Enligt SVT är det för "komplicerat" att rätta fel

Permalänk
Glömsk

Enligt SVT är det för "komplicerat" att rätta fel

Som bekant är man tvingad att betala TV-licens på ca 2030 kronor varje år om man äger en TV, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Detta är givetvis fel, men vore inte långt lika tokigt om SVT faktiskt var en saklig och opartisk TV-kanal. Dessvärre brukar SVT om och om igen bevisa att de varken är opartiska eller seriösa. Här är senaste episoden i farsen som är "public service":

De flesta nyhetsmedierna i Sverige har som policy att inte rapportera etnicitet i reportage om brott. Aktuellt gjorde dock nyligen ett undantag och rapporterade att det var två "etniska svenskar" som tänkt sabotera kärnkraftverket i Oskarshamn. Ni kan läsa om det här bland annat http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1277539.svd

Nu har det kommit fram till att detta var fel då en av personerna var från Kroatien. SVT/Aktuellt vill dock inte rätta detta officiellt eftersom det är "komplicerat" (!). Ett webbinslag kan ses här:
http://svt.se/play?a=1153726 (direktlänk för oss utan flash installerat. A-2008-0523-ETNO-NY.flv)

Detta uttalande får väl ses som ganska anvmärkningsvärt. Hur kan man ta Aktuellt på allvar om de inte kommer att rätta inslag med faktafel? Varför över huvud taget påpeka att det var "etniska svenskar" från första början, om policyn är att inte göra detta?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Brukar inte dela dina åsikter, men denna gång känner jag mig tvingad att hålla med. Att de dessutom vägrar rätta till sitt faktafel är skrattretande.

Permalänk
Medlem

Sluta betala skiten, bara. SVT är inte värt det.

Permalänk

Jag gissar att anledningen att de nämnde deras etnicitet är då folk automatiskt skulle tro att de var från ett främmande land och förmodligen muslimer. Detta kan ju inte tillåtas då Islam är fredens religion.

Permalänk

Låter som en konstig historia.
BTW, hur går det med förslaget om obligatorisk TV-avgift?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mjo, hur svårt kan det vara? Det är ju bara att säga: "Vi hade fel, bägge männen var inte etniska svenskar som tidigare sagt. "

Permalänk

Synd att ingen politiker vågar ta upp detta i rädsla för att bli kallad för rasist, för detta är ett klart bevis som stryker svts politiska aggenda. Angående händelsen så är det inte säkert att det var ett terroristdåd, men det är helt ointressant med rapports agerande.

Rapport skulle aldrig få för sig att säga ordagrant att en person inte är "etnisk svensk", det hade skapat rubriker, vilket inte är konstigt. Men att de inte ens kontrollerar sin information innan de slänger ut sig det kontroversiella uttrycket är inte lite märkvärdigt. Vad kommer näst, ska de påpeka att en gärningsman är en helt renrasig arier? -Då undrar man lite hur det står till med dem, för om de skulle säga att gärningsmannen inte var det så skulle det inte bli ett litet väsen.

Angående frågan om de ska säga etnisk ursprung eller ej så är jag tveksam, men de ska inte medvetet försöka lura folk på fakta. Detta ser jag som något extremt allvarligt och något som tillhör diktaturer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tänkte själv skapa en tråd om en liknande grej, men nu skriver jag det här istället.

För två veckor sen läste jag följande i tidningen.
Ett riktigt praktexempel på hur vinklad svensk media är.

”Våldtäkt tas inte på allvar”

Risken att en kvinna kommer att bli våldtagen i sitt hemland är inget skäl att stoppa en utvisning tycker var fjärde ung svenska. Trots rapporter om systematiska våldtäkter i krig och konflikter tas inte övergreppen på allvar, enligt Röda Korset. Rapport efter rapport de senaste åren har visat att våldtäkter används systematiskt i krig och konflikter. Både vuxna och barn drabbas. Men en stor del av svenskarna tycks förhålla sig kalla till att en kvinna riskerar att våldtas om hon utvisas från Sverige, skriver TT. När Synovate på uppdrag av Röda Korset frågade om svenskarnas inställning ansåg 17 procent att risk för våldtäkter inte är skäl nog att låta en kvinna stanna i Sverige. Anmärkningsvärt är att bland kvinnor i åldern 16–29 år tyckte hela 25 procent att våldtäkt inte är att tillräckligt skäl för att få stanna.

