[Video] Polisen gör tjänstefel måste ses

Permalänk

[Video] Polisen gör tjänstefel måste ses

Ja vad får man filma?

Två poliser som säger att det är olagligt

*snipp*

Jag har kollat upp det och så hära lyder det.

1.Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?
Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.

2.Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

3.Måste jag inte fråga först?
Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

4.Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

5.Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Så till frågan... vad menar poliserna i filmen att det är olagligt och filma dem?

Inlägget redigerat av Aqualize: Länk till trådskaparens egna film borttagen.

Permalänk

Polisen kanske vet att man får filma, men eftersom de flesta (personer) inte tror att man får göra det (inte särskilt konstigt att tro på sådant), så kan de hota med det.

Är det olagligt för poliser att ljuga? Givetvis får de inte ta till med våld för att stoppa någon från att filma, men får de ljuga och påstå att man inte får filma?
Antagligen är det inte olagligt.

Det bästa vore ju att recitera lagtexten, och sedan anmäla polisen om h*n försöker stoppa en (på ett annat sätt än verbalt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

1. Första frågan, samt den viktigaste. Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
2. Andra frågan, inte speciellt viktigt. Är det ni?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet får man filma på gatan så där, så polisen gör nog fel.

Men mina sympatier ligger hos poliserna i det här fallet. Jag förstår att de blir förbannade. Det enda de ville var att få bort hunden från gatan och sen ska idioterna börja tjafsa, snacka om diskriminering och bara försöka få till bråk.
Nu blev jag förbannad också. Jävla pack!

Permalänk
Medlem

Ser att du hyser ett hat mot poliser, tycker du ska ta tag i detta istället för att försöka hitta kompisar i din kamp mot dom som gör att du kan va ute på kvällarna utan att bli mördad.

gick hur bra och film som helst tills killen var tvungen att trycka upp den i anskitet på polisen. fattar ud väll själv att det är provocerande.
och urs vilka kaxiga äcklen med kamphund. som vägrar lyssna på ett råd om att inte ha sin hund ute på vägen.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
1. Första frågan, samt den viktigaste. Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
2. Andra frågan, inte speciellt viktigt. Är det ni?

Fråga 1 http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Fråga 2 . Vi och vi... Jag producerar vetemjöl filmerna. En klasskompis till mig är kamera mannen

hoppas du fick svar på frågorna

Permalänk
Avstängd

Man får filma och fotografera på allmän plats, däremot får man inte publicera det om inte personerna i filmen är med på det. Dock finns det undantag om har med allmänhetens intresse att göra, då får man publicera så vitt jag vet. Rätt luddigt men så jag fått höra det iaf.

Är inte 100% på detta och har ingen källa att referera till, men är ganska säker på min sak.

Permalänk

Jag tycker att det är dom med hunden som beter sig illa. Polis kvinnan överreagerar väl kanske lite, men det är ju kameramannen och hans kompisar som beter sig illa.

Tycker det är bra av polisen att stå ut med all den skiten dom fick.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Jag tycker att det är dom med hunden som beter sig illa. Polis kvinnan överreagerar väl kanske lite, men det är ju kameramannen och hans kompisar som beter sig illa.

Tycker det är bra av polisen att stå ut med all den skiten dom fick.

varför beter sig kameramannen sig illa? Förklara så är du snäll

Stör han deras arbete med ex att så och skrika eller spotta dom i ansiktet?
Gör han nå olagligt.... själv så tycker jag att han som filma betersig fullt normalt

Permalänk
Medlem

jävla pack, stick hem till ert eget jävla land om ni ska hålla på och cpa er

Permalänk
Medlem

Re: [Video] Polisen gör tjänstefel måste ses

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wu-tang-clan
Ja vad får man filma?

