IBM lanserar världens snabbaste superdator

Permalänk
Melding Plague

IBM lanserar världens snabbaste superdator

IBM har en lång historia när det gäller till att utveckla världens snabbaste datorer. På den senaste Top500-listan som visar de snabbaste datorerna i världen innehar IBM i skrivande stund både första- och andraplatsen. Tekniker vid IBM håller på att slutföra byggandet av ännu en superdator som utan tvekan kommer bli världens snabbaste.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ska nog köpa den och ha som surfdator i vardagsrummet.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Äntligen en dator som motiverar köp av nytt nätagg. xD

Permalänk
Hjälpsam

Bestyckad med 6948 stycken Opteron-processorer, det får man väl säga är en prestigevinst för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undrar om de har klockat processorerna för att få ut maximal prestanda.

Permalänk
Medlem

Undrar vad den ger för fps i crysis?

Strömsnålare än tidigare superdatorer? ...ja men så bra, "bara" 3.9 megawatt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

3dmark06 cpu score? xD

Permalänk
Medlem

Vad har den för grafik kort...

Permalänk
Medlem

Lär vara jobbigt att felsöka den om något går sönder hehe.

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Spontan tanke: folding?

Poäng per dag?! ;D

Permalänk
Medlem

Tror ni den klara harpan lr?

Visa signatur

Asus P5E Deluxe x48 | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz| OCZ nVIDIA SLI XTC 800MHz @ 1200Mhz| Sapphire Radeon HD4870 512Mb | Seagate 250Gb | Samsung 320Gb | WDC 500Gb | Antec Nine Hundred | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Corsair 750w

Permalänk
Medlem

en sån vill jag ha, men vänta. Vart kan jag köpa ett 3.9 MegaWatt's nätagg?

Permalänk

Operton?! AMD?! Grattis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Undrar vad den ger för fps i crysis?

Strömsnålare än tidigare superdatorer? ...ja men så bra, "bara" 3.9 megawatt

I Crysis... Hmmm 0 fps... för den har inget 3D-grafikkort ens. Fast den skulle nog prestera rätt bra i software mode.

Men 3,9 MW låter rätt lite för att vara en så snabb superdator faktiskt. Bara ca 16000 ggr mer än en vanlig high-end PC på 250W. Prestandan lär ju ändå vara långt mer än 16000 ggr bättre än processorerna i en hyffsad PC iaf. Dock räknande jag inte med dagens bästa GPU:er som kan ge en teraflop eller mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Spontan tanke: folding?

Poäng per dag?! ;D

Visst, men jag tror nog folding@home med sin enorma samling datorer runt om vi världen lätt kan ta denna superdator bara tillräckligt många foldar. Kanske redan gör det till och med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

PowerPC leverar kvar ännu i Bluegene, så era AMD-fanboys, fortfarande dubbelt upp för PowerPC(Cell)

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade när man läste att världens kraftigaste dator skulle till Los Alamos?

En jättekraftig dator vars uppgift är beräkning av kärnvapen och sköta landets säkerhet...
Jag är helt säker på att detta har tagits upp förut... Jag tror det var i en film vars slut inte var speciellt lyckligt (om man ser den större bilden)...

Konstigt att man inte döpte datorn till skynet på en gång.

Permalänk
Medlem

Haha, jag läste "världens snabbaste surfdator" och tänkte, Lönt?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Moderator
Testpilot

Märkligt att man väljer Opteron? Man får ju fler FPS med Intel C2D i Crysis!

OBS. Ironi om det nu undgår någon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

"12960 av dem är Cell-processorer"

Hmm, Playstation 5?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
PowerPC leverar kvar ännu i Bluegene, så era AMD-fanboys, fortfarande dubbelt upp för PowerPC(Cell)

Det skulle ju kanske kunna ha en logisk förklaring:
- Cell processorerna är klart bättre i många beräkningsuppgifter
- Opteron processorerna är de bästa x86 processorerna på flertrådig databasbehandling

Det bästa av två världar kanske?

Permalänk
Avstängd

Valde nog AMD för att inte öka världsmedeltempratur, undrar hur många sjöar/hav 6948st PresHOT skulle värma upp

(ironi)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Oho, helt klart intressant...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Men nu kommer vi till den stora frågan! Klarar den 100 FPS i CS?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

tänk om ngt viktigt går sönder?

Permalänk

hur mycket e 3.9megawatt? vad ska man med en sån här data egentligen?

Permalänk

"O vem kommer köpa den!?"

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

verkligen strömsnål not

Permalänk
Medlem

Hur blev det med FRAs superburk? Har dom koll på all bittorrent trafik än? lol

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Bara jag som reagerade när man läste att världens kraftigaste dator skulle till Los Alamos?

En jättekraftig dator vars uppgift är beräkning av kärnvapen och sköta landets säkerhet...
Jag är helt säker på att detta har tagits upp förut... Jag tror det var i en film vars slut inte var speciellt lyckligt (om man ser den större bilden)...

Konstigt att man inte döpte datorn till skynet på en gång.

En till här. Känns ju sådär ;|

Permalänk
Medlem

Var hittar man ett lagom nätaggregat? Eller de kanske har ett eget kärnkraftverk bredvid som direkt-matar datorn?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u