Kopierar in för artikeln finns inte att söka upp på hemsidan, jag var tvungen att betala för mig för att hitta den.
Den korta versionen är den som var i tidningen, här är en längre version som man hittar om man söker som prenumerant.

http://static.pici.se/pictures/cMedHmbea.png

"Anmärkningsvärt är att bland kvinnor i åldern 16 - 29 år tyckte hela 25 procent att våldtäkt inte är ett tillräckligt skäl för att få stanna.
- Det är en väldigt märklig siffra, tycker jag. Den visar en brist på empati och förmåga att kunna sätta sig in i de andra kvinnornas situation, säger Gerd Johnsson-Latham, ordförande i stiftelsen Kvinna till kvinna som stödjer kvinnor i krigs- och konfliktdrabbade länder."

Varför hetsade jag upp mig över det här då?
Jo, det de inte nämner, varken människan från Röda korset eller Svd, är att dessa kvinnor kanske själva är rädda för att bli våldtagna. Av invandrare.

Är ju knappast så vi bara helt plötsligt skulle börja ta in kvinnliga invandrare, utan vi tar glatt in både män och kvinnor, stora som små, av alla möjliga slag.

Att invandrare är grovt överrepresenterade i våldtäktsstatisken (och brottsstatistiken i allmänt) kan man läsa lite här och var på internet, vanliga tidningar är inte speciellt pigga på att skriva om det. Gratistidningen Metro ska tydligen ha skrivit en artikel om det för ett par år sen, men annars är det ju knappast ett populärt ämne.

Enligt vårt egna BRÅ, brottsförebyggande rådet, som inte är speciellt pigga på att i klartext berätta hur illa invandrare beter sig, så står invandrargruppen för ca 40% av våldtäkterna (årsperiod 90-talet??). De räknar dock människor födda av åtminstone en utländsk förälder som svenskar, fast med utländsk bakgrund. Dessa är alltså inte med i dessa ca 40%. Som gäller en period 8 - 18 år bak i tiden när vi hade mindre invandrare...

Våra grannländer är betydligt mer öppna med det här och där är det vad jag förstått vanligt att tidningarna skriver ut etniskt bakgrund, ibland publicerar de tom bilder.

Citat från Polismyndighetens i Oslos rapport.

"Etnisk profil – gjerningsmann
Liksom i 2000 og 2001 er den etniske profilen for anmeldte gjerningsmenn skjev også i
anmeldelsene fra 2004, sammenliknet med den etniske befolkningssammensetningen i Oslo.
Skjevheten synes forsterket fra 2001. Mens et mindretall, 47%, av de registrerte
gjerningsmenn i år 2001 hadde norsk etnisk bakgrunn, var dette krympet ytterligere til 36,4%
i 2004. Situasjonen i 2004 ligger dermed på samme urovekkende nivå som i 2000, da kun
35,0% av de anmeldte gjerningsmennene hadde norsk etnisk bakgrunn."

Den som är intresserad kan hitta rapporten från 04 här.
http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f706216838/voldtektioslo2...

Blir så satans förbannad på all skitmedia som så gärna mörkar på det här, och de etablerade politikerna som skyller på "integrationsproblem" om det nu skulle vara något som faktiskt är negativt med invandringen.

Usch.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Det är väl komplicerat för att

1. De kan inte ta tillbaka det och återställa policyn, utan måste ersätta det.
2. De vet inte exakt vad de ska ersätta det med.
3. Om de byter etnicitet så bryter de mot policyn igen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT] Varför hetsade jag upp mig över det här då?
Jo, det de inte nämner, varken människan från Röda korset eller Svd, är att dessa kvinnor kanske själva är rädda för att bli våldtagna. Av invandrare.
[/B]

Oj, både långsökt tänkande, och helt irrelevant att tillägga att det kan vara invandrare. Låt mig gissa, du blir 'oskyldigt' anklagad för att vara rasist ganska ofta va?

