Nvidia säljer dubbelt så bra som ATI – och expanderar

Permalänk
Medlem

Presterar nya gtx260/280 efter mina förväntningar så blir det ett 260 till sommar... Hoppas bara de funkar med rivatuner för fläkt profil xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Så, hur e Atis prestanda i Linux?

Permalänk
Medlem

Struntar ärligt talat i vem som tillverkar mitt nästa grafikkort. Bara de uppfyller de krav jag har.

Vilket kan blir svårt, men jag söker ett kort. Som inte är gigantiskt, som presterar bra, som är passivt kylt, som strömsnålt, som har låg värmeutveckling, som inte behöver extra ström från PSU:n.

Börja gå åt rätt håll Nvidia, AMD, Intel. De är väl de största tillverkarna utav GPUs idag. Processor marknaden ser bra ut, finns en hel uppsjö med effektiva, strömsnåla och svala processorer.

*Med reservation för felaktigheter i texten, då det finns många som gillar att peka på minsta lilla.

Permalänk
Hedersmedlem

TSMC eller TMSC ? står olika i tabellen mot i texten ^^

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Så, hur e Atis prestanda i Linux?

Suverän är den nu!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hur många gånger har man inte hört att ATi ska dominera med nästa serie.

nVidia vinner om och om.

Du har du ett ganska kort minne min herre. När jag köpte mina 9700pro och 9800pro så var de absolut snabbast på marknaden. nVidia:s FX5900 var inte ens i närheten. Och dessutom levde det om som en hårtork (bokstavligen).

Och om man som jag nu sitter på Linux så är fortfarande ATi lång efter, det har blivit bättre, men de är inte i nVidia-standard.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Suverän är den nu!

Du måste skämta, eller vara ironisk.

Vilken distro tänker du på?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

ATI verkar göra bra linux drivare för det professionella segmentet iaf, men om jag skall vara ärlig spelar linux prestanda absolut ingen som helst roll för mig personligen och gissningsvis är drivrutiner för slut kunder inte det mest högprioriterade området för varken Nvidia eller Ati.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_firegl...
"From the Linux performance to overall features and build quality, the FireGL V8600 is one impressive beast. If you are in the market, however, for the FireGL V8600 be sure that your case and power supply can handle this workstation graphics card. When the FireGL 2008 refresh is announced, we'll be sure to let you know how the Linux workstation story pans out at that time."

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Nytt grafkkort vore bra... men jag drar mig verkligen för att köpa nVidia grejer, har aldrig gillat deras drivrutiner. Sen fick jag reda på att nVidia anser 8800GTX som ett gammalt kort, det är väl ändå att ta i eftersom det var deras top of the line kort för inte så länge sedan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
"men 4870 kommer enligt info som läckt åtminstone att slå nuvarande topp-singlekortet 9800GTX med märkbar marginal i prestanda"

Jo, men bara i Windows. Under Linux lär det inte ha en chans.

.

Förmodligen inte men dock så prioriterar nog Ati den överlägset större windowsmarknaden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Vill påstå att vi står för mer en 1%

Nu är det inte bättre än så tyvärr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Nytt grafkkort vore bra... men jag drar mig verkligen för att köpa nVidia grejer, har aldrig gillat deras drivrutiner. Sen fick jag reda på att nVidia anser 8800GTX som ett gammalt kort, det är väl ändå att ta i eftersom det var deras top of the line kort för inte så länge sedan.

Kortet har väl ett år på nacken nu, i grafikkortstermer är detta ett gammalt kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Nu är det inte bättre än så tyvärr...

99% till OEM burkar ? that was much.....

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hur många gånger har man inte hört att ATi ska dominera med nästa serie.

nVidia vinner om och om.

Beat it fan boy... jag stöder AMD ATI för att jag är nöjd kund helt enkelt, bra grejjer till bra priser...

vad tror du ditt äckliga geforce skulle kosta om dom var ensamma på marknaden ?

Det får bli ett eller två 4870 eller ditox2

Visa signatur

www.boneyard.se lite airbrush prylar jag målat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Kortet har väl ett år på nacken nu, i grafikkortstermer är detta ett gammalt kort.

Släpptes november 2006... Så 1,5 år gammalt kortet. Äldre än min son.
Lika nytt som intels Core 2 Extreme QX6700.
När grafikkortet kom så fanns inte ens DDR3-produkter ute på marknaden.
Det mest avancerade intel-chipset var 975X för oss entusiaster.

Så ja... grafikkortet är gammalt mätt med datortermer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OCTAN
Beat it fan boy... jag stöder AMD ATI för att jag är nöjd kund helt enkelt, bra grejjer till bra priser...

vad tror du ditt äckliga geforce skulle kosta om dom var ensamma på marknaden ?

Det får bli ett eller två 4870 eller ditox2

Har han inte rätt då? nVidia kommer ännu en gång dominera och sätter priserna därefter också. Men du har alldeles rätt i att det är bra med en konkurrent för prisernas skull.

Men det här med fanboy, med ditt sätt att angripa hans inlägg så tycker jag att du skall ta det lugnt med fanboyangreppen då du verkar minst lika mycket fanboy själv. Bara så du vet får du mer prestanda för pengarna om du köper ett nVidiakort. Bra grejer till bra priser är ett ganska svagt argument från din sida då nVidia har både det mest prisvärda kortet och det bäst presterande kortet på marknaden. Jag kan köpa att du är en nöjd kund och vill fortsätta köpa AMD/ATI.
Men dina argument är lite svaga. Båda tillverkare gör bra grejer men nVidia gör bättre grejer och tar som sagt också betalt för toppkorten eftersom AMD/ATI inte har något motstycke. I de lite billigare segmenten är det destå jämnare dock.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.