Radeon 4000-seriens kylare i bilder

Permalänk
Medlem

Är det här lika bra som det ser ut att vara på pappret?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

förhoppningsvis bättre då vanligt papper inte ger många FPS i crysis... åtminstånde inte i de högre upplösningarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
Är det här lika bra som det ser ut att vara på pappret?

Förhoppningsvis är de det men ingen vet med säkerhet än. Högre siffror har ingen betydelse på papper än hur det egentligen presterar i verkligheten. Bror också på hur optimerad kärnan är

EDIT: För 5:e gången i veckan ännu en till hann före mig :/

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Hoppas 4870 inte är större än ett 8800GTS annars måste jag byta chassi också =/

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Kommer nog bli ett 4870 som det ser ut nu. Frågan är bara om min tower kommer kunna driva kortet då allt fler kort börjar kräva löjligt mycket ström. Men det ser onekligen väldigt nice ut och återigen ser det ut som det kommer bli ett Ati-kort men skulle Nvidia prestera bättre så kanske det blir ett sådant (var väldigt länge sedan jag köpte ett Nvidia-kort så det är kanske dags att köpa sig ett och se om de är bättre än Ati´s).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Vad förstår du inte?

Alltså... Hur effektivt chipet (hur mycket powah) som kommer till nytta i chippet och inte utvecklas till värme , går förlorat via strömläckage osv...

Vad skulle utvecklas utöver värme? Lägesenergi? Rörelseenergi? Ljus?

Precis all ström (100%) som ett chip drar omvandlas till värme. Inget annat. Därmed kan du inte mäta någon sådan effektivitet.

Permalänk
Medlem

jag gillar mina 3870 jag har klarar mig nog tills nästa stora generation tror jag.

men om kylarna.. allvarligt funderat över varför dom inte gör något vettigt med crossfire SLI, gör en luft tunnel vet jag. som går runt båda korten, drar in luft från gramsidan, och skickar ut den där bak. ha en stor 120mm, tyst fläkt som drar in kill luft eller nått.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

4870 ser riktigt intressant ut i mina ögon, både billigt och sjukt bra specs.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
4870 ser riktigt intressant ut i mina ögon, både billigt och sjukt bra specs.

Gör nu inte misstaget som många nVidiafanboys gjort här.
Folk kan ofta inte läsa specs, och då kan ATis kort se helt övergrymma ut, sen blir folk besvikna och som motreaktion så hejar de på nVidia och hat ATi.

HD4870 har förvisso bra specs, men man ska inte stirra sig blind på shaderprestanda, man ska inte bli förvånad om TMUerna t.ex. begränsar.

Många trodde ju R600 skulle äga upp G80 rejält, men då glömde man titta på TMUerna som blev R600s fall.

Permalänk
Medlem

Här finns lite fler och bättre bilder på kompletta kort.
http://www.tomshardware.tw/549,news-549.html

Finns även en hel del fakta om HD4000-serien på sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad skulle utvecklas utöver värme? Lägesenergi? Rörelseenergi? Ljus?

Precis all ström (100%) som ett chip drar omvandlas till värme. Inget annat. Därmed kan du inte mäta någon sådan effektivitet.

Heh...
heh...

hell yeah...

Jag har nog inte tänkt riktigt rätt där boris!

Fett me kaffe iaf...
Skål -Boris-!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Här finns lite fler och bättre bilder på kompletta kort.
http://www.tomshardware.tw/549,news-549.html

Finns även en hel del fakta om HD4000-serien på sidan.

Ser att HD 4870 har 2 stk 6pin pci express kontakter. Det kan inte stämma .

HD 3870 har ju bara 1, luktar lite fejk de bilderna . Men vem vet ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
"Av bilderna att döma handlar det inte om några större förändringar i kylardesignen sedan Radeon 3000-serien. Detta tyder på att strömförbrukningen inte har ökat,"

Säger ingenting om förbrukning , då de som är intresserade kan kolla upp detta själva då uppgifterna framgår tydligt av artikeln...

Strömförbrukningen är dessutom en dålig källa till att avgöra om energieffektivitet osv, dessutom har vi andra aspekter att ta hänsyn till, tex så tillverkas ATIś chip i 55nm medan nvidias i 65nm vilket kan betyda lägre strömförbrukning än nvidias tex medan de kan bli mycket varmare pga den mindre ytan att sprida värmen över...

X2-kylaren har ju här 2 st kopparflänsar, medan den i nuvarande utförande har 1alu och en koppar. Så lit varmare blir de iaf.
Dessutom ser det ut som 4650-kylaren är gjord med koppar och nuvarande standardkylning på 3650 är väl aluminium?

Fett med kaffe!

HD3870X2 tillverkades också i 55nm. Det är ju inte konstigt om HD4870 som är ett starkt uppgraderat HD3870 drar mer ström. Å andra sidan har inte energitransformation med yta att göra. Ytan hade varit lika varm om det hade varit 55nm som 65nm. Dock hade 55nm kylts bättre av en dedikerad fläkt, då den inte har lika mycket yta att kyla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Varför konstruerar de inte kylarna så de funkar bättre i crossfire? När det är två grafikkort precis bredvid varandra för inte de översta någon bra luft. Bättre att ta luft från sidan eller göra nått liknande 9800gx2 så att det är hål i grafikkortet, men då får självklart PCB:n vara lite längre!

Förstår inte riktigt vad du menar, men 9800GX2 var ju helt sjukt varm. I sweclockers test så idlade de båda 9800GX2 mellan 60 och 64 grader och i load låg dem vid 73 till 74 grader. Asus HD3870X2 Top när den var överklockad låg vid 48 grader i load och 37 grader i Idle. Nu var inte detta referenskylaren men HD3870X2 var så vitt jag kommer ihåg ett kallare kort än 9800GX2.

Själv tycker jag om den lite mer progressiva kylardesignen med svart och rött. Litet steg från enbart godisrött (dock tycker jag om det röda temat), och jag tror att en blandning av svart och rött kommer göra att göra gott

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Ser att HD 4870 har 2 stk 6pin pci express kontakter. Det kan inte stämma . http://media.bestofmicro.com/9/A/105310/original/08RV770.jpg

HD 3870 har ju bara 1, luktar lite fejk de bilderna .

Två kontakter låter ganska rimligt. HD4870 drar ju trots allt en hel del mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
HD3870X2 tillverkades också i 55nm. Det är ju inte konstigt om HD4870 som är ett starkt uppgraderat HD3870 drar mer ström. Å andra sidan har inte energitransformation med yta att göra. Ytan hade varit lika varm om det hade varit 55nm som 65nm. Dock hade 55nm kylts bättre av en dedikerad fläkt, då den inte har lika mycket yta att kyla.

55nm ger mindre kontaktyta, blir svårare att kyla ner då. Kan ju jämföras med att om du har två flänsar en stor och en lite mindre, så kyls den lite mindre inte lika lätt av fläkten.

Kommer med grova överdrifter för att det ska vara klart.
100W på en kvadratmeter behöver inte kylas, men 10w på en kvadratcentimeter måste kylas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Två kontakter låter ganska rimligt. HD4870 drar ju trots allt en hel del mer.

Jo , det kanske är därför ATI väljer att köra med de kylarna, har för mig att fläktarna som sitter på låter, det är väl samma som de använde på HD 2900xt/pro?

Tycker att kylaren på HD 3870 är tyst och bra som den är. Varför kan de inte då använda det då ? Det räcker väl att de trycker dit en eller fler heatpipes, aja det återstår att se .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Om ni tittar lite mer noggrant på bilderna ser ni att de är inte fullt 100% koppar. det är endast bottenplattorna som är av koppar medan kylflänsarna på dem är av aluminium!

Enklast ser man det på 4870 kylaren. det sticker ut aluminium flänsar helt självklart på baksidan! 4850 kylaren kan man gissa att det är aluminium om man tittar på flänsarnas storlek och design under plasten. 4870X2 kylaren ser man ju kylflänsarna under plasten också... Är det inte fel färg och indikerar att det är aluminium? Varför dyr koppar när 4870 fick aluminium flänsar, det är ju bara 2st kärnar med egna flänsar, aluminium duger helt bra(gissning på deras tänk).

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas att det bara är en strömkontakt! Har endast 2st. på mitt nätaggregat och jag är sugen på crossfire.

Permalänk
Hjälpsam

Sen är ju aluminium mycket lättare också, vilket är bra.
Jag tycker att HD4750 är ett mycket snyggt kort.
Hoppas nu bara att det presterar lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Två kontakter låter ganska rimligt. HD4870 drar ju trots allt en hel del mer.

55nm ger mindre kontaktyta, blir svårare att kyla ner då. Kan ju jämföras med att om du har två flänsar en stor och en lite mindre, så kyls den lite mindre inte lika lätt av fläkten.

Kommer med grova överdrifter för att det ska vara klart.
100W på en kvadratmeter behöver inte kylas, men 10w på en kvadratcentimeter måste kylas.

Jo det är klart, men det har ju snarare med storleken av kylflänsen att göra. Två kärnor varav Kärna A är mindre än Kärna B, spottar ut lika mycket energi. Det finns enligt fysikens lagar ingenting som säger att Kärna A skulle bli varmare än Kärna B. Det har ju snarare med massan att göra. Visst är det skillnad på 100w på en kvadratmeter och 10w på en kvadratcentimeter. Luften agerar ju som en kylfläns om den nu är kallare (vilket är väldigt trolig om du nu inte har satt datorn i bastun:D), då temperatur bara är en mätning av vilken rikting värmeenergin överförs. Det är då från den varmare till den kallare. På en kvadratmeter får du betydligt mer luft (dvs. större kylfläns) medan det blir lite krångligt på en kvadratcentimeter. Som sagt, har storleken på chippet ett indirekt förhållande till hur kallt/varmt det går, vilket då egentligen beror på storleken av kylaren/kylfläns som kan komma i kontakt med chippet medan det inte har någon korrelation med hur mycket värmeenergi som spottas ut (dvs. att hade kylaren varit exakt lika effektiv som för ett större chip med samma värmeutveckling, hade de varit exakt lika varma/kalla), då formeln är delta Q=mc delta T. Har det en temperatur som är högre så beror det på massan och inte storleken. Hoppas jag inte låter som en skitstövel...har precis gått ut IB och det känns lite skummt att inte ha fysik 3 dagar i veckan längre

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jo det är klart, men det har ju snarare med storleken av kylflänsen att göra. Två kärnor varav Kärna A är mindre än Kärna B, spottar ut lika mycket energi. Det finns enligt fysikens lagar ingenting som säger att Kärna A skulle bli varmare än Kärna B. Det har ju snarare med massan att göra. Visst är det skillnad på 100w på en kvadratmeter och 10w på en kvadratcentimeter. Luften agerar ju som en kylfläns om den nu är kallare (vilket är väldigt trolig om du nu inte har satt datorn i bastun:D), då temperatur bara är en mätning av vilken rikting värmeenergin överförs. Det är då från den varmare till den kallare. På en kvadratmeter får du betydligt mer luft (dvs. större kylfläns) medan det blir lite krångligt på en kvadratcentimeter. Som sagt, har storleken på chippet ett indirekt förhållande till hur kallt/varmt det går, vilket då egentligen beror på storleken av kylaren/kylfläns som kan komma i kontakt med chippet medan det inte har någon korrelation med hur mycket värmeenergi som spottas ut (dvs. att hade kylaren varit exakt lika effektiv som för ett större chip med samma värmeutveckling, hade de varit exakt lika varma/kalla), då formeln är delta Q=mc delta T. Har det en temperatur som är högre så beror det på massan och inte storleken. Hoppas jag inte låter som en skitstövel...har precis gått ut IB och det känns lite skummt att inte ha fysik 3 dagar i veckan längre

Självklart spottar ett 100w 65nm chip ut lika mycket värme som ett 100w 55nm chip. Men precis som att en fläns som har mindre kontaktyta med luft kyler sämre så kyls ett chip med mindre kontaktyta med flänsen också sämre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde försöka med en ny typ av fläktkonstruktion, Zalman VF1000 och Revoltec Freezer Pro borde bli en standard för framtidens kort nu när till och med mainstream korten börjar dra över 100W.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker de borde försöka med en ny typ av fläktkonstruktion, Zalman VF1000 och Revoltec Freezer Pro borde bli en standard för framtidens kort nu när till och med mainstream korten börjar dra över 100W.

Håller med - men plusset för detta 2900XT-inspirerade bygge är ju att kylaren är förbannat effektiv, men man kan alltid argumentera det med eventuell ljudnivå (lär inte vara några farliga nivåer trots det) och kostnadseffektivitet. Hade hellre sett en mer karaktäristiask kylare specifik för denna produktserie.

Permalänk
Medlem

Grymt sugen på dessa kort!

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE