Valve: Persondatorn som spelmaskin lever och frodas

Permalänk

PC - Shoot 'em up
Xbox360 - Resten

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

PC - RTS, Shoot Em Up, och strategi (samt äldre äventyrs och plattforms spel)

Sen kan man lira fighting, sport o bilspel på konsol......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Per år? Jag svarar med lite snabb matematik: "Det säljs miljontals spel via Steam och World of Warcraft har 10 miljoner spelare världen över." sägs det i artikeln, en månad går lös på $15 USD, på 12 månader är $180 USD per person och år, totalt $1,8 Miljarder USD, per år, och där är din schyssta graf 50% fel ute om vi räknar enbart vad World of Warcraft ror in.

Som vår gode vän på steam säger är det mycket lögn, båg och selektiv statistik...

Bilden med staplarna gällde USA-försäljning. Där har WoW 2-3 miljoner prenumeranter, vilket ger ca $0,5 Miljarder. Så 0,9+0,5= bara $1,4 miljarder för PC i intäkter att jämföra med $8,6 miljarder för konsolspelsförsäljningen i USA 2007.

Call of Duty 4 har hittills sålt 9 miljoner ex på konsol världen över, men endast ca 1 miljon för PC-versionen.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Bilden med staplarna gällde USA-försäljning. Där har WoW 2-3 miljoner prenumeranter, vilket ger ca $0,5 Miljarder. Så 0,9+0,5= bara $1,4 miljarder för PC i intäkter att jämföra med $8,6 miljarder för konsolspelsförsäljningen i USA 2007.

Call of Duty 4 har hittills sålt 9 miljoner ex på konsol världen över, men endast ca 1 miljon för PC-versionen.

Om du hade lugnat dig och läst ett par inlägg till skulle du sett att jag stötte på all statistik och att vi "klarade upp" det hela

I övrigt vill jag bara rent allmänt säga att jag håller med Fluffster och tillägga att det (the witcher) baserades på verk av en polsk författare ingen hade hört talas om tidigare heller. Den första översatta boken var f.ö. bra.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju lite missvisande att jämföra ALLA konsoler vs PC. För att det ska bli en vettig jämförelse så bör man ju jämföra varje plattform för sig. Man utvecklar ju mot en specifik plattform, inte bara mot "konsoler".

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
GTA IV är verkligen hopplöst att spela på 360.
Spelar även bilspel på PC med då jag har olika 2 rattar + någon flight kontroll center. För flyg simulatorer.

Hur tänker du nu? GTA funkar perfekt på Xbox360.

-
Själv spelar jag nästan ingenting på datorn längre - det finns inga riktigt intressanta titlar för Multiplayer som inte hunnit bli urgamla nu. Just nu är det Halo 3 som gäller hela vägen, helt genialiskt mycket funktioner som finns i det programmet, samtidigt som achievement-systemet är riktigt intressant och gör att allting håller längre, och där har Windows Vista en intressant fördel inom spel som stödjer funktionen med Gamescore, dock är dessa bara ett halvt dussin.

Permalänk
Medlem

Tycker att det blir fel att inte köra det med tangentbord, som dom andra GTA.
Alltså är jag ovan vid kontrollerna, då barnen är dom som kör mest X-box.
Använder 360 till spel och den gamla för (eller som) media center.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

säger precis som någon annan säkert har sagt här... minskningen beror på att det är lättare att fixa sno PC-spel över nätet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven! De två bästa spelen jag vet är Half-Life och Supersmash (N64, Gamecube, Wii nu då)

Jag måste säga som så här att om man sitter ensam är datorspel helt klart bäst men är man flera ska man sitta i soffan med en kontroll i handen och ett grymt spel rullandes på skärmen!

Permalänk
Avstängd

vad folk har det svårt att veta att konsollspel är fortfarande lättast att kopiera och dela med sig på nätet, du kör den med passade kopierings program, lägger ut på nätet.. tar ner från nätet bränner och kör i din konsoll (med eller utan chip beror på)
En xbox360/ps3 är lik den andra.

Men med PC måste man ju fortfarande ladda ner no-cd/dvd och fiffla en hel del ibland, och upprepa vid varje nytt uppdatering.
En PC är inte lik den andra, mycket skiljer sig från dator till dator.

Min 3år gammla son klarar av att starta en kopierad spel i konsollen utan svårigheter, men jobbarkompisen som är 22 har verkligen problem med det.. och nej han är inte dum på något sätt.

Steam och liknande tjänster är ett skämt, jag har oftast problem med min bredband och då vill inte vissa spel fungera alls, fick en "fix" från en vän som skulle göra att spelen fungera utan fungerande uppkoppling... visst fungerade det men lite oväntat att jag kunde nu ladda ner alla spel som steam erbjuder genom sin tjänst.

Nu till OnTopic:

PC duger till mycket, och spelen som inte passar på konsoller är nog bara dom som kräver mus och tangentbord.. RTS är ett, FPS går hur bra som helst att köra på konsoll, till och med jag som är van PC spelare tycker att det är roligare med FPS på konsoll, lite svårare än PC men blir inte enformigt.

Men jag föredrar PC då man kan oftast hitta mods och liknande som förlänger spel tiden något, och PC spel är oftast större med fler banor m.m.. dock så kör jag mest med handkontroller än mus och tgb på datorn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skaffa en handkontroll till pcn så blir den direkt bättre för bilspel också

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 @ 3gz | 4GB Corsair Dominator | Asus P5N32-E SLI Plus | Asus GeForce 8800gt 512mb | Samsung SyncMaster 215TW

Permalänk
Medlem

Hnadkontroll till bilspel? hört talas om ratt?

Allt som går bra att spela på dator går inte bra att spela på konsoll (Wii inte inkluderat)

detta gäller däremot inte tvärtom så därför tycker jag PC är den bästa maskinen...

Bilspel,FPS,RTS,MMO m.m funkar alla bättre till PC! man kan ha handkontroll till pc, ratt funkar bättre till PC om jag får säga. FPS är ju löjligt på konsoll...förutom halo

Enda saken är väl att endel spel inte kommer till PC men detsamma gäller ju för konsoller så...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Det är väl mest lata människor som inte kan så mycket om datorer som väljer konsoler. TMO KOTORs post, bland många, påvisar detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
svårt att ha mer rätt än så.

Ursäkta? Bara för att jag gillar att spela på konsol så är mitt datorkunnande begränsat? Det var nog den dummaste kommentaren jag någonsin läst här på SweC.

Permalänk
Medlem

jag kan bara se en bra sak ur konsoller...det är att speltilverkarna får lov att "finslipa" sina spell för att konsoll hårdvaran ska hänga med vilket är riktigt bra.
xbox360 kostar? 3-4k kr?
en hygglig speldator kostar? 8k kr+? å då kan du knappast lira på högsta grafik inställningar.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
en hygglig speldator kostar? 8k kr+? å då kan du knappast lira på högsta grafik inställningar.

- Det kan du fan inte göra med ett 360 heller och dessutom får du ett riktigt shyst grafikkort som skulle klara 360´s grafik 5 gånger om för dem pengarna...

Permalänk

Konsollernas fördelar är ju främst glädjeämne för spelutvecklare. Tänk själva vad skönt att bara behöva se till att de fungerar på max 2 systemuppsättningar (360 och PS3). En PS3 är alltid likadan om man säger så...

PC däremot är ju ett helt gytter av komponenter att anpassa sig till och man måste även baka in en otrolig bakåtkompabilitet i form av grafikreducering mm. Det ska funka på AMD, Intel, Nvidia, ATI, Creative mm mm, sedan också i alla möjliga tänkbara kombinationer.
Sen ska det ju funka i Vista och XP, dx9 och 10. Sen blir supporten nedringd av folk som inte begriper att de bör uppdatera sin grafikdrivrutin som var 2 år gammal för att spela. Själv blir jag trött på att bara föreställa mig problemen.

Så den alltid så bejublade konkurrensen inom PC-området är också ett av dess stora problem tror jag. Ironiskt nog. PC-industin skulle behöva en slags "standardisering" för att funka perfekt. Hur det ska gå till vet inte jag iaf. Jag bara ordbajsar från min hörna...

Permalänk
Avstängd

Trackmania (gratis) + XBOX 360 kontroll som passar PC:n är en kalas kombination

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Vad är det för fel med tangentbord till bilspel? Det går ju alldeles utmärkt tycker jag (spelar bara Arkad iof).

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Vad är det för fel med tangentbord till bilspel? Det går ju alldeles utmärkt tycker jag (spelar bara Arkad iof).

- Ingen spelkänsla eller tryckkänslighet...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ingen spelkänsla eller tryckkänslighet...

Håller med, det blir vobbling med tangetbord, men det beror på hur bra programmerat spelet är också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Ursäkta? Bara för att jag gillar att spela på konsol så är mitt datorkunnande begränsat? Det var nog den dummaste kommentaren jag någonsin läst här på SweC.

Om du läser din egen kommentar om att att spelutbudet på PC är begränsat jämfört med på konsoller så kommer hans kommentar att halka ner på andraplatsen på den listan.

Ge oss ett exempel på en genre som finns till konsoller, men som saknas för PC!

Laggarbacken.
Tror du inte att du skulle tycka det var svårare att köra riktigt bil om du bara fick använda dig av "gasen i botten", "full broms", "fullt rattutslag åt höger" samt "fullt rattutslag åt vänster"?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Massa text om piratkopierng

Grejen är väl att med konsoler måste man oftast göra en större process med att chippa eller liknande för att det skall fungera, men efter det är det jättelätt.
Medan pc har det lätt hela tiden men man måste göra det per spel och per uppdatering.
Grejen är att många inte gärna chippar sina konsoler för att inte bli av med garanti och liknande men till pc där inget påverkar garanti är det inga problem.
Så är det med alla jag känner i alla fall som inte är "datornördar" i brist på bättre ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Grejen är väl att med konsoler måste man oftast göra en större process med att chippa eller liknande för att det skall fungera, men efter det är det jättelätt.
Medan pc har det lätt hela tiden men man måste göra det per spel och per uppdatering.
Grejen är att många inte gärna chippar sina konsoler för att inte bli av med garanti och liknande men till pc där inget påverkar garanti är det inga problem.
Så är det med alla jag känner i alla fall som inte är "datornördar" i brist på bättre ord.

Varför man kan köpa konsoler "chippat och klart" med garanti
Denna "större process" involverar dessutom att man (som mest) lämnar ifrån sig konsolen ett par dagar... Jag vet inte, men om inte Pappa Svensson klarar av att hitta någon som fixar det lär Pappa Svensson jr. fixa biffen.

Dessutom tror jag Pappa Svensson är en slug jävel, han räknar kallt med att alla spelen han laddar ned och bränner ut ändå är en "besparing" på konsolens kostnad. Varför garanti återigen inte spelar vidare mycket roll...

De som inte chippar består av folk som inte vill chippa ("ärligt folk") och de som ändå bara köpte konsolen för att ungen skulle få spela super mario (t.ex.). Tror jag i.a.f.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Varför man kan köpa konsoler "chippat och klart" med garanti

Jo fast inte på Siba och dom andra ställena som är standard för medelsvensson att handla på. Jag tror inte det är lika utbrett som vissa tror, givetvis är det vanligare i kretsar där man är väldigt datorintresserade som jag antar dom flesta på sweclockers är, men inte utöver det.
Det är vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Varför man kan köpa konsoler "chippat och klart" med garanti
Denna "större process" involverar dessutom att man (som mest) lämnar ifrån sig konsolen ett par dagar... Jag vet inte, men om inte Pappa Svensson klarar av att hitta någon som fixar det lär Pappa Svensson jr. fixa biffen.

