Roliga matterelaterade saker.

Permalänk
Medlem

Roliga matterelaterade saker.

Hej! Imorgon ska alla i min Matte F-grupp visa upp någon rolig/klurig matterelaterad sak. Det kan vara allt från att förklara Fibonaccis talserie inkl. det gyllene snittet eller att ställa någon klurig fråga i stil med "En man kommer in på ett hotell som har oändligt många rum och oändligt många gäster. Kan receptionisten fixa ett rum åt honom?".

Problemet är att jag verkligen inte kommer på något bra så nu ber jag er om hjälp. Det får gärna vara något någerlunda avancerat då vi har läst Matte F, men ändå så lätt att jag kan förklara/visa det på sisådär 5-10 minuter framför tavlan.

Det är förövrigt ingen läxa eller skoluppgift, bara en rolig frivillig sak som avslutning på kursen.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

9 61 52 63 94 46 18

Vad är nästa tal i serien?

Denna var på någon vetenskapsmässa.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
9 61 52 63 94 46 18

Vad är nästa tal i serien?

Denna var på någon vetenskapsmässa.

001? Skulle man kunna få en bra förklaring på det? Verkar riktigt bra att visa upp.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
001? Skulle man kunna få en bra förklaring på det? Verkar riktigt bra att visa upp.

Japp, 1. Själv satt jag och slet med pennan som en idiot ända tills jag fick veta svaret. Är n^2 baklänges som du insett. Har dessvärre ingen direkt förklaring.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
001? Skulle man kunna få en bra förklaring på det? Verkar riktigt bra att visa upp.

Ah läste fel men jaja, en variant nedan iaf:

4, 61, 5, 52, 6, 63, 7, 94, ? , ? , ? , ?

_________________________________________________

8, 46, 9, 18

The odd numbers in the sequence (4, 5, 6...) increment every two turns.

The even numbers in the sequence (61, 52, 63...) are the "squares" reversed. For example, 4 x 4 = 16. Reversed, the 16 = 61.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Du kan ju annars starta upp diskussionen 0,999...=1 och se vad som händer. Brukar urarta i totalt kaos där folk med lite mindre matemtisk förståelse kallar dom med mer kunskap och ett öppet sinne korkade. Helt klart intressant dock.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Du kan ju annars starta upp diskussionen 0,999...=1 och se vad som händer. Brukar urarta i totalt kaos där folk med lite mindre matemtisk förståelse kallar dom med mer kunskap och ett öppet sinne korkade. Helt klart intressant dock.

Ganska säker på att alla i klassen kan det där. Annars helt klart en väldigt roligt sak att berätta för kompisar. Vissa kan helt enkelt inte acceptera det.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Ganska säker på att alla i klassen kan det där. Annars helt klart en väldigt roligt sak att berätta för kompisar. Vissa kan helt enkelt inte acceptera det.

Jag hatar det! Vet aldrig riktigt var jag ska ställa mig i frågan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag hatar det! Vet aldrig riktigt var jag ska ställa mig i frågan.

Ett relativt lätt sätt att förklara det är ju att:

1 = 3/3
1/3 = 0.333...
2/3 = 0.666...
0.333... + 0.666... = 0.999...
1/3 + 2/3 = 1
1 = 0.999...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bättre om man kör med

0.999...=X
9.999...=10X
9.999...-0.999...=9X
9=9X
1=X
1=0.999...

Annars så kommer garanterat någon att säga "Nej, det blir ju inte 0.999..., det blir 0.999...8".

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan klassiker är ju Monty Hall-problemet, vars lösning folk brukar ha onödigt svårt att förstå.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Ett relativt lätt sätt att förklara det är ju att:

1 = 3/3
1/3 = 0.333...
2/3 = 0.666...
0.333... + 0.666... = 0.999...
1/3 + 2/3 = 1
1 = 0.999...

Har sett det där förut men jag håller inte med. 1/3 går inte att beskriva exakt som decimaltal. Det är precis samma sak att hävda att 1/3 = 0.333... som att hävda att 1 = 0.999... så det hjälper inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tycker att det är bättre om man kör med

0.999...=X
9.999...=10X
9.999...-0.999...=9X
9=9X
1=X
1=0.999...

Annars så kommer garanterat någon att säga "Nej, det blir ju inte 0.999..., det blir 0.999...8".

Frågan är ju här, är 2 oändligheter mer än en oändlighet? För det är i princip vad du skriver.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Man får bara problem om man envisas med att tro att varje tal måste ha en unik oändlig decimalutveckling, vilket inte är fallet här..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Har sett det där förut men jag håller inte med. 1/3 går inte att beskriva exakt som decimaltal. Det är precis samma sak att hävda att 1/3 = 0.333... som att hävda att 1 = 0.999... så det hjälper inte.

Frågan är ju här, är 2 oändligheter mer än en oändlighet? För det är i princip vad du skriver.

Jadu, många har förstått när jag har förklarat på det där sättet. Anledningen till att det inte riktigt är samma sak att säga att 1 = 0.999... som att 1/3 = 0.333... är ju att de flesta redan vet att 1/3 faktiskt är 0.333.

Och ja, oändligheter finns i olika storhetsordningar. En viss oändlighet kan vara större än en annan. Ett exempel är att det finns oändligt många naturliga tal men "mellan" varje naturligt tal så finns det oändligt många reella tal. Det finns oändligt av båda men det finns faktiskt ändå fler reella än naturliga.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jadu, många har förstått när jag har förklarat på det där sättet. Anledningen till att det inte riktigt är samma sak att säga att 1 = 0.999... som att 1/3 = 0.333... är ju att de flesta redan vet att 1/3 faktiskt är 0.333.

Och ja, oändligheter finns i olika storhetsordningar. En viss oändlighet kan vara större än en annan. Ett exempel är att det finns oändligt många naturliga tal men "mellan" varje naturligt tal så finns det oändligt många reella tal. Det finns oändligt av båda men det finns faktiskt ändå fler reella än naturliga.

Helt klart fler, men man kan inte riktigt räkna med oändlighet på så vis

För övrigt är inte 1/3 = 0.333. Det är exakt samma sak att säga att 1/3 = 0.333 som att 1 = 0.999

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

1/3 är inte 0.333, däremot är 1/3=0.333...(med oändlig decimalutveckling).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
1/3 är inte 0.333, däremot är 1/3=0.333...(med oändlig decimalutveckling).

Helt klart

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En annan klassiker är ju Monty Hall-problemet, vars lösning folk brukar ha onödigt svårt att förstå.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

Jag tycker att mycket av det beror på att de förklaringar som finns är onödigt komplicerade.
Den här fick mig att förstå direkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem#Combining_doo...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Har sett det där förut men jag håller inte med. 1/3 går inte att beskriva exakt som decimaltal. Det är precis samma sak att hävda att 1/3 = 0.333... som att hävda att 1 = 0.999... så det hjälper inte.

Frågan är ju här, är 2 oändligheter mer än en oändlighet? För det är i princip vad du skriver.

Du har fel. 0,333... representerar en oändligt lång decimalutveckling där nästkommande siffra alltid är en trea och det är exakt 1/3, precis som 1 = 1/1 = 1,000... där decimalutvecklingen består av oändligt många nollor. Vidare stämmer det att 1 = 0,999... där decimalutvecklingen är oändligt många nior. Vad blir 1,000... - 0,999...? Kommer du fram till något annat än 0, vill jag gärna se hur du resonerar.

Att räkna aritmetiskt med oändligheter är förvisso ogiltigt, men i det här fallet sysslar vi inte med det, så det är inte "i princip" vad rankko skrev.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Re: Roliga matterelaterade saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Hej! Imorgon ska alla i min Matte F-grupp visa upp någon rolig/klurig matterelaterad sak. Det kan vara allt från att förklara Fibonaccis talserie inkl. det gyllene snittet eller att ställa någon klurig fråga i stil med "En man kommer in på ett hotell som har oändligt många rum och oändligt många gäster. Kan receptionisten fixa ett rum åt honom?".

Problemet är att jag verkligen inte kommer på något bra så nu ber jag er om hjälp. Det får gärna vara något någerlunda avancerat då vi har läst Matte F, men ändå så lätt att jag kan förklara/visa det på sisådär 5-10 minuter framför tavlan.

Det är förövrigt ingen läxa eller skoluppgift, bara en rolig frivillig sak som avslutning på kursen.

Om jag skulle vara receptionist skulle jag sätta den nya gästen (gäst 0) i rum nr och och flytta nuvarande gäst i rummet (gäst 1) till rum nr2, flytta gäst 2 till rum 3 osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tycker att det är bättre om man kör med

0.999...=X
9.999...=10X
9.999...-0.999...=9X
9=9X
1=X
1=0.999...

Annars så kommer garanterat någon att säga "Nej, det blir ju inte 0.999..., det blir 0.999...8".

Om man har 0.999... med oändligt antal 9or och multiplicerar med 10, så kommer det på decimalplatseringen där den sista 9an fanns nu finnas en 0a.
Vilket gör att 9.999...0 - 0.999...9 = 9X
O.s.v vilket inte blir 1= 0.999... på slutet.

Detta matteproblem tycker jag går lösa genom rent logisk tänkande, det är bara det att man med matematiska brister kan få det något annat. O.b.s. att jag inte nödvändigtvis syftade på personers brister, utan att våran matematik också har det.

0.999... i oändlighet kommer alltid vara mindre än 1, likaså 0.333... kommer alltid att vara mindre än 1/3. Hur många 9or eller 3or man tillägger som decimaler påverkar inte detta och det är något som de flesta inte har något problem att se. Likaså är det vad de flesta tror innan de hittar på något nytt matematisk metod som ger ett annat svar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om man har 0.999... med oändligt antal 9or och multiplicerar med 10, så kommer det på decimalplatseringen där den sista 9an fanns nu finnas en 0a.
Vilket gör att 9.999...0 - 0.999...9 = 9X

Så 5.43210 har ett annat värde än 5.4321? Nej, det stämmer inte.

Och nej, vår matematik är inte perfekt. Men 1/3 är alltid 0.333... oavsett hur du vänder och vrider på det.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Så 5.43210 har ett annat värde än 5.4321? Nej, det stämmer inte.

Och nej, vår matematik är inte perfekt. Men 1/3 är alltid 0.333... oavsett hur du vänder och vrider på det.

Först hade man .999.. med oändligt antal 9or, inga fler än just oändligt antal 9:or.
När man multiplicerar med 10 så kommer man ha exakt lika många 9:or som innan, inga nya 9:or skapas av operationen. Ena 9an hoppade över till andra sidan decimalkommat och ersattes av en 0:a. Så man får (oändligt - 1) antal 9:or på högersidan av decimalkommat.
För att få din ekvation att stämma nu, så måste man då man subtraherar använda en 9:a mindre på termen 0.999.... Så man också bara får (oändligt -1) antal 9:or på den sidan också. Och varför ska man avrunda där, dessutom neråt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om man har 0.999... med oändligt antal 9or och multiplicerar med 10, så kommer det på decimalplatseringen där den sista 9an fanns nu finnas en 0a.
Vilket gör att 9.999...0 - 0.999...9 != 9X

Detta problem tycker jag går lösa genom rent logisk tänkande, det är bara det att man med matematiska brister kan få det något annat. O.b.s. att jag inte nödvändigtvis syftade på personers brister, utan att våran matematik också har det.

0.999... i oändlighet kommer alltid vara mindre än 1, likaså 0.333... kommer alltid att vara mindre än 1/3. Hur många 9or eller 3or man tillägger som decimaler påverkar inte detta och det är något som de flesta inte har något problem att se. Likaså är det vad de flesta tror innan de hittar på något nytt matematisk metod som ger ett annat svar.

Du har inte ett koncept av oändligheten.

Du tänker dig 0.999... följt av ett stort antal, men ändå begränsat antal 9or. Och därför kan du inte se att 0.999... = 1.

Jag läste en stund om svårigheterna med att lära ut detta till folk och förstår hur svårt det kan vara att acceptera. Det känns inte ok, men matematiken är strikt härledd ur axiom med logik; 0.999... är lika med 1.

Det finns många sätt att visa det här på vi har sett några i tråden men jag kan visa några fler:

1/9 = 0.111...
2/9 = 0.222...
3/9 = 0.333...
8/9 = 0.888...
Vad är 9/9?

Jag gillar personligen den här för att den är vacker, men du kan rationalisera bort den med samma sak du gjorde förra gången (vilket fortfarande är felaktigt).

Sen kan man lägga upp andra saker;
* { 1/2 + 1/4 + 1/8 ... } den talserien summerar upp till 1 då antalet termer blir oändligt många, eller 0.999... om man ska följa din logiska tankegång, "den blir aldrig riktigt 1 men kommer oändligt nära".
* det finns bara ett tal där x*2 = 1 + x; och det är 2

så under din förutsättning:

{ 1/2 + 1/4 + 1/8 ... } = 0.999...
gånger 2
1 + { 1/2 + 1/4 + 1/8 ... } = 2*0.999...

Enligt dom vilkoren så är således 0.999...=1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Du har inte ett koncept av oändligheten.

Du tänker dig 0.999... följt av ett stort antal, men ändå begränsat antal 9or. Och därför kan du inte se att 0.999... = 1.

Att oändlighet är begränsad vill jag ha för mig att jag har räknat med i många icke mattekurser (bl.a reglerteknik), det skulle vara bra om någon annan duktig kunde bekräfta det Lyml sa, så jag lär mig något nytt.

Ett dilemma som uppstår om jag hade fel.
Om man har en hink med oändligt antal äpplen, så kommer man ha lika många äpplen i hinken fast man tar ur ett äpple. Detta gäller även om man fortsätter att ta ett äpple ända till man har gjort detta moment oändligt antal gånger, för då blev hinken helt plötsligt helt tom.

Om man från början har bestämt sig för att plocka ur äpplen så det bara finns ett äpple kvar i hinken, så är det "enda" sättet att först plocka ur ett äpple i taget tills hinken är helt tom och sist lägga tillbaka ett äpple. -För hur länge man än plockade ett äpple i taget kom man aldrig till att antalet äpplen minska, förutom helt plötsligt vid oändligt antal gånger.
*edit*
Dessutom har jag svårt att se varför man just inte hade ett äpple kvar innan man tog bort det sista äpplet? Utan att man hade oändligt många äpplen kvar i hinken innan man tog den.
D.v.s. oändlighet -1 = 0

*edit2*
Eller är oändlighet minus oändlighet inte likamed 0? Likaså kanske att dirac impuls (ehets puls) inte har arean 1? oändlighet/oändlighet = 1 utan det handlar om ett gränsvärde som de "aldrig" skriver ut?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att oändlighet är begränsad vill jag ha för mig att jag har räknat med i många icke mattekurser (bl.a reglerteknik), det skulle vara bra om någon annan duktig kunde bekräfta det Lyml sa, så jag lär mig något nytt.

Oändlighet är ej begränsad, det är lite av själva idén med den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Om man har en hink med oändligt antal äpplen, så kommer man ha lika många äpplen i hinken fast man tar ur ett äpple.

Precis. Oändlighet +1 = oändlighet. Man kan dock ha olika stora oändligheter, vilket någon tidigare nämnde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Oändlighet är ej begränsad, det är lite av själva idén med den.

Precis. Oändlighet +1 = oändlighet. Man kan dock ha olika stora oändligheter, vilket någon tidigare nämnde.

Självklart inte begränsat, dåligt ordval jag syftade mer på olika stora och begränsad till just den storleken, men det är säkert fel.

Det sista oändlighet +1 = oändlighet så är väl det en operation som man ska undvika göra utan att tänka sig för, om det nu finns olika stora oändligheter.

T.ex. mitt äppelexempel med oändligt många äpplen i en hink.
Så kan man ta ur oändligt -1 antal äppel ur hinken, så får man ett äpple kvar.
D.v.s.
1 = oändligt - (oändligt -1)
Om man utför parentesen först, vilket man oftast skall göra får man 1 = oändligt - oändligt
Och förklaringen är att dessa oändligheter inte är lika stora, de har alltså en begränsad storlek. (dåligt formulerat)
Och när de har det så får man inte öka storleken på oändligheterna hur som helst, i exemplet med 1= 0.999..... lägga till en extra 9a för att ekvation skall stämma.

O.b.s. Jag blir bara glad om folk påpekar mina fel, jag är ute för att lära mig inte visa hur dum jag är för då skulle jag hålla käften. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och förklaringen är att dessa oändligheter inte är lika stora, de har alltså en begränsad storlek. (dåligt formulerat)

Att de ej är lika stora betyder dock inte att de är begränsade. Jämför till exempel antalet naturliga tal med antalet udda naturliga tal; båda är oändligt många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det sista oändlighet +1 = oändlighet så är väl det en operation som man ska undvika göra utan att tänka sig för, om det nu finns olika stora oändligheter.

Alltså, olika stora oändligheter finns egentligen inte (det finns inte ett oändligt högt tal som är högre än ett annat oändligt högt). Men olika saker kan vara oändliga som t ex 3or om man löser 1/3=0.333... . Dock så har ju talet 4/9=0.444... ett högre värde. Varken treorna eller fyrorna tar någonsin slut men de är olika stora.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

hoppas ni gillar kyparproblemet:P

Tre gäster sitter på ett café och när de ska gå kommer kyparen fram med notan som ligger på 30kr. Gästerna betalar då tio kr var. Kyparen tar pengarna och går in till kocken som kommer på att de betalade för mycket. De skulle bara betala 25kr. Kyparen tar då fem enkronor och går tillbaka till gästerna men på vägen tänker kyparen: "det är ju lättare för de att dela om de bara får tre kronor" och så tar kyparen 2. Gästerna får alltså tillbaka en krona var. Varje gäst har nu betalat 9 kronor.

Men! 9 gånger 3 = 27, och om man räknar in de 2 som kyparen tog så blir det ju 29. (27+2) Vad har hänt med den sista kronan?

Ganska enkel om man tänker rätt, men om man inte gör det kan man bli gråhårig

Visa signatur

Muf:are