Effektivt nätaggregat från Cooler Master når 88 procent

Permalänk
Medlem

Effektiviteten borde vara linjär, inte bara vitt topp-effekter, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Man skall inte glömma bort att 88% är uppmätt vid 115V. Förlusterna minskar när spänningen ökar varför det här aggregatet säkert skulle kunna ligga runt 90% med vårt elnät. Det är inte alls ovanligt att testsajter mäter enbart vid 115 V eller enbart vid 230 V.

Här är ett litet exempel:
http://www.corsairmemory.com/_images/charts/hx520w_efficiency...

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Vill ha på över 100% verkingsgrad, en evighetsmaskin, det är grejor det . O.o

haha... så vill att nätagget ska ge dig energi från intet typ. Visst, då behöver du ju inte plugga in nätagget till eluttaget. Istället blir nätagget nåt slags batteri som räcker för evigt. Jaja, dröm vidare du...

Men hoppas vi närmar hos 90plus-standarden iaf. Det skulle vara rätt trevligt. Men allra helst tycker jag att en ny standard tas fram där nätagget endast ger 12V och skrotar alla andra spänningar. PC:n ska också anpassas för detta förstås (vilket delvis har skett egentligen). Det lär ju förenkla designen av nätaggen och kanske boosta effektiviteten en aning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Bra nyheter

Även fast antalet watt var på tok för högt, ge oss istället bra 400-600W nätaggregat med 85-90% effektivitet. Det är ju där kundernas behov finns.

Och jag väntar med spänning på det första 90 plus nätaggregat, vilket antagligen inte är så långt bort

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Bra nyheter

Även fast antalet watt var på tok för högt, ge oss istället bra 400-600W nätaggregat med 85-90% effektivitet. Det är ju där kundernas behov finns.

Och jag väntar med spänning på det första 90 plus nätaggregat, vilket antagligen inte är så långt bort

MVH laggarbacken

90%+ verkar ju redan nått men kanske inte riktigt i konsumentklass än
http://supermicro.com/products/superblade/

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Helt på rätt väg!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kul, men 88% känns inte så jävla imponerande ändå om de nu skall skryta så mycket. Det finns ju väldigt många nätagg med en effektivitet av 84-85% så det är ju inte så värst mycket mer. Det är ju trots allt bara i 50% load som den uppnår det värdet. Zalman ZM-850HP uppnår 97% effektivitet vid 300 Watts load men bara runt 84% i full load.

Hur förklarar du det när CoolerMasters nätagg är det första någonsin att få utmärkelsen "80Plus Silver"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Nej nej självklart inte,men liksom vem köper ett 900W agg för kanske 1500kr om man bara behöver ett 500W agg för ca 800kr :P?

Ett nätagg är effektivast vid ca 50% belastning. Detta innebär att man bör köpa ett agg som har en effekt av dubbla medelbelastningen (inte idle, om nu inte datorn ifråga idlar väldigt mkt).

Alltså.. det som är viktigt är effektiviteten vid normalbelastning, ngt som brukar framgå från testkurvor. Den effektivitet som de anger ligger bara i en driftpunkt och det är inte säkert att det är samma för olika nätagg, vare sig i w eller procent av maxeffekt.

Igen, en effektivitetsrating gäller för en driftpunkt, tex 200W hos ett 500W agg, inte för alla punkter mellan 0-500W. Generellt sett är effektiviteten låg vid max och min effekt. Ett 1000W agg som klarar 87% vid 400W kan ligga runt 70% vid 40W... inget för HTPC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Hur ofta kör du nätagget i full load??? Jag vill ha bra effektivitet vid de belastningar jag använder!

Jo självklart och det erbjuder detta nätaggregat utan tvekan. Jag försöker ju inte säga att det är ett dåligt nätagg, snarare motsatsen. Men jag tycker det är tråkigt att marknadsföra ett nätagg med maxeffektiviteten när snittet är lägre. Som jag sa tidigare så är det som att rent hypotetiskt marknadsföra HD3870 genom att säga att den får 116 fps i Crysis på maxinställningar (då detta skulle kunna vara max, medan snittet ligger på kanske 22).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag skulle vara väldigt intresserad av att se något test där man får mer än 88%, oavsett load. Om man kollar på 80 Plus lista över nätaggregat så är Cooler Masters nätaggregat ett av endast fyra andra som får utmärkelsen 80 Plus Silver, vilket betyder att det har minst 85% effektivitet vid 20% och 100% belastning, och minst 88% effektivitet vid 50%. De tre andra är två Dell-nätagg och ett av NXP, inget av dem över 300W. 80 Plus Gold är 87% respektive 90% effektivet, och det finns inget nätaggregat som fått den utmärkelsen än. 97% effektivitet vore revolutionerande, oavsett load. Zalman ZM850-HP kvalificeras för övrigt bara för vanliga 80 Plus.

Du har kanske blandat ihop effektivitet med PFC? Den brukar vara runt 97-99% för bra nätagg.

Det kan hända att det är PFC jag har blandat ihop med. I sådana fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det är som sagt ett imponerande nätagg men jag tycker det är fel att marknadsföra med maxeffektiviteten i åtanke. Hade det haft 88% vid full load (det är ju inte ofta man kommer upp i det, men med 3-way sli GTX 280 så blir ju inte det omöjligt på något vis) så hade jag varit alldeles till mig för det är vid full load eller vid min load som du sa, som ett nätagg visar vad det går för. Det kan ju finnas nätagg som har till exempel 90% effektivitet vid 50% men kanske 75% vid 20% och 100% belastning och då är det ju inget särskilt bra nätagg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Hur förklarar du det när CoolerMasters nätagg är det första någonsin att få utmärkelsen "80Plus Silver"?

Läs reglerna om 80Plus certifikat och det jag skrev alldeles ovanför så förstår du vad jag menar. Ett nätagg kan ha en peakeffektivitet som är jättehög, men sedan ligga under 80% annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ford
Ett nätagg är effektivast vid ca 50% belastning. Detta innebär att man bör köpa ett agg som har en effekt av dubbla medelbelastningen (inte idle, om nu inte datorn ifråga idlar väldigt mkt).

Alltså.. det som är viktigt är effektiviteten vid normalbelastning, ngt som brukar framgå från testkurvor. Den effektivitet som de anger ligger bara i en driftpunkt och det är inte säkert att det är samma för olika nätagg, vare sig i w eller procent av maxeffekt.

Igen, en effektivitetsrating gäller för en driftpunkt, tex 200W hos ett 500W agg, inte för alla punkter mellan 0-500W. Generellt sett är effektiviteten låg vid max och min effekt. Ett 1000W agg som klarar 87% vid 400W kan ligga runt 70% vid 40W... inget för HTPC.

Det är ju iofs inte helt rätt att köpa det dubbla av vad man behöver. 50% kan du ju uppnå om du kanske spelar eller något men så fort du surfar eller kollar på film (ej HD) så belastas ju vare sig grafikkort eller processor särskilt mycket så oddsen är ju att man idlar mer än vad man är vid 50% belastning om man nu har lite mer ös i sitt nätagg. Sedan så när man ligger i idle så är det ju oftast så pass liten förbrukning att man tappar inte samma mängder som i full load om nu effektiviteten är densamma för idle och full load.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har 93% på mitt servernätagg. Supermicro.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jo självklart och det erbjuder detta nätaggregat utan tvekan. Jag försöker ju inte säga att det är ett dåligt nätagg, snarare motsatsen. Men jag tycker det är tråkigt att marknadsföra ett nätagg med maxeffektiviteten när snittet är lägre. Som jag sa tidigare så är det som att rent hypotetiskt marknadsföra HD3870 genom att säga att den får 116 fps i Crysis på maxinställningar (då detta skulle kunna vara max, medan snittet ligger på kanske 22).

Läs reglerna om 80Plus certifikat och det jag skrev alldeles ovanför så förstår du vad jag menar. Ett nätagg kan ha en peakeffektivitet som är jättehög, men sedan ligga under 80% annars.

Jag förstår inte riktigt, det här agget snittar (86,32+88,14+85,10)/3=86,52 i effektivitet. Hur kan du säga att det har ful marknadsföring? Okej att dom överdriver med 1,5 procentenheter med det är knappast något att bry sig om. Och certifieringen garanterar dessutom att ett agg som är märkt med 80Plus silver snittar 86 procent effektivitet. Så att påstå något annat är ju löjligt...eller?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

bra poäng!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Franz
Man skall inte glömma bort att 88% är uppmätt vid 115V. Förlusterna minskar när spänningen ökar varför det här aggregatet säkert skulle kunna ligga runt 90% med vårt elnät. Det är inte alls ovanligt att testsajter mäter enbart vid 115 V eller enbart vid 230 V.

Här är ett litet exempel:
http://www.corsairmemory.com/_images/charts/hx520w_efficiency...

Word!

Jag var litet trött i ögat när jag läste artikeln men det står ju mycket riktigt!
"All measures were made with 115V AC"

Skulle nästan tro att denna är ~90% all teh time!

För oss som vill ha tysta datorer vid höga belastningar är detta en dröm!

~600W load ger ~60W värme att transportera bort, inte så farligt alltså

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag förstår inte riktigt, det här agget snittar (86,32+88,14+85,10)/3=86,52 i effektivitet. Hur kan du säga att det har ful marknadsföring? Okej att dom överdriver med 1,5 procentenheter med det är knappast något att bry sig om. Och certifieringen garanterar dessutom att ett agg som är märkt med 80Plus silver snittar 86 procent effektivitet. Så att påstå något annat är ju löjligt...eller?

http://img213.imageshack.us/img213/9812/80silverji6.png

Att mäta vid 20%, 50%, och 100% är inget snitt. Det är väl den uppfattningen att 20% och 100% är när ett nätagg är som sämst och 50% är när det är som bäst, men detta kan skilja från varje nätagg till och med av samma modell. Å andra sidan är det inget korrekt sätt att mäta snitt på. Det är en så kallad "random error". Nu återstår det ju att se vad de sätter på själva lådan. Skriver de 88% efficiency så behåller jag min åsikt angående det här.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Att mäta vid 20%, 50%, och 100% är inget snitt. Det är väl den uppfattningen att 20% och 100% är när ett nätagg är som sämst och 50% är när det är som bäst, men detta kan skilja från varje nätagg till och med av samma modell. Å andra sidan är det inget korrekt sätt att mäta snitt på. Det är en så kallad "random error". Nu återstår det ju att se vad de sätter på själva lådan. Skriver de 88% efficiency så behåller jag min åsikt angående det här.

Hur räknar du ut ett snitt om inte genom att ta x antal punkter och addera sen dividera med x?
Sen så stämmer inte ditt antagande om att ett agg presterar som sämst vid 20% eller 100%.

Zalman ZM1000-HP på prisjakt

Läs hela testet på SPCR.COM

Som du ser i exemplet ovan så presterar agget som bäst mellan 15-och 60% med bara 5 procentenheters skillnad, med det presterar som sämst vid last under 10%.
Snittet för alla mätdata är 82% effektivitet, men det finns inte en människa som kör ett 1000W agg med en idle på 41W. Om man sätter in ett realistiskt mätvärde som 150W på en dator som kan tänkas ha detta agg så är vi uppe i 15 procent och alla värden under 150W är onödiga för mindra kommer datorn aldrig att dra, om vi nu räknar ut snittet så blir det 84,1.
Detta värde tycker jag det är helt ok att visa som snittvärde när man marknadför ett nätagg. Men vi räknar ut vad snittet blir vid 20, 50 och 100% bara för att kolla. (86+85,6+78,4)/3=83,3. 83,3% effektivitet alltså, ganska nära totalsnittet va? Likaså väldigt nära det snittet som tillverkaren skulle kunna tänkas att marknadsföra agget med.

Så snälla sluta gnäll om fula mätvärden.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Franz
Man skall inte glömma bort att 88% är uppmätt vid 115V. Förlusterna minskar när spänningen ökar varför det här aggregatet säkert skulle kunna ligga runt 90% med vårt elnät. Det är inte alls ovanligt att testsajter mäter enbart vid 115 V eller enbart vid 230 V.

Här är ett litet exempel:
http://www.corsairmemory.com/_images/charts/hx520w_efficiency...

Jepp, det är lätt att missa vid vilken spänning testet utfördes. Det blir ju bättre värden vid 230V än 115V.
Det blir ju lite svårt att jämföra tester som har utförts vid 115V med de som utförts vid 230V.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Hur räknar du ut ett snitt om inte genom att ta x antal punkter och addera sen dividera med x?
Sen så stämmer inte ditt antagande om att ett agg presterar som sämst vid 20% eller 100%.

Zalman ZM1000-HP på prisjakt
http://img529.imageshack.us/img529/5561/32951961tx9.jpg
Läs hela testet på SPCR.COM

Som du ser i exemplet ovan så presterar agget som bäst mellan 15-och 60% med bara 5 procentenheters skillnad, med det presterar som sämst vid last under 10%.
Snittet för alla mätdata är 82% effektivitet, men det finns inte en människa som kör ett 1000W agg med en idle på 41W. Om man sätter in ett realistiskt mätvärde som 150W på en dator som kan tänkas ha detta agg så är vi uppe i 15 procent och alla värden under 150W är onödiga för mindra kommer datorn aldrig att dra, om vi nu räknar ut snittet så blir det 84,1.
Detta värde tycker jag det är helt ok att visa som snittvärde när man marknadför ett nätagg. Men vi räknar ut vad snittet blir vid 20, 50 och 100% bara för att kolla. (86+85,6+78,4)/3=83,3. 83,3% effektivitet alltså, ganska nära totalsnittet va? Likaså väldigt nära det snittet som tillverkaren skulle kunna tänkas att marknadsföra agget med.

Så snälla sluta gnäll om fula mätvärden.

Sist jag kollade så mäter man inte ett snitt genom att välja 3 punkter och räkna ut det därifrån. Ta detta som exempel: en klass består av 20 elever. Johan är 170 cm lång, Malin är 160 cm lång, och Nicklas är 180 cm lång. Vad är snittelängden i klassen? Tja, det är med ganska stor säkerhet inte 170 cm, då detta är 3 elever av 20.

Sedan om man skall välja ut punkter så måste man ju välja maxeffektivitet och mineffektivitet för att få ett någolunda trovärdigt snitt. Du hävdade precis att detta inte var mineffektivitet. Sist men inte minst, var det inte jag som hävdade att 20% och 100% brukar vara sämst effektivitet. Läs igenom threaden skall du få se.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990