Permalänk

Jonte[YoT]: Alla nyheter vinklas och fokuseras åt något håll. Din tolkning är inte precis heller neutral, då du lagt ditt fokus på problem som kan uppstå med invandring, medan många medier lägger sitt fokus på vad som kan hända ifall de blir utvisade. Men hur än medierna rapporterar nyheter, så får de problem att göra så att "extremisterna" på båda sidor gillar reportaget.

Men det svt gjorde tycker jag är en bekräftelse på hur vänstervridet svt är och hur de ej kan rätta felaktigheter eftersom det strider mot deras politiska agenda, samtidigt som de försvarar sin existens med att folket behöver en neutral informationskälla till nyheter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Oj, både långsökt tänkande, och helt irrelevant att tillägga att det kan vara invandrare. Låt mig gissa, du blir 'oskyldigt' anklagad för att vara rasist ganska ofta va?

"Kan vara invandrare"?!?
Det är det i en majoritet (+50% ) av fallen som det är invandrare som gärningsmän. Ganska duktigt jobbat när de står för kanske 15-20% av befolkningen här i Sverige.

Det, om något, ska uppmärksammas!

Sen visst, jag har blivit anklagad för att vara rasist, jag är tom lite rasist, inte så konstigt att man blir det när det är så mycket problem med invandrare i allmänhet.
Du kan ju göra det enkelt för dig nu och avfärda källan jag postade som strunt nu, den har en rasistkompis i Norge bara trollat ihop... Allt är bara påhitt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jonte[YoT]: Alla nyheter vinklas och fokuseras åt något håll. Din tolkning är inte precis heller neutral, då du lagt ditt fokus på problem som kan uppstå med invandring, medan många medier lägger sitt fokus på vad som kan hända ifall de blir utvisade. Men hur än medierna rapporterar nyheter, så får de problem att göra så att "extremisterna" på båda sidor gillar reportaget.

...

Jo men det vinklas ju i princip alltid till fördel för invandrarna.
Det är synd om dem, det är inte de som begår brott som några vilsefarna "extremister" fått för sig osv.

Nej, jag är kanske inte neutral men men.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
"Kan vara invandrare"?!?
Det är det i en majoritet (+50% ) av fallen som det är invandrare som gärningsmän. Ganska duktigt jobbat när de står för kanske 15-20% av befolkningen här i Sverige.

Det, om något, ska uppmärksammas!

Sen visst, jag har blivit anklagad för att vara rasist, jag är tom lite rasist, inte så konstigt att man blir det när det är så mycket problem med invandrare i allmänhet.
Du kan ju göra det enkelt för dig nu och avfärda källan jag postade som strunt nu, den har en rasistkompis i Norge bara trollat ihop... Allt är bara påhitt.

Givet att du inte gav någon källa på de siffror du gav i citerat inlägg så gör du det väldigt lätt att avfärda åtminstone dessa.

93% av all statistik är påhittad. Det, om något, bör du uppmärksamma!

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Ja de helt galet.

Fast detta är eg. inget SVT-specifikt. Här i sverige är det så fruktansvärt tabu-belaggt med etnicitet och invandringspolitik. Att bara ta upp frågan i publika sammanhang är ett totalt karriärsmässigt självmord för en offentlig person.

Permalänk

Japp.

Tror det beror på att alla innerst inne vet att det är så misslyckat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
93% av all statistik är påhittad. Det, om något, bör du uppmärksamma!

Har du källor eller statistik på den statistiken?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Givet att du inte gav någon källa på de siffror du gav i citerat inlägg så gör du det väldigt lätt att avfärda åtminstone dessa.

93% av all statistik är påhittad. Det, om något, bör du uppmärksamma!

La in en länk till de norska siffrorna, är du blind eller??
Ah, du menar det jag själv skriver med +50%? Ja lite får man väl tänka själv.

Svenska BRÅ - Statistik om gruppvåldtäkter från 2000 (statistiken alltså från 90-talet då antalet invandrare var lägre)

"Cirka 60 procent av gärningsmännen är svenskar

Av de personer som misstänktes för gruppvåldtäkter under 1990-talet var 58 procent svenskar,
32 procent invandrare (utrikes födda och folkbokförda i Sverige) och 10 procent personer som
inte var folkbokförda i Sverige. Av svenskarna hade en fjärdedel invandrarbakgrund (minst en
förälder född utrikes)."

