Permalänk
Medlem

Klona Linux

Hej!
Vi har en linux server som är igång och jag vill göra en exakt kopia av den så att jag kan installera den på en annan dator. Det finns ingen möjlighet att stänga av den. Några idéer?

Hårddisken: 19,9 GB

Skulle uppskatta all hjälp.

Permalänk
Medlem

Använd dd. dd ingår i alla distributioner.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag har använt rsync (exkluderat /proc och /sys) när jag har flyttat över linux till andra hårddiskar som har varit större än den ursprungliga. Med dd får man väl även med partitionerna? Med rsync så måste du dock installera grub/lilo på nya disken själv. Grub är enkelt att fixa.

Permalänk
Medlem

Jag har också hört talas om dd, men hur ska jag klona hårddisken och sedan bränna filerna på cd?

Skriv gärna kommando.

Permalänk

$ dd if=/dev/sda | split -b 700M - /var/du/vill/ha/filerna/förslagsvis/inte/på/samma/hårddisk/som/du/klonar

Går ju också pipa dd över SSH om det skulle underlätta (använd någon vekare kryptering en standard för att få till högre hastighet).

Edit: Smilies borttagna.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man inte hämta ett visst antal bytes eller liknande är det smidigare att använda cat.

cat /dev/sda > /mnt/other/partition/disk_image.img

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

OK, med vilka kommandon kan jag skapa en till partition utan att det ska påverka filerna som finns på datorn? Samt hur bestämmer jag storleken på den nya partionen, hur mycket behövs?

Tack till er alla

Permalänk
Medlem

Fast DD är egentligen jätte dåligt om man har systemet igång redan. Du får en äckligt stor och ohanterlig fil med.

Packa ner systemet i en tar.bz2 är egentligen mycket bättre och säkrare. Man får ju dock partitionera manuellt och köra GRUB på maskin2 sen, alternativt dd'a ur bootsektor/partitonstabell

T.ex för att plocka ur bootsektor

dd if=/dev/hda of=/tmp/bootsect.bin bsize=512 count=1

Permalänk
Medlem

Ok ska pröva det, återkommer.