Dessutom tror jag Pappa Svensson är en slug jävel, han räknar kallt med att alla spelen han laddar ned och bränner ut ändå är en "besparing" på konsolens kostnad. Varför garanti återigen inte spelar vidare mycket roll...

De som inte chippar består av folk som inte vill chippa ("ärligt folk") och de som ändå bara köpte konsolen för att ungen skulle få spela super mario (t.ex.). Tror jag i.a.f.

Du överskattar normalanvändaren. Många gör säkert så, men en förkrossande majoritet betraktar det som extrem överkurs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PC'n är långt ifrån död som spelkonsol, men konsolspelen säljs i fler exemplar. Varför? För att _de flesta_ PC-spelarna laddar ner spelen, och endast några få köper dem. PC'n har ett brett utbud och användningsområde som äter konsollen levande.

Tips! = Köp en trådlös 360 kontroll till PC'n och en fotölj, placera i närheten av skärmen, så slår det konsollen komfortabelt, och man kan även ha trådlöst tangentbord + mus så kan man spela vanliga strategispel i fotöljen!
Känslan av att spela på PC kommer inte att slås av konsollen, men kanske tonas ner lite tills det kommer nya efterlängtade gameplay-och-grafik spel. (Läs: StarCraft II)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Om du läser din egen kommentar om att att spelutbudet på PC är begränsat jämfört med på konsoller så kommer hans kommentar att halka ner på andraplatsen på den listan.

Ge oss ett exempel på en genre som finns till konsoller, men som saknas för PC!

För det första så ser jag fortfarande ingen anledning att blanda ihop spelsmak med datorkunnande. Finns ingen som helst koppling och hör alltså inte till diskussionen. Att försöka förlöjliga andra personers åsikter genom personangrepp är endast dumt och det jag reagerade mot.

När det gäller PCs brister när det kommer till bredd i spelutbudet tycker jag att att det finns flera genrer som inte är speciellt välrepresenterade såsom jrpg, adventure, platform, fighting, horror, stealth... Ja, listan kan skrivas lång. Det finns självklart spel i dessa gener till PC också, det påstar jag inte, men jag vill hävda att de flesta stora PC-titlar är FPS, RTS och MMOs medans resten får väldigt lite uppmärksamhet.

Älskar man RTS och FPS är PC självklart guld värd, men gillar man annat tycker jag att konsolerna har det PC saknar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Du överskattar normalanvändaren. Många gör säkert så, men en förkrossande majoritet betraktar det som extrem överkurs.

Stammer delvis. For jag har ett par kompisar som knappt vet hur man kopplar in en spelkonsoll till en TV...

Jag kan klassas som en PC-fanboy, men men... Alla tycke rolika och jag tycker i och forsig inte att det ar sa stora fel med att ha en kul kvall framfor TV med ett par bra titlar.

Men for mig ar det PC all the way. Jag har ratt till mina bilspel och kopplar datorn till TVn som skarm om jag vill. Men visst kan konsoller vara roligare i vissa avseenden.

Jag tycker inte man ska "valja" sida, de ar faktiskt sa enligt mig att de passar olika personer och pa sa sett ar de lika bra. Da nagot fyller nagons behov medans det andra inte.

Permalänk
Medlem

Älskar omröstningen

TMO KOTOR skrev: Älskar man RTS och FPS är PC självklart guld värd, men gillar man annat tycker jag att konsolerna har det PC saknar.

Älskar man spel i huvud taget så är PC:n guld värd. Finns ingen spel genre som är bättre på konsol på något sätt. De spel man använder mus i vilket är alla förutom racing/bil m.m är överlägset jämfört med en slö kontroll med spakar/knappar.

Ta typ strategi spel som tex age of empires. Går blixt snabbt med en mus, än med en kontroll som ger dig en tid att förflytta pekarn från ena hörnet till andra på 17 sekunder.

Även spel som tex tomb raider ger en lång tid att förflytta kameravinkeln från framsidan till baksidan än med en mus.