AMD bekräftar Radeon 4800-specifikationer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
3DFX Voodoo 1 minns jag inte och 9700 pro kan du läsa ovan.

Hej igen. ^^

3Dfx Voodoo introducerade hårdvaruaccelererad 3D-grafik så revolutionernade var det allt. Lika så var Geforce 256 helt jävla galet prestandamässigt, följt av GeForce 2 Ultra som var ett MONSTER!

Saxat ur en review av GeForce 256. "Finally, as we charge forward into the next millenium, you can be assured that the future of 3D graphics is in the hands of a very capable company. NVIDIA."

G80 var helt klart ett stort kliv frammåt men också en helt annan mentalitet. Jag har inga siffror men vad som sades när den lanserades var att den hade väldigt dålig yield eftersom den var så enormt stor. De fick till och med dela upp den till två delare, kärnan och NIVO. Med G80 så drämde Nvidia till med den stora släggan och åt stora marknadsdelar från ATi men samtidigt tror jag att det har kostat dem väldigt mycket. Därför är jag övertygad om att man vill ha kvar G92 i livet en längre tid framöver för att bekosta alla dessa utvecklingskostnader m.m.

Lite tankar. Drev iväg där. ^^

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som ser bra ut på pappret! 4000-serien kommer floppa totalt! När nVidias kommande grafik-kort kommer ut och vi jämför de med AMD's 4000-serie i crysis kommer Nvidia kortet pwna AMD kortet!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som ser bra ut på pappret! 4000-serien kommer floppa totalt! När nVidias kommande grafik-kort kommer ut och vi jämför de med AMD's 4000-serie i crysis kommer Nvidia kortet pwna AMD kortet!

Kan du inte ta din trasiga spåkulla och gå dig iväg...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Kan du inte ta din trasiga spåkulla och gå dig iväg...

I agree

Jag skulle vilja se en tolkning av din kommentar på en snabbskiss, någon duktig snabbskissare här inne?
*En ledsen spågubbe som släpar sina fötter med böjt nuvud och håller i sin trasiga spåkula...* snyft

AHAHAAH

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
I agree

Jag skulle vilja se en tolkning av din kommentar på en snabbskiss, någon duktig snabbskissare här inne?
*En ledsen spågubbe som släpar sina fötter med böjt nuvud och håller i sin trasiga spåkula...* snyft

AHAHAAH

Typ så här...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
http://img237.imageshack.us/img237/8918/ohhbr4.jpg
Typ så här...

AHAHAH
Mr. mindreader!
Precis så

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
http://img237.imageshack.us/img237/8918/ohhbr4.jpg

Typ så här...

Utrycker mig lite enkelt nu.."LOL!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Advanced Micro Devices (AMD) gör bara produkter som ser bra ut på pappret! 4000-serien kommer floppa totalt! När nVidias kommande grafik-kort kommer ut och vi jämför de med AMD's 4000-serie i crysis kommer Nvidia kortet pwna AMD kortet!

Du var ju inte smart.
AMDs kort ser inte bättre ut på pappret än vad de är. Om du tycker att ett HD3870 ser bättre ut på pappret än ett 8800GT t.e.x så förklara gärna hur du tolkar pappret isåfall.

Som det ser ut nu, när vi tittar på pappret alltså så ja, GTX280 kommer antagligen ge fler frames per sekund, men AMD har valt att göra svala chip för att kunna göra en HD4870 X2. Kan du förutspå hur det blir då?
Och crysis? Ska vi jämföra i de spelen som fungerar bättre på ATi kort så kommer ATi självklart prestera bättre, förstår du?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ska vi gissa ålder på den vältaliga person som skrev det meningsfulla inlägget?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ska vi gissa ålder på den vältaliga person som skrev det meningsfulla inlägget?

Tror det blir lite för Off Topic va?

