Hur snabbt ringer rekryterare?

Permalänk

Hur snabbt ringer rekryterare?

Håller på att söka jobb. Skickade ut ett cv för två dagar sedan till ett jobb som är mycket passande för mig. Sista ansökningsdagen är sista maj. Har pratat med kompisar som säger att rekreterare ringer INNAN ansökningstiden är slut. Nu går man oroligt och väntar på samtal hela dagarna. Vad säger ni som har erfarenheter av att bli kallad till intervju?

Hur många dagar gick det från att ni skickat in ansökan till att rekreteraren ringde? Var det innan eller efter sista ansökningsdagen?

Jag tar för givet att företag vill hålla processen kort och så snart som möjlig tillsätter tjänsten. Tror ni att HR manager brukar ringa upp så fort de får in en intressant person eller väntar några dagar för att "samla" in några intressanta och sen kontakta alla på en gång?

Ska man ha foto med i ansökan eller inte? Vad säger ni som har blivit KALLAD till intervju?

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte själv?

Jag tycker man kan ringa och fråga efter några dagar.

Permalänk

Det är olika. Jag har varit med om både snabb och långsam respons. Ett tips är att ha flera ansökningar aktiva hela tiden. Sök inte bara ett jobb åt gången (om du vill ha jobb snabbt). Du kan vara helt ärlig med detta också, inga problem.

Jag har som sagt varit med om både och. Jag la ut mitt cv på monster en lördag samt skickade en ansökan om en tjänst. På måndagen fick jag två samtal, ett ang. min ansökan och ett för att en rekryterare hittat mitt cv på monster. Men ibland tar det längre tid.

Ang. foto så har jag absolut ingen aning. Jag har inte skickat med något foto men det har gått bra ändå. Tror absolut inte det är någon nackdel med foto dock. Har visserligen inte jobb än men det har mer att göra med att jag inte kan bestämma mig. Har två intervjuer bokade nästa vecka(varav en är intervju #2 med samma företag) och en veckan därpå.

EDIT: Ang. att ringa. Ja, gör det! Är bara bra.

Permalänk
Medlem

Håller med båda föregående talare.
Ring upp och presentera dig, fråga om dom har fått din ansökan.

Om det är du som etablerar kontakt så ligger du oftast bättre till, det tolkas för det mestasom att du är intresserad av jobbet och att du är en människa som tar tag i saker och följer upp dina åtaganden.

Passa på att fråga lite om arbetsuppgifter, lite om företaget osv.
Om du gör ett gott intryck så hamnar du längre fram i deras medvetande när dom börjar med urvalsprocessen. När din CV kommer fram så är du inte en i mängden utan den där trevliga killen/tjejen som dom pratade med i telefon.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Det är ganska olika. Ibland så ringer de Strax innan ansökningstiden är slut. Ibland efter. För mig ringde de 5 dagar innan. Dagen innan sista anskningsdagen hade jag min jobbintervju.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ring! Då visar du att du är intresserad. Se också ovanstående rekommendationer.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag har fått samtal om jobbintervju allt från 2 timmar efter jag skickade min CV till 2 veckor efter ansökningstiden tog slut. Beror på hur de gör. Vissa väntar in allas ansökningar och sorterar sen, andra kör löpande tills de hittar någon de tycker passar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Som sagt det beror väldigt mycket på. Har själv sett chefer med många ansökningar som kör på sitt egna sätt när ansökningstiden nått sitt slut.

Ett udda exempel var en chef som tittade på bunten med ansökningar, tog upp halva bunten och sa:
"På det här jobbet tycker vi inte om folk som har otur. Dessa personer har otur!", och kastade halva bunten i papperskorgen. Dessa lär knappast ha hört någonting från deras ansökan.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Som sagt det beror väldigt mycket på. Har själv sett chefer med många ansökningar som kör på sitt egna sätt när ansökningstiden nått sitt slut.

Ett udda exempel var en chef som tittade på bunten med ansökningar, tog upp halva bunten och sa:
"På det här jobbet tycker vi inte om folk som har otur. Dessa personer har otur!", och kastade halva bunten i papperskorgen. Dessa lär knappast ha hört någonting från deras ansökan.

Det är ju dock en berättelse som florerar runt lite överallt. Läser man managementkurser på univeristet brukar denna historia alltid dyka upp på diverse seminarium. Det är dock olika chefer, olika jobb etc.

Den andra varianten är chefen som bara tar ett papper mitt ur högen och säger "vi anställer bara personer som har tur!" - you get the point.

Finns den som salt och peppar vid anställningsintervju över lunchen också... som sagt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.