Problem med kondensatorer igen

Permalänk
Melding Plague

Problem med kondensatorer igen

<font style="font-size: 10pt"><b>Problem med kondensatorer igen</b></font> <small class="small">fredag 11 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Hårdvaruentusiaster som hållt på några år kommer förmodligen ihåg Abits och andra tillverkares problem med dåliga kondensatorer som på vissa moderkort eller annan hårdvara kunde "explodera" med instabilitet som följd. Nu verkar det som att bland annat Dell, HP och Apple har liknande problem. Dell är exempelvis tvungna att betala $300 miljoner dollar för att reparera moderkort där kondensatorerna gått sönder. HP har kasserat flera produkter på grund av kondensatorerna, och det misstänks att Apples problem med vissa datorer berodde på brister hos samma elektroniska komponent.
<br />
<br /><a href="http://news.com.com/PCs plagued by bad capacitors/2100-1041_3-5942647.html?tag=nefd.top" target="_blank">News.com</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

this sux!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Lätt hänt, krävs rätt mycket för att man inte ska råka ut för detta förr eller senare på spot marknaden. Enligt erfarenhet är det rätt ofta det dyker upp dåliga batchar med komponenter eller felmärkta komponenter. Dock brukar komponent grossisten stå för alla kostnader orsakade av felaktiga komponenten.

Tror man ska vara glad för att man är lyckligt ovetande om de flesta av dessa misstagen ;).

Den globala marknaden för komponenter brukar kallas "spot marknaden" om nu någon undrar. Alla uppköp av komponenter brukar gå genom stora grossister som Arrows som i sin tur köper komponenter av t.ex Texas instrument osv.

Permalänk
Medlem

IBM hade samma sak för några år sedan, vi fick byta ut alla moderkort på de datorer vi hade köpt in under en viss period.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Hände mitt gammla MSI moderkort för 6 år sedan

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

Billigt skit brukar innehålla billigt skit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skapligt klantigt av dom...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ja det är konstigt att man kan tillverka avancerade prylar som dagens processorer som på 3-4GHz men misslyckas med en kondensator som i princip varit oförändrad i 50 år eller när började man använda kondensatorer av den typen som används i datorer?
Har sett helt nya moderkort av märket Asus med trasiga kondensatorer som aldrig varit använda. Sedan finns det även kondensatorer som går sönder med tiden dvs börjar läcka efter 2-3 år givetvis när garantin hunnit gått ut. Det borde vara 5 års garanti på moderkort så dom blir tvungna att garantera en viss kvalitet på komponenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Billigt skit brukar innehålla billigt skit

jävla skitsnack. och det är t.o.m. fel, till och med från din troglodyt-view... "dyrt skit" är termen du letar efter.

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dogday
jävla skitsnack. och det är t.o.m. fel, till och med från din troglodyt-view... "dyrt skit" är termen du letar efter.

Stämmer, dyr skit innehåller billigt skit... jag skrev fel, men tack för att du påpeka detta

"troglodyt-view" ??

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Hände mitt gammla MSI moderkort för 6 år sedan

Me to, förra sommaren, ett K7T Turbo. Får bara hoppas att det jag har i servern klarar sig. Det saknar en av kondensatorerna som gick sönder på det andra men det funkar bra ändå.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Avstängd

Elektrolytkondensatorn som företeelse är någonstans mellan 80 och 100 år gammal. Ja, det är synnerligen märkligt att en sådan komponent ska orsaka problem.

Vad händer härnäst? Att skruvar plötsligt börjar lossna? Metallskruven är från senmedeltiden, så ingen ska ju begära att uppfinningen är ordentligt utprovad än...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Hade problem med att en hel del kondensatorer på mitt abit KA7 läckte. Slot-A moderkort är riktigt hårt att få tag i men fick tag i ett i våras, dock inte VIA kx133 chipset utan AMDs första till dem
KX133 som var så bra tycker jag.
Jag letade efter nya kondensatorer att löda fast men hittade inga som skulle passa fysiskt. De satt ju i långa rader och de som hade rätt specifikationer hade för stor diameter.
Används som server till och från.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Historien upprepar sig!

*Minns när jag bytte 22 kondensatorer på mitt gamla Abit VH6-II*

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Det är ganska dåligt när dom väljer att använda no name kondensatorer från Kina eller motsvarande...Tycker dom borde lära sig att det inte lönar sig att spara pengar på sådana komponenter. Det är bättre att använda en kondensator för 5 kr av erkännt och garanterat hög kvalité än en för 30 öre som ingen vet var den egentligen kommer från. När sådant här händer får det ju ganska katastrofala konsekvenser...för anseende och rykte bland kunderna.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det är ganska dåligt när dom väljer att använda no name kondensatorer från Kina eller motsvarande...Tycker dom borde lära sig att det inte lönar sig att spara pengar på sådana komponenter. Det är bättre att använda en kondensator för 5 kr av erkännt och garanterat hög kvalité än en för 30 öre som ingen vet var den egentligen kommer från. När sådant här händer får det ju ganska katastrofala konsekvenser...för anseende och rykte bland kunderna.

Suck, kommentera utan att läsa

"Only HP would identify the maker of its faulty capacitors: Nichicon, of Kyoto, Japan.

A spokesman at Nichicon's North American offices in Schaumburg, Ill., declined to comment. Repeated phone and e-mail requests for comment from the main office in Kyoto were not returned.

Nichicon, which has been in the business of making capacitors for 50 years, has a strong track record, and the majority of Nichicon's products have no problems at all, HP representatives and enthusiast sites said. "

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

"Defective capacitors found in the Dell Optiplex workstations, some Apple iMac G5s, <b>HP xw-series workstations</b>....."

Låte ju lite märkligt då dessa dator inte är direkt några budgetmaskiner....

Permalänk
Medlem

snålheten bedrar visheten..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Hittade en Dell Optiplex SX280 på tippen idag med 4 pajja kondingar, P4 2,8GHz 1GB ram 40GB Sata disk är ju inte så dåligt. Den startade inte , ska prova att byta kondingarna