finns så oerhört mycket effektivare sätt än att ljuga för att få försvarsanslag. Det enklaste och kraftigaste är att ge en positiv mediabild av försvaret och debattera mot plattfötter som tror att vi inte behöver ett försvar i någon sorts naiv, missriktad, pacifism. Bekämpa stolpskottelobbyister som svenska freds med pennan så kan pengar åsättas svärdet. Hur man än vänder och vrider på det är försvar och rättsväsen de första kärnuppgifterna för en stat. Det är anledningen till att vi har en stat ö.h.t.

Från början var en stat en stor yta med bönder som sket i vilket och så en elak man utan moral men med massa underhuggare som satte sig på bönderna och tvingade dem att betala massa skatt så att han skulle ha råd att köpa soldater till att skydda det han inte rättmätigt ägde från andra liknande män i andra "stater". Sedan lyckades han m.h.a kyrkan och senare media lura "sitt folk" att han var god och att de behövde honom och att det var en god ide att offra livet för honom i krig.

Titta på olika hot i världen. Vapenmakter så svaga att sveriges försvar skulle kunna vara till nytta skulle inte kunna sätta sig på sverige ändå p.g.a FN. De stora vapenmakterna har vi inte en chans mot oavsett försvar eller inte. Som ett bångstyrigt folk skulle vi dock med gerillakrig kunna göra en invasion så dyr att inget man kan tänkas finna i sverige skulle uppväga det.

FÖRSVARET GÖR ALLTSÅ INGEN NYTTA MOT ANDRA STATER

Så vad återstår? Terrorsim... Meningen med terrorism är att den gör en vapenmakt värdelös eftersom den slår till utan förvarning. Om vi antar att 911 samt tunnelbanesprängningarna i london var insiderjobb, och vi inte räknar enskilda självmordsbombare så är den enda aktiva terrororganisationen ETA. Visserligen har även IRA varit till besvär men båda dessa organisationer är ändå i stort sett ofarliga för folket i respektive länder. De arbetar dessutom för vettiga mål mot verkliga terrorister, översittarregeringarna. De är dessutom ostoppbara med försvar.

Förutom att ett försvar inte gör någon nytta, och kostar sepemycket pengar (45 miljarder per år) så orsakar det dessutom skade genom att (förståss) öka risken för att en eventuell terrororganisation från arabvärlden skulle slå till i vårt land. Vi har fanimej inget att göra där nere, mördandes å stormakternas vägnar. Bort därifrån nu och visa att vi inte stödjer förtrycket av araber.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Ja, vi har haft ubåtskränkningar. Från Sovjet - det vet vi, och troligen från Nato - det misstänker vi. Detta finns i öppna, tillgängliga, arkiv. Det är mediabilden det är fel på, och det är givetvis medias fel, inte i första hand politikerna även om dessa mer ofta än sällan också är puckon - oavsett partifärg.

Det är inte kränkningar från nato (jag tror). Det är nog snarare vår försvarsmakts dokumenterade samarbete med nato mot folkets vilja som gjort att nato fått (i hemlighet) tillåtelse att använda svenskt vatten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Carl Bildt har helt rätt - som så ofta - när han kommenterar de senaste icke-händelserna, men han uttrycker sig - också som så ofta - rätt klumpigt. Glasklart, men klumpigt. Och svenska folket fortsätter att hysa sin naiva bild över alltifrån neutralitet till försvarsbudget.

bildt ska dö! Han äcklar mig med sin låga moral.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
bildt ska dö! Han äcklar mig med sin låga moral.

Det varkar vara ett vanligt argument bland råvänsteranhängare - de som inte är med oss bör dö. Många vänsterledare har prövat genom historien. Smidigt. På så sätt blir ju de överlevande en majoritet lojala arbetshästar.

Jag önskar inte att Lars Ohly dör, även om jag tycker killen är en hycklare av största sort. Sen har han fula jeans!

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Det varkar vara ett vanligt argument bland råvänsteranhängare - de som inte är med oss bör dö. Många vänsterledare har prövat genom historien. Smidigt. På så sätt blir ju de överlevande en majoritet lojala arbetshästar.

Jag önskar inte att Lars Ohly dör, även om jag tycker killen är en hycklare av största sort. Sen har han fula jeans!

Jag önskar inte heller Ohly död men så skor han sig ju inte heller på att sälja vapen, syssla med mutor eller börsbrott. Han smilar inte heller in sig hos internationella kriminella av värsta sort. Mao är hittills den enda mördare som gjort sig förtjänt av titeln 'vänster'. Han trodde på revolution och de som läst boken djurfarmen håller med. Jag har inte läst den och har inte tagit ställning till om revolution är nödvändigt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag önskar inte heller Ohly död men så skor han sig ju inte heller på att sälja vapen, syssla med mutor eller börsbrott. Han smilar inte heller in sig hos internationella kriminella av värsta sort. Mao är hittills den enda mördare som gjort sig förtjänt av titeln 'vänster'. Han trodde på revolution och de som läst boken djurfarmen håller med. Jag har inte läst den och har inte tagit ställning till om revolution är nödvändigt.

Oh herregud.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
I varje nummer av nyteknik vet du att du hittar två saker. Dels deras löjliga förstasida där de skriver att deras upplaga bara ökar och ökar (not impressed, det är en jävla gratistidning som folk prackas på för att de är med i unionen) och dels något nytt om sveriges glänsande vapenindustri. Är detta den enda tidningen?

Jag läser sällan "Ny Teknik", tyvärr, även om jag finner det en bra tidning. Ny Teknik är emellertid inte någon förstahandskälla. Och källa på vad? Vet du vad du pratar om? För övrigt råkar ju författaren där, för "miniproblemet", Göran Grimwall, vara en av de mest insatta när det gäller U-137 och den påföljande utredningen. Om du kan sänka din garde mot förnuft för ett ögonblick så passa gärna på när han håller föreläsning om U-båtsfrågan, vilket händer då och då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Antagligen är de hemligstämplade för att det är totalt nonsens och att en offentliggöring skulle ta bort all magin som tillåter ditt hokus pokus i denna och andra trådar.

Antagligen vet du inte vad du pratar om - hemligstämplingar faller efter tid och kontinuerlig tid ger en kontinuerlig följd av saker som avhemligas. Det som folk hade numer glömda naiva konspirationsteorier för 25, 50 eller 75 år sedan kan man snabbt konstatera är fel.

Fråga dig i stället varför vi "alla" lever i någon sorts mediabild som inte stämmer överrens med verkligheten. Du kan inte påstå annat än att mediabilden är ungefär inga ubåtar, inget hot, ingen försvarsförmåga. Alltså närmare din fantasivärld än verkliga skeenden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Från början var en stat en stor yta med bönder som sket i vilket och så en elak man utan moral men med massa underhuggare som satte sig på bönderna och tvingade dem att betala massa skatt så att han skulle ha råd att köpa soldater till att skydda det han inte rättmätigt ägde från andra liknande män i andra "stater". Sedan lyckades han m.h.a kyrkan och senare media lura "sitt folk" att han var god och att de behövde honom och att det var en god ide att offra livet för honom i krig.

Jag kan hålla med dig där mycket. Staten finns där från första början av ohederliga skäl, med ett våldsmonopol och ett arv (jag menar inte tronarvet främst - men kanske historiskt). Vi kan dock inte klumpa ihop stat, kyrka och kungamakt hur som helst - dessa har historiskt trätt med varandra i olika konstellationer. Men klart är att staten har ett och blott ett verkligt existensberättigande: försvara sin befolkning. Om staten inte kan klara av detta, har den ingen rätt att verka. Således faller du på eget grepp: Du gillar inte staten (och det gör inte jag heller), eftersom den sätter sig över människorna. Men om staten har en enda uppgift vore denna uppgift att förse oss med ett försvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Titta på olika hot i världen. Vapenmakter så svaga att sveriges försvar skulle kunna vara till nytta skulle inte kunna sätta sig på sverige ändå p.g.a FN. De stora vapenmakterna har vi inte en chans mot oavsett försvar eller inte. Som ett bångstyrigt folk skulle vi dock med gerillakrig kunna göra en invasion så dyr att inget man kan tänkas finna i sverige skulle uppväga det.

