Permalänk
Medlem

Slarvig lärare

Halloj!

Om en lärare slarvar bort ett arbete en elev har gjort, hur blir det då med betyget? Jag har gjort skisser och Qfd analyser på papper med penna, så jag har inte något på datorn att lämna in igen.

Det jobbigaste är att jag har lagt ner väldigt mycket tid på hela arbetet och hoppades på ett MVG..

Jag har bara två dagar på mig att slarva ihop något då betygen skall vara satta då.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

Enligt min mening så borde det inte påverka betyget ett dugg. Det är ju läraren som har gjort fel.

Dock hade det nog vart bra att ta en kopia eller liknande utifall att.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ja, alltså om är det lärarens problem och jag har 2st arbeten jag fått mvg på innan och ett med vg. Borde han räkna det bortslarvade som ett mvg?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Ja, alltså om är det lärarens problem och jag har 2st arbeten jag fått mvg på innan och ett med vg. Borde han räkna det bortslarvade som ett mvg?

Jag fick Mvg för att läraren hade slarvat bort mitt prov så. Har du tur ja men alla lärare är inte lika snälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
är lärarens problem, du har gjort det och lämnat in det..

He he. Tyvärr så funkar det inte så, det blir i slutändan elevens problem.

Hittar läraren ingen bra lösning så borde du ju gå till studierektorn eller något liknande och tjata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
He he. Tyvärr så funkar det inte så, det blir i slutändan elevens problem.

Hittar läraren ingen bra lösning så borde du ju gå till studierektorn eller något liknande och tjata.

Ja, ska prata med läraren imorgon, han höll på och sa att jag kunde få G på uppgiften när jag prata med han sist... Har han inte ändrat sig till imorgon går jag nog till min studievägledare eller så.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
He he. Tyvärr så funkar det inte så, det blir i slutändan elevens problem.

Hittar läraren ingen bra lösning så borde du ju gå till studierektorn eller något liknande och tjata.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Ja, ska prata med läraren imorgon, han höll på och sa att jag kunde få G på uppgiften när jag prata med han sist... Har han inte ändrat sig till imorgon går jag nog till min studievägledare eller så.

ja alltså är lärarens problem.. du går å tjatar på t.ex vägledare/rektor så snackar dem med läraren..eller kanske inte :/

tja borde vara så lätt iaf menmen

Permalänk
Medlem

Det har hänt några gånger för mig, och då har jag fått medeltalet av tidigare betyg för det borttappade arbetet.

Sen har jag lurat läraren att jag lämnat in ett arbete som jag inte gjort och sen fått dem att tro att de har tappat bort det... lite fult, men man tar ju till de trick man har Fick 9 för de arbetena (skala 4-10)

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Det har hänt några gånger för mig, och då har jag fått medeltalet av tidigare betyg för det borttappade arbetet.

Funderade på det där med medeltalet av tidigare betyg. Om jag nu har 1 mvg skrivet på ett prov, och mvg och vg på liknande inlämningsuppgifter tycker jag att det blir ett mvg. Men det är ju vad jag tycker, läraren kanske fortfarande säger att jag kan få ett g..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Ett G ska du ju inte godta iaf eftersom det drar ner snittet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hamnade i den sistsen på Umeå universitet, En tenta jag skrev tappades bort, de letade genom hela instutitionen utan att hitta den, det var bara att skriva omtenta och beklaga.

Som situationen ser ut kan du som student inte bevisa att du lämnat in någon tenta, då tentor inte kviteras. Dessutom kan de inte bara godkänna folk för att de slarvat. Utan man får vacker göra om.

Läraren borde låta dig göra om uppgiften och lämna in den senare och då sätta betyg på dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Läraren borde låta dig göra om uppgiften och lämna in den senare och då sätta betyg på dig.

Bör inte det bli fel eftersom att man då kommer ha lagt ned mer tid än kursen egentligen är?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Bör inte det bli fel eftersom att man då kommer ha lagt ned mer tid än kursen egentligen är?

Kursen är inte slut föräns man klarar tentan, och i teorin ska jag ju inte behöva plugga mer om jag hade klarat mig första gången, man ska ju minnas det man lärt sig

Samma på gymnasiet, inlämnade arbeten spar jag altid kopior på, men vad ska man göra när ett prov slarvas bort? Bara att bita ihop och skriva om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Bör inte det bli fel eftersom att man då kommer ha lagt ned mer tid än kursen egentligen är?