Ojdå, först skriver de ca 60% procent svenskar, sen visar det sig att en fjärdedel av dessa 58% inte alls är speciellt svenska.

Ca 44% svenska gärningsmän med andra ord, detta avser gruppvåldtäkter under 90-talet... Invandrargruppen borde ökas med 14-15 procentenheter.

De där gråa 10%en utgörs till stor del av asylsökande.

"...Trots att andelen inte är hög innebär den ändå en överrepresentation, eftersom
invandrarna utgör ungefär 11 procent av befolkningen. Brottsandelen varierar beroende
på vilken typ av brott det handlar om. Tidigare undersökningar har visat att våldtäkt är det
brott där invandrarandelen är högst, cirka 40 procent.
Invandrares andel av dem som misstänks för gruppvåldtäkter under 1990-talet är 32 procent
och ligger alltså lägre än andelen för våldtäkterna generellt, men högre än andelen för den sammanlagda brottsligheten".

Sluta förneka problemen med invandrare din inskränkta mångkulturivrare.

Ja, glömde länken, tusan.
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv

Jonte varför tror du att det är såhär? Och vad tycker du vi ska göra åt det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
"Kan vara invandrare"?!?
Det är det i en majoritet (+50% ) av fallen som det är invandrare som gärningsmän. Ganska duktigt jobbat när de står för kanske 15-20% av befolkningen här i Sverige.

Det, om något, ska uppmärksammas!

Sen visst, jag har blivit anklagad för att vara rasist, jag är tom lite rasist, inte så konstigt att man blir det när det är så mycket problem med invandrare i allmänhet.
Du kan ju göra det enkelt för dig nu och avfärda källan jag postade som strunt nu, den har en rasistkompis i Norge bara trollat ihop... Allt är bara påhitt.

Bemärk att jag inte har avfärdat att det du säger kan vara sant, det är fullt möjligt att invandrare tar alla jobb, begår alla brott och är allmänt onda.
Men det jag säger är att du uppenbart försöker vrida det hela till att vi ska hata invandrare av någon anledning, (du kanske inte ens tänker på det).

Bemärk situationen:

* 25% av flickor vill inte anse rädsla för våldtäkt som godtagbar för asylskäl.
* Du påpekar att det kan bero på att dessa flickor sjävla är rädda för att bli våldtagna.
So far so good, lite långsökt kanske men trots allt en giltig poäng.
* Av invandrare
Va? Vad tillför det? Försöker du implicera att våldtäckt bara är dåligt om det utförs av utlänningar? Eller försöker du bara spinna din poäng till invandrarkritik?

Sen att du vill kalla folk som har bott här i hela sitt liv för invandrare, trots att de inte har vandrat in i landet någon gång är lite lustigt. Min mamma är finlandssvensk, hon flyttade hit när hon var 18 har bott här i mer än 30 år nu, det finns inte en chans att du skulle tycka hon var invandrare om du såg henne men enligt din definition blir då både jag och hon invandrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Jonte varför tror du att det är såhär? Och vad tycker du vi ska göra åt det?

Hehe, den klassiska frågan, vad tror jag själv det beror på.
Kulturella skillnader bland annat, finns så klart många orsaker.

En väldigt enkel lösning är ju att helt enkelt sluta ta in invandrare vi inte behöver (merparten). Det behöver och ska inte vara svårare än så.
Varför bygga vidare på problemen när vi ser hur dåligt det funkar?
Många invandrare som finns här idag är inte det minsta intresserade av att anpassa sig till Sverige. Tycker återvandring är en mycket vettig lösning, till stor del pga den ekonomiska belastning de som går arbetslösa eller jobbar svart utgör. Men även pga den höga kriminaliteten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Bemärk att jag inte har avfärdat att det du säger kan vara sant, det är fullt möjligt att invandrare tar alla jobb, begår alla brott och är allmänt onda.
Men det jag säger är att du uppenbart försöker vrida det hela till att vi ska hata invandrare av någon anledning, (du kanske inte ens tänker på det).

