Svenska ord: stavning, böjning, betydelse, meningsbyggnad m.m.

Permalänk
Medlem

Svenska ord: stavning, böjning, betydelse, meningsbyggnad m.m.

Tänkte det kunde vara kul och nyttigt med en tråd där man kan få hjälp med ord, eller beklaga sig över hur fel de används. Här kan vi hjälpa varandra med hur ord ska stavas (abonnemang eller abbonnemang), böjs (grå, gråare, svart?), vad de betyder (holistisk) med mera (meningsbyggnad, kommatering, avstavning).

http://www.sprakradet.se/ Språkrådet, Sveriges officiella språkvårdsorgan. (HerrEkberg)

http://www.nada.kth.se/dataterm/ "rekommendationer om hur aktuella datatermer bör hanteras på svenska" (HerrEkberg)

http://www.synonymer.se/ Synonymer

http://ordbok.nada.kth.se/ Tvärslå är en nordisk ordbok

http://www.thesauruslex.com/thesmeny.htm Portal för ordböcker på Internet.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Svenska Akademiens Ordbok

Jag börjar, behöver hjälp med ordet "hit" som i populär produkt. Det heter ju en hit, men hur stavar man till flera? Hitar eller hittar? Jag ska referera en bok och där står det hittar, men det får mig att tänka på att finna. Hitar däremot ser lite lustigt ut. korrekt försvenskning borde vara med två t, eller?:confused:

Permalänk
Medlem

En hit, flera hits?

Fast det är engelska.

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta kan man överväga om man inte skulle kunna skriva något ännat istället. Succé, framgång, populär produkt..

Permalänk
Medlem

Hits är ju ännu en variant. Andra ord är bra, men fungerar inte riktigt för mig känner jag. Jag nästan måste använda ordet hit, eftersom boken jag läser handlar om hitstyrda ekonomier och liknande. Blir lustigt att skriva succéstyrt eller nåt annat.

Jag skriver hittar som den svenska översättaren gjort, tills vidare. Kommer nån på nåt bra så tar jag till mig det. Använd gärna tråden för andra ord!

Permalänk
Medlem

En kluring. Hur säger man när ett lejon känner rädsla? t.ex. en rädd människa --> ett rätt lejon?

En till sak som vår svenskalärare tog upp, var att det tydligen var korrekt att säga: få, färre, färst som verb. Färst är ett ord man inte använder särskilt mycket?

Permalänk
Medlem

ett skrämt lejon?

färst var det jävligaste. måste vara gammalsvenska. vad är det man säger egentligen? "minst (antal)"?

Permalänk
Medlem

visst, det kan ju vara skrämt, men det är fortfarande rätt.

haha, jag googlade på "färst" och fann http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=264621&viewAl...

där det fanns ett fint exempel:

"Vårt lag hade inte många poäng, lag två hade ännu färre men lag tre hade färst"

om det var det du undrade över.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett räddhågset lejon är väl skolboksexemplet..

Permalänk
Medlem

När man endast skriver "Bra" eller liknande, ska man ha punkt efter eller inte? Det är väl ingen korrekt meningsbyggnad? Eller är det kanske ett utropstecken som det alltid ska vara?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
När man endast skriver "Bra" eller liknande, ska man ha punkt efter eller inte? Det är väl ingen korrekt meningsbyggnad? Eller är det kanske ett utropstecken som det alltid ska vara?

När man ändå diskuterar utropstecken kan man också behandla frågan om huruvida dessa (konsekvent) skall användas efter uppmaningar. Det blir lätt lite aggressiv stämning om man har för många.

Permalänk
Medlem

En punkt efter bara ett ord är korrekt. Du måste ha något skiljetecken, och utropstecken ska inte användas om det inte är en uppmaning eller något som skriks eller så.

-Hur är det?
-Bra.

Helt ok. Skriver du "Bra!" låter det som det är skitbra eller att du är irriterad. Vet inte om det kallas meningsbyggnad om det bara är ett ord, för mig är en mening flera ord.

På tal om utropstecken så är Kalle Anka & CO den mest aggressiva tidningen som finns.

Permalänk

Den här boken rekommenderar jag till alla: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=914704974X

Den här sidan är bra också: http://www.sprakradet.se/

EDIT: Kanske denna länk är av särskilt intresse för medlemmarna på det här forumet: http://www.nada.kth.se/dataterm/

Permalänk
Medlem

Hittade en bra och en dålig sak med språkrådet. Det bra: dom hade svaret jag behövde.

fråga
Vad heter hit i pluralis?
svar
Ordet hit, om låt som blivit populär, böjs en hit, hitten, flera hittar, hittarna. Den engelska pluralformen hits rekommenderar vi inte, för den går inte att förse med bestämd ändelse -na. I grundform kunde stavningen också vara med två t, hitt, men den formen är ovanlig.
Ordet hit är ett lån från engelskans hit med samma betydelse. Det kommer av det engelska verbet hit som betyder ’slå, träffa rätt’.

Det dåliga: dom vill att HDTV ska heta skarp-tv.

Permalänk
Medlem

HD är ju ett standardiserat begrepp och skall därför inte "försvenskas".

Precis som CD, MD, SSD och många andra abbrevationer.

En kompakt disk har inte samma betydelse som en CD och en liten disk är inte synonymt med MD.

EDIT:

En högupplöst, eller "skarp" TV är inte nödvändigtvis en HDTV.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Att få HDTV "Högdefinitions-TV" att bli till "skarp-tv" är fullständigt efterblivet. Det är tragiskt att vissa på allvar tycker att skarp-tv är en bra term, antagligen människor som är inkompetenta på teknik men halvkompetenta i språk.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Att få HDTV "Högdefinitions-TV" att bli till "skarp-tv" är fullständigt efterblivet. Det är tragiskt att vissa på allvar tycker att skarp-tv är en bra term, antagligen människor som är inkompetenta på teknik men halvkompetenta i språk.

