Abit kan sluta tillverka moderkort

Permalänk
Medlem

Synd om Abit försvinner. Har ägt 3 moderkort från dem och alla fungerade felfritt. Blev dock Asus vid senaste inköpet. Abit känns lite mer som entusiast/överklockarkort.

Permalänk
Proffsmoddare

Mina tre trasiga Abit kort som står hemma i bokhyllan talar för sig själva...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

abit var bra en gång i tiden. senaste åren har det bara gått utför. Innan köpte jag alltid abit, men nu har jag tröttnat och gått över till asus istället.

Permalänk
Medlem

Nej, inte Abit, snälla! Har alltid haft fina kort (dock lite problem med kondensatorer som inte höll måttet) Alla mina 10 kort har hållet hög klass.
Skulle snarare se andra sluta göra kort, som
1. MSI. Skräp kvalitet.
2. Giggabyte (vem är så dum att man löder fast bioset?)
3. ECS. Bios är inskränkt till deras egna parametra.
Vem minns inte:
BH 6
ZM 6
KT 133-266A korten
NF-7 korten.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Synd att inte Asus lägger ner sin tillverkning av moderkort istället, de är fan sämst nuförtiden.

Abit har alltid funkat bra för mig iaf.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Bytte efter strul med ett Asus till Abit och det är bästa moderkortet jag haft! Klockar utan några som helst min core2duo med 20% med originalkylning och ändå är burken fantastiskt sval och tyst tack vare de smarta fläktstyrningarna.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Abit nf7-S = bästa moderkortet jag haft, använde det i ca 5 år (från det var nytt) tills i slutet på hösten då jag fick för mig att jag skulle ha mig en dubbelkärnig processor..
Är inne på 5e moderkortet till am2 plattformen, 3 som gått sönder och en uppdatering, olika tillverkare så det finns ingen att peka ut heller..

aja, bara hoppas abit kommer med någonting nytt, saknar mitt nf7-s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Offtopic: Har på senare år kört mest med MSI på datorer där jag inte överklockar. MSI brädor funkar klockrent och ligger jävligt bra prismässigt, att man kan få dem för nästan ingenting hos komplett är bara en fördel.

Ontopic: ABIT har på senare år varit väldigt anonyma. Funderade man på att köpa ett moderkort så hamnade de alltid i mitten och inte utmärkte sig på något vis. Därför är det inte konstigt att detta händer nu - jag är inte förvånad i alla fall.
FÖr att lyckas idag så måste man utmärka sig på något vis. MSI gör det med priset, EVGA gör det med sin fenomenalt bra support och ASUS dränker marknaden med sina kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

ABit
abit is a well established and strong brand within the enthusiast and high-end motherboard and components industry. In fact, particularly over the past 12 months we have been able to considerably increase market share not only in traditional markets such as Western Europe, but even stronger so in emerging markets such as East Asia as well as in the Middle East. Therefore, the broadening of our product lines into the Consumer Electronics (digital photo frames with integrated photo printer {FunFab} and MIDs) segment represents a stronger commitment to the overall brand and the continuation of our motherboard concept into other products. abit stays committed to motherboards and has a broad lineup of motherboards ready, as you will see during Computex.

Så enligt dem själva blir de kvar på moderkortsmarknaden, vilket är bra nyheter, gillar deras produkter.

http://enthusiast.hardocp.com/news.html?news=MzI2NjYsLCxoZW50...