Jag tror 14.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
När du exkluderar spel sådär, vad baserar du det på då? Du kan ju inte på fullaste allvar mena att nvidialoggan i början av spelen betyder något mer än reklam för nvidia?! Eller du kanske har någon info som jag har missat, alltså att dessa spel skulle vara bättre optimerade för nvidiakort, som jag starkt tvivlar på.

TWIMTBP loggan har diskuterats hur mycket som helst här. Jo, jag menar på "fullaste allvar" att det är mer än reklam i många fall. Det funkar åt båda hållen, då Call of Juarez och Half-Life 2 bar ATI loggan och presterade bättre på ATI. Om nu TWIMTBP bara är reklam så kan man ju börja undra varför Crysis fick väldigt bra SLI stöd efter bara en patch och att Crossfire efter andra patchen är helt värdelöst fortfarande. Det hade ju inte ens stöd för Crossfire efter första patchen. De har stöd för 3-way SLI och Quad SLI medan man inte tjänar någonting med ett tredje eller fjärde kort i Crossfire. Nu vet jag inte när stöd för SLI och Crossfire för WiC integrerades men man ser ju samma sak att SLI funkar prima, och att Crossfire funkar mediokert när de i andra spel ligger så fruktansvärt jämnt. På så sätt dömer jag att det är ett icke neutralt spel. Nu har ju Catalyst 8.5 ändrat väldigt mycket men generellt sett så brukar ATI:s drivare vara riktigt bra, och det säger jag av erfarenhet.

Till sist, har vi ju det här med Assassin's Creed och DX10.1 stöd. Detta spel hade DX10.1 stöd och detta visade sig vara allt annat än "onödigt" som Nvidia hävdade. Man tappade som mest runt 5% när man gick från 0xAA till 4xAA och sen så är ju AA tekniken i DX10.1 överlägset bättre än något innan. Men kollar man upp det så märker man att AC är ett TWIMTBP spel, och på grund av att Nvidia inte stöder DX10.1 så försvinner stödet väldigt snart. Ubisoft hävdar att det är en bug som är orsaken till att DX10.1 försvinner. Visst där finns en bug, men det har med rökeffekterna att göra och sist jag kom ihåg så brukar man försöka fixa buggar i stället för att helt ta bort än världsförst feature. Det hade antagligen hänt om nu inte AC var stämplad med TWIMTBP, och jag tror att om så var fallet hade de rent ut gjort lite reklam för att det är det första DX10.1 spelet.

Nu är ju allt detta spekulationer så klart, då det inte finns något bevis på något, men bevisen pekar på TWIMTBP är mycket mer än bara reklam.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
TWIMTBP loggan har diskuterats hur mycket som helst här. Jo, jag menar på "fullaste allvar" att det är mer än reklam i många fall. Det funkar åt båda hållen, då Call of Juarez och Half-Life 2 bar ATI loggan och presterade bättre på ATI. Om nu TWIMTBP bara är reklam så kan man ju börja undra varför Crysis fick väldigt bra SLI stöd efter bara en patch och att Crossfire efter andra patchen är helt värdelöst fortfarande. Det hade ju inte ens stöd för Crossfire efter första patchen. De har stöd för 3-way SLI och Quad SLI medan man inte tjänar någonting med ett tredje eller fjärde kort i Crossfire. Nu vet jag inte när stöd för SLI och Crossfire för WiC integrerades men man ser ju samma sak att SLI funkar prima, och att Crossfire funkar mediokert när de i andra spel ligger så fruktansvärt jämnt. På så sätt dömer jag att det är ett icke neutralt spel. Nu har ju Catalyst 8.5 ändrat väldigt mycket men generellt sett så brukar ATI:s drivare vara riktigt bra, och det säger jag av erfarenhet.