"massa text"

5.Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

"eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande"

Jag hade då tyckt det varit otroligt störande om någon tryckt upp en kamera i ansiktet på mig när jag försökt prata med någon och göra mitt jobb.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
"eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande"

Jag hade då tyckt det varit otroligt störande om någon tryckt upp en kamera i ansiktet på mig när jag försökt prata med någon och göra mitt jobb.

Kan inte annat än att hålla med. Sen tycker jag det är jävligt trist att se den här bristen på respekt hos yngre människor. Jag förstår inte var man har fått det här med att polisen inte är något man behöver respektera ifrån. Personligen kan jag inte se något som helst fel i vad som hände på den där videon. Först och främst sprang hunden lös, så ägaren hade ingen vidare koll på den. För det andra så står han med hunden så att den kan hoppa fram mot en bil, eller hugga någon ikring sig. Det syntes uppenbart att den var rätt stressad tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wu-tang-clan
varför beter sig kameramannen sig illa? Förklara så är du snäll

Stör han deras arbete med ex att så och skrika eller spotta dom i ansiktet?
Gör han nå olagligt.... själv så tycker jag att han som filma betersig fullt normalt

Varken han eller någon av hans vänner beter sig normalt. Kanske normalt för en dysfunktionell 12åring.
Och den jäveln som äger hunden borde dras efter en lastbil.

Pack...

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Avstängd

Liknande händele:
http://www.youtube.com/watch?v=RSsJ19sy3JI

Ontopic:
"Han har fått mycket stryck, därför han e snäll"
Ja, jo, snäll, eller snarare rädd, vilket inte är helt 100% kanske

Permalänk
Medlem

Jag vet mycket väl hur Polisen i många fall uppför sig.

However, om jag var polis i den där situationen där det står ett gäng kids och mothugger istället för att lyssna på det dem säger, i kombination med att deras polare står och filmar mig, så skulle jag också bli stressad.

Det är inte i första hand kameramannen som gör fel, utan hans polare.

Och att beskylla polisen för rasism när man uppenbarligen inte kan hantera en hund? Visst, jag vet att det verkligen ofta är ett rent helvete att vara invandrad artonåring i ett gäng, men betyder det att man ska ha någon form av suveränitet inför lagen bara för det?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ja jävla pack stick härifrån..

förstår poliserna själv i denna situation, de känner sig pressade och de måste visa vilka som bestämmer..

sen att göra som de gör i första länken är inte så smart eller bra...
är väl inte ens lagligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
jävla pack, stick hem till ert eget jävla land om ni ska hålla på och cpa er

Håller med.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Det var olagligt att filma där. Eller inte att filma, men att filma utan deras medlåtande och att sedan publicera filmen på t.ex. Youtube. För övrigt borde ni växa upp... stackars poliser som måste jobba med sånt runt sig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Men om vi håller oss till lagen, så gör inte kameramannen något fel!

Permalänk
Medlem

Jo när ni publicerade filmen ditt offer, klart du får filma men polisen sa med klarhet att de inte ville bli filmade och alltså får du fan inte lägga upp den på nätet ditt ärkenöt.

Tjötade med en polare häromdagen och blev förvånad när han sa att han tänkte flytta utomlands för allt invandrarpack i Sverige. Jag är nästa man att sticka.

Permalänk
Medlem

Polisen har en skyldighet att se till att ingen försvårar utredningen av brottet och när en polis har t.ex. gripit en person så är det polisen som ansvar för dennes säkerhet för denne är utlämnad pga sitt frihetsberövande. Där i faller även fotografering och filmning som den gripna (eller misstänkta) personen inte kan försvara sig ifrån eller gå därifrån t.ex.

Polisen kan heller inte börja fundera om personen blir fotograferad eller filmad av någon av välvilja utan polisen skall agera genom att i möjligaste mån försöka få den filmande eller fotograferande personen att avlägsna sig och inte försvåra polisens arbete.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Wu-tang-clan är min nya favorittrådskapare

Hur han lyckas är och förblir ett under!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Wu-tang-clan är min nya favorittrådskapare

Hur han lyckas är och förblir ett under!

Hahaha det var snällt utav dig! tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera

Tjötade med en polare häromdagen och blev förvånad när han sa att han tänkte flytta utomlands för allt invandrarpack i Sverige. Jag är nästa man att sticka.

Vart ska ni flytta utan att själva bli invandrare?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wu-tang-clan
Men om vi håller oss till lagen, så gör inte kameramannen något fel!

Jo ni gör fel, man får inte publicera bild/film material utan att ha personernas tillåtelse. Att lägga ut det på youtube och visa på forum är publicering.

Känner ni er obekväma med svea rikes lagar och polisen får ni väl flytta hem.

Vad blir nästa jag-hatar-polisen-för-att-jag-är-cool tråd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jo ni gör fel, man får inte publicera bild/film material utan att ha personernas tillåtelse. Att lägga ut det på youtube och visa på forum är publicering.

Känner ni er obekväma med svea rikes lagar och polisen får ni väl flytta hem.

Vad blir nästa jag-hatar-polisen-för-att-jag-är-cool tråd?

har du hört

Yttrandefrihet

Tryckfrihet

vi lever i sverige. En man som dödar en ung kille i rödeby bli frisläppt.

Men Producenten av Vetemjöl ska bli gripen och få feta bötern för att han har laddat upp en film.

Hmmmm Jag älskar sverige!

Vem har sagt att jag hatar polisen? Dom är mina bästa polare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Jo ni gör fel, man får inte publicera bild/film material utan att ha personernas tillåtelse. Att lägga ut det på youtube och visa på forum är publicering.

Känner ni er obekväma med svea rikes lagar och polisen får ni väl flytta hem.

Vad blir nästa jag-hatar-polisen-för-att-jag-är-cool tråd?

Det är inte för att dom är coola utan polisen förstör stämmningen och deras liv för att dom försöker uprätta nån slags lag och ordning i samhället, och gärna säger till/griper dom när dom sysslar med olagligher. vilka jäkla as dom är.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wu-tang-clan
har du hört

Yttrandefrihet

Tryckfrihet

vi lever i sverige. En man som dödar en ung kille i rödeby bli frisläppt.

Men Producenten av Vetemjöl ska bli gripen och få feta bötern för att han har laddat upp en film.

Hmmmm Jag älskar sverige!

Vem har sagt att jag hatar polisen? Dom är mina bästa polare!

Det stämmer att Sverige har sjukt många brister men såna som du gör det inte bättre, invandrare som svensk.

Visa signatur

CM Storm Sniper | Phenom 2 x4 965 | M3A32-MVP DELUXE | 4Gb | 5870 | 1160Gb | Chieftec 600W| Win7 64

CM Storm Sniper, i7 2500k, Fatal1ty P67, 2x4GB, 5870, ssd 80gb + 1tb, 24" benQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wu-tang-clan
En man som dödar en ung kille i rödeby bli frisläppt.

Om jag stod i den situation som "rödeby-mannen" stod i skulle jag troligen ha gjort samma sak.

Att det kunde hända är det som är tragiskt. Och det är fortfarande familjen till mannen samt mannen själv som är de verkliga offren i händelsen, både nu och då.

Den part som bar ansvaret för denna händelse är i första hand socialtjänst, polis och därmed, indirekt, samhället och de lagar som gör samhället funktionellt.

Och att uppföra sig som ett as i en situation som den tråden handlar om är bara korkat.

Polisen visar i filmen bra mycket mer respekt och tålamod mot gangstergossarna än vad gangstergossarna visar polisen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Vart ska ni flytta utan att själva bli invandrare?

BRA sagt!

Hur många svenskar finns det inte som är idioter? Folk här som bara vågar sitta bakom deras skärmar och skriva sånt.

Jag har varken emot svenskar eller invandrare. Jag har bara emot de som är idioter.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.