Jag hinner nog inte göra om något då betygen sätts om två dagar. Vi fick nästan 4 veckor på oss att göra uppgiften, att sen göra om den på bara två dagar blir i princip omöjligt. Fast det kanske går att skjuta lite på betygsättningen.. Isåfall har ju jag somsagt lagt ner mera tid än de andra, bara det borde ju i alla fall ge pluspoäng typ.

Mina klasskamrater har ju sett att jag har lämnat in det, är inte det ett slags bevis?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Kursen är inte slut föräns man klarar tentan, och i teorin ska jag ju inte behöva plugga mer om jag hade klarat mig första gången, man ska ju minnas det man lärt sig

Samma på gymnasiet, inlämnade arbeten spar jag altid kopior på, men vad ska man göra när ett prov slarvas bort? Bara att bita ihop och skriva om.

Jo i ditt fall kanske det passade med ett omprov. Men i trådskaparens fall går det ju inte riktigt lika bra även om det säkert går snabbare andra gången.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jag hamnade i den sistsen på Umeå universitet, En tenta jag skrev tappades bort, de letade genom hela instutitionen utan att hitta den, det var bara att skriva omtenta och beklaga.

Som situationen ser ut kan du som student inte bevisa att du lämnat in någon tenta, då tentor inte kviteras. Dessutom kan de inte bara godkänna folk för att de slarvat. Utan man får vacker göra om.

Läraren borde låta dig göra om uppgiften och lämna in den senare och då sätta betyg på dig.

Vad menade du med att tentor inte kvitteras? Där jag har gjort tentor, måste man både visa upp leg och studentkort. För utan leg går de be någon annan skriva ens tenta, utan studentkort kan man skippa kåravgiften.

Angående Umeå universitet så tycker jag det var förjävligt, men samtidigt det enda riktiga beslutet. För utan tentan så har läraren oftast inte tillräckligt betygsunderlag för att ge Godkänt eller över, då kan läraren ej ge betyg oavsett vems fel det är.

På gymnasiet som jag tror trådskaparens fall handlar om. är det lite si och så. Jag själv läste en delkurs där man turades om att sitta vid ett datorprogram och läsa, läraren var aldrig inne och kollade, ingen visste heller om att det var en delkurs på slutbetyget. Nå läraren gav oss alla olika betyg alltifrån G till MVG, utan att ha en aning om vad vi kunde om det aktuella ämnet, då han inte ens pratade med oss om något mer än att det var din tur att läsa.

Så på gymnasiet kan de göra lite si och så, såvida det inte ger en behörighet för något. (undersköterska, elektriker, lastbilkörkort etc.)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jag hamnade i den sistsen på Umeå universitet, En tenta jag skrev tappades bort, de letade genom hela instutitionen utan att hitta den, det var bara att skriva omtenta och beklaga.

Som situationen ser ut kan du som student inte bevisa att du lämnat in någon tenta, då tentor inte kviteras. Dessutom kan de inte bara godkänna folk för att de slarvat. Utan man får vacker göra om.

Läraren borde låta dig göra om uppgiften och lämna in den senare och då sätta betyg på dig.

Vi kvitterade tentorna för varje blad även kladdpapper skulle numreras och räknas in i tentan som man sedan skrev in på det medföljande bladet.

Dvs det framgår att du lämnar in t.ex. 5sidor lösningar och 2sidor kladdpapper totalt 7 sidor som du sedan signerar med namn och datum samt tentamenförrätaren signerar under att det verkligen var så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vad menade du med att tentor inte kvitteras? Där jag har gjort tentor, måste man både visa upp leg och studentkort. För utan leg går de be någon annan skriva ens tenta, utan studentkort kan man skippa kåravgiften.

Angående Umeå universitet så tycker jag det var förjävligt, men samtidigt det enda riktiga beslutet. För utan tentan så har läraren oftast inte tillräckligt betygsunderlag för att ge Godkänt eller över, då kan läraren ej ge betyg oavsett vems fel det är.

På gymnasiet som jag tror trådskaparens fall handlar om. är det lite si och så. Jag själv läste en delkurs där man turades om att sitta vid ett datorprogram och läsa, läraren var aldrig inne och kollade, ingen visste heller om att det var en delkurs på slutbetyget. Nå läraren gav oss alla olika betyg alltifrån G till MVG, utan att ha en aning om vad vi kunde om det aktuella ämnet, då han inte ens pratade med oss om något mer än att det var din tur att läsa.

Så på gymnasiet kan de göra lite si och så, såvida det inte ger en behörighet för något. (undersköterska, elektriker, lastbilkörkort etc.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vi kvitterade tentorna för varje blad även kladdpapper skulle numreras och räknas in i tentan som man sedan skrev in på det medföljande bladet.

Dvs det framgår att du lämnar in t.ex. 5sidor lösningar och 2sidor kladdpapper totalt 7 sidor som du sedan signerar med namn och datum samt tentamenförrätaren signerar under att det verkligen var så.

Vi måste självklart legitimera oss, och tentavakterna kollar att personnummer och legitimation stämmer mot det vi skrivit på tentan, men vi får inget kvitto och det räknas inga sidor. Så det är omöjligt att veta vems fel det är om en sida saknas.

Är det jag som inte lämnat in den?
Är det tentavakten som slarvat
Är det någon på instutitionen som slarvat?

Jag kan inte bevisa att jag skrivit tentan, och även om vi kunde fastslå att jag varit där och flera sett mig lämna in papper, så kan man ju inte dra någon slutsat som villket resultat det hade blivit, så jag ser egentligen ingen nytta med ett kvitto, det bevisar bara att jag skrev, inte hur bra jag skrev.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Jag hinner nog inte göra om något då betygen sätts om två dagar. Vi fick nästan 4 veckor på oss att göra uppgiften, att sen göra om den på bara två dagar blir i princip omöjligt. Fast det kanske går att skjuta lite på betygsättningen.. Isåfall har ju jag somsagt lagt ner mera tid än de andra, bara det borde ju i alla fall ge pluspoäng typ.

Mina klasskamrater har ju sett att jag har lämnat in det, är inte det ett slags bevis?

Jo, men det bevisade inte hur bra ditt arbete var.

Om läraren klatat sig så måste läraren ge dig mer tid, de kan gå in senare och ändra ett betyg till ett högre. Så de borde ge dig hela uppgiftstiden igen så du kan göra om.

Hur mycket tid man lägger ned borde inte alls ge några poäng, man kan vara värdelös och ta lång tid på sig eller bra och snabb, eller långsam och bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jo, men det bevisade inte hur bra ditt arbete var.

Om läraren klatat sig så måste läraren ge dig mer tid, de kan gå in senare och ändra ett betyg till ett högre. Så de borde ge dig hela uppgiftstiden igen så du kan göra om.

Hur mycket tid man lägger ned borde inte alls ge några poäng, man kan vara värdelös och ta lång tid på sig eller bra och snabb, eller långsam och bra

Ok, får skynda mig att göra det där arbetet för det kommer drickas en hel del sista veckorna på skolan:D.

Just ja, glömde säga att jag går på gymnasiet i 3an.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Vi måste självklart legitimera oss, och tentavakterna kollar att personnummer och legitimation stämmer mot det vi skrivit på tentan, men vi får inget kvitto och det räknas inga sidor. Så det är omöjligt att veta vems fel det är om en sida saknas.

Är det jag som inte lämnat in den?
Är det tentavakten som slarvat
Är det någon på instutitionen som slarvat?

Jag kan inte bevisa att jag skrivit tentan, och även om vi kunde fastslå att jag varit där och flera sett mig lämna in papper, så kan man ju inte dra någon slutsat som villket resultat det hade blivit, så jag ser egentligen ingen nytta med ett kvitto, det bevisar bara att jag skrev, inte hur bra jag skrev.

Då tycker jag ni ska ta upp det där med kvittens på antalet sidor. Trodde det var likadant överallt. Jag gjorde tentor för dåvarande mitthögskolan och jag har för mig att min kompis nämnde att de gjorde nåt liknande för universitetet i uppsala. Då när du lämnat in arbetet så är det tentamen-vakten som måste se till att han har fått in alla dina sidor och lämnar dessa vidare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sätts inte betyget på alla som går i 3an imorgon eller är det nästa måndag? Så är det på min skola iallafall.

OT: Kan moderatorer dubbelposta? Fusk, hade varit skönt ibland när man ska citera.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Då tycker jag ni ska ta upp det där med kvittens på antalet sidor. Trodde det var likadant överallt. Jag gjorde tentor för dåvarande mitthögskolan och jag har för mig att min kompis nämnde att de gjorde nåt liknande för universitetet i uppsala. Då när du lämnat in arbetet så är det tentamen-vakten som måste se till att han har fått in alla dina sidor och lämnar dessa vidare.

Visst, det visar på vems fel det är, men det löser inte problemet. Jag skulle behöva omtenta lika fullt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Sätts inte betyget på alla som går i 3an imorgon eller är det nästa måndag? Så är det på min skola iallafall.

OT: Kan moderatorer dubbelposta? Fusk, hade varit skönt ibland när man ska citera.

Det beror på när man går ut, det varierar mellan skolorna

Permalänk
Hedersmedlem

Och ja, moderatorer kan dubbelposta.

Permalänk

Jag gjorde bort mig och slarvade bort ett prov, de skulle hem o skrivas på av föräldrar. Dem har sett det och skrivit på, men jag har tappat bort det. Och den dumme f*n hade inte skrivit upp resultatet innan han lämnade ut proven. Jag var korkad nog att slarva bort det men han borde väl ändå ha hjärna nog att fatta att några stycken kommer slarva bort det.

En jäkla otur att de va just den läraren, jag slarvar i princip aldrig bort varken böcker eller prov annars..

OnT: Det är ju som alla andra redan sagt lärarens fel, så han får väl räkna det som genomsnitt på det du gjort innan..

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Re: Slarvig lärare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Halloj!

Om en lärare slarvar bort ett arbete en elev har gjort, hur blir det då med betyget? Jag har gjort skisser och Qfd analyser på papper med penna, så jag har inte något på datorn att lämna in igen.

Det jobbigaste är att jag har lagt ner väldigt mycket tid på hela arbetet och hoppades på ett MVG..

Jag har bara två dagar på mig att slarva ihop något då betygen skall vara satta då.

Nu har du i alla fall lärt dig en bra läxa. Lämna aldrig över ansvaret för något som har värde för dig till någon som det inte betyder ett skit för.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Slarvig lärare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
"Lämna aldrig över ansvaret för något som har värde för dig till någon som det inte betyder ett skit för".

Hehe skulle vilja säga just det där till läraren:D.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Sen till alla som säger "men jag har ju fått MVG och VG på saker innan, han får väl bara ta ett medelvärde eller nåt" och liknande gör FEL!!! Betyget ska enligt skolverket sättas efter vilka kriterier man har uppnåt relevant till vilka mål man uppnåt, jag kan ha uppnått MVG kriterier på alla mål i kursen utom ett där jag inte uppnåt något kriterium alls, då får jag, enligt den "korrekta" modellen, inte godkänt i kursen.

Lite OffT men det stör mig så förbannat, lärare skiter i det och elever skiter i det men enligt skolverket så är det så betygen ska sättas.

Mål och kriterier för gymnasiekurser kan ni läsa här: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0708&in...

Och ja jag låter som en grinig jävla viktigtpetter jag vet...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Sen till alla som säger "men jag har ju fått MVG och VG på saker innan, han får väl bara ta ett medelvärde eller nåt" och liknande gör FEL!!! Betyget ska enligt skolverket sättas efter vilka kriterier man har uppnåt relevant till vilka mål man uppnåt, jag kan ha uppnått MVG kriterier på alla mål i kursen utom ett där jag inte uppnåt något kriterium alls, då får jag, enligt den "korrekta" modellen, inte godkänt i kursen.

Lite OffT men det stör mig så förbannat, lärare skiter i det och elever skiter i det men enligt skolverket så är det så betygen ska sättas.

Mål och kriterier för gymnasiekurser kan ni läsa här: http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0708&in...

Och ja jag låter som en grinig jävla viktigtpetter jag vet...

Sen kan man ta och fundera hur rimliga vissa formuleringar av kriteriumen är. Vissa av MVG-kriteriumen och till och med VG-nivån är i princip omöjliga att nå om man läser innantill. Jag hade en lärare på gymnasiet som alltid började med att läsa innantill innan en kurs och som sedan belyste hur omöjligt vissa av målen skulle vara att nå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"