Fast jag påstår inte att de begår alla brott, bara att de är väldigt överrepresenterade när det gäller det mesta.
Hata invandrare är att ta i lite, men jag tycker så många som möjligt ska bli uppmärksammade på såna här grejer som media inte vill skriva om, så kanske det blir lite tryck på politikerna och massinvandringsvansinnet kan avslutas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Bemärk situationen:

* 25% av flickor vill inte anse rädsla för våldtäkt som godtagbar för asylskäl.
* Du påpekar att det kan bero på att dessa flickor sjävla är rädda för att bli våldtagna.
So far so good, lite långsökt kanske men trots allt en giltig poäng.
* Av invandrare
Va? Vad tillför det? Försöker du implicera att våldtäckt bara är dåligt om det utförs av utlänningar? Eller försöker du bara spinna din poäng till invandrarkritik?

[/B]

Ja, som jag skrev så är det ju inte bara kvinnor som invandrar till Sverige.
Röda korset vill att vi ska ta emot alla möjliga stackars "flyktingar", cirka hälften av dessa är män även om det inte handlade om just det i den här artikeln.

Ju mer invandrare vi tar in, desto större risk löper dessa kvinnor att bli våldtagna.

Så enkelt är det.

Tycker inte de ska skriva såna här snyftartiklar där en del svenskar framställs som cyniska, när de inte har motsvarande artiklar om hur mycket våldtäkterna ökat sen massinvandringen startade rejält på 90-talet. Att merparten av gärningsmännen är invandrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Sen att du vill kalla folk som har bott här i hela sitt liv för invandrare, trots att de inte har vandrat in i landet någon gång är lite lustigt. Min mamma är finlandssvensk, hon flyttade hit när hon var 18 har bott här i mer än 30 år nu, det finns inte en chans att du skulle tycka hon var invandrare om du såg henne men enligt din definition blir då både jag och hon invandrare. [/B]

Man får väl göra avskiljningar, det är skillnad på folk och folk helt enkelt.
Har självklart inget emot finnar eller ännu mindre finlandssvenskar, det låter rätt kul och trevligt med deras "dialekt".
De nordiska folken har mycket gemensamt, Finland har varit en del av Sverige under större delen av sin tid.

Men som i den norska rapporten, där har de tydligt delat in förövarna utifrån vilket kontinent de kommer. Så långt kunde åtminstone BRÅ sträcka sig i sin statistik men icke, det kommer vi nog aldrig få se.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Undrar när invandrare blev en egen samhällsgrupp. Förstår om man delar in det i kvinna/man, barn/studerande/pensionär men så fort man är invandrare hamnar man plötsligt i en enda stor invandrar-samhällsgrupp, oavsett om man är man/kvinna, studerande eller pensionär.

Om man är med i två samhällsgrupper, är det inte större chans att hamna i statistik då? Bara undrar.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Undrar när invandrare blev en egen samhällsgrupp. Förstår om man delar in det i kvinna/man, barn/studerande/pensionär men så fort man är invandrare hamnar man plötsligt i en enda stor invandrar-samhällsgrupp, oavsett om man är man/kvinna, studerande eller pensionär.

Om man är med i två samhällsgrupper, är det inte större chans att hamna i statistik då? Bara undrar.

En egen grupp blev de ju i samma stund som deras tillvaro problematiserades utan anpassning från alla andra grupper. D.v.s. i samma stund någon för första gången sade "För att det skall fungera för dessa människor så måste ni andra göra/inte göra si eller så". Och sådant snack har det ju aldrig varit någon brist på i detta land.

Och redan där har man ett stort problem i det att man klargjort att dessa på något sätt skulle vara annorlunda, vilket i förlängningen leder till att de grupperas för sig efter vad som är gemensamt för dem, i detta fall utländsk bakgrund. Detta är ju givetvis fel på alla sätt och vis, men det är ju den situationen som vår (minst sagt flummigt ansvarslösa) invandringspolitik har skapat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Förstår inte hur ni kan se det konstiga i att benämna grupper av människor som invandrare. Kanske är det så att ni, i enlighet med medier osv, ser alla människor som svenskar?

Det handlar om svensk- kontra utländsk kultur där vi kan se tydliga skillnader.

