Sätta upp Linux server Guide ?

Permalänk
Medlem

Sätta upp Linux server Guide ?

Jag försöker sätta upp en egen hemmaserver med Kubuntu som bas.
Vill sätta upp följande:

FTP
Fildelning
(Åtkomst till servern via SSH)
Torrenflux.

Jag har använt mig av följande guide: http://www.bit-tech.net/bits/2007/06/05/build_your_own_server...

Problemet är bara att jag kan omöjligen göra allt på en dag, och måste stänga ner emellanåt. Guiden ger heller inga felsökningsråd när jag fastnar vilket gör det urtrist att mixtra då jag som nybörjare inte har en aning om vart jag är, och framförallt vad som är igång.

Har ni tips på någon enkel men samtidigt förklarande guide för att sätta upp en linuxserver ? Jag har inte lyckats hitta något bättre än den jag redan har. Bara massa komplicerade guider med bara text.

Det största hindret för mig är tid! Det här kan inte ta månader 1 timma om dagen

Permalänk
Avstängd

En server med ett GUI är ju egentligen feltänk.

Så fort man installerat själva servern så "disablar" man tangentbord o mus larm och
slänger in burken i garderoben. Sen "pratar" man med burken via SSH

Så här enkelt är det:
http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu8.04-lts

En massa bilder i början men sen är allt som står viktigt !!!

I ditt fall så skippar du då Apache, Mail o php (man skippar att bocka i dom tjänsterna)

Om du ändå vill ha ett GUI så kör du bara det här kommandot
sudo apt-get install kubuntu-desktop

Har man inte tid att läsa en manual så bör man avstå..... Knäpp av allt MSN pling/plong
o dylikt och full koncentration under en timme.... Klart...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill ha ett GUI på servern så rekommenderar jag att du enbart installerar de mest nödvändiga X prylarna sen använder du FreeNX för att ansluta till ditt skrivbord. På servern kör du aldrig X utan den har bara de nödvändigaste biblioteken installerade så att en klient kan ansluta sig till xservern.

FreeNX tunnlar en X-session via SSH. Säkert, trevligt och snabbt Dessutom finns det en FreeNX klient till windows.

Om du vill ha några trevliga howtos rekommenderar jag www.howtoforge.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Men ni har nog missförstått mig när det gäller körningen av servern.

Jag vill bara använda mig av GUI så långt som möjligt det bara går, för att konfigurera servern så att det fungerar att köra fildelning/FTP/Fluxtorrent på den.

Sen har jag faktiskt tänkt mig köra allt via SSH, jag har redan satt upp SSH server på linux och en SSH tunnel från min dator till linuxdatorn via putty.

Kruxet för mig är att jag har ont om tid och sitter ca 9 timmar framför datorn på jobbet, vilket gör det otroligt jobbigt och svårt att både hinna och sitta ytterligare timmar vid datorn hemma.

Målet är iaf att få en fungerande burk, som jag senare kan "tweaka" till ett mer skräddarsytt system allteftersom jag lär mig. Nu vill jag bara få igång allt och utvärdera vad jag kommer att använda och på vilket sätt.
Jag är mycket intresserad av att utveckla mina kunskaper så datorn kommer stå i ett hörn utan skärm/mus/tangentbord, och allt kommer ske via SSH, men först vill jag se till att allt fungerar

Howtoforgre verkar vara en mycket bra resurs! Det är iaf bra strukturerat så att man ser vart man är och vad som skall göras! Uppskattas mycket! Det blir till o testa direkt imorrn!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte lära dig "hur allt fungerar" genom ett GUI. Bättre att göra rätt från början och köra via SSH från start.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Ett GUI gör precis samma sak som SSH, fast du lär dig inte vad som händer "behind the scenes". Så det är bättre att du börjar trixa med kommandon från första början.

Perfect Server Setup-guiderna är mycket rekommenderade! Där började jag, och nu fixar jag det mesta själv.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla program jag kör på servern använder en textfil som config så att administera den via gui är bara drygt, mycket lättare och enklare i ssh. Kör du ubuntu server så kommer de flesta program förkonfigurerade och du behöver inte göra mycket ändringar, det jag behövde trixa med var ftp och då kopierade jag bara från en guide och ändrade så det funkade på min. Sen samba utdelningar, men samma sak där. Resten av det jag kör funkade från början utan större konfigurering.

Kör då cod4, vent, ftp, samba, dhcp, dchub, rtorrent, irssi och shoutcast, säkert nåt man glömt också.

En sak som gör det mycket enklare är screen, det gör att man kan ha massa sessioner i samma putty fönster och sedan attacha exact samma sessioner vart i från man vill och när man vill.

Du kommer inte lära dig hur nåt funkar via gui, sen kan du inte göra mycket konfiguration via det heller. Så kör på ssh från början, då kan du även sitta och konfa på fikarasterna om du har en dator ;).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jo jag har förstått att det rör sig om configfiler och jag förstår även vad som står i dessa (dock långtifrån allt). Det som jag tycker är otroligt svårt är att veta vart någonstans jag befinner mig, vart jag skall ta mig någonstans och hur hela systemet är ordnat. En GUI är kraftfull när det gäller orienteringen och det är egentligen det jag alltid varit ute efter.

Jag har iaf satt upp Putty och skall börja köra mot servern. Målet är ju att plocka bort grafikkortet helt på datorn så att den drar minimalt med ström.

Att konfa på rasterna har jag nog inte så mycket lust med, jobbet är för stressigt ändå behöver vila

FTP är igång, men jag har ingen aning om vad jag har konfigurerat än. Det skall vara "limited" jag vill inte att obehöriga skall kunna ta sig in.
Samba körs, och jag har lyckats dela ut en mapp, men för mycket av systemfilerna syns, jag vill dela ut en partion jag har redan skapat åt bara filer, så det håller jag på och försöker fixa nu.

Sen vill jag få torrentflux att fungera, men tyvärr stöter jag på patrull när det gäller konfigureringen av mysql databasen. Av det jag har läst på nätet, verkar det vara det mest komplicerade av alltihopa hittils Och det är prio 1 för min del.

Har nu grejat ett tag och har stora problem med att lägga till en partion på hårddisken som utdelad på sambaservern. Är det någon som vet hur jag gör ? Guiderna säger ingenting om detta, bara hur man monterar en annan hårddisk. Jag har redan en partion (det enda jag vet om den är att den heter "srv". Jag vill att den delas ut på nätverket, istället för "c" disken med alla filer och OS. Vad gör jag för fel ?

Suttit en bra stund och grejat och kommer inte vidare, SSH fungerar men jag har bestämt mig för att köra GUI tills jag fattar hur systemet är uppbygt. Jag har använt mig av windows sedan 1994 och windowstänket är hårt inprintat i hjärnan. Hittils har jag förstått att allt är "filer" partioner/mappar/filer. Vad det innebär än vet jag inte.
Har någon en bra guide över hur linux är uppbyggt ? Strukturer och hur det fungerar ?
Och när det kommer till terminalen, så har jag bestämt mig, först måste hjärnan göra en karta, innan jag ger mig på en massa kommandon.
Jag tycker det är frustrerande att försöka navigera runt genom en konsol. Textfilerna förstår jag mig på rätt bra. GUI får det va först, sen tar vi kommandona när jag vet vad jag sysslar med.

Permalänk
Medlem

Tyckte också att filsystemet var knasigt när jag började med linux, men när tiden gick blev man van och nu tycker man det är underbart. I FAQen står det lite om hur filsystemet är och vad det oftast ligger i mapparna : #6848595
De som jag har haft mest att göra är /home där usermapparna ligger och /etc där man kan hitta konfigfiler till de flesta applikationerna, finns även konfigfiler usermappen, tex för rtorrent eller irssi (ircklient) men då är de userspecifika.

Några andra intressanta är /var/log (loggfiler) och /dev (enheter).

Paritioner kan du montera hur du vill i mappar under rootten (/) osv, själv har jag en raid1 parition på 1TB mountad i /share där jag tankar torrents och har den då utdelat via samba och ftp till min riktiga burk. Skulle även kunnat mounta den i min hemmamapp, tex /home/user1/share eller /home/user1/blabla. Konfigen för mounting gör man i /etc/fstab och såhär ser min ut för min raid0 partition: /dev/md0 /share ext3 defaults 0 1.

/dev/md0 är då raiden och parition 0 som är monterad i /share, kollar jag utrymmet med df -h så ser man att den ligger på 1TB. Normalt skulle det vara /dev/hda1 (sd om det är en sata disk) monterad i / (rooten) eller om du har fler diskar så kan du montera dom i andra mappar.

Sambaconfig för den utdelningen:

[share] comment = share browseable = yes writeable = yes readonly = no public = yes path = /share create mask = 0666

Enda fördelen som jag kan se med gui är att du kan navigera filsystemet med nautlis, men när du ska konfa sitter du ändå där med en texteditor.

Kanske blev lite rörigt men men, själv kör jag ubuntu server och det kan ju skilja sig mot din dist. Fördelen med ubuntu server är att det mesta kommer förkonfigurerat (kommer väl bli halshuggen nu), man behöver inte göra så mycket, och behöver man hjälp kan man lätt hitta en guide på ubuntus forum (googla på program och ubuntu server ).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det är text som är grejen. Även om du sitter i skrivbordsmiljö så får du editera i textfiler/konfigurationsfiler.

Folk tror att bara för man installerar X11/Grafiskt så hamnar Apache eller MySQL i ett fönster med knappar & bilder... suck

Permalänk
Medlem

jag satte upp min linux server på ca 2h första gången.

Installerade ubuntu server och sedan så satt jag med laptopen brevid.

fixade programmen jag vill ha sen googlade jag efter information/guider för varje program.

Började med ssh sen fixade jag ftp och apache. använde wsftpd.

har man ingen laptop eller närliggande dator så funkar det väl att lägga in X temporärt eller köra med lynx men då blir det väl lite krångligt att kolla så att ssh fungerar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma sak, installerat ftp, samba fildelning, ssh. Men jag vill konfigurera mappar och användare enklare och snabbare. Dessutom är texten från ssh bedrövlig, går knappt att läsa, finns det något sätt att ändra?

Nu är jag ute efter fluxtorrent alternativ. Så att jag kan ha torrents på servern istället för min dator, och det är hittils omöjligt att få att fungera, kommandona fungerar inte som ges som tips.

Tycker ni att jag skall byta från Kubuntu till Ubuntu ? Vad finns det för fördelar och nackdelar ?
Jag vet att Kubuntu bygger på KDE och att det skulle vara "inställningsorienterat" men vad betyder det för mig i praktiken ?

Permalänk
Medlem

Kubuntu eller Ubuntu har ingen betydelse för en server. KDE har mycket inställningsalternativ, ja, men det rör själva desktopen och har ingenting med serverkonfiguration att göra. Alla GUI-frontends till server-konfig som du kan köra under KDE kan du också köra under Gnome och vice versa. (dock så skulle jag inte rekommendera att använda gui för att konfa en server, och jag har inte koll på vad det finns för frontends)

(K)Ubuntu server har jag aldrig konfat, själv jag skulle föredra Debian stable för en server, men Ubuntu-paketen har samma vettiga defaults som Debian har.

Vill du verkligen använda GUI-program så kan du använda X-forwarding antingen genom flagga i din ssh klient (tex. ssh -X user@server) eller genom XDMCP, en hel session. Funkar med vilken X-server som helst. (Windows implementationer av X11 är ganska dåliga vad jag har hört dock)
Även VNC ska funka men jag har aldrig haft nåt behov av det så har aldrig testat.

Permalänk
Medlem

torrentflux:
om du kör någon ubuntu version är det bara att köra
sudo apt-get install torrentflux
så borde det installeras annars är det bara att köra guiden här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=268985

kan rekomendera torrentflux-b4rt, en mer avancerad version än vanliga torrentflux
http://tf-b4rt.berlios.de/home.html
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

för att sköta ftp och samba i gui så kan du använda gadmintools eller webmin(Webinterface för allt möjligt)

installera gproftpd(gui för proftpd):
sudo apt-get install gproftpd

tror gsambad också finns i ubuntu reposana så då borde du kunna köra:
sudo apt-get install gsambad

webmin:
https://help.ubuntu.com/community/WebMin?highlight=%28webmin%...

ett altenativ till webim är ebox, har ej testat det själv
https://help.ubuntu.com/community/eBox

satte upp en konfiguration med detta(inga gui grejer) på 30-45 min i vmware med ssh från grund OS:et.. då körde jag ubuntu server

Permalänk
Medlem

Oj vad bra tips det har kommit in

Tänkte uppdatera lite vad som har hänt:

Jag har fått igång både CLI via SSH, och VNC, och det har fungerat över förväntan!
Jag använder mig av båda för att kunna navigera och sedan utföra kommandona. Har svårt att orientera mig och leta vart olika saker ligger.

När jag fick igång allt, så slutade tyvärr torrentflux att fungera, troligvis på grund av någon uppdatering till sql databasen som uppdateras via ubuntu automatiskt

Jag har grejat i mer än 1 dag och inte lyckats få igång det, så nu har jag valt att göra om precis allt eftersom jag inte hittar felet.
Hade problem med VNC, och det var operatörsfel samt dålig guide. Det slutade med att jag skrev in ip numret på serven och la till portnumret så fungerade VNC utan problem, och det känns nästan som man är där.

Idag har jag försökt installera torrentflux-b4rt men misslyckades, främst pga fel i guiden.

Samba sköter jag både via SSH och GUI, tycker att GUI är mycket snabbare och enklare.

Bytte även OS till Ubuntu och då försvann problemen med oläsbar text via SSH CLI, så där är jag nöjd.

Målet nu är att få allt att funka igen (övning ger väl färdighet), och sedan gå in på webmin för att lära mig även det.
Det slutlgiltiga målet kommer vara att använda SSH CLI men det är långt dit. Jag använder mig av GUI för att navigera och få överblick över systemet. Sen in på CLI och köra kommandon hehe, patetiskt kanske, men det funkar och det går undan.

En fråga bara: Måste man ha torrentflux för att isntalera b4rt ?

Permalänk

Nej du behöver inte torrentflux för att installera b4art.
Jag hade också lite problem med mysql, använde mig av phpMyAdmin.. man lägger det i /var/www/ och surfar in via webläsaren, så går det konfigurera databasen via ett GUI.
Följde den här guiden.
http://my.opera.com/albuemil/blog/2007/01/09/server-install-t...

Permalänk
Medlem

Man kan lösa det mesta själv väldigt enkelt, bara man kan några grundbegrepp:

Exempelvis:

sudo kommando (det kan du säkerligen vid det här laget) - att köra program som administratör

man kommando - Manual för det kommando du tänkt köra (oftast svårbegripligt som nybörjare, men kan ge lite hintar)

I katalogen /etc/ hittar du nästan alla konfigurationsfiler, skriv [b]nano fil.ändelse[/conf] för att editera filen. Menyn styrs genom att hålla in CTRL och trycka på bokstaven som står för varje kommando.

Sen är det i princip bara köra "nano config.conf" och försöka klura ut det det man vill åstadkomma med programmet. Oftast är det bra dokumenterat så du bara behöver ta bort # (<--tecken som kommenterar bort raden, dvs den används inte när # står framför).

Små tips

EDIT: För att fixa med användare i Samba, använd kommandot smbpasswd . Det fixar med användare som ska ha rättighet att komma åt filer via samba-protokollet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Man kan lösa det mesta själv väldigt enkelt, bara man kan några grundbegrepp:

Tackar för tipsen

Det mest ironiska i sammanhanget är nog att jag vet vad kommandona gör, det lyckas jag på något sätt lista ut. Och att editera configfiler är också lätt så länge det inte är massa "grekiska" tecken, det är rätt logiskt och rättfram, men när det kommer till logiken över vart filerna ligger så verkar det ta ett längre tag att lära mig alla banor. Sen verkar jag också bråka rätt mycket med filsystemet, tog ett tag innan jag fattade att för att ändra och skriva inne i /root så måste man ha rättigheter, alternativt logga in som root. Permissions har ställt till en hel del, men nu har jag fått bukt med det.

Nu skall jag försöka confa torrentflux-b4rt Önska mig lycka till hehe.