Är det så illa, och i så fall varför? Man kan hävda att begreppet låter lite märkligt innan det har etablerats, men annars är det väl ganska tydligt och beskrivande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det så illa, och i så fall varför? Man kan hävda att begreppet låter lite märkligt innan det har etablerats, men annars är det väl ganska tydligt och beskrivande.

Om du läser vad jag skrev ett inlägg upp så har du förklaringen på varför skarp-tv är helt fel.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Om du läser vad jag skrev ett inlägg upp så har du förklaringen på varför skarp-tv är helt fel.

Man bör naturligtvis försöka undvika att göra begreppen sämre, men att försvenska dem behöver väl inte vara dåligt i sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man bör naturligtvis försöka undvika att göra begreppen sämre, men att försvenska dem behöver väl inte vara dåligt i sig?

Nej, men min poäng är ju att HD-begreppet i sig innefattar en specifik typ av produkter som är certifierade utifrån en rad olika egenskaper.

En gammal 15" CRT-skärm man hittar i grovsoprummet är ju också "skarp-tv" om du kopplar ihop den med en HD-mottagare. Det gör den dock inte till en HD-tv.

Fan va kass jag är på att förklara då. Men ett till exempel, både VCR- och CCR-spelare är ju bandspelare, men det betyder inte att en CCR-spelare är en VCR-spelare.

HD är en standard och kan därför inte översättas. Man kan mycket väl prata om en skarp tv men begreppet HD är ju en standard och bör eller ska inte översättas.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag är helt med på vad du säger x86 och jag håller med, det heter HD-tv för att det är av en specifik teknisk standard. Men jag tror språknämnden tänker på begreppet ur ett icketekniskt perspektiv, ungefär som tjock-tv eller platt-tv så kan man säga skarp-tv om dom som är anpassade för HD.

Permalänk
Testpilot

Angående TV: var kommer ordet vägg-TV ifrån och vad menas med det egentligen? är det att TV:n ska hängas upp på väggen? vad är den isåfall innan man hängt upp den?
Eller är det att den är så stor så att det nästan blir som en vägg? hur många tumm måste den då vara för att bli en vägg-TV?

Själv stör jag mig på just vägg-TV, tycker platt-TV är mycket bättre och beskriver att det handlar om just en platt TV oavsett hur den används. Folk som inte är så hemma i TV-världen brukar dock kalla alla platta apparater för plasma-TV, det måste ju hänga kvar från att dom första platta apparaterna var plasma och inte LCD.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Den här boken rekommenderar jag till alla: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=914704974X

Den boken kommer i ny uppdaterad upplaga till hösten, så om man inte redan har den kan det vara anledning att avvakta.

Permalänk

På gymmet jag spenderar min fritid på så är det en personlig tränare som alltid pratar väldigt högt med sin kund. Det som är så fruktansvärt irriterande är att han säger styckna tre ggr i minuten. "Kom igen nu, 2 styckna till!". Kan man säga så eller är det fel? Tappar koncentrationen på träningen när jag går och funderar över det hela tiden, det låter ju verkligen helt fel.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
På gymmet jag spenderar min fritid på så är det en personlig tränare som alltid pratar väldigt högt med sin kund. Det som är så fruktansvärt irriterande är att han säger styckna tre ggr i minuten. "Kom igen nu, 2 styckna till!". Kan man säga så eller är det fel? Tappar koncentrationen på träningen när jag går och funderar över det hela tiden, det låter ju verkligen helt fel.

SAOL håller med dig. Stycken, Styck' är vad SAOL kallar det, men det kan ju vara en lokal böjning.

Här i Småland där jag bor just nu säger ju folk "ligga, ligger, luggit", och det är kanske inte riksssvenska, men språket tillhör ju dem som brukar det...

Tror faktiskt att jag hört min farmor säga styckna. Hon är söderböna om det hjälper.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Vägg-tv måste ju nästan vara i betraktarens ögon, en tv som personen i fråga ser sig kunna monteras på en vägg. Antar att det då rör sig om alla platta tv-apparater. Har svårt att se att nån skulle kalla det för vägg-tv för att den är stor som en vägg, även om det finns vissa apparater som är nästan så stora.

Ligga, ligger, legat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Ligga, ligger, legat?

Just det. En lokal böjningsform av legat, och vi får den klingande böjningen luggit.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem

suttit/setat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
En till sak som vår svenskalärare tog upp, var att det tydligen var korrekt att säga: få, färre, färst som verb.

Färst skär i öronen tycker jag. Men när vi ändå är igång så heter det svensklärare. Man säger ju inte lampafot eller soffagrupp heller. Språkrådets rekommendation

En annan grej som jag stör mig lite på är alla som skriver eran, våran osv, precis som om alla säger så ändå. Jag gör det då inte, och ingen jag känner. Det heter er och vår. Att folk använder dialektala uttryck är väl ok men jag gillar inte det i skrivet språk.

Permalänk
Medlem

Jag passar så ofta jag kan på att böja simma till sam och summit.

Har blogg blivit ett svenskt ord ännu? Annars borde det väl bli en tlogg på svenska? (weBLOG= BLOG, näTLOGG=TLOGG)

För övrigt blir jag alltid fundersam över när man ska använda de/dem/dom speciellt de två senare. Någon som har koll på det=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Men när vi ändå är igång så heter det svensklärare.

Engelsklärare? Mattlärare? Historlärare?

Låter fel.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.