Permalänk

Duger datorn åT Ubuntu?

Tjenare.

Jag hade tänkt flytta mina primdatorer och endast köra på en lättare klient.

Alla nmina filer läser jag över nätverket.
Dator är något likt Vias plattformar.

800mhz Celeron 256mb ram och en disk på 20-40gb tänkte jag ha. slimDvd läsare.
Allting nödvändigtinbyggt på moderkortet ingen värsting maskin dirext.

Det jag främst hade tänkt använda den till är musik och titta på lite xvid filmer lite surf bland annat. allting hämtas från mina andra burkar i nätverket som sagt.

Kommer datorn klara av Ubuntus senaste och spela upp filmerna utan prob?
Anledningen till jag valt denna är att den är så kompakt emot vad mina andra datorer är.

Och vad finns det för bra program till Unix att spela upp många mp3or i och titta på filmer i?

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirem...

där står det lite systemrekommendationer. personligen skulle jag satsat på xubuntu för det är ingen stor skillnad förutom att det kräver mycket mindre

för filmer så funkar vlc utmärkt, om du inte gillar de finns mplayer, totem och massor fler.

för massa mp3 filer skulle jag rekomendera rythmbox eller amarok, en smaksak men båda funkar bra.

sedan finns det väll massa andra men dessa är väll de vanligast och de funkar bra

edit: la till lite mer

Permalänk

Drog ner Ubuntu.. dock vad är största skillnaden mellan Xubuntu?

en ner strippad version eller?

Du gav rätt mycket matt nyttigt där i

EDIT: drar ner Xubuntu nu bara 10min sen kan ajg bränna ut det till datorn i fråga.

tackar!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Drog ner Ubuntu.. dock vad är största skillnaden mellan Xubuntu?

en ner strippad version eller?

Skillnaden är att Xubuntu använder XFCE som skrivbordsmiljö, till skillnad mot vanliga Ubuntu som använder Gnome. XFCE drar mindre resurser jämfört med Gnome, så det är mer lämpat för lite äldre datorer. Vill du senare använda Gnome istället så är det bara att installera det, så skillnaden mellan Xubuntu och Ubuntu är bara vilka paket som är installerade från början.

Permalänk
Medlem

Det är inga enorma prestandaskillnader mellan XFCE och Gnome enligt mina erfarenheter. Det som drar mycket resurser är program såsom OpenOffice och FireFox. Där kan man tjäna mycket på att använda prestandasnålare alternativ.

Permalänk
Medlem

som till exempel? nyfiken på webbläsare främst då;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det är inga enorma prestandaskillnader mellan XFCE och Gnome enligt mina erfarenheter. Det som drar mycket resurser är program såsom OpenOffice och FireFox. Där kan man tjäna mycket på att använda prestandasnålare alternativ.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Hmm.. verkar ha lite prob nu. har hägt sig 2 gånger när den ska dela in disken i swap partioner och när man ställer in acc o pass.

få se om det lyckas en tredje gång
Säkert fel på disken fast jag bytt den engång.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
som till exempel? nyfiken på webbläsare främst då;)

Lynx såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm.. verkar ha lite prob nu. har hägt sig 2 gånger när den ska dela in disken i swap partioner och när man ställer in acc o pass.

få se om det lyckas en tredje gång
Säkert fel på disken fast jag bytt den engång.

Jag hade samma problem, installationen hängde sig vid samma tidpunkt för mig.

Starta i installationen i VGA läge. Då fungerade det för mig.

Om det fortfarande hänger sig, tanka ner alternate versionen. En textbaserad installation.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en server med ungefär samma prestanda, står i sign. Installerade Ubuntu 8.04 på den häromdagen, och jag kan säga att det fungerar, men går ganska slött. Känner mig lite sugen på att köra xfce istället. Detta kan man väl göra enkelt genom terminalen, apt-get?

sudo apt-get remove ubuntu-desktop

sudo apt-get install xfce-desktop

eller liknande? Kan ju du också göra, martin, så slipper du installera om hela skiten om du nu fått in Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Lynx såklart.

haha =D

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaso
Jag hade samma problem, installationen hängde sig vid samma tidpunkt för mig.

Starta i installationen i VGA läge. Då fungerade det för mig.

Om det fortfarande hänger sig, tanka ner alternate versionen. En textbaserad installation.

Okey. får testa Alternate versionen i dagarna då. Hängde sig även vid 4d försöket.. stod på i 4-5timmar och hade inte rört sig:P
Får testa det som sagt;) Eller så kanske inte den hårdvaran stöds redigt som jag kör det över?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag har en server med ungefär samma prestanda, står i sign. Installerade Ubuntu 8.04 på den häromdagen, och jag kan säga att det fungerar, men går ganska slött. Känner mig lite sugen på att köra xfce istället. Detta kan man väl göra enkelt genom terminalen, apt-get?

sudo apt-get remove ubuntu-desktop

sudo apt-get install xfce-desktop

eller liknande? Kan ju du också göra, martin, så slipper du installera om hela skiten om du nu fått in Ubuntu

Har inte fått in det men jag få se hur segt det känns om jag väl får in det på klienten.
Ska ju bara surfa lyssna på musik o se på lite enstaka filmer så det bör klara det tycker jag. Vill ju få in mina 19" lådor i stativet istället ju.

Tack!

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Okey. får testa Alternate versionen i dagarna då. Hängde sig även vid 4d försöket.. stod på i 4-5timmar och hade inte rört sig:P
Får testa det som sagt;) Eller så kanske inte den hårdvaran stöds redigt som jag kör det över?
// Martin

Jag vet att många har haft problem med själva installationskivan, då den är väldigt känslig för fel. Det brukar gå bättre om man bränner på lägsta hastigheten som brännaren klarar av, om du inte redan gjort det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag vet att många har haft problem med själva installationskivan, då den är väldigt känslig för fel. Det brukar gå bättre om man bränner på lägsta hastigheten som brännaren klarar av, om du inte redan gjort det.

Brände faktist på 4X fast skivorna är inte de bästa (farsan som ville testa nytt märke) .

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du kan också testa att använda Fedora och XFCE i det. Det är en utmärkt distribution. http://fedoraproject.org/.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Jag skulle nog rekommendera Debian, Arch, Slackware eller en annan dist som enbart ger dig grunden att börja med, då kan du bygga upp med vad du själv vill ha och inte ha.

Permalänk

Testat Alternate versionen.. den går an .. dock lite småsge men man ska inte förvänta sig någon fartvind från en sådan dator

håller på med en liknande dator just nu. Ska dock se om jag kan byta processor i den till bättre och mer minne

Får tacka så mycket för hjälpen jag fått!

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.