Permalänk

Svt är fan inget bra program sänder ju en massa muppiga danska program o tv serier inte ett dugg opartiskt sänder ju bara en massa smörja. och deras hemsida så går det inte att se på deras förbannade hemsida om man använder firefox eller linux.

men men detta var säkert offtopic men var tvungen att nämna vad jag inte gillar.

Permalänk
Medlem

Brott har med personen att göra, inte med vilken etnisk grupp den tillhör eller vilket land den kommer ifrån.

Att 40% (lr vad det var) av brotten begås av invandrare betyder inte att 40% av invandrarna är kriminella.
Hur blir det med adopterade personer som begår brott? De är ju också per definition invandrare... Känner (lr rättare sagt kände) två adopterade sydkoreaner på högstadiet som snattade som bara den på ICA. Var det deras Sydkoreanska kultur (som de facto var obefintligt) som gjorde att de begick brott eller var det deras svenska kultur?

Eller kan de helt enkelt vara att de två var nötter?

Jag har inget emot att kallas invandrare, jag är det, men begår jag felaktigheter ska det inte tillskrivas det faktum att jag är invandrare, vilket är felet alltför många gör.
Här har jag av egen erfarenhet märkt dubbelmoralen bland många svenskar. Invandrare som beter sig som vettigt folk har blivit så tack vare den svenska kulturen medan en invandrare som bott här lika länge anses vara påverkad av sin "blattekultur" när denne begår brott.

Usch för generaliseringar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Brott har med personen att göra, inte med vilken etnisk grupp den tillhör eller vilket land den kommer ifrån.

Arv och miljö.
Stryk inte miljö nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Usch för generaliseringar...

"Generaliseringar" är i detta fallet ett sätt att få en översiktlig situationsbedömning. Man kan inte granska individ för individ. Och nu är det så att personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, våldtäkter med mera (och oftast inte med liten marginal...). Inte bara här utan även i Norge och Danmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Arv och miljö.
Stryk inte miljö nu...

Var har jag strykt miljön menar du?

Miljön har sin beskärda del, men det är inte som att brott är mer tillåtna i andra miljöer/kulturer. Vidare så bergår andra generationens invandrare också brott, fastän de levt i den svenska miljön (alla bor inte i storstadsghetton...).

Så mitt påstående gäller fortfarande; det är personen som begår brott, inte dennes etniska tillhörighet.

[QUOTE]
"Generaliseringar" är i detta fallet ett sätt att få en översiktlig situationsbedömning. Man kan inte granska individ för individ. Och nu är det så att personer med invandrarbakgrund är överrepresenterade när det gäller våldsbrott, våldtäkter med mera (och oftast inte med liten marginal...). Inte bara här utan även i Norge och Danmark.
[/QUOTE]Återigen; vad säger det egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
...

Ju mer invandrare vi tar in, desto större risk löper dessa kvinnor att bli våldtagna.

Så enkelt är det.

...

Skrev lite hastigt, med "dessa" menade jag de tillfrågade i undersökningen.
Självklart löper alla kvinnor (mer eller mindre) i Sverige ökad risk att bli våldtagna ju mer invandrare vi tar in.

Grejen är att det inte rör sig om 1% högre risk när folkmängden ökar med 1% , utan snarare 6-7% högre risk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Förstår inte hur ni kan se det konstiga i att benämna grupper av människor som invandrare. Kanske är det så att ni, i enlighet med medier osv, ser alla människor som svenskar?

Det handlar om svensk- kontra utländsk kultur där vi kan se tydliga skillnader.

Nej, förstår inte heller, men är väl helt enkelt så att de vill ha nåt att skylla på och helst diskutera saker runtikring.

Tycker det är rätt lustigt att ingen svarat på mitt senaste inlägg, verkar som det var alltför obekvämt för vissa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Brott har med personen att göra, inte med vilken etnisk grupp den tillhör eller vilket land den kommer ifrån.

Att 40% (lr vad det var) av brotten begås av invandrare betyder inte att 40% av invandrarna är kriminella.
Hur blir det med adopterade personer som begår brott? De är ju också per definition invandrare... Känner (lr rättare sagt kände) två adopterade sydkoreaner på högstadiet som snattade som bara den på ICA. Var det deras Sydkoreanska kultur (som de facto var obefintligt) som gjorde att de begick brott eller var det deras svenska kultur?