Till sist, har vi ju det här med Assassin's Creed och DX10.1 stöd. Detta spel hade DX10.1 stöd och detta visade sig vara allt annat än "onödigt" som Nvidia hävdade. Man tappade som mest runt 5% när man gick från 0xAA till 4xAA och sen så är ju AA tekniken i DX10.1 överlägset bättre än något innan. Men kollar man upp det så märker man att AC är ett TWIMTBP spel, och på grund av att Nvidia inte stöder DX10.1 så försvinner stödet väldigt snart. Ubisoft hävdar att det är en bug som är orsaken till att DX10.1 försvinner. Visst där finns en bug, men det har med rökeffekterna att göra och sist jag kom ihåg så brukar man försöka fixa buggar i stället för att helt ta bort än världsförst feature. Det hade antagligen hänt om nu inte AC var stämplad med TWIMTBP, och jag tror att om så var fallet hade de rent ut gjort lite reklam för att det är det första DX10.1 spelet.

Nu är ju allt detta spekulationer så klart, då det inte finns något bevis på något, men bevisen pekar på TWIMTBP är mycket mer än bara reklam.

Visst är det bara spekulationer, men jag tycker det är så väl grundade spekulationer att det mer eller mindre omöjligen kan vara på ett annat vis.

Permalänk
Hjälpsam

Håller med, finns en hel del indicier, även om vi inte har bevis.

Edit; nu har dom jävlarna gjort det.
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...
http://www.pcgameshardware.de/aid,643633/Test/Benchmark/Assas...

"DirectX 10.1 gives the shader units access to all anti-aliasing buffers in a single pass – something that developers have been unable to do with DirectX 10.0. "DX10.0 screwed AA [performance]. . . . 10.1 would solve that [issue]," said one developer reportedly close to Ubisoft.

"Of course it removes the render pass! That's what 10.1 does! Why is no one pointing this out, that's the correct way to implement it and is why we will implement 10.1. The same effects in 10.1 take 1 pass whereas in 10 it takes 2 passes," added another anonymous developer, said to be working on a title that implements DirectX 10.1 support – in addition to DirectX 10.0."

http://www.bit-tech.net/news/2008/05/12/ubisoft-caught-in-ass...

Kan bara hålla med Fudzilla.
"As you can see, Ubisoft, a publisher that likes to cow Nvidia for TWIMTBPlayed titles, comments on this issue as "Fixed broken post-effects on DirectX 10.1-enabled cards. " Good job, Nvidia and Ubisoft, for making a really big issue and losing face in front of millions."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Någon som vet om det här grafikkortet kommer ha HDMI 1.3 med stöd för HD Audio så som DTS HD och Dolby Digital Plus ?
Hörde nämligen rykten om det. Låter ju som det ultimata HTPC grafikkortet i såna fall, iaf om man kör Blu-ray filmer och 1080p som jag gör.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst är det bara spekulationer, men jag tycker det är så väl grundade spekulationer att det mer eller mindre omöjligen kan vara på ett annat vis.

Nej, jag håller med dig och Ratatosk fullständigt. Tvivlar inte en sekund på att det är mer än reklam, men det finns ju inget konkret bevis tyvärr. Tack gode gud för någolunda bra optimerade grafikmotorer som fungerar bra på båda märken (Unreal Engine 3 till exempel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Någon som vet om det här grafikkortet kommer ha HDMI 1.3 med stöd för HD Audio så som DTS HD och Dolby Digital Plus ?
Hörde nämligen rykten om det. Låter ju som det ultimata HTPC grafikkortet i såna fall, iaf om man kör Blu-ray filmer och 1080p som jag gör.

Ingen aning, men då ATI antagligen vill behålla sitt försprång när det gäller mediafunktioner är det ju inte helt omöjligt. Hade varit trevligt med HD audio direkt på kortet

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Nej, jag håller med dig och Ratatosk fullständigt. Tvivlar inte en sekund på att det är mer än reklam, men det finns ju inget konkret bevis tyvärr. Tack gode gud för någolunda bra optimerade grafikmotorer som fungerar bra på båda märken (Unreal Engine 3 till exempel).

Ja, unreal-motorerna brukar ju fungera bra på det mesta, de får ut otroligt mycket prestanda jämfört med hur snyggt resultatet blir.

Tycker det borde finnas regler mot sånna där fulfasoner förövrigt.