FÖRSVARET GÖR ALLTSÅ INGEN NYTTA MOT ANDRA STATER

Koprolalia. Att försvaret idag är svagt beror på dina pundhuvuden till partivänner på yttersta vänsterkanten. När de, visserligen förhatliga, men ändock mycket pragamatiska och nyttiga, socialdemokraterna verkligen var socialdemokrater och kalla kriget rådde, hade vi en sällan skådad militärmakt byggd för försvar. Medan hela Nato kunde mobilisera 1 900 000 man i Europa 1980 kunde lilla Sverige mobilisera 850 000 man med god utbildning och utrustning enkom tänkta som buffert och försvar. Kom inte och säg att det är oviktigt, oväsentligt eller lite! Landet Sverige hade nästa halva Natos resurser i numerär och ett förstklassigt flygvapen. Att vi inte har det idag, och kan fungera som en garant för Europas demokrati och frihet, är du och dina aningslösa, naiva, tokstollars fel. Det enda ni åstadkommer är ett större beroende till det av er mycket hatade USA som yttersta garant för Europas och Sveriges försvar av fri- och rättigheter. Jag vill inte ha den utvecklingen. USA ska vara en partner, inte överhöghet. Vänstern inser nog inte att den gör allt för att USA faktiskt ska bli den "världspolis" som ni anklagar det för. Med Europas självpåtagna svaghet efter andra världskriget är det svårt att se annat. Sverige har dock fram tills rätt nyligen - de sista decennierna - inte haft någon verklig, självpåtagen, svaghet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Så vad återstår? Terrorsim... Meningen med terrorism är att den gör en vapenmakt värdelös eftersom den slår till utan förvarning. Om vi antar att 911 samt tunnelbanesprängningarna i london var insiderjobb, och vi inte räknar enskilda självmordsbombare så är den enda aktiva terrororganisationen ETA. Visserligen har även IRA varit till besvär men båda dessa organisationer är ändå i stort sett ofarliga för folket i respektive länder. De arbetar dessutom för vettiga mål mot verkliga terrorister, översittarregeringarna. De är dessutom ostoppbara med försvar.

Eftersom 911 eller tunnelbanebomberna inte var ett insiderjobb kan vi sluta oss till att antalet terrororganisationer är större. Närmare bestämt runt ett 200-tal stycken (varav bara en ytterst liten klick finner Sverige intressant - det rör mest inhemska neonazistiska rörelser). Du har ingen täckning för din koprolali och din bevekelsegrund är inte klar - men den är "up to no good".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Förutom att ett försvar inte gör någon nytta, och kostar sepemycket pengar (45 miljarder per år) så orsakar det dessutom skade genom att (förståss) öka risken för att en eventuell terrororganisation från arabvärlden skulle slå till i vårt land. Vi har fanimej inget att göra där nere, mördandes å stormakternas vägnar. Bort därifrån nu och visa att vi inte stödjer förtrycket av araber.

Vårt försvar är för dyrt, det kan flera hålla med om. Men det handlar mer om valuta för pengarna än faktiskt kronor och ören. Vår försvarsbudget är rätt liten internationellt sett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Det är inte kränkningar från nato (jag tror). Det är nog snarare vår försvarsmakts dokumenterade samarbete med nato mot folkets vilja som gjort att nato fått (i hemlighet) tillåtelse att använda svenskt vatten.

Samarbete bakom kulisserna har skett och kommer att ske, med Nato, ja. Men det är inte samma sak som att varenda liten händelse är detaljstyrd som i en konspirationsteori. Även Nato har haft stor anledning att - ouppmärksammat - kolla vår beredskap. Att vi aldrig varit "neutrala" är uppenbart och det vet alla som läst på i bland annat helt öppna arkiv. Att du tror att det är "hemligt" beror bara på din svårighet att konceptuellt särskilja media från staten och att du på förhand bestämt dig att allt som inte är uppenbart för alla är föremål för statskonspirationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
bildt ska dö! Han äcklar mig med sin låga moral.

Bildt är en av våra mest välinitierade politiker och bl.a hans balkankunskap erkänns - avundssjukt - även av vänstern. Hans patos och rättskaffenshet kan jämföras med Palmes, men överglänser den senares naivitet.

Det som borde "dö" är den aningslösa, historielösa, morallösa vänstern som bara är "god" i en dimension, som menar gott, gör så mycket ont, och sist och slutligen mer än en gång har förvägrat folk dess frihet, demokrati och mänsklighet. Att önska enskilda personers död är osmakligt och totalitärt och naturligtvis sjunker inte jag så lågt.

Edit: "Djurfarmen" eller "Djurens gård"? Den läste jag förmodligen innan du kunde stava till "kommunist". Jag tror mig ha förstått den, samtidigt som jag vet att inte övertolka en allegori för mycket. Jag har också läst det mesta av kommunismens samlade verk och vänsterfilosofi till den milda grad att jag måst laxera ut det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Oh herregud.

Understöder fullständigt!

Edit: MBY mottar du offergåvor, och i så fall vill du häldre ha getter eller frukt?

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Kanske en dum fråga, men vad var meningen med att begå ubåtkräkningar? Speciellt i en tid då scanners var varje nörds egendom och vissa hade megastora master i trädgården, så en sådan skulle inte heller väcka uppmärksamhet.
Så om ryssarna t.ex. avlyssnade våra mobiler (NMT 450), vem gjorde inte det? Och någon skulle nog kunna sälja denna information billigare än vad ubåtskräkningarna skulle kosta.

Att kolla in vårat marinförsvar så hade det räckt med fiskebåtar och
landsförrädare, både billigare och bättre än att köra runt med en ubåt.

*edit*
En följd fråga: Är det troligt att någon land typ Ryssland, kommer köra runt i svenska vatten med ubåt idag för att få tag på hemlig information som det inte går att fixa på ett bättre sätt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kanske en dum fråga, men vad var meningen med att begå ubåtkräkningar? Speciellt i en tid då scanners var varje nörds egendom och vissa hade megastora master i trädgården, så en sådan skulle inte heller väcka uppmärksamhet.
Så om ryssarna t.ex. avlyssnade våra mobiler (NMT 450), vem gjorde inte det? Och någon skulle nog kunna sälja denna information billigare än vad ubåtskräkningarna skulle kosta.

Att kolla in vårat marinförsvar så hade det räckt med fiskebåtar och
landsförrädare, både billigare och bättre än att köra runt med en ubåt.

*edit*
En följd fråga: Är det troligt att någon land typ Ryssland, kommer köra runt i svenska vatten med ubåt idag för att få tag på hemlig information som det inte går att fixa på ett bättre sätt?

Nästa tankeled: kan det möjligtvis vara så att aktiv informationsinhämtning av stormakt röd var intresserad av andra saker än om Hasse på Värmdö kanske inte hinner hämta ungarna på dagis som han ringer och berättar för frugan med sin heta och moderna NMT-biltelefon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Nästa tankeled: kan det möjligtvis vara så att aktiv informationsinhämtning av stormakt röd var intresserad av andra saker än om Hasse på Värmdö kanske inte hinner hämta ungarna på dagis som han ringer och berättar för frugan med sin heta och moderna NMT-biltelefon?

Den mesta informationen på mobilnätet var sådan då mobiltaxan var hög, dock har det alltid funnits klantskallar som gör säkerhetsbrister.
Men med en scanner avlyssnar man inte bara mobiltelefoner och frågan är skulle det inte gå att avlyssna de militära övningarna också från land? Fiskebåt är avlyssningsutrustning lite riskabelt för.
*edit*
Min ifrågosättning är om ubåt verkligen är så bra och det inte går att fixa informationen på bättre sätt. Speciellt då ett ubåtskräkning kan ses som en krigshandling, medans en avslöjad spion/landsförrädare mest blir synd om den aktuella personen..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Media gör verkligen allt för att svenska folket ska vara bakom flötet vad beträffar försvaret och försvarspolitiken. Gång, på gång på gång får vi mediabilden bekräftad; inga utbåtar, inge utbåtar. Det ena "beviset" efter det andra "faller". Tydligen ska vi svenskar tro att inget hänt och vi ska inte hysa någon som helst aktning för vårt försvar - det enda vi har som verklig garant för demokrati och statens absolut första kärnuppgift. Hela statens existensberättigande bygger på att vi har ett försvar och att detta är förankrat i folket. Varför försöker media hela tiden baktala och förlöjliga försvaret?

Detta är enligt mig en betydligt mer intressant och viktig fråga än hemligstämpling av sådant som kanske ska hemligstämpas.

Hur är det med ubåtar då? Faller bevisen? Ingalunda. Alla som har någon insyn i frågan kan från helt öppna och offentliga källor lätt få bekräftat att det duggar tätt av utbåtskränkningar under kalla kriget och även modern tid. Utöver detta har vi kränkningar i luften. Vi har saboterade ubåtsnät, spår av larvfötter och gott om ljudinspelningar som inte är minkar, sill eller ytfartyg. Media har bara fokuserat på "bevis" som aldrig varit några starka "bevis" annat än just i medias ögon. På samma sätt har media fått en inte så liten minoritet av Sveriges befolkning att tro att U-137 ("Whiskey on the Rocks") var en felnavigering och ett misstag. Felnavigering? Tja, kanske den sista bråkdelen av en kabellängd, vilket fick U-137 att faktiskt gå på grund...

Efter Sovjets välkomna fall blev de årliga kränkningsrapporterna offentliga år för år. Idag, sedan några år tillbaka är dessa åter hemligstämplade. Vad är bevekelsegrunden?

Eftersom dessa kränkningar inte används i debatten för att stärka försvarsbudgeten kan vi slopa Antonssons naiva konspirationsteori och konstatera att det är tvärt om; man vill inte dra uppmärksamhet till kränkningarna - därför att detaljer om dessa berättar om vår beredskap. Det finns så oerhört mycket effektivare sätt än att ljuga för att få försvarsanslag. Det enklaste och kraftigaste är att ge en positiv mediabild av försvaret och debattera mot plattfötter som tror att vi inte behöver ett försvar i någon sorts naiv, missriktad, pacifism. Bekämpa stolpskottelobbyister som svenska freds med pennan så kan pengar åsättas svärdet. Hur man än vänder och vrider på det är försvar och rättsväsen de första kärnuppgifterna för en stat. Det är anledningen till att vi har en stat ö.h.t.

Ja, vi har haft ubåtskränkningar. Från Sovjet - det vet vi, och troligen från Nato - det misstänker vi. Detta finns i öppna, tillgängliga, arkiv. Det är mediabilden det är fel på, och det är givetvis medias fel, inte i första hand politikerna även om dessa mer ofta än sällan också är puckon - oavsett partifärg.

Carl Bildt har helt rätt - som så ofta - när han kommenterar de senaste icke-händelserna, men han uttrycker sig - också som så ofta - rätt klumpigt. Glasklart, men klumpigt. Och svenska folket fortsätter att hysa sin naiva bild över alltifrån neutralitet till försvarsbudget.

Jag är mycket väl medveten om att medierna knappast är åsiktsneutrala och att alla nyheter är mer eller mindre vinklade och att den som grundar sin världssyn enbart på massmedia får en mycket enögd och skev världsbild. Samtidigt är jag ändå så pass naiv att jag tror och hoppas att emedan nyhetsförmedling till stor del handlar om att skapa ett sensationsvärde, finns det ingen storskalig agenda att medvetet vilseleda människor. Jag tycker att det är intressant att se vilken sorts nyheter olika individer väljer att förkasta som lögn och propaganda, när liknande påståenden i en annan situation avfärdas som konspiratoriskt nonsens. För mig skvallrar det mer om ideologisk färgning hos personen som fäller uttalandet, än något annat.

Att staten och försvaret besitter hemligstämplad information har jag full förståelse för. Det är egentligen inte konstigare än att privatpersoner har hemligheter. Däremot tycker jag att det finns ett dilemma med hemligstämpling av information. Det finns uppenbarligen goda skäl till att undanhålla viss information från allmänheten, men eftersom informationen och oftast även skälen till varför den är hemligstämplad inte är tillgänglig för allmän granskning är det svårt att avgöra vad som är rimligt att hemligstämpla. Enkelt uttryckt, om du undanhåller mig information som jag borde haft rätt att känna till, hur kan jag veta att jag blivit förorättad?

Det är förstås väldigt naivt att tro att inga kränkningar av svenskt territorium någonsin skulle ha inträffat. Däremot är omfattningen av dessa kränkningar och hotet de inneburit grovt överdrivna. Bekämpningen av dessa kränkningar har i mångt och mycket varit tomt vapenskrammel och spel för gallerierna. Med facit på hand är det minst sagt dråpligt att det "starka beviset" som Sverige presenterade för den ryska regeringen inte alls var någon främmande ubåt. Om starkare och mer tillförlitliga, äkta bevis fanns att tillgå, varför genera sig på detta sätt?

Min bild av militären är förvisso begränsad och bygger, bortsett från sporadiska tidningsartiklar, mestadels på min tid i lumpen för många herrans år sedan, men den uppfattningen jag har fått är att militären gillar att skramla med vapen och komma med alla tänkbara anledningar till militär upprustning. Hotet från öst är högst påtagligt i det miltära sinnet. Man ska dock inte glömma bort att om något hot verkligen existerar, gör det det enbart för att i det stora landet i öst också finns militarister som gillar att skramla med vapen och argumenterar för ständig militär upprustning.

Jag är inte så naiv att jag tror att det inte finns någon som skulle dra nytta av andras fredliga avsikter. Ett nationellt försvar, liksom polisväsendet, är ett nödvändigt ont. Jag tror att de flesta håller med mig om detta (även om jag känner folk som tycker att bara tanken är så naiv att pacifister borde avrättas). Bara för att en fredlig och harmonisk tillvaro mellan människor och nationer inte är ett realistiskt mål att uppnå redan idag betyder det inte att det inte är ett fint ideal att eftersträva. Därför ska vi inte förakta pacifisten och ge militaristen fria händer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com