Eller kan de helt enkelt vara att de två var nötter?
...

Jo, det har nog att göra med etnicitet i allra högsta grad, i USA sitter t ex runt var tionde vuxen svart man i fängelse*. Motsvarande siffra för latinamerikaner eller vita amerikaner är inte alls så extrem.

Nej det är inte heller någon som sagt att 40% av invandrarna är kriminella, men överrepresentationen är stor och det är inte okej för fem öre.

Adoptivbarn är för övrigt ofta struliga och löper nämnvärt större risk att bli kriminella än inhemska barn. Har nog både att göra med att de kan ha haft det svårt sina första år i livet, sen kommer de till ett annat land där de inte riktigt passar in. Finns trots allt inget blodsband mellan förälder och adopterad.

* http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1187033.svd

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Skrev lite hastigt, med "dessa" menade jag de tillfrågade i undersökningen.
Självklart löper alla kvinnor (mer eller mindre) i Sverige ökad risk att bli våldtagna ju mer invandrare vi tar in.

Grejen är att det inte rör sig om 1% högre risk när folkmängden ökar med 1% , utan snarare 6-7% högre risk.

Har du någon källa på hur våldtätker ökade/minskade innan och efter invandringsökningen?

[QUOTE]
Jo, det har nog att göra med etnicitet i allra högsta grad, i USA sitter t ex runt var tionde vuxen svart man i fängelse. Motsvarande siffra för latinamerikaner eller vita amerikaner är 1 på 30-40.
[/QUOTE]Svammel. Svarta i USA lever i helt andra sociala förhållanden än vita. Så det är sociala och ekonomiska faktorer i mycket större utsträckning än deras härkomst som styr.

[QUOTE]
Nej det är inte heller någon som sagt att 40% av invandrarna är kriminella, men överrepresentation är stor och det är inte okej för fem öre.
[/QUOTE]Nej, det är verkligen inte okej.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=529191&previou...
Samma tanke finns även skriven i BRÅ-rapporten.

[QUOTE]
Adoptivbarn är för övrigt ofta struliga och löper nämnvärt större risk att bli kriminella än inhemska barn. Har nog både att göra med att de kan ha haft det svårt sina första år i livet, sen kommer de till ett annat land där de inte riktigt passar in. Finns trots allt inget blodsband mellan förälder och adopterad.
[/QUOTE]
Har du källa på detta?
Hur menar du att ett barn som blivit adopterad vid fem månaders ålder och kommit till Sverige blir påverkad av sitt hemlands kultur? Eller för den delen hunnit med så mycket i sitt hemland att dennes etniska tillhörighet kan påverka hur denne kommer bete sig flera år senare?
Vad spelar blodsbandet för roll i brott menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Jo, det har nog att göra med etnicitet i allra högsta grad, i USA sitter t ex runt var tionde vuxen svart man i fängelse*. Motsvarande siffra för latinamerikaner eller vita amerikaner är inte alls så extrem.

En svart man i amerika har större chans att hamna i fängelse än i college så ja det stämmer. Hur många av svarta amerikaner är födda i USA? Jag har ingen statistik men jag tippar på över 95%.

En väldigt liten minoritet av svarta i USA är ju första, andra eller ens tredje generationens invandrare. De flesta kom dit med slaveriet. Alltså kan de egentligen inte klassas som invandrare eller hur? Det är snarare ett systematiskt diskriminerande från samhället och sociologiska orsaker som detta beror på.

Kommer du nu och påstår att det är rasligt (biologiskt alltså, inte socialt) relaterat så kommer min troll-varning slå på...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

Adoptivbarn är för övrigt ofta struliga och löper nämnvärt större risk att bli kriminella än inhemska barn. Har nog både att göra med att de kan ha haft det svårt sina första år i livet, sen kommer de till ett annat land där de inte riktigt passar in. Finns trots allt inget blodsband mellan förälder och adopterad.

Eller rasistiska fördomar från folk som dig? Vill gärna se lite statistik på det där om du har någon?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD