Skicka mail om uptime på server

Permalänk

Skicka mail om uptime på server

Hej är ute efter ett script som kan skicka mail var 3e timme om serverns uptime.

Så kan man lätt se om servern dött eller så vidare.

Det som jag vill ska fungera är att den ska skicka uptime/top till mailen.

via gmail.com helst.

är det någon som har något tips?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem

Du råkar inte ha en mailserver/relay uppsatt? Isåfall räcker det med att lägga till nåt i stil med "uptime | mail -s 'Uptime' min@adress.com" i crontab.
Testa att köra kommandot och se om det kommer nåt eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

du menar Postfix/sendmail?

och vad är Crontab?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

om du bara ska se ifall den lever, varför inte bara pinga den?

man crontab

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

uptimed är ett bra verktyg annars, där kan du sätta upp milestones så den mailar dig när den varit upp ex. 100dagar osv.

Sen bör du nog inte förvänta dig att få mail ifall servern har dött

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Måste du veta var tredje timme om servern hur långt den lyckats vara igång?

I FreeBSD har man ett daily summary som skickas varje natt, med lite information om status på raid, mail och allt annat. Mycket trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
I FreeBSD har man ett daily summary som skickas varje natt, med lite information om status på raid, mail och allt annat. Mycket trevligt.

Efter en stunds (på grund av den sena timmen) misslyckad googling slänger jag jag ut en krok här i stället; vad heter tjänsten?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Efter en stunds (på grund av den sena timmen) misslyckad googling slänger jag jag ut en krok här i stället; vad heter tjänsten?

http://www.FreeBSD.org/cgi/man.cgi?query=periodic&sektion=8

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Re: Skicka mail om uptime på server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Hej är ute efter ett script som kan skicka mail var 3e timme om serverns uptime.

Så kan man lätt se om servern dött eller så vidare.

Det som jag vill ska fungera är att den ska skicka uptime/top till mailen.

via gmail.com helst.

är det någon som har något tips?

Om du vill få mail när server dör, borde du sätta upp en separat övervakningsserver. Som pingar din server med jämna mellanrum och larmar om den inte svarar.

Det enda problemet som kvarstår är ju om din lina går ner. Då kan ju inte övervakningsservern varna.

Om det är intressant, kolla in http://www.opennms.org men det är lite meckigt att sätta upp.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Efter en stunds (på grund av den sena timmen) misslyckad googling slänger jag jag ut en krok här i stället; vad heter tjänsten?

Det är faktiskt default, iaf. i FreeBSD 6.2. Det skickas till root, men det får man sätta ett alias för.

Så här ser en av mina ut

$ cat /etc/periodic.conf monthly_statistics_enable="YES" daily_status_gmirror_enable="YES" weekly_status_pkg_enable="YES"

Finns massvis mer i /etc/default/periodic.conf

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren ntity och maDa. Jag kör inte FreeBSD, så jag kommer självklart inte att kunna utnyttja det utmärkta stöd som verkar finnas där, utan jag frågade mer för att kunna utnyttja den information ni hade för att hitta/konstruera en bra lösning till linux. Vid närmare eftertanke handlar det ju *egentligen* bara om att mejla outputen från ett antal kommandon, så det borde ju inte vara omöjligt att få till något bra.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

OpenNMS + Kannel + GSM-terminal = <3

Visa signatur

qw q b