Nätverkstekniker och Unix/Linux

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker och Unix/Linux

Halloj!

Har kollat runt lite på jobb som nätverkstekniker och ibland ser man att de vill ha personer med "kunskaper i Unix/Linux". Då undrar jag: vad är det för kunskaper?
Läser 3årig nätverksutbildning på högskolan, men det vi lär oss innom Unix är programmering och lite iptables. Medans i Windows lär vi oss Active Dir och andra användbara saker.
Har ett halvt sommarlov utan nått att göra

Edit: Stavfel. Det är skillnad mellan Kunskap och Kundskap...

Permalänk
Avstängd

Högst status har de med Redhat utbildningar... kostar multum
http://www.europe.redhat.com/sweden/training/

Sen ett ganska nystartat bolag som SANS samarbetar med

http://www.internetacademy.se/

http://www.sans.org/sweden08/

Kanske finns nåt... ?

Eller fixa ett sommarjobb med att drifta Linux/Unix burkar ihop
med någon/några erfarna. Kan vara knepigt det också.

SANS har massvis med bra dokumentation för den som vill själv.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

http://lartc.org/ !!!
Ska läsa den själv när jag har tid och inspirerad

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

LPIC kanske? första nivån (tror jag) kan man t.ex ta under Nackademins KY-kurs

Permalänk
Medlem

Re: Nätverkstekniker och Unix/Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Halloj!

Har kollat runt lite på jobb som nätverkstekniker och ibland ser man att de vill ha personer med "kunskaper i Unix/Linux". Då undrar jag: vad är det för kunskaper?
Läser 3årig nätverksutbildning på högskolan, men det vi lär oss innom Unix är programmering och lite iptables. Medans i Windows lär vi oss Active Dir och andra användbara saker.
Har ett halvt sommarlov utan nått att göra

Edit: Stavfel. Det är skillnad mellan Kunskap och Kundskap...

Nu kommer jag väll trampa på dina drömmar lite, men men så kan det vara..

Det är inte "kunskaper i Unix/Linux" som dessa företag egentligen är ute efter, det är "erfarenheter i Unix/Linux" vilket inte är samma sak, problemet ligger i att 90% av det som du kommer lära dig om nätverk och Unix i skolan är meningslöst, det är dock inte skolans fel..

Skolan skulle kunna lära ut exakt hur Spray bygger nätverk och servrar, men chansen att du som studerande kommer att få jobb hos just Spray är ju försvinnande liten, så de måste försöka göra det så allmänt som möjligt för att ge dig en bra grund att stå på.. Resultatet är ju dock just det, att det inte passar in någonstans istället så du kommer att få spendera första tiden på ett jobb med att lära dig hur just detta företaget bygger sina lösningar..

Tiden det tar från det att en teknik börjar användas till dess att den är gammal är för kort, skolan kan ju inte kasta bort tid på att lära ut saker som inte används, så de måste vänta tills det finns standarder etc. Problemet här blir ju dock det att när det finns en standard, så måste det skrivas läroböcker och sedan skall lärarna utbildas.. När detta har skett så har just det som skolan ville undvika hänt, det har gått så lång tid att de nu mer lär ut saker som inte används

Så, för att summera, så har du nu just lärt dig saker som är antikviteter i verkligheten och dessutom mest troligt aldrig ens varit en del av de lösninga som företaget som du har fått anställning hos har använt sig av.

Så lite råd, förbered dig på att kasta bort det mesta som du har lärt dig då du börjar arbeta, koncentrera dig på grunderna istället så att du verkligen förstår hur de fungerar, en IP adress ser ut & fungerar på samma sätt överallt på Internet på samma sätt ger ifconfig i grunden samma information på Solaris, BSD, Linux & AIX osv..

Sist men inte minst, få erfarenhet (inte kunskap) så fort som möjligt, IT avdelningen på skolan kanske anställer studenter på deltid eller liknande, bara fråga dem?

Vad de är ute efter för erfarenhet kommer att variera från företag till företag det med, så det är lika bra att få så mycket som möjligt så tidigt som möjligt

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Re: Nätverkstekniker och Unix/Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Halloj!

Har kollat runt lite på jobb som nätverkstekniker och ibland ser man att de vill ha personer med "kunskaper i Unix/Linux". Då undrar jag: vad är det för kunskaper?
Läser 3årig nätverksutbildning på högskolan, men det vi lär oss innom Unix är programmering och lite iptables. Medans i Windows lär vi oss Active Dir och andra användbara saker.
Har ett halvt sommarlov utan nått att göra

Skaffa dig en gedigen grund att stå på. Att rabbla alla tänkbara kommandon kan vem som helst göra, men att verkligen kunna utnyttja kraften i vanliga kommandon såsom grep och sed, det är det färre som kan.

Sedan så tycker jag personligen att du ska stifta bekantskap med olika programvaror som ofta förekommer i Unix-världen. Bind är ett bra exempel. Öva på att sätt upp det, tänk ut olika scenarion, och testa om och om igen. Det är bra att göra fel, för då känner du igen problemen när du stöter på dom senare i livet. Det är oerhört viktigt att lära sig djupgående hur saker och ting fungerar. När du kommer ut i arbetslivet så är det ofta så att du råkar ut för ett system som någon annan satt upp, och ofta då helt annorlunda mot hur du skulle satt upp det. Då gäller det att anpassa sig. Sendmail, Postfix och Apache är andra bra exempel på sånt som man oftast förväntas kunna.

Men kom också ihåg att ta god tid på dig. Det ska vara roligt att lära sig.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Väldigt bra svar, tack.

Det här med att skolan och "verkligheten" är skilda saker är jag ganska medveten om. När det gäller nätverk läser vi enbart Cisco, men företag har ju insett att HP, Extreem, Huawei m.fl. är mins lika bra för billigare peng. Så jag memoriserar ju inte var enda kommando som finns i Cisco, men jag pluggar desto mer på teorin bakom STP, VTP m.m.

Vad används Unix/Linux till mest i företagsvärlden? Är det mest filservrar/databaser eller används det till att sätta upp användarkonton (som i Active Directory för Windows)?

Permalänk
Medlem

Solaris är ganska vanligt inom vissa områden, tex på Ericsson. Då är det Java Enterprise System med LDAP, mailserver, webserver och grejer som används. Så ha koll på hur du sätter upp ldap osv.

DNS och routing är bra att kunna, dhcp och jumpstart av servrar likaså. Att kunna använda vi är också bra, eftersom ska du arbeta med solaris har du inte allt för många val.

Något som också användas inom företagsvärlden är AIX, det är dock ett kapitel för sig, men försök att komma över något shell på någons as/400 eller liknande så kanske du kan lära dig lite. Att hantera databaser är också bra, sql som sql, det fungerar oftast lika dant, så mysql, postgresql osv. är ett steg.

Sedan är storage och backup bra kunskaper, Sun, EMC och andra stora aktörer här har sina egna lösningar som kan vara lite krångliga till en början.

Permalänk
Medlem

Allt som man behöver lita på fungerar hamnar normalt på Unix maskiner

Sedan med tanke på att även Windows AD idag endast är LDAP + Kerberos + lite smink så är det ju en teknik som man behöver vara kompis med..

Vad det gäller att lära sig Cisco eller annat, de flesta andra tillverkare försöker att efter-apa Cisco CLI miljlö så mycket som möjligt i sina produkter så man känner igen sig rätt så fort även om det kanske inte stämmer exakt med det som man är van med... Sen blir det oftast även Cisco utrustning då det kommer till nätelementen då det egentligen bara är en tillverkare som gör bättre saker, Juniper, men de kostar ju även mer så

Resten av tillverkarna är 2 eller 3 steg efter alltid på funktioner och stabilitet.. Märks mer och mer, ju större nät som man jobbar med, måste det fungera så kör man Cisco, måste det verkligen alltid fungera kör man Juniper resten av HP, Dell, Ericsson, Extreem kör man ute mot användarna där ett stopp på några timmar per månad inte är något man varvar upp sig för

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Solaris är ganska vanligt inom vissa områden, tex på Ericsson. Då är det Java Enterprise System med LDAP, mailserver, webserver och grejer som används.

Har blivit mindre vanligt på senare år, av naturliga skäl. Och kommer med mycket stor sannolikhet minska än mer i betydelse. Vill man ha ett jobb inom *NIX där så är det Linux man skall titta på i första hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Har blivit mindre vanligt på senare år, av naturliga skäl. Och kommer med mycket stor sannolikhet minska än mer i betydelse. Vill man ha ett jobb inom *NIX där så är det Linux man skall titta på i första hand.

Vad jag vet så ökar behovet av konsulter med kunskap inom Solaris. Även AIX börjar komma igen. Och Sun säljer datorer som aldrig förr.
Linuxanvändandet ökar också, men inte på denna kärnnivå. Det kommer ta en mycket lång tid innan du ser banker byta ut AIX för deras transaktioner osv.

Om du jobbar inom Telecomindustrin är linux inte direkt utbrett heller.

Även tunga industrier kör AIX och Solaris till hög grad. De flesta driftsäkra system klarar inte downtime och linux är inte garanterat up'n running som tex AIX, Z/OS osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du jobbar inom Telecomindustrin är linux inte direkt utbrett heller.

Var ju Ericsson du skrev om, så det var Ericsson jag kommenterade.

Jobbar inom Telecomindustrin. Och jo, Linux är utbrett och breder ut sig allt mer. Framför allt på bekostnad av Solaris och andra